صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۶۰۲۴۶

چه کسی برای اصلاح‌طلبان تصمیم می‌گیرد؟

اخبار متنوعی از جریان اصلاحات به گوش می‌رسد که حاوی نظرات متفاوت اعضای این جریان است، اما سئوال اینجاست که مرجع تصمیم گیرنده برای این جریان کدام است؟

جریان اصلاح‌طلب با کاندیدا‌های متعددی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم مواجه است. اصلاح طلبان نشست معطوف به انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم برگزار کرده‌اند، اما رسانه‌های این جریان مطرح می‌کنند که بخش قابل توجه تصمیمات کلان و راهبردی اصلاح‌طلبان از دل جلسات بزرگان این جریان و جریان اعتدال شکل می‌گیرد.
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد با اشاره به کانون تصمیم گیری در این جریان نوشت: «دیدار‌هایی با محوریت سید محمد خاتمی، سیدحسن خمینی، حسن روحانی و علی‌اکبر ناطق نوری انجام و در آن‌ها تصویری از تصمیمات آینده ارائه می‌شود. آخرین اخبار حاکی از آن است که چهره‌هایی، چون اسحاق جهانگیری و بهزاد نبوی هم به این جمع پیوسته‌اند تا از دل رایزنی‌ها این افراد مسیر آینده گفتمان اصلاحات و اعتدال تعیین شود.»
این روزنامه افزود: «شنیده‌ها حاکی از آن است که در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ و هفته‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ نیز این دیدار‌ها ادامه داشته است. هر کدام از این چهره‌ها در بزنگاه‌های مختلف ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح‌گری، حاکمیت قانون اساسی را به عنوان پیش شرط هر نوع فعالیت سیاسی مطرح کرده‌اند. برخی اخبار حاکی از آن است که این نشست‌ها با توجه به حساسیت‌های پیش رو ادامه پیدا خواهد کرد و بزرگان اصلاحات و اعتدال دیدار‌های خود را در آستانه انتخابات تداوم می‌بخشند.»
البته جلسه فوق العاده جبهه اصلاحات با حضور نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب و برخی از شخصیت‌های سیاسی این جریان سیاسی به ریاست «آذر منصوری» برگزار شده است.
روزنامه شرق در این باره گزارش داد: «منصوری در مقام رئیس جبهه اصلاحات ایران، درباره رایزنی‌های این جبهه برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در شبکه اجتماعی ایکس نوشــت: «جبهه اصلاحات ایران هنوزهیچ مصوبه‌ای در مورد انتخابات ریاست جمهوری نداشته است».
اختلافات در جبهه اصلاحات پیشتر در انتخابات مجلس شورای اسلامی نمود یافته بود جایی که «بهزاد نبوی» رئیس سابق این جبهه در جلسات آن شرکت نمی‌کرد. روزنامه شرق درباره این اختلافات و حضور مجدد بهزاد نبوی در جلسات جبهه اصلاحات نوشت: «حضور بهزاد نبوی در نشســت جبهه اصلاحات و اشــاره دبیرکل حزب ندای ایرانیــان به متفاوت بودن این جلســه، از آن جهت شایان توجه اســت که نبوی در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس دوازدهم به واسطه مخالفت با رویکرد اتخاذ شده از سوی هیئت رئیسه جبهه اصلاحات، در جلسات این جبهه شرکت نمی‌کرد.»
شرق از اختلافات دیگری در درون جبهه اصلاحات درباره استفاده از کاندیدای نیابتی و یا حضور در میدان انتخابات خبر داده و تصریح می‌کند: «در کنار آنچه عنوان شد، موضوع مهم‌تر به اختلافات درون جبهه اصلاحات برای نامزد نیابتی یا اجاره‌ای باز می‌گردد. با توجه به تجربه حسن روحانی در سال ۹۶ نباید دوباره به سمت تکرار سناریوی کاندیدای استیجاری و غیراصالح طلب رفت؛ کما اینکه در همین زمینه محمود صادقی از اعضای جبهه اصلاحات تأکید و تصریح می‌کند که «به هیچ وجه بنای حمایت از افراد غیر اصالح طلب را نداریم.»
حالا با توجه به جلسات رئیس دولت اصلاحات با حسن روحانی و اعتدالیون موضوع استفاده از کاندیدای نیابتی در جریان اصلاحات به سئوال بزرگی تبدیل شده است.
نکته حائز اهمیت سخنان «محمد صدر» درباره دعوت رئیس دولت اصلاحات از وی است که صدر در این باره بیان کرده است: «اینکه با آقای خاتمی دیدار داشتم صحت دارد در واقع آقای خاتمی پیشنهاد کاندیداتوری را به بنده دادند، ولی هنوز تصمیمی درباره ورود به انتخابات نگرفتم. برای تصمیم‌گیری در این خصوص در حال مشورت با دوستان هستم. در واقع هنوز مردد هستم.» درحالی صدر خود را گزینه خاتمی معرفی می‌کند که کاندیدا‌های احتمالی متعدد دیگری از جمله عارف، انصاری، اردکانی، آخوندی و ... در این جریان مطرح هستند.
گروه‌های تصمیم گیری خاصی در جریان اصلاحات وجود دارد و همواره در هر انتخاباتی این گروه‌ها در درون جبهه اصلاحات با هم چالش داشته‌اند. از رقابت شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات و شورای هماهنگی (متشکل از احزاب) گرفته تا ساختار‌های دیگر از جمله چالش روزنه گشایان با جبهه اصلاحات به ریاست آذر منصوری این اصطکاک‌ها همواره وجود داشته است، اما تجربه تاریخی درون این جریان نشان می‌دهد که کانون تصمیم گیری رئیس دولت اصلاحات و حلقه متصل به وی بوده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات