سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۶۰۹۵۱

علی باقری: ایران و عراق دو رکن ثبات منطقه هستند

سرپرست وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران و عراق دو رکن ثبات منطقه هستند، گفت: ۲ کشور دارای مسؤولیت منطقه‌ای برای تحکیم پایه‌های امنیت و صلح در منطقه و دو شریک پایدار هستند و باقی خواهند ماند.

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه امروز (پنجشنبه) ۲۴ خرداد ماه پس از دیدار و گفتگو با فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی ضمن قدردانی از میزبانی به عمل آمده از سوی دولت عراق و با بیان اینکه گفتگو‌های سازنده‌ای با فؤاد حسین داشته، گفت: ما این روز‌ها داغدار از دست دادن دو شخصیت بزرگ ایران آیت‌الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان هستیم. این ضایعه بزرگ باعث شد موج پیام‌های تسلی بخش از سوی کشور‌های دوست به ویژه کشور دوست و برادر و همسایه عراق به ایران سرازیر شود.

باقری بیان کرد: شاهد حضور هیأت‌های مختلف از مقامات عالیرتبه کشور برادر عراق برای تسلیت به دولت و مردم ایران بودیم. نخست‌وزیر، رئیس جمهور و مسؤولان و مقامات عالیرتبه از مجلس و نهاد‌های سیاسی، امنیتی و فرهنگی و مردمی عراق حضور پرشور و پرشماری را در آیین ادای احترام به شخصیت و مقام شهدا و مراسم عزادارای که در ایران برگزار شد، داشتند.

وی گفت:‌قدردان این حضور همدردی و همدلی از سوی دولت و ملت عراق با دولت و ملت ایران هستیم. تأکید کردم که این نقطه درخشان که همراهی و همدردی دولت و ملت عراق در شرایط سخت از دست دادن رئیس جمهور عزیز و وزیر خارجه پرتلاش بود را قدردان هستیم. این سرشت مناسبات برادرانه ایران و عراق است که در غم و شادی کنار هم هستند و باقی خواهند ماند.

سرپرست وزارت خارجه بیان کرد: دو ملت با ریشه، تاریخ و فرهنگ مشترک و دو ملت با سرنوشت مشترک هستیم و همراهی ما و همسویی و همبستگی ما ابدی است و این پیوند بین دولت و ملت عراق هم به نفع امنیت و ثبات در منطقه است و هم به نفع توسعه و پیشرفت در دو کشور ایران و عراق است.

باقری گفت: نگاه راهبردی ایران تحکیم پیوند‌های همکاری همه جانبه با عراق است و در این عرصه هیچ تردیدی وجود ندارد و این اراده و عزم از عالیترین سطح مقام‌های ایران تا رده‌های میانی وجود دارد و این واقعیت را در بین مقامات عالیرتبه عراق هم می‌بینیم.

وی افژود: از این فرصت برای ادای احترام به ابراز محبت و همدردی دولت و ملت عراق به نمایندگی از دولت و ملت ایران استفاده کردم.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: در این دیدار تأکید کردیم نقاط مشترک ما آنقدر زیاد است که اگر بخواهیم دنبال نقاط اختلاف بگردیم باید از ذره بین استفاده کنیم. آن نکته مهم بین ایران و عراق اشتراکات نیست، بلکه استفاده به هنگام و مدبرانه از فرصت‌های پیش رو برای توسعه دو کشور و ثبات و امنیت منطقه است.

باقری ادامه داد: ایران و عراق دو رکن ثبات منطقه هستند و دارای مسؤولیت منطقه‌ای برای تحکیم پایه‌های امنیت و صلح در منطقه هستند و به این مسؤولیت آشنا هستند و تاریخ چند دهه گذشته نشان داد عراق بعد از رفتن دیکتاتور از این سرزمین پاک در این عرصه جدی است و ایران و عراق دو شریک پایدار هستند و باقی خواهند ماند.

وی به اوضاع جاری در غزه اشاره کرد و گفت: امروز در غزه نسل کشی محض رخ داده است. مردم مظلوم غزه زیر آوار‌ها پرچم پیروزی را به اهتزاز درآوردند. معتقدیم همه کشور‌ها به ویژه کشور‌های اسلامی باید ظرفیت‌های خود را تجمیع کنند تا هر چه زودتر این جنایات پایان یابد.

باقری افزود: دو طرف بر این باوریم که باید به مردم غزه کمک رسانی سریع و بدون قید و شرط ارسال شود.

وی گفت: ممکن است صهیونیست‌ها خطای دیگری مرتکب شوند. ایران در مقابل نابخردی رژیم صهیونیستی قاطعانه پاسخ داد و از حق دفاع مشروع خود استفاده و متجاوز را تنبیه کرد و سر جای خود نشاند.

سرپرست وزارت خارجه افزود: ایران در عملیات وعده صادق ثابت کرد از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود برای ثبات، صلح و امنیت منطقه استفاده خواهد کرد و اجازه نخواهد داد حتی صهیونیست‌های متجاوز ذره‌ای در ثبات و امنیت منطقه خلل وارد کنند.

وی گفت: تأکید می‌کنیم همه کشور‌های منطقه در تعامل و همبستگی برای ساختن منطقه‌ای امن و با ثبات در کنار هم هستند و این صهیونیست‌ها هستند که نشان دادند اصلی‌ترین عامل تنش و بی ثباتی در منطقه هستند. این همبستگی بین کشور‌های منطقه باید بیش از گذشته تحکیم شود؛ و گفت: اگر آمریکایی‌ها در ابتکارات سیاسی و ابتکار برای توقف جنگ و خونریزی در غزه مصمم هستند دست از کمک به ویژه کمک‌های تسلیحاتی و نظامی به صهیونیست‌های اشغالگر و متجاوز بکشند. آمریکایی‌ها نمی‌توانند از یک طرف به صهیونیست‌ها پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را بدهند و از یک طرف دیگر با چهره‌ای صلح دوستانه بخواهند ابتکار سیاسی را در دست خود بگیرند.

باقری بیان کرد: ایران مثل عراق بر این نکته تأکید دارد باید هر چه زودتر نسل کشی و جنایت جنگی صهیونیست‌ها در غزه پایان یابد و کمک رسانی به مردم غزه بدون قید و شرط ساری و جاری شود و در این مسیر همبستگی و همکاری کشور‌های منطقه و مسلمان می‌تواند کمک کننده باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات