بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۶۰۵۶۸

هشدار چین به آمریکا برای اظهارنظر در مورد حادثه تیان‌آن‌من

به دنبال اظهار نظر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه حادثه ۳۵ سال پیش در تیان‌آن‌من در چین هرگز فراموش نخواهد شد، پکن به واشنگتن هشدار داد که به بهانه حقوق بشر در امور داخلی این کشور دخالت نکند.

از خبرگزاری فرانسه، مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد: ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم که دامن زدن به تقابل ایدئولوژیک و دخالت در امور داخلی چین را به بهانه حقوق بشر متوقف کند.

بلینکن که سال گذشته دو بار برای بهبود روابط و کاهش تنش‌ها با چین به این کشور سفر کرده بود، اظهار نظر تحریک آمیزی را در مورد حادثه میدان تیان‌آن‌من شهر پکن در سال ۱۹۸۹ مطرح کرد.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: درحالیکه پکن تلاش می‌کند تا خاطره ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) را سرکوب کند، آمریکا در کنار آنهایی می‌ایستد که به مبارزه برای حقوق بشر و آزادی فردی ادامه می‌دهند.

اعتراض‌های میدان تیان آن‌من، مجموعه‌ اعتراضاتی در پکن بود که با هدایت دانشجویان از ۱۵ آوریل تا چهارم ژوئن ۱۹۸۹ (۲۶ فروردین تا ۱۴ خرداد ۱۳۶۸) در دوران ریاست جمهوری «یانگ شانگکون» چهارمین رئیس‌جمهور چین به وقوع پیوست.

دولت چین پس از چندین هفته ناآرامی، حکومت نظامی اعلام کرد که این موضوع به درگیری بین دانشجویان معترض و نیروهای دولتی منجر شد که در جریان آن ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند درحالیکه کشورهای غربی مدعی کشته شدن چند هزار نفر در این اعتراض‌ها هستند.

بلینکن در ادامه اینطور مطرح کرد که اعتراض مردمی که در میدان تیان‌آن‌من ایستادند، فراموش نخواهد شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات