بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۶۰۵۱۶

گروسی: گفتگوی سازنده‌ای با باقری داشتم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به گفتگوی اخیر خود با سرپرست وزارت امور خارجه ایران، این رایزنی را سازنده توصیف کرد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه نشست فصلی شورای حکام در نشست خبری با رسانه‌ها در خصوص رایزنی اخیر خود با باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت: جمعه گذشته با باقری کنی به صورت تلفنی گفتگو کرده و تمایل خود را برای تداوم همکاری‌های فی‌مابین اعلام کردم.

به گزارش "وال استریت ژورنال"، گروسی ضمن سازنده توصیف کردن این گفتگو بیان کرد: بعد از حادثه (شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه) اتفاق افتاده و انتظار برای یک دوره محتاطانه ارتباط مجدد برقرار شود. من یک تیم فنی را برای آغاز پیشنهاداتی که در ششم می در ایران درباره آن گفتگو کرده بودیم، به ایران اعزام کردم. هنگام ورود آن‌ها این حادثه تلخ به وقوع پیوست و آن‌ها بازگشتند. من قصد داشتم ارتباط مجددی را با او به‌عنوان سرپرست وزارت خارجه برقرار کنم و از تمایل خود برای ادامه کار بگویم. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تلاش کشورهای اروپایی برای تصویب قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام تصریح کرد: من باید در این زمینه کاملاً بی طرف باشم.

گروسی ادامه داد: من به فشار اعتقادی ندارم. من به متقاعد کردن اعتقاد دارم. باید ایران را متقاعد کنم که این (تعامل) بهترین اقدام است. اعتماد به خودی خود وجود ندارد، بلکه باید ایجاد شود. من آماده‌ام تا با احترام به حاکمیت ایران وظایف خود را در این رابطه انجام دهم.

وی با اشاره به اینکه ما نگرانی‌هایی درباره فعالیت هسته‌ای ایران داریم، مدعی شد: ما فکر می‌کنیم که صحبت درباره سلاح‌های هسته‌ای غیرقابل قبول است، همانطور که برخی افراد در ایران انجام می‌دهند. ما می‌گوییم در این شرایط، ما یک شکاف دانشی داریم.

گروسی همچنین با اشاره به دیدار و رایزنی‌اش در ایران با شهید امیرعبداللهیان گفت: او تایید کرد که ایران پایبند به "ان‌پی‌تی" است و هیچ برنامه‌ای برای انجام کار متفاوت ندارد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه ممکن است با صدور قطعنامه علیه ایران همکاری‌ها با آژانس پایان یابد، اظهار داشت: من شکی ندارم که ایران به همکاری با آژانس ادامه خواهد داد. این یک تعهد قانونی است... آنها یک کشور عضو هستند. آنها طرف قرارداد ان‌پی‌تی هستند.

گروسی همچنین بیان داشت که ما کار را ادامه می‌دهیم و بعد از انتخابات ایران باید با مقامات جدید کار کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات