سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۶۱۲۲۹
در برنامه گفتگوی ویژه خبری؛

قالیباف: قانون اقدام راهبردی مانع احیای برجام نشده است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: قانون اقدام راهبردی مانع احیای برجام نشده است.

محمدباقر قالیباف، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری، درباره برنامه خود برای حوزه کشاورزی، اظهار کرد: یکی از بخش‌های مهم ما کشاورزی است و به طور مستقیم ۴ میلیون شغل در این بخش داریم. در حوزه امنیت غذایی و مخصوصاً کالاهای اساسی بحث کشاورزی خیلی مهم است و ضرورت خودکفایی در برخی از محصولات مهم است.

وی متذکر شد: مشکل ما آن است که یک سال پیاز گران می‌شود و یک سال سیب زمینی چرا که برنامه ریزی خوبی در این زمینه نداریم. هنوز بخش قابل توجهی از آبیاری کشاورزی ما سنتی است و آبیاری زیرسطحی دیگر منسوخ شده است. باید تحولات گام به گام در این حوزه دنبال می‌شد اما نشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: قیمت تمام شده یک محصول زمانی که به دست مردم می‌رسد بسیار بیشتر از آن پولی است که به تولیدکننده یا همان کشاورز داده می‌شود و ۷۰ درصد قیمت محصولات کشاورزی بعضاً در این میان و به واسطه‌ها داده می‌شود.

قالیباف ادامه داد: ما ثبات در تصمیم گیری در حوزه کشاورزی نداریم. برنامه ریزی دقیق و مطمئن در حوزه کشاورزی نمی‌شود و نوع مدیریت ما در این کار به گونه‌ای بوده است که نتوانستیم بر مشکلات این حوزه فائق بیاییم.

وی تصریح کرد: خروج از کشاورزی سنتی در برنامه هفتم توسعه دیده شده است. یکی از مشکلات مهم حوزه کشاورزی واردات بی رویه است که در برنج و چای شاهد آن هستیم و باید برطرف شود. در قیمت گذاری محصولات کشاورزی هم باید اصلاحاتی انجام شود.

قالیباف ادامه داد: ما در بسیاری از دانه‌ها مثل ذرت و دانه‌های روغنی مشکلاتی داریم و بیشتر واردکننده هستیم و باید این مشکل رفع شود. اعتقاد ندارم که یک برنامه را دنبال کنیم تا سال آخر جواب دهد. باید برنامه هفتم توسعه دقیق اجرا شود و روند اجرای آن باید تداوم داشته باشد و به سال آخر موکول نشود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره راهکار رفع تحریم، گفت: در میزگرد سیاسی به این موضوع اشاره کردم. موضوع سیاست خارجی بسیار مهم و از موضوعات اولویت دار دولت چهاردهم است. ما موضوع جدی داریم و درست است که یک بخش خنثی سازی تحریم‌ها را داریم که کار بلندمدت است اما باید رفع تحریم هم دنبال شود. پرونده‌های شانگهای و بریکس باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: مذاکراتی در حوزه هسته‌ای انجام می‌شود که برای رفع تحریم است. آنان برجام را برهم زدند و قانون اقدام راهبردی مجلس که گفته شده است که مانع احیای برجام شده است، درست نیست.

وی ادامه داد: چرا گفته می‌شود که این قانون مانع اجرای برجام شد؟ مصوبه در شورای عالی امنیت ملی داریم که مجلس متناسب با خروج غرب از برجام، قانون تصویب کند. این قانون مجلس شورای اسلامی دست تیم مذاکره کننده ما را پر کرد.

قالیباف بیان کرد: چطور ما از آمریکا یک چیز می‌خواهیم می‌گوید که دست ما نیست و دست کنگره است؟ ما هم در مجلس شورای اسلامی قانون اقدام راهبردی را تصویب کردیم و باعث شد که از انفعال خارج شویم. ما پیشنهاد روشن دادیم که اقدام در مقابل اقدام باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ما به همه تعهدات خود یکجا عمل کردیم اما آنان عملی نکردند. در ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران آمده است که اقدام ما در مقابل اقدام آنان باشد و باید به مردم انتفاع اقتصادی برسد. قطعاً رفع تحریم‌ها را پیگیری می‌کنم.

قالیباف گفت: روستا باید صاحب پیدا کند و متولی داشته باشد. ما باید به آنان توجه کنیم. روستا مسکن، بهداشت، خدمات و تولید می‌خواهد و باید شغل هم داشته باشد و مولد باشد.

وی ادامه داد: در حوزه گردشگری همه مردم روستا فعال هستند و باید از این ظرفیت استفاده شود. مردم در روستا بعضاً مشکل زمین برای مسکن دارند و در برنامه هفتم توسعه راهکار حل و فصل مشکل مسکن آنان آمده است و باید کاری کنیم که از روستاها مهاجرت نکنند.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره ضرورت تناسب حقوق با تورم، گفت: مردم می‌گویند حقوق ما بالا می‌رود اما به اندازه تورم نیست. وقتی که بودجه‌ای که تنظیم می‌شود و در مجلس تصویب می‌شود، این بودجه دولت نیست بلکه این بودجه به معنای زندگی مردم است و اگر کسری بودجه باشد، تورم ایجاد می‌شود.

قالیباف اظهار کرد: افزایش بودجه متناسب با تورم در برنامه ششم توسعه متوقف شده بود اما در برنامه هفتم توسعه آمده است که باید افزایش حقوق متناسب با تورم باشد. باید سیاست جبرانی داشته باشیم که فاصله حقوق‌ها از تورم جبران شود.

وی ادامه داد: برای مثال ۲۰ درصد افزایش حقوق داریم و ۳۵ درصد تورم است که فاصله بین آن باید از محل رشد اقتصادی پر شود و از سوی دیگر باید با اعطای کالابرگ یکسری از کالاهای اساسی به مردم داده شود و سیاست جبرانی باید اجرایی شود. البته کار اصلی ما مهار تورم است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: تصمیمات خلق الساعه باعث مشکلاتی شده است که در بورس دیدیم که در سال ۹۹ چه اتفاقاتی افتاد.

وی اظهار کرد: در قانون کار و هم در برنامه هفتم توسعه تناسب بین حقوق و تورم آمده است و حتماً در دولت این الزام را دنبال خواهم کرد.

قالیباف درباره تعیین تکلیف نیروهای شرکتی، تصریح کرد: آگاه بودن به یک موضوع و قدرت پیاده سازی آن بسیار مهم است. من در میزگرد هم گفتم که بین نیروهای شرکتی و نیروهای رسمی بی عدالتی به وجود آمده است و گویا شهروند درجه یک و درجه دوم شده‌اند.

وی ادامه داد: بعضاً بهروه وری نیروی قراردادی و شرکتی بیشتر از نیروهای رسمی است، اما آنان امنیت شغلی ندارند، حقوق کمتری دریافت می‌کنند و این یک برده داری قرن بیست و یکم است. شرکتی که برای ما قرار است خرید خدمت کند، چرا نباید شرکتی داشته باشیم که خرید خدمات کند؟

وی تاکید کرد: بحث ساماندهی کارکنان در مجلس تصویب شده است و فقط یک ایراد داشته است که در مجمع در حال بحث و بررسی است. حتماً این موضوع را در دولت آینده دنبال خواهم کرد چرا که این ساماندهی و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی برای دولت بار مالی هم ندارد.

قالیباف بیان کرد: امسال متناسب سازی حقوق بازنشتگان را اجرایی کردیم. امروز برای یک بازنشسته آسایش و آرامش مهم است. در دوره قبلی انتخابات گفتم که به بازنشستگان اطمینان می‌دهم که نگران نباشند که اگر فرزندانشان به خانه شان بیایند و چیزی در یخچال نداشته باشند و من این مشکل را حل می‌کنم که بنده در آن زمان انتخاب نشدم اما الان باز به آنان اطمینان می‌دهم که تمام تلاشم را می‌کنم که آنان آسایش و آرامش داشته باشند.

وی درباره بورس، گفت: امروز وضع بورس منفی چهار است، در شرایطی که بانک مرکزی سود را برای سپرده بلندمدت تضمین کرده و در این شرایط آیا بورس رونق می‌گیرد؟ باید هم بازار اولیه و هم ثانویه مورد توجه باشد. اقتصاد ما پیش‌بینی پذیر نیست و یک شبه ارز را ۴,۲۰۰ تومان کردیم. البته خود نهاد بورس هم اشکالاتی دارد و باید رفع شود. بورس فرصت خوبی است که باید مورد توجه باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: حتماً در سال اول می‌توانیم ثبات را به بورس بازگردانیم.

قالیباف درباره جاماندگان سهام عدالت هم گفت که مجلس درباره این دسته از افراد هم قانون گذاری کرده است و باید اجرایی شود.

وی تاکید کرد: بنده در گذشته هر وعده‌ای دادم، عمل کردم و کارنامه من روشن است و معتقدم که این ظرفیت در کشور وجود دارد. الان سه و نیم برابر یارانه‌ای که می‌دهیم، تلف می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات