سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۶۲۰۳۱

سخنگوی شورای نگهبان: ناظران انتخاباتی در تمام شعب اخذ رأی حضور دارند

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ناظران انتخاباتی در تمام شعب رأی‌گیری خواهند بود، گفت: سامانه «مردم ناظر» آماده دریافت گزارش‌های مردمی است.
هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفتگویی تلویزیونی اظهار کرد: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری روز جمعه (۸ تیر ۱۴۰۳) برگزار شد، اما از آنجا که هیچ یک از نامزد‌ها نتوانستند حد نصاب لازم را به دست بیاورند، مرحله دوم انتخابات برای تعیین رئیس‌جمهور آینده فردا (جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.وی خاطرنشان کرد: فرآیندهای نظارتی در مرحله دوم انتخابات همچون فرآیندهای نظارتی مرحله اول است. ناظران آموزش‌دیده شورای نگهبان در تمام شعب اخذ رای حضور خواهند داشت. هیچ شبعه‌ای نخواهد بود که ناظران شورای نگهبان در آن حضور نداشته باشند؛ به لحاظ قانونی نیز شعب انتخاباتی بدون حضور ناظران شورای نگهبان نمی‌توانند اخذ رای انجام دهند.طحان‌نظیف تاکید کرد: ناظران از شبکه ۳۰۰ هزار نفری ناظران هستند که هیچ کدام رابطه استخدامی با شورای نگهبان ندارند و از اقشار، جنسیت‌ها و سنین مختلف مردم هستند. البته عوامل اجرایی نیز اینگونه هستند. بنابراین انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران توسط مردم برگزار می‌شود؛ چراکه عوامل اجرایی و نظارتی از اقشار مختلف مردم هستند.سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: ناظران انتخاباتی شورای نگهبان از ابتدا تا انتهای فرآیند اخذ رای که شمارش آرا می‌باشد در شعب انتخاباتی حضور خواهند داشت. صورتجلسه‌ها نیز توسط عوامل نظارتی و اجرایی امضا و تایید خواهد شد. در هر شعبه ۳ یا ۴ ناظر خواهد بود و در این رابطه هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

نامزدها می‌توانند در شعب اخذ رأی نماینده داشته باشند

وی در ادامه بیان داشت: نامزدها نیز می‌توانند در شعب اخذ رای نماینده داشته باشند تا بر فرآیند اخذ رای نظارت داشته باشند. این موضوع به نامزدها و ستادهایشان اطلاع‌رسانی شده و آن‌ها نیز افرادی را معرفی کردند. همه چیز روشن و شفاف انجام خواهد شد.طحان‌نظیف همچنین در پاسخ به سؤالی اظهار کرد: سامانه‌ای با عنوان «مردم ناظر» بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان قرار داده شده که همه مردم ایران از طریق این سامانه می‌توانند در موضوع نظارت بر فرآیند برگزاری انتخابات به شورای نگهبان کمک کنند. وی افزود: مردم می‌توانند از طریق این سامانه اگر با تخلفی یا موردی برخورد کردند، آن موضوع را همراه با مستندات از طریق این سامانه به اطلاع ما برسانند. همکاران ما در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات این موارد را به سرعت پیگیری خواهند کرد.سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: در مرحله اول برگزاری انتخابات برخی موارد جزئی از طریق این سامانه منتقل شد که تا حصول نتیجه مورد پیگیری قرار گرفت. خوشبختانه قانونمداری بر فضای انتخاباتی کشورمان حاکم است اما ناظر موظف است اگر موردی به وی ارجاع داده شد تا حصول نتیجه و رفع مشکل پیگیری کند.وی همچنین اعلام کرد: پس از شمارش آرا نیز این امکان قانونی وجود دارد که اگر نامزدها و همچنین مردم با مساله‌ای مواجه بودند از طریق حضوری به دبیرخانه شورای نگهبان اعلام کنند یا اینکه از طریق سامانه «مردم‌ناظر» به اطلاع ما برسانند. این گزارش‌ها در زمان بررسی صحت انتخابات حتماً مورد توجه قرار می‌گیرد.
طحان‌نظیف افزود: این روال در مرحله اول انتخابات طی شد و چون با مشکل خاصی مواجه نبودیم، صحت این مرحله از انتخابات تایید شد. حتی ما خودمان با نامزدها و ستادهایشان تماس گرفتیم که اگر اعتراضی دارند، اعلام کنند که خوشبختانه شکایتی نداشتند.سخنگوی شورای نگهبان در پایان تصریح کرد: بررسی صحت مرحله دوم انتخابات و زمان آن به گزارش‌های دریافتی بستگی دارد. امیدواریم که تایید صحت انتخابات در مرحله دوم نیز در اسرع وقت انجام بگیرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات