صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۵۸

واشنگتن از سکوت پکن نگران است!

پکن هشدار داده است که کشورهای امضا کننده این توافق، باید ذهنیت دوران جنگ سرد را کنار گذاشته و بر روی واقعیات جاری در نظام بین الملل متمرکز شوند.

مقامات وزارت امور خارجه چین، انعقاد توافق آکوس میان آمریکا، استرالیا و انگلیس را محکوم کرده اند. پکن هشدار داده است که کشورهای امضا کننده این توافق، باید ذهنیت دوران جنگ سرد را کنار گذاشته و بر روی واقعیات جاری در نظام بین الملل متمرکز شوند. با این حال، چین هنوز پاسخ عملیاتی و آَشکاری در قبال امضای این توافق مشترک و جنجالی به واشنگتن ( به عنوان عامل اصلی انعقاد این توافق) نداده اند. همین مسئله مقامات کاخ سفید را نگران ساخته است. واشنگتن و تل‌آویو خلق بحران در غرب و شرق آسیا، آسیای میانه و شبه‌قاره هند را ، مجرا و دستمایه‌ای برای توجیه مداخله سیاسی- نظامی خود در آن مناطق و متعاقبا، حضور بلندمدت خود در آن مناطق قلمداد می‌کنند. فرمول عملیاتی آمریکا در این خصوص مشخص است : ایجاد کلیت بحران، تبدیل بحران مدیریت‌شده به بحران غیرقابل‌کنترل، درگیری سازی دیگران با بحران، ارائه راهکار حل بحران متناسب با اهداف بلندمدت آمریکا( و ناتو ) و درنهایت ، تسلط بر یک منطقه خاص باهدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی، ژئوپلیتیکی و استراتژیک آن!
در مقابل، چینی ها در طول سالهای گذشته و اخیر نشان داده اند که راه رصد تحرکات آمریکا و پاسخدهی دقیق نسبت به آنها را به خوبی می دانند! تجربه دولت قبلی آمریکا نیز نشان داد که چینی ها، در سکوتی که برای آمریکا نیز آزاردهنده است، مواجهه با واشنگتن را در دستور کار قرار می دهند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا از ابتدای سال 2017 میلادی و پس از حضور در کاخ سفید ، پروسه "مهار چین" را کلید زد اما در این مسیر ناموفق ماند. افزایش ارزش صادرات چین به آمریکا ، آن هم علی‌رغم اتخاذ سیاست‌های اقتصادی ترامپ نشان می‌دهد که کاخ سفید در رسیدن به اهداف اقتصادی خود در برابر پکن شکست خورده‌است. دولت سابق آمریکا با ایجاد ایجاد موانع اداری و بوروکراتیک در مسیر تجارت با چین ، وضع قوانین ضد دامپینگ، تعیین سهمیه­‌های وارداتی و از همه مهم­تر وضع تعرفه‌های گمرکی، منازعه تمام عیاری را با پکن صورت دادند اما چین حتی در این منازعه سخت ( که سخت ترین منازعه اقتصادی آمریکا و چین محسوب می شد)، با تکیه بر ظرفیتها و توانمندی های خود نقشه سران کاخ سفید را ناکام گذاشت.
این بار نیز چینی ها در حال طراحی پاسخ متناسب و هزینه سازی در قبال اقدامات ضد چینی اخیر دولت بایدن و متحدان واشنگتن هستند. پاسخی که ممکن است برای کاخ سفید غیر قابل پیش بینی و تکان دهنده باشد!

 

غفاری

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات