سیاسی >>  انتخابات >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۶۰۹۶۵

مذاکره با طرف عربستانی برای مشارکت حجاج ایرانی در انتخابات

سفیر ایران در ریاض با اشاره به این که ظرفیت وزارت خارجه، سفارت ایران در عربستان و سرکنسول ایران در جده در خدمت زائران ایرانی بیت‌الله الحرام است، گفت: مذاکراتی با طرف عربستانی برای مشارکت حجاج کشورمان در انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است.

علیرضا عنایتی؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: از زمان آغاز عملیات حج و قبل از عزیمت زائران به سرزمین وحی، وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، سفارت ایران در عربستان و سرکنسولگری کشورمان در جده، توان و ظرفیت خود را در خدمت ضیوف‌الرحمان قرار داده‌اند تا حجی مقبول و موفق برگزار شود.

وی افزود: هماهنگی‌ مستمر و تماس‌ دائم میان وزارت امورخارجه و سفارت و سرکنسولگری با مسئولان محترم بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت صورت گرفت و این همکاری‌ همچنان ادامه دارد و در همین راستا، در جلسات شورای اداری مرتبط با حج در مدینه منوره و مکه مکرمه، سفیر و سرکنسول ایران در جده تاکنون شرکت کرده و همچنان حضور پیدا می‌کنند و مسائلی که مرتبط با حج و در جهت رفاه حال زائران ایرانی است، در این جلسات مورد بحث و تبادل‌نظر قرار می‌گیرد.

عنایتی گفت: وزارت خارجه ایران توان و تلاش خود را در جهت تسهیل این امر معنوی برای زائران بیت‌الله الحرام به کار گرفته و امروز عملیات انتقال زائران حج تمتع به طور کامل انجام شده و همگی وارد مکه شده‌اند و با شروع اعمال حج در روزهای آینده این همکاری استمرار خواهد داشت و ما همچنان تمام تلاش خود را برای یک حج موفق به کار خواهیم گرفت.

سفیر ایران در ریاض درباره همکاری کشور میزبان در عملیات حج امسال گفت: مسئولان عربستان همواره تکرار کرده‌اند که خدمت به حجاج بیت‌الله الحرام را برای خود یک ارزش و افتخار می‌دانند و در حال حاضر، ارائه تسهیلات از سوی عربستان به زائران به صورت کلان و جزئی در حال انجام است.

وی اضافه کرد: سفارت ایران در ریاض گفت‌وگوهای مستمری را با مراجع ذی‌صلاح عربستان در زمینه مسائل مربوط به حج دارد و این گفت‌وگوها در صورت بروز مشکل ادامه خواهد داشت و قطعاً با توجه این که عربستان تأکید دارد که تمام توان و تلاش خود را در جهت رفاه و خدمت زائران به کار گرفته، امیدواریم که حجاج ایرانی با خاطره‌ای خوب و حجی مقبول سرزمین وحی را ترک کنند.

عنایتی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مذاکره با مسئولان عربستان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اشاره و بیان کرد: از زمانی که تهران به ما ابلاغ کرد که چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار است، با مسئولان عربستان سعودی گفت‌وگو کردیم و مکاتباتی را در این زمینه انجام دادیم و به طرف عربستانی اعلام کردیم که براساس قانون جمهوری اسلامی ایران، اتباع ایرانی که در سایر کشورها حضور دارند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنند و از مسئولان ذی‌ربط درخواست کردیم که این فرصت در اختیار حجاج ایرانی قرار بگیرد و این مسیر و گفت‌وگو را همچنان ادامه می‌دهیم.

وی اضافه کرد: با وجود مذاکراتی که در این زمینه صورت گرفته و درخواست‌هایی که ارائه شده است، تاکنون پاسخی از سوی مسئولان کشور میزبان دریافت نکرده‌ایم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض از بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، وزارت امورخارجه و نهادهای مرتبط که تمام تلاش خود را برای رفاه حال زائران ایرانی به کار می‌گیرند، تشکر و ابراز امیدواری کرد که این تلاش‌ها منتهی به حجی روان و آسان شود.

عنایتی در پایان گفت: من شاهد تلاش مستمر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب؛ نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و سید عباس حسینی؛ رئیس سازمان حج و زیارت هستم و امیداورم که زائران ایرانی با خاطره خوب این سرزمین را ترک کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات