سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۶۱۲۲۷
در برنامه میزگرد اقتصادی؛

زاکانی: شرایط کشور نیازمند تحول است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بابیان این که شرایط کشور نیازمند تحول است گفت: رییس جمهور شوم نمی‌گذارم حق مردم ضایع شود.

 «علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد اقتصادی، ضمن تسلیت شهادت شهدای خدمت، اظهار داشت: شرایط کشور نیازمند تحول است. تحول در راستای توسعه عدالت و ارتقای پیشرفت کشور باشد.

وی افزود: ما ۴ سرفصل را در اقتصاد تاکید داریم. نکته اولاً آزادسازی اقتصاد از کمند ارز و تقویت پول ملی. نکته دیگر جهش تولید و جلوگیری از خام فروشی بر پایه دانش و علم و فن آوری جهت ارزش افزوده در محصولات. نکته سوم مشارکت مردم برای ایجاد حاکمیت مردم در اقتصاد است. نکته چهارم خلق ثروت همراه با توزیع عادلانه است.

زاکانی گفت: اقتصاد ما مشکلاتی دارد. تورم و عدم ثبات در قیمت‌ها و کوچک شدن سفره مردم از جمله این مشکلات است.

وی تصریح کرد: امروز ۴۱ درصد از سبد خانوار را مسکن و امورات مرتبط با مسکن است.

وی بیکاری جوانان را از دیگر مشکلات کشور دانست و افزود: درآمدهایمان ریالی است اما هزینه‌هایمان نسبتی با دلار پیدا کرده است.

زاکانی بیان کرد: اقتصاد کشور دچار چالش است. کسری بودجه، ناترازی انرژی، بدهی دولت به بانک‌ها و صندوق‌ها از جمله این چالش‌ها هستند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحریم دشمنان ما یک عاملی بر مشکلات اقتصادی است. کشور دچار بن بست نیست و عمده مشکلات ما مربوط به تجویزهای غلط بیگانگان برای ماست. تجویزهایی که در داخل خریدار دارد.

وی افزود: شهید رییسی با پرکاری خودش ترمز دستی این وضعیت را کشیده است و در برخی از شاخص‌ها بهتر شدیم اما کار برای تحول زیاد است.

زاکانی در مورد جهش تولید با مردم، بیان کرد: تا ۲۵ درصد باید تعاونی‌ها را میدان دار کنیم. نیازمند به مشارکت و سرمایه گذاری هستیم. دهه ۹۰ برای نرخ سرمایه گذاری ما دهه سیاهی بود. از بانک‌ها و نان مردم خورده شد. از بورس هزینه شد و مردم در بورس بیچاره شد. ۲ هزار همت قیمت اسمی بود که با ۱۰۰ همت وارد کردن و سپس دعوت از مردم، کمر مردم را شکستند.

وی گفت: گرانی ارز در دولت روحانی ۱۰ برابر شد. راه اصلی تامین از منابع داخلی و بهره گیری از همه فرصت‌های بین المللی است. اساس این کار هدایت نقدینگی است.

زاکانی تصریح کرد: ساخت ۲۳۰۰ واحد مسکونی را آغاز کرده‌ایم که در تاریخ ایران سابقه نداشته است.

وی اظهار کرد: راه اقتصادی کشور ایجاد استقلال اقتصادی است. واسطه‌ها تا ۴۰۰ درصد سود می‌برند. تولید در کشور ما مظلوم است اما یک عده هم سر این سفره نشسته‌اند و سود می‌کنند.

وی گفت: تجربه موفق دولت رییسی ساماندهی در نان بود که به پایان نرسید و باید این اقدام دنبال شود.

وی افزود: با دانه درشت‌ها برخورد کردیم بدون اینکه سروصدایی کنیم. اگر خنثی سازی تحریم صورت نگیرد نمی‌توان اقدام دیگری انجام داد. ۱۳ میلیارد یورو تفاهم نامه نوشتیم و حدود ۲ میلیارد یورو ضمانت گرفتیم لذا ما تحریم را دور زدیم و کمر تحریم را شکستیم. سال ۹۹، بودجه شهرداری ۳۰ همت بوده که ۲۷ همت محقق شده است.

وی ادامه داد: بانک‌ها دچار مشکل هستند و مردم را دچار مشکل می‌کنند. شفاف سازی دارایی بانک‌ها و کوتاه کردن دست آنها از بازار سرمایه امر مهمی است. بانک‌ها نباید بنگاه داری کنند.

زاکانی تصریح کرد: دخالت‌های دولت و حرکت‌های دستوری پدر بورس را در آورده است.

سخنان پزشکیان و ظریف، جفای بزرگی در حق شهید رییسی بود

وی گفت: توزیع انرژی باید به گونه‌ای باشد که همه مردم بهره ببرند. در حوزه ناترازی انرژی ۴۰ میلیون خانوار بنزین استفاده نمی‌کنند لذا می‌توان آن را برای مردم اختصاص داد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: می‌توانیم یک تحول بزرگ در اقتصاد ایجاد کرده و مردم را ثروتمند و تبعیض را حذف کنیم.

وی گفت: سخنان پزشکیان و ظریف، جفای بزرگی در حق شهید رییسی بود لذا در مناظره بعدی پاسخ خواهم داد.

زاکانی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه در دولت شما مسائل اقتصادی را با متر سیاسی متر خواهید کرد یا با توان تخصصی و فنی افراد متر خواهید کرد، گفت: سیاست‌های اقتصادی بدون توجه به اقتصاد سیاسی امکان پذیر نیست. تیم اقتصادی باید یکپارچه باشد. ویژگی یک‌مسوول در کشور باید این باشد که شناخت و تجربه و سلامت و توانایی داشته باشد.

دولت باید به دولتی چالاک، فکور، ناظر و مکمل تبدیل شود

وی گفت: در حوزه سیاسی و ارتباط آن با اقتصاد تلاش می‌کنیم دستوری کردن اقتصاد را نفی می‌کنیم. لذا باید به سمتی رفت که شرایط منطقی در اقتصاد ایجاد کرد.

زاکانی بیان کرد: دولت باید به دولتی چالاک، فکور، ناظر و مکمل تبدیل شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: مسیری که وجود دارد دست و پای سیاست را در حوزه اقتصاد بستن است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحریم‌ها اثر واقعی و روانی دارد. البته اثر آن روز به روز رو به کاهش است. رشد ۸ درصد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را می‌خواهد. با همه این مشکلات کشور دچار بحران نیست. عمده مشکلات مربوط به تجویزهایی است که ریشه در خارج از کشور دارد که اوج آن در دهه ۱۳۹۰ رقم خورد البته از دهه ۱۳۷۰ شروع شد.

وی افزود: امسال سال بهار حمل و نقل تهران است و قبل از عید یک جهش تحولی در تهران اتفاق می‌افتد.

زاکانی افزود: در طرحی که برای انرژی خانوار که شامل برق، گاز و بنزین است، این فرآیند را اصلاح خواهم کرد و مردم سود خواهند کرد. این صرفه‌جویی با اعتبار طلا جبران می‌شود. کسی که خودرو ندارد از یارانه انرژی برخوردار خواهد شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در شهرداری به گونه‌ای عمل کردیم که میدان را به مردم دهیم.

زاکانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر شفاف سازی هزینه‌های شهرداری، گفت: تهران به تعبیر رهبری یک‌کشور است. من به شدت دنبال شفافیت هستم. سهمیه حوزه عمرانی ما ۶۳ درصد است.

وی گفت: در تهران ۶۰۰ همت کار عمرانی دارد. میانگین تحقق بودجه قبلاً ۹۰ درصد هست برای ما ۱۴۰ درصد است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در شهرداری تهران فروش تراکم وجود ندارد، افزود: توجه به ظرفیت‌ها بسیار مهم است. تامین بودجه بسیار سخت است.

وی گفت: سال ۱۴۰۳ رشد ۱۱۰ درصدی در بودجه داشتیم. یک افتخار ملی اتفاق افتاده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از سال ۸۹ که پیمانکاران طلب داشتند را سال گذشته تسویه کردیم. ما ادبیات شهرداری را تغییر دادیم.

وی در مورد افطاری دادن شهرداری در ایام ماه رمضان افزود: افطاری جزو وظایف شهرداری است. ما توسط گروه‌های جهادی و مردمی این کار را کردیم. در شورای شهر سلایق مختلفی وجود دارد اما باید دید حرف چیست و حق چیست.

دولت باید دست و پایش را از اقتصاد جمع کند

زاکانی ادامه داد: دستوری کردن اقتصاد را نفی خواهم کرد و باید طبق آنها عمل شود. تجار تبریزی می‌گفتند طی هفت ماه ۱۰ بخشنامه دولتی صادر شد. دولت باید دست و پایش را از اقتصاد جمع کند. دولت از تصدیگری باید خارج شود و هادی، تسهیلگر، حامی و بسترساز شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: جمع کردن دست و پای سیاست به معنای دخالت بی‌جا کردن در حوزه اقتصاد و سپردن کار به کاردان را دنبال خواهم کرد. قیمت بنزین ۳۰۰۰ تومانی را به ۱,۵۰۰ تومان اصلاح می‌کنم. شرکت‌های دولتی هم باید خصوصی شوند نه مثل گذشته که اختصاصی شدند. دست و پای دولت در حوزه اقتصاد زیادی بلند شد. اقتصاد با دست ورالعمل درست نمی‌شود بلکه باید به قاعده خودش انجام شود. قبول دارم که اقتصاد ایران خیلی سیاست‌زده شده است.

زاکانی در پاسخ به سوالی در مورد پیوند زدن یارانه مردم به طلا، گفت: حامل‌های انرژی گران نمی‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: بودجه دهه ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ چند درصد رشد داشت. سال ۱۳۹۹ از بانک پول گرفتند و حقوق کارکنان شهرداری پرداخت شد. سهم اعتبارات عمرانی شهرداری تهران ۴۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ همت افزایش یافته است و این از افتخارات بنده است و دیگران یاد بگیرند و عمل کنند.

وی ادامه داد: در ۱۲ سال دوره قالیباف این اعداد بسیار پایین‌تر بود و میانگین تحقق بودجه شهرداری تهران در آن سال‌ها هم بسیار کم بود.

زاکانی گفت: هم تکلیف قانونی داریم. ماده ۱۵ قانون برنامه ما را مکلف به رفتن به سمت مردم کرده است. دولت خدمت طرف مردم است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: پیش‌بینی بودجه شهرداری همین است که انجام می‌دهیم اما شورای شهر همواره بودجه پیش‌بینی شده شهرداری را کاهش داده است. در سال دوم مسوولیتم ۷۰ همت به شورای شهر بردیم. در سال بعد ۱۰۴ همت به شورا بردیم و شورا باز آن را کم کرد. امسال هم ۲۰۳ همت بردیم اما شورای شهر به ۱۶۹ همت کاهش داد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا یارانه نقدی را به اعتبار طلا مرتبط کرده‌اید، گفت: از بودجه پرداخت نمی‌شود. حامل‌های انرژی گران نمی‌شود چون هر عددی به حامل‌ها اضافه شود بین ۵ تا ۲۵ درصد قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. میزان مصرف بنزین، گاز و برق را محاسبه می‌کنیم و اعداد آنها را تجمیع و سپس بر کل خانوار کشور تقسیم می‌کنیم و البته مناطق گرمسیری و سردسیری را هم در نظر می‌گیریم.

زاکانی تصریح کرد: دولت سوخت را نصف قیمت بازار جهانی می‌خرد و به عدد حدود ۵۰۰۰ واحد می‌فروشد به کسانی که نیاز بیشتر به سوخت دارند. هر ۱۲۰۰ واحد هم یک گرم طلا می‌شود حالا هر قدر مردم صرفه‌جویی کنند سهم اعتبار طلای‌شان افزایش می‌یابد. چیزی که می گویم به اقتصاد دولت ارتباطی پیدا نمی‌کند و کل روند شفاف می‌شود و از کیک بزرگ یارانه همه استفاده می‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: به صورت مختصر درباره این بسته اقتصادی توضیح دادم تا مردم سود ببرند، قاچاق ریشه‌کن شود و ثبات اقتصادی حاصل شود. در این صورت سوخت فسیلی جایش را به سوخت‌های پاک خواهد داد. کسی که یک واحد در سوخت فسیلی صرفه‌جویی کند ۸ واحد سود پاک سود می‌کند.

وی گفت: ۹۵ درصد مردم از طرح ما سود می‌کنند و ۵ درصد هم شاید دوست داشته باشند اسکناس را آتش بزنند و با آن خودشان را گرم کنند.

زاکانی اظهار داشت: صنعت و کشاورزی کشور بخاطر قطعی برق در حال نابود شدن است. همه چیز را به نفع تولید کشور هدایت خواهم کرد.

وی در مورد تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر، عنوان کرد: ما تابلو ها را میان همه نامزدها تقسیم کردیم و هر نامزدی دوست دارد هر مطلبی می‌تواند منتشر کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: گردن کلفت‌ها تخصص بنده است. یکی از دستگاه‌ها تعرض می‌کرد. تماس گرفتم و گفتم سند در دست دارم. اگر رییس جمهور شوم نمی‌گذارم حق مردم ضایع شود.

زاکانی تصریح کرد: من سال ۸۳ یقۀ وزیر اطلاعات خاطی را گرفتم. سراغ دادستان خاطی و وزیر نفت خاطی هم رفتم. سراغ برادر رئیس‌جمهور و ۲ معاون اول رییس‌جمهور هم رفتم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یاداورشد: گردن کلفت یعنی اینکه به قیمت نرخ ارز امروز باید طلب مردم را بگردانند نه قیمت ۱۲۲۶ تومان.

زاکانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چطور می‌خواهید مردم را در حوزه نفت و گاز سهیم کنید، تاکید کرد: برای این کار تکلیف قانونی داریم که آنها را با ۱۳ - ۱۴ بسته اقتصادی اجرایی خواهم کرد. باید به مردم تکیه کرد و نمی‌توانیم ثابت بمانیم.

وی ادامه داد: ماده ۱۵ قانون برنامه هفتم توسعه بر مشارکت مردمی تاکید کرده است. صنایعی که از آن متضرر می‌شویم را یاد گرفته‌ایم به بورس ببریم تا ضرر را متوجه مردم کنیم اما ما در دولت خدمت عکس این جریان رفتار خواهیم کرد تا مردم به جای ضرر، سود کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید دولت را مکلف کرد در سال ۹۴ از کسانی که ارز از دولت گرفتند، ارز را به حساب دولت برگردانند ۵۵ نفر را شناسایی کردیم که ۵۰ میلیون دلار به بالا گرفته بودند و حدود ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار گرفتند و از این تعداد ۴۴ نفر هم یارانه نقدی می‌گرفتند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد سیاست ارزی در دولت خود، بیان کرد: از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید، تامین، مصرف و صادرات ارز می‌دهیم. نیاز کشور را به آنها اعلام می‌کنیم و به آنها می‌گوییم که چقدر ارز به شما می‌دهیم. این کار را هم طبق احکام قانون انجام خواهیم داد.

زاکانی در پایان با بیان اینکه ارز را دستور نمی‌کنم و دستوری می‌کنم، خاطرنشان کرد: یعنی ارز را به دست بازار و چند نرخی نمی‌دهم بلکه به کارشناسان می‌دهم تا کارشناسان نرخ ارز را تعیین تا برای زنجیره تولید صرفه داشته باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات