صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۴۴۴۶
اهداف سفر رئیس جمهور به پکن بررسی شد

خروج توافق 25 ساله ایران و چین از بایگانی؟

رئیس‌جمهور در صدر هیأتی بلندپایه و‌ به دعوت رسمی رئیس‌جمهور چین عازم این کشور شد. در آداب بین‌المللی تشریفات، ترتیب اهمیت سفرهای خارجی به ۳ شکل سفر کاری، رسمی یا دولتی است. سفر رئیسی اولین سفر دولتی به چین در ۲ دهه گذشته است لذا با آداب کامل تشریفات انجام می‌شود که نشان از توجه میزبان است.

رئیس‌جمهور کشورمان در آستانه سفر به چین، دیروز با رهبرانقلاب اسلامی دیدار کرد. آیت الله رئیسی در این دیدار گزارشی از برنامه‌های کاری این سفر و جلسات و ملاقات‌های درنظر گرفته شده بیان کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، برای رئیس‌جمهور آرزوی موفقیت کردند. سخنگوی دولت پیگیری اجرای برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، به ویژه در حوزه‌های اقتصادی را از جمله محورهای اصلی این سفر عنوان کرده است. این سفر در روزهای اخیر مورد توجه رسانه های جهانی نیز قرار گرفته است.
مقامات عالیرتبه دو کشور در دیدارهای متعدد اهدافی را برای اجرای توافق 25 ساله تعیین کرده‌اند اما در سال‌های اخیر به دلیل تأثیر همه‌گیری COVID-۱۹ و تغییرات در محیط پیرامون، پیشرفت و تحقق این اهداف به تعویق افتاده است که با توجه به اظهارات مقام های دولت به نظر می رسد تحقق این اهداف در دستور کار جدی سفر رئیس جمهور است.
خنثی سازی تحریم ها
علی فکری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی اجرایی‌کردن توافق جامع ایران و چین را از اهداف سفر رئیس‌جمهور به پکن عنوان کرد و گفت: دولت روحانی خاطرات بدی در ذهن چینی‌ها درباره ایران ایجاد کرد. چینی‌ها فکر می‌کردند به دلیل همراهی با ایران در دوره اول تحریم‌ها، بعد از برجام در اولویت روابط اقتصادی قرار می‌گیرند،‌ ولی دولت روحانی آنها را فراموش کرد و در پروژه‌های اقتصادی برخورد خوبی با آنها نکرد!
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه نیز سفر رئیس جمهور به چین را در راستای گسترش همکاری ها عنوان کرد و گفت: از منظر سیاسی این سفر حائز اهمیت ویژه است و تحول بسیار مهمی در حوزه مناسبات بین المللی است.
وی افزود: برنامه جامع همکاری دوکشور تا این لحظه نتایج خوبی را به همراه آورده علی رغم تحریم های ظالمانه شاهد رشد ملموس همکاری های تجاری بوده ایم.
در آستانه سفر به چین در پرتیراژترین روزنامه این کشور، یادداشتی از رئیس جمهور کشورمان منتشر شد. آیت الله رئیسی در این یادداشت با بیان اینکه دو ملت ایران و چین در سرنوشت یکدیگر شریکند نوشت: تهران و پکن دوستان شرایط سخت یکدیگرند؛ دوستان در خنده بسیارند ولی در سختی‌ها معدودند. وی در بخش دیگری از یادداشت خود تاکید کرد: چین نشان داد که چگونه یک کشور می‌تواند بدون استعمار به توسعه دیگران کمک کند؛ این رویکرد مورد احترام جمهوری اسلامی است.
سلام ایران به چین
همچنین تارنمای روزنامه گلوبال تایمز چین در مقاله‌ای به بررسی ابعاد مختلف سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به چین پرداخت و تاکید کرد که این سفر ضمن تعمیق مناسبات ایران و چین، دوستی دیرینه دو طرف را مستحکم می‌کند.
در این روزنامه آمده: مشارکت راهبردی جامع ایران و چین را بیش از پیش اجرایی خواهد کرد و نشان دهنده عزم راسخ دولت رئیسی برای پیشبرد سیاست «نگاه به شرق» است.
تنگ ژیچائو تحلیلگر مسائل خاورمیانه در آکادمی علوم اجتماعی چین به گلوبال تایمز، گفت: در شرایط کنونی، اولویت اصلی سفر رئیسی باید تقویت و توسعه مشارکت راهبردی جامع چین و ایران و پیشبرد توافقنامه همکاری ۲۵ ساله و اجرای آن باشد.
 ژو یونگبیائو مدیرعامل مرکز تحقیقاتی دانشگاه لانژو چین به گلوبال تایمز گفت این سفر را می‌توان مقدمه‌ای برای یک تحول و پیشرفت بسیار مهم در روابط چین و ایران توصیف کرد.
گلوبال تایمز مقاله خود را با این جمله ژو به پایان می‌برد که «همکاری چین و ایران در چارچوب ابتکار کمربند و جاده و سازمان همکاری شانگهای فضای بیشتری را برای همکاری چین و ایران فراهم می‌کند و می‌توان پیش بینی کرد که پس از این دیدار، روابط چین و ایران وارد مرحله جدید و بالاتری شود».
توافق برد برد ایران و چین
مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در خصوص رابطه ایران با چین گفت: سیاست ایران شرق گرایانه است و تلاش بر این است که این رابطه بتواند تحریم‌های علیه ایران را خنثی کند از طرفی دیگر چین رابطه تجاری خود را با طرف‌های غرب و آمریکا حفظ کرده است و از طرف دیگر با ایران هم رابطه اقتصادی داشته باشد و روابط گسترده داشته باشد.
امیرواعظ آشتیانی، یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی نیز درباره سفر رئیس جمهور به چین گفت: این سفر می‌تواند دستاوردهای اقتصادی داشته باشد و با توجه به اینکه هیئت همراه رئیس جمهور وزیر نفت، راه و شهرسازی، صنعت و رئیس بانک مرکزی است و این تیم اقتصادی خوبی می‌تواند کمک بر اقتصاد داشته باشد.
وی در ادامه گفت: البته رشد اقتصادی منوط بر کار کارشناسی است که انجام شده است و مهمترین نکته این سفر این است که نخست وزیر چین از رئیس جمهور و هیئت همراه دعوت کرده است و رشد اقتصادی به دیپلماسی اقتصادی و سیاسی خارجی مربوط است و چین نیاز به نفت و سنگ آهن و … ایران دارد و می‌توان از این موضوع استفاده کرد.
این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: آمریکا از این رابطه به وحشت درآمده است و چینی ها از این دعوت هدف گذاری اقتصادی دارند و ایران نیز باید از این موضوع استفاده را بکند و برنامه ۵ ساله را براساس این رابطه بگذارند. چین درحال حاضر اقتصاد خصوصی دارد و ایران کمک بزرگی بر اقتصاد چین و چین کمکی بر رشد اقتصادی ایران داشته باشد.
علی قنبری، کارشناس اقتصادی نیز در این باره به مهر گفت: رابطه ایران و چین می‌تواند تا حدود قابل توجهی مشکلات اقتصادی را برطرف سازد.
وی گفت: یکی از مواردی که باید اجرایی شود معاهده ۲۵ ساله‌ای است که بین ایران و چین منعقد شده اما هنوز اجرایی نشده است که سفر رئیس جمهور می‌تواند آغاز اجرای این معاهده باشد.
این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: امکانات چین و ایران می‌تواند توسعه کشور را به همراه داشته باشد و این امر تحریم‌ها را خنثی می‌کند. به گفته او ایران می‌تواند با کمک چین رشد اقتصادی قابل ملاحظه‌ای ایجاد کند که شرط آن ایجاد رابطه تجاری پایدار است.
کارنامه 10 ماهه تجارت ایران و چین
چین بالاتر از امارات و ترکیه و عراق اولین شریک تجاری ایران در ده ماهه نخست امسال بوده و همچنان مقصد اول صادرات ایران در سال های اخیر بوده است. در 10ماهه امسال، صادرات ایران به چین به 12.6 میلیارد دلار و واردات از این کشور هم به 12.7 میلیارد دلار رسید.
این کشور با مجموع تجارت (جمع واردات و صادرات ) 29.2 میلیون تن کالا به ارزش 25.3 میلیارد دلار بیشترین میزان تبادل تجاری با ایران را در ده ماه امسال داشته و جلوتر از امارات با 19.8 میلیارد دلار، ترکیه با 11.7 میلیارد دلار و عراق با 9 میلیارد دلار قرار دارد.
در بین 143 مقصد صادراتی کشور، چین با خرید 12 میلیارد و 806 میلیون دلار، بیشترین خرید کالا از ایران را در این مدت داشته که با رشد 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است. واردات کشورمان از چین هم به 12 میلیارد و 698 میلیون دلار رسید که با رشد 33 درصدی همراه بوده است .
بیش از 8و نیم میلیارد دلار مواد معدنی، مشتقات پترو پالایشگاهی، مصالح ساختمانی ، قیر و محصولات فولادی ، آهنی و سایر فلزات نیمه ساخته در ده ماه گذشته به چین صادر شده و سایر کالاهای صادره نیز شامل محصولات شیلاتی، غذایی ، خشکبار و زعفران، لاستیک، چرم، کیف، لوازم و محصولات نیمه صنعتی، شیمیایی، الکتریکی ، محصولات شیشه و آئینه، پارچه و ...بوده است. همچنین روغن های صنعتی ، کود ، دارو، ماشین الات، لوازم الکترونیکی، محصولات فولادی، پارچه ، لاستیک، لوازم و قطعات خودرو، کاغذ و مقوا و محصولات غذایی و نهاده ها از مهمترین کالاهای وارده از چین به ایران در این مدت بودند.
منبع: جوان آنلاين

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات