صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۶۲۱۳۶

توافق ایران و عراق برای بازگشایی بازارچه‌های مرزی

فرمانده مرزبانی فراجا با اعلام یک خبر خوش؛ از توافق ایران و عراق برای بازگشایی بازارچه‌های مرزی شهرستان‌های بانه و سقز استان کردستان خبر داد.

محسن بیگلری با اشاره به دیدار اخیر خود با فرمانده مرزبانی کشور در رابطه با بررسی وضعیت بازارچه‌های مرزی "سیران‌بند، هنگه‌ژال و گله‌سوره بانه و سیف سقز"؛ از موافقت مرزبانی با بازگشایی این بازارچه‌های مرزی خبر داد.

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس بازگشایی بازارچه‌های مرزی این دو شهرستان مرزی را مطالبه عمومی مردم عنوان کرد و افزود: خوشبخانه مرزبانی موافق صددرصدی بازگشایی مرزهای کردستان است.

در همین زمینه؛ فرمانده مرزبانی فراجا نیز اظهار داشت: از دی ماه سال 1402 تا روز یکشنبه هفته گذشته؛ که با فرمانده مرزبانی عراق جلسه داشتیم خدا را شاهد می‌گیریم که سه بار برای بازشدن مرزهای ایران و عراق در ساعت، زمان و مکان مشخص تحت کنترل و نظارت مرزبانی بتوانیم مرزها را باز کنیم موضوع را پیگیری کرده و وقول مساعد را از عراق گرفتیم گه این کار انجام شود.

سردار احمدعلی گودرزی با اشاره به اینکه در تماس تلفنی با سردار سپهری فرمانده مرزبانی کردستان، موافقت خود را اعلام کرده‌ام، افزود: مرزبانی موافق صددرصدی بازگشایی مرزهای استان کردستان - (بانه و سقز) به صورت قانونی هستیم چراکه استیفای حقوق دولت و مرزنشینان از وظیفه ذاتی مرزبانی است لذا افتخار می‌دانیم که به مردمان آن دیار کمک کنیم.

در ادامه جزئیات این توافق با بازگشایی مرزهای شهرستان‌های مرزی کردستان را به صورت ویدئویی ببینید:

 22 شهریورماه سال گذشته گذرگاه موقت مرزی «هه‌نگه‌ژال» بانه پس از گذشت 6 سال در مراسمی با حضور استاندار، جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و به منظور بهبود معیشت مرزنشینان بازگشایی و آغاز به کار کرد.

شهرستان مرزی بانه با بیش از 158 هزار نفر در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 84 کیلومتر مرز با کشور عراق و منطقه اقلیم کردستان دارد. هنگه ژال، روستایی از توابع بخش ننور و 24 کیلومتری شهرستان بانه است.

همچنین؛ مرز سیف سقز که از سال 91 بسته شده بود پس از گذشت یک دهه آبان ماه سال گذشته بازگشایی شد اما بعد از مدتی کوتاه فعالیت، این دو بازارچه مرزی مجدد بسته شد.

بازارچه سیف سقز در سال 1373 با پیشنهاد وزارت بازرگانی وقت و بر مبنای مصوبه دولت ایجاد شد و از سال 1375 عملیات زیربنایی آن آغاز و در سال 1377 با موافقت شورای عالی امنیت ملی فعالیت آن شروع شد. در اسفند ماه سال 1391 و بعد از حدود 15 سال فعالیت این بازارچه مرزی، تعطیل شد.

بازگشایی مجدد بازارچه سیف سقز جزو مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور در تیرماه سال 1401 به کردستان بود که در آستانه دور دوم سفر هیئت دولت به استان این مصوبه اجرایی شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات