سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۶۰۸۸۸

قاضی‌زاده هاشمی در برنامه صف اول: فوریت را در اقتصاد و اولویت را در خانواده می دانم

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: بنده پدر، جراح، متخصص دانشگاه و قاضی‌زاده قانونگذار و مجری قانون به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید بودم.

«سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز سه شنبه (۲۲ خرداد ۱۴۰۳) در برنامه تلویزیونی صفحه اول شبکه خبر، گفت: مشق سیاست آن است که به سوالات جدی‌تر پرداخته شود اما در ابتدا عرض می‌کنم که بنده پدر، جراح، متخصص دانشگاه و قاضی‌زاده قانونگذار و مجری قانون به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید بودم.

وی‌افزود: مسائل کشور به جز انقلاب در سازوکارهای اداری و حل ریشه‌ای آن، اصلاح و پایدار نخواهد شد و با ارائه شعارها این موضوع مرتفع نخواهد شد.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به اولویت دولت خود، تاکید کرد: فوریت را در اقتصاد دانسته و اولویت را در خانواده می دانم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اولین مسئولیتی که عهده‌دار بوده است عنوان کرد: به لحاظ نظام اداری، در واحدهای درمانی فعالیت کردم و کار خود را در یک شهرستان آغاز کردم و سپس به استان و سطح کشوری ارتقا مدیریت یافتم که تا نمایندگی مجلس و معاونت من در ریاست جمهوری بوده که به صورت کلان باید گفت در قوای مختلف حضور داشتم.

وی در تشریح اقدامات موفق مدیریتی خود، اظهار کرد: برای حل مشکلات، اقدامات نهادی و ساختاری را در حل مسائل پیچیده کشور، خروج دولت از بنگاهداری و واگذاری آن به مردم مؤثر می‌دانم. در این خصوص در بنیاد شهید موفق شدیم آن بخشی از دارایی‌هایی که متعلق به مردم هست را به خودشان واگذار کنیم. همچنین سازمان اقتصادی کوثر را داشتیم که به اندازه پهنای دولت در آن بنگاه وجود داشت، که واگذاری‌های آن در حال پایان است. همچنین بانک دی را که وضعیت خوبی نداشت و بانکی در شرف انحلال بود را به نقطه‌ای رساندیم که اکنون بالاترین نرخ سپرده در میان بانک‌های دولتی و خصوصی را دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تشریح مدل حکمرانی مردمی‌سازی دولت خود، بیان کرد: هنر ما این است که یک مدل حکمرانی مردمی‌سازی را ایجاد کرده و آن را پیش بردیم و در بنیاد شهید نیز آن را مستقر کردیم. در این خصوص ۹ رویکرد تحول آفرین را استخراج کرده و بر اساس آن راهبرد و برنامه‌های اجرایی و ۳۰۰۰ فعالیت را تعریف کردیم و آنها را در سطح شهرستانی، استانی و ملی اجرا، ارزیابی و کنترل کردیم. مدیران نیز بر اساس آن ارزیابی شده و حقوق دریافت کردند.

قاضی زاده هاشمی گفت: معتقدیم دولت باید وارونه شود و کسانی که در خط مستقیم با مردم هستند قطعاً بالاترین ارتباط را دارند که باید مورد استفاده واقع شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مدیریتش در بنیاد شهید اذعان کرد: افرادی که به بنیاد شهید مراجعه می‌کردند، بیش از ۷۰ درصدشان حق با آنها بود که یا کارشناسان آموزش لازم را ندیده بودند و و یا اختیارات کافی برخوردار نبودند که موفق شدیم با دادن آموزش‌ها و دادن اختیارات و بهره‌گیری از نظام‌های هوشمند، در دو سال گذشته ۴۰ درصد مراجعات به بنیاد شهید را به طور کلی کاهش دهیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: به اعتقاد ما بزرگترین کار ما احیای اخلاق در فضای سیاسی و اداری کشور است که باید صورت گیرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی علاقه مردم به رئیس جمهور شهید بیان کرد: مردم برای آن رئیس جمهور شهید را دوست داشتند که در سخت‌ترین شرایط در کنار مردم بود و محبت خود را در طبق اخلاص قرار داده و به آنان عرضه می‌کرد. این موضوع در آینده باید ادامه پیدا کند و لازم است در سختی‌ها و مشکلات در کنار مردم قرار گیریم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تعارض منافع و آسیب شناسی آن در میان قوا، به عنوان مشکلی که اجازه نمی‌دهد مسائل حل شود، گفت: متأسفانه موضوع خود حق پنداری در کشور ما وجود دارد، در حالی که ما همه عضو یک سیستم هستیم و یک بزرگ‌تر داریم که روابط ما را تنظیم می‌کند و تکالیف را قانون اساسی و قوانین مشخص کرده تنظیم می‌کنند.

وی عنوان کرد: در بنیاد شهید شاهد سازمانی هستیم که سه و نیم میلیون عضو و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر حقوق بگیر دارد و زمانی که بنده آنجا رفتم با مشکلات زیادی مواجه بود اما با تعامل خوبی که با مدیران صورت گرفت رشد خیلی خوبی در آنجا شکل گرفت، لذا رابطه برادری کمک می‌کند تا خود حق پنداری به مفهوم کمک برادرم تغییر کند.

وی اظهار کرد: موضوع شفافیت و تعارض منافع، اصل به هم ریختگی ساختار اداری کشور ما است که آمریکایی‌ها را برای ما به جا گذاشتند و با آنکه انقلاب اسلامی در حوزه سیاسی و فرهنگی تغییرات جدی به وجود آورد اما در بخش اداری این اتفاق نیفتاده است.

قاطی زاده هاشمی ادامه داد: موضوع شفافیت و مسئله تضاد منافع، دو پایه اساسی این مشکلات است. بدون اصلاح نظام اداری، اصلاح ساختار بودجه و ناترازی‌های موجود و تا زمانی که دولتی‌ها و شرکت‌های دولتی مردمی نشوند و سهامدارانشان مردم نشوند و تا زمانی که دولت در شرکت‌ها سهم دارد، دولت راهبر بی‌طرف نیست و منافع دولت به مردم ترجیح داده می‌شود.

وی افزود: در جایی که مردم وجود دارند، دولت نباید وارد شود و باید گفت در تعارض منافع، امکان فساد افزایش پیدا می‌کند و دیوان سالاری موجود باعث فساد بی‌انتها می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: انتقاد، سرمایه دولت است و دولت‌ها باید خودشان را از زبان منتقدین خود محک بزنند. همچنین باید سامانه شفافیت را ایجاد کنیم که همه چیز پشت اتاق شیشه‌ای دیده شود و این روندها، خود باعث ایجاد فساد جدید نشود

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به میزان تعهد دولت او به سامانه ضد فساد «سوت زنی» گفت: سامانه سوت زنی که در دوره آقای رئیسی تشکیل شد، به آن متعهدیم و باید گسترش یابد.

وی ادامه داد: همانطور که اشاره کردم نام دولت من، دولت مردم است و همه مردم عضو این ستاد هستند. البته بنده به اردوگاه اصولگرایی تعلق دارم اما خودم را وابسته جناحی نمی دانم و این را سم دانسته و معتقدم در نگاه جناحی نباید محصول کلیشه‌ها و بده بستان‌ها شویم، زیرا مشکل مردم سیاست نیست بلکه مسائل راهبردی مانند معیشت، اقتصاد و زندگی روزمره است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص ویژگی‌های اعضای دولت خود، گفت: باید کسانی دارای مسئولیت شوند که از دانش و اخلاق مناسبی برخوردار باشند و توان کافی داشته باشد. همچنین باید کسانی مسئولیت داشته باشند که نزدیک‌ترین روابط را با مردم دارند. به عنوان مثال باید وزیر فرهنگ را اهالی فرهنگ، وزیر آموزش و پرورش را معلمین و وزیر صنعت را صنعتگران بپذیرند، چون قرار است این‌ها تسهیلگر باشند و باید بتوانند اعتماد آن بخش از جامعه را به خود جلب کنند.

وی‌افزود: از نظر من کسی می‌تواند دولتمرد باشد که بر اساس استانداردهای لازم ارزیابی شود. در عین حال لازم است ثبات مدیریت داشته باشیم و اینطور نباشد که به سرعت مدیران را تعویض کنیم. حتی با تغییر رؤسای جمهور نبایستی ثبات مدیریت ما دچار خدشه شود چون مردم آسیب می‌بینند.

قاضی زاده هاشمی گفت: باید پاسپورت و پول شهروند ایرانی باارزش باشد. از طرفی مردم سرمایه هستند و سرمایه ثروت آفرین است. در حقیقت این مردم هستند که تمام مشکلات را حل خواهند کرد. نخبگان، تاجران، سرمایه‌گذاران و سایر آحاد جامعه باید فعال شوند. همچنین معتقدم دولت مردم، نباید به آنان دروغ بگوید. همچنین نباید مردم را در رنج‌ها تنها گذاشت.

وی ادامه داد: ما در بنیاد شهید، نظام پیشینی و پسینی را تعریف کردیم. نظام پیشینی آن است که همه می‌توانند شخصی را برای پستی معرفی کنند اما سطح آن مدیر باید در کانون‌های ارزیابی متناسب با شاخص‌های سطح مدیریتی، بررسی شود و سپس افرادی که بالاترین امتیازها را در شاخص‌ها و اجماع پذیری را دارند، انتخاب شوند، لذا نظامی طراحی کردیم که اگر ۳۰ تا ۴۰ درصد مخاطبین بر اساس ادله‌ای درست از مدیری ناراضی باشند، آن مدیر باید حذف شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: دولت بازیگری است که روابط بین مردم را تسهیل‌گری می‌کند و هرکس انقلاب اسلامی و امامت ولایت فقیه را قبول داشته باشد و اراده خدمت و فداکاری برای مردم را داشته باشد، در «دولت مردم» جایگاه دارد.

هاشمی با اشاره به لزوم تشکیل دولتی جوان گفت: دولت جوان مؤمن انقلابی که رهبری به آن اشاره کردند که می‌تواند مشکلات جامعه را حل کند، نیازمند دانشمندان و افراد باهوش است و لازم است نسلی از مدیران باهوش را وارد بدنه مدیریت کشور کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ظرفیت زنان اذعان کرد: زنان ظرفیت‌های بالایی دارند و متأسفانه هنوز نتوانستیم بستر لازم را برای مدیریت آنها فراهم کنیم. اتفاقاً خانم‌ها مدیرانی منضبط هستند و فساد پذیری در آنها به شدت پایین است.

وی‌در توضیح به سوالی از میزان پاسخگویی دولت خود به مردم، اظهار کرد: قطعاً دولت بایستی در رسانه ملی پاسخگو باشد. از سویی رسانه ملی هم بایستی حل مشکلات را به صورت دو طرفه و به عنوان رابط مناسب مد نظر داشته باشد زیرا در «دولت مردم» و در واگذاری تصمیم، اجرا و نظارت به مردم، بال نظارتی رسانه ملی خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص شخصیت شهید رئیسی اذعان کرد: شخصیت شهید رئیسی عزیز، متنوع و دارای ابعاد مختلفی بود. میراث شهید رئیسی، اخلاق، کفایت و کارآمدی در کارزارهای سیاسی بود و ایشان با اینکه به او توهین شد، به توهین‌ها پاسخ نداد. در حالی که دانش و توان افشاگری را داشت، اما از دانشش برای کسب قدرت استفاده نکرد و اخلاق مدارانه این عرصه را اداره کرد. او حتی تلاش می‌کرد رابطه‌ی خود را با آن کسی که به او توهین کرده است، حیا کند.

وی‌ادامه داد: او به دنبال آن بود که خانواده ایرانی سعادتمند شود. تحجر پدر همبستگی ملی و پیوستگی خانواده ایرانی را درآورده است، لذا نباید بگذاریم این کار با نام شهید رئیسی صورت گیرد و باید تحجر سیاسی اداری که در این نظام‌ها وجود دارد انشالله شکسته شود تا همه شهروندان احساس تعلق خاطر کنند.

قاضی زاده هاشمی گفت: برای بازگرداندن اعتماد مردم به دولت و افزایش سلامت جامعه آمده‌ایم. نگاه ما به خانواده نگاه تمدنی است. تا خانواده سالم و رشد یافته شکل بگیرد، جامعه هم همین گونه رشد پیدا می‌کند. زیرا برخلاف تمدن غرب که فردگراست، ما جمع‌گرا و خانواده‌گرا هستیم و برای همین، محور برنامه‌ریزی‌های دولت ما خانواده است. ما آمده‌ایم ایران قوی بسازیم و آن را به قله برسانیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات