سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۶۰۹۸۶

می‌توان مسائل مختلف را با استفاده از ظرفیت زنان حل کرد

قاضی‌زاده هاشمی گفت: از نظر ما زنان فرصت هستند و با استفاده از آنان می‌توان مسائل مختلف کشور را حل کرد.

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز  در برنامه میزگرد با موضوع مسائل فرهنگی در شبکه دو سیما حضور یافت.

در این برنامه داود رحیمی سجاسی و لاله  فرهنگ متین به عنوان مشاور او را همراهی می‌کردند.  رحیمی سجاسی دکترای فرهنگ و ارتباطات و عضو هیأت علمی دانشگاه  شاهد و لاله فرهنگ متین، معاون اسبق برنامه ریزی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری دارای دکتری فیزیک،فارغ التحصیل مدیریت حکمرانی دانشگاه دفاع ملی و عضو هیأت علمی دانشگاه است.

قاضی زاده‌هاشمی در بخش اول صحبت‌های خود با بیان اینکه نگاه ما به حوزه فرهنگ یک نگاه تمدنی است،‌گفت:  عنصر سازنده اصلی این فرهنگ تمدنی در تقابل با هجوم فرهنگی در غرب جمع گرایی است. در غرب اصل بر فردگرایی و پاسخ دادن به نیازهای فرداست و به همین دلیل انسان بسیار خود خواه می‌شود اما فرهنگ ایرانی اسلامی یک فرهنگ جمع‌گرا است و تبلور این جمع گرایی خانواده است.در خانواده انسان خود را فدای سعادت دیگران می کند و ایثار را به کل جامعه تسری می‌دهد.

وی افزود:  با توسعه شهرنشینی و ایجاد طبقه متوسط آن زندگی سنتی تغییر پیدا کرده بدون آنکه ما  ساز و کار مناسب آن را پیش‌بینی کنیم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به نقش زنان در جامعه عنوان کرد: از نظر ما زنان فرصت هستد و با استفاده از آنان می‌توان مسائل مختلف کشور را حل کرد. عدالت اجتماعی اقتضا می‌کرد چون زنان 50 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند نظامات اجتماعی مجزا برای زنان طراحی کنیم این به خاطر این است که یک الگو مطلوب برای این موضوع طراحی نکردیم و طراحی‌های ما کاملا مردانه است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: زن در اقتصاد خانوار سنتی ما و همچنین نظام تعلیم تربیت ما نقش داشته است. لازمه نگاه عادلانه این بود که نگاهمان به بانوان با توجه به اقتضائات آنها باشد اما ما فقط دختر پسرها را در مدرسه ها جدا کردیم ما در دولت مردم و خانواده طراحی کردیم که قبل از ازدواج و تصمیم به فرزندآوری و فرد به رحمت خدا می‌رود این بازه زمانی که باعث کمال انسان در تک تک عناصر او طراحی داشته باشیم و آن را به محله پیوند زده‌ایم. همانطور که نیازهای عناصر خانواده با هم جبران می‌شود. این نیازها در محلات و شهرها باید تبادل شود و نیازهای جامعه برطرف شود.

وی گفت: سن ازدواج افزایش یافته و‌حدود 11 تا 13 میلیون مجرد در جامعه هستند و در دهه 90 آمار ازدواج 33 درصد کاهش یافت و آمار طلاق 21 درصد افزایش یافت.میزان ابتلا به مواد مخدر در بین بانوان افزایش یافته‌است. در دولت خانواده برنامه ریزی کردیم هویت  اسلامی ایرانی با تمرکز خانواده رشد پیدا کند.

قاضی‌زاده با بیان اینکه در دولت مردم و خانواده معتقد هستیم که اداره تمام ارکان فرهنگی و تعلیم و تربیت توسط خود مردم انجام شود و در اختیار مردم قرار بگیرد،‌ گفت: خط مقدم خود مردم هستند کار دولت تسهیل‌گری و تنظیم گری است که در این حوزه باید انجام شود.ما تعداد زیادی واحد داریم مانند حدود 80 هزار مسجد، 110 هزار مدرسه ، 8 هزار امامزاده، 200 هزار موقوفه و  3600 کتابخانه عمومی داریم. واحد خانواده و محله باید پیوند بخورند. ما در دولت مردم معتقدیم اداره همه آنها به دست مردم باشد.هیئت امنایی از مردم منطقه شکل بگیرند در راستای تعالی خانواده برنامه‌ریزی و اداره کنند.

وی تصریح کرد: در عرصه تعلیم و تربیت یا اصل مالکیت یا مدیریت بنا به اقتضایی که وجود دارد باید در اختیار مردم باشد.باید با مردمی‌سازی بخش‌های مختلف مرتبط با فرهنگ باعث یک جامعه باسعادت و کمال شویم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما حتما دنبال برنامه‌های شهید رئیسی و آسیب شناسی‌هایی که ایشان و تیم کارشناسی ایشان انجام دادند هستیم. در حوزه فرهنگ هنر بر اساس معیارهای رایج عملکرد وزارت فرهنگ فعلی خوب بو.ده است اما به لحاظ رویکردی با اینکه حرکت به سمت حلقات میانی شروع شد اما هنوز تا هدف فاصله داریم و هسته‌های مردمی به عنوان اینکه بخواهد بار فرهنگی انقلاب اسلامی را به دوش بکشد این اتفاق نیافتاده است. وقتی برنامه تحول دولت در حوزه فرهنگ و هنر در حوزه آموزش و پرورش و حوزه آموزش عالی را نگاه می‌کنید برخواسته از سیاست کلی حوزه مربوطه است که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده است که محور آن خانواده محوری است.

قاضی زاده ادامه داد: اصلی ترین وزارت خانه‌ها وزارتخانه‌هایی هستند که از خانواده پشتیبانی می‌کنند و مهمترین و زارتخانه آموزش و پرورش است.شاخص‌های ارزیابی ما باید تغییر کند و باید به اثربخشی توجه کنیم و یک لایه عمیق تر شویم.

وی در پاسخ به سوالی درباره انصراف از انتخابات گفت: من جزو آدمهای بد سابقه در انصراف هستم و یک دفعه کاندیدا بودم و سابقه‌ام روشن است. عنصر کانونی فرهنگ ایرانی اسلامی ایثار است اما انسان برای مکتب جانش را می بخشد. گاهی وطیفه در ماندن است گاهی وظیفه در رفتن است اما من قصد کنار کشیدن ندارم ولی آماده هرگونه فداکاری برای ملت هستم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من به نظریه مردم رشید معتقد هستم نه مردم صغیر، اظهار داشت:‌ امام در انقلاب پیروز شد چون کار را به مردم سپرد و به مردم اعتماد کرد. بنده قائل نیستم غیر از هنرمندان از هنرمندان مراقبت کنند زیرا هر جریانی به خوبی می‌تواند از خودش مراقبت کند و برخورد فنی و تخصصی با آن داشته باشد. بنده حتما وزیر فرهنگ را با مشورت جامعه فرهنگ و از میان کسانیکه مورد قبول آنها است انتخاب می‌کنم. وزیر قرار است در تعامل با جامعه هدف به جمع بندی برسد و آن جمع بندی را اجرا کند.

وی تاکید کرد: با ظرفیت‌های گام اول انقلاب نمی توانیم گام دوم را ادامه دهیم و من اسم این فصل را فصل پروانگی گذاشته‌ام. با این نظام آموزش و پروش انسانهای شبیه به هم تربیت می‌شوند و به استعداد افراد توجه نمی‌شود. استعداد یابی باید در سن پایین انجام شود و در طول تعلیم و تربیت به سمت همان استعداد تعیین شده حرکت کند.آموزش و پرورش ما باید مهارت محور شده تا به شغل منتهی شود اما این یک حرکت بلند مدت است. به نظر من بیشترین بودجه ما باید به وزارت آموزش و پرورش تعلق بگیرد و قوی ترین وزیر باید وزیر آموزش پرورش باشد. بر همین اساس جدی ترین برنامه من در حوزه وزارت آموزش و پرورش است.

قاضی‌زاده درباره حضورش برای روشنگری در ایام اغتشاشات 1401 گفت: بنده در ایام اغتشاشات 1401 قبل از برنامه ریزی دولت برای حضور در دانشگاه‌ها، به 10 دانشگاه رفتم و سخنرانی کردم. اساسا مسئله اغتشاشات 1401 را بر خلاف فتنه‌های قبلی فرهنگی می‌بینم. یک سیر اختلالات فرهنگی در جامعه ما اتفاق افتاد و چون ما کار تربیتی مناسب در جامعه انجام نداده بودیم  این تبلورش را در سن جوانان نشان داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: درباره فیلترینگ رئیس جمهور مجری قانون است و رئیس جمهور باید بر اساس اختیاراتش قول بدهد. اما ایده من این است که بهترین قضات برای حفظ سلامت فضای مجازی مردم هستند. بنده حتما ترکیبی از فعالان فضای مجازی و مردم به عنوان نمایندگان دولت در فیلترینگ فضای مجازی تعیین می‌کنم. ما از موضع تدافعی باید بیرون برویم و در سطح حکمرانی قرار بگیریم. ما باید جزو تولید کنندگان اینترنت جهانی شویم و چون دانش فنی آن را داریم باید سریع این مسیر را طی کنیم. ما می‌توانیم در طی 10 سال آینده به سطح حکمرانی در اینترنت جهانی برسیم. ما به اینترنت سریع و سالم و آسان در دسترسی نیاز داریم.

وی ادامه داد: جامعه اسلامی قوه هاضمه خیلی قوی دارد و باید به مردم اعتماد کنیم. تبلور مردم در جامعه فرهنگ نویسندگان و روزنامه نگاران هستند. اگر اصحاب فرهنگ و هنر کرامت داشته باشند حتما بسیار وطنخواه و متدین هستند. در حوزه محدویت‌های آنها من جلوی هر اقدام فراقانونی را با قاطعیت خواهم گرفت و حقوق قانونی مردم باید رعایت شود.

قاضی‌زاده عنوان کرد: به نظر من این خانواده است که انسان را به سعادت می‌‌رساند. در نظام تعلیم و تربیت آموزش و پرورش نقش رهبری دارد. اول باید دانش آموزش خلاق و توانمند تربیت شود تا بتواند در حوزه‌های مختلف راه میانبر را طی کند. تمام برنامه‌های دیگر در حوزه سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط در ادامه کار آموزش پرورش اتفاق می‌افتد. ما یک نظام تعلیم و تربیت منعطف نیاز داریم تا متناسب با نیازها و توانمندی‌ها رشد دانش آموزش را آغاز کند و بعد آن را تحویل سایر حوزه‌ها مانند آموزش عالی بدهد.

وی ادامه داد: در موضوع فرهنگ مسئله ما نوع حکمرانی است. اگر روش اداره کشور تغییر پیدا نکند بجز اینکه دچار واگرایی اجتماعی شویم نتیجه دیگری ندارد. کاهش سرمایه اجتماعی در نتیجه مسائل اقتصادی نیست و زیرساخت اصلی آن فرهنگ است که باورها و ارزش‌ها را ایجاد می‌کند. وضعیت رفاه عمومی نسبت به قبل از انقلاب بیشتر شده اما ذائقه ما نسبت به قبل تغییر پیدا کرده است و همین موجب کاهش سرمایه اجتماعی شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر می‌خواهیم مشکلات مختلف را حل کنیم عنصر اصلی آن فرهنگ است که نقطه ثقل آن خانواده است. به نظر ما باید روش کار عوض شود و از صد سال پیش که این نظامات اداری در کشور شکل گرفت ما دچار این مشکلات شده‌ایم. ما در ادامه آنچه شهید رئیسی عرضه کرده قدم برمی‌داریم و امروز را فدای فردا نمی‌کنیم.

قاضی‌زاده تصریح کرد: در حوزه اینترنت کار ویژه این دولت توسعه فیبر نوری بوده است ما باید این کار را تکمیل کرده و باید در جهت کاهش اختلال اینترنت گام برداریم و باید نهضت مردمی سازی محصولات فرهنگی ایجاد کنیم. باید قانون داخلی برای حفظ حقوق مالکانه افرادی که در این حوزه فعال هستند وضع کنیم. تعداد زیادی اماکن متعلق به دولت داریم که باید اینها را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهیم.

وی افزود:کره جنوبی 71 میلیارد دلار از تولیدات فرهنگی درآمد دارد اما فرهنگی غنی ایرانی خیلی بیشتر از کره قابلیت عرضه دارد. امروز هم بیشترین گردشگر ما گردشگر مذهبی است و حسن حوزه گردشگری این است که درصد اشتغال ان بسیار بالا است. در حوزه گردشگری باید یک استاندارد جدید با توجه به فرهنگ خودمان ایجاد کنیم و آن را تبلیغ کنیم. ما ظرفیت گردشگری سلامت، گردشگری تاریخی و انواع مختلف کردشگری را داریم. فکر می کنیم این باعث شکوفایی عظیم در حوزه گردشگری می‌شود.

قاضی زاده عنوان کرد: در حوزه ورزش 3/5 میلیون ورزشکار داریم که 41 درصد آن بانوان هستند اما دسترسی آنها به امکانات ورزشی کم است بر همین اساس زیرساخت‌های ویژه بانوان ایجاد خواهیم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من در ایام اغتشاشات یک کار میدانی ددر مدارس شاهد انجام دادم. با اعتقاد می‌گویم بچه های ما عفیف هستند، فقط از دست امثال ما عصبانی هستند. وقتر عدم راستگویی من نوعی را می بینند آن را به کل نظام ارزش تعمیم می‌دهند. اگر می‌خواهیم نظام تربیتی ما درست شود اول خود مسئولین باید ظاهر و باطنشان را درست کنند و با مردم صادق باشند.

وی ادامه داد: برگشت به عقب ممنوع است. برخی نسخه ها و آدم ها بودند که سوء تفاهم هایی برای مردم درست کردند، ما نباید بگذاریم این سوء تفاهم ها ادامه دار باشد. این نظام و انقلاب به مردم زنده است و اگر مردم حامیان این دولت باشند این دولت ارزشمند است. پس بایدا کاری بکنیم تا اعتماد مردم را جلب کنیم و بزرگترین و ظیفه دولت خانواده کسب اعتماد مردم و افزایش سرمایه اجتماعی است. خودمان را فدایی نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌دانیم و بزرگترین وظیفه خود را بالابردن سرمیاه اجتماعی نظام می‌دانیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات