اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۶۲۰۲۵

آمادگی ایران برای ایجاد نهاد مالی مشترک میان اعضای بریکس

رئیس کل بانک مرکزی از آمادگی ایران برای ایجاد نهاد مالی مشترک میان کشورهای عضو بریکس و اراده جدی ایران و روسیه برای استفاده از ارزهای محلی خبر داد.

 محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در جمع فعالان اقتصادی روسیه با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری های بانکی میان دو کشور و استفاده از ظرفیت های نهادهای منطقه ای و ارزهای محلی برای دوری جستن از تحریم های ظالمانه و سلطه دلار بر مبادلات مالی بین المللی، خواستار تشکیل نهادی مشابه نهاد مالی "FATF" میان کشورهای عضو بریکس شد و بر آمادگی ایران برای در اختیار قرار داد امکانات فنی برای عضویت روسیه در اتحادیه پایاپای اسیایی تاکید کرد.

فرزین که به منظور توسعه مناسبات پولی و بانکی میان ایران و روسیه به سن پترزبورگ سفرکرده است صبح امروز در کنکره مالی روسیه که با حضور خانم نابیولینا رییس بانک مرکزی روسیه و جمعی از فعالان اقتصادی این کشور برگزار شد؛ افزود: هم اکنون تمامی مقررات مرتبط با پولشویی مطابق با قوانین بین المللی در ایران رعایت می شود و ایجاد نهادی مشابه  "FATF" در میان کشورهای عضو بریکس فرصت بسیار خوبی برای توسعه همکاری های بانکی میان کشورهای عضو است.

 رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: اراده رهبران سیاسی ایران و روسیه برای  استفاده از ارز های محلی در مبادلات تجاری جدی است و اگر بتوانیم در مبادلات بین روسیه، ایران، چین و سایر کشورها از روبل، یوآن، درهم و ریال استفاده کنیم، مانع بزرگی در تجارت دو کشور برداشته خواهد شد و منجر به تقویت ارتباط دو کشور می شود و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی دو کشور می توانند اشتراکات بیشتری با هم داشته باشند.

وی افزود: اتحادیه پایاپای آسیایی (ACU) فرصت بسیار خوبی برای حذف دلار از معاملات میان کشورهای عضو است که هم اکنون کشورهای مثل "هند" و "پاکستان" هم عضو این اتحادیه هستند اخیرا نیز "بلاروس" تقاضای عضویت در این اتحادیه را مطرح کرده است و از روسیه نیز دعوت می کنیم که به اتحادیه بپیوندد.

فرزین ادامه داد: ایران در سال 2023 با دستیابی به نرخ رشد 5 درصد دست یافت،  این نرخ بالاترین نرخ رشد اقتصادی در بین کشورهای منطقه است و ایران را در سطح 10 نرخ رشد برتر جهانی در این سال قرار می دهد ضمن اینکه در این سال شاهد کاهش نرخ تورم از 59 درصد به 23 درصد بوده ایم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات