صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۶۲۱۶۵
گزارش «نشنال اینترست»؛

میشل اوباما جایگزین بایدن می‌شود؟

نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهند تنها یک نامزد دموکرات می‌تواند با قاطعیت رئیس جمهور سابق آمریکا را در انتخابات ریاست جمهوری آینده شکست دهد و آن شخص کسی جز همسر رئیس جمهور اسبق آمریکا نیست.

میشل اوباما، همسر باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا می تواند بالقوه جایگزین خوبی برای جو بایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد.
پس از تلاش ناکام هیلاری کلینتون، زمان آن فرا رسیده است همسر رئیس جمهور دیگر دوران گذشته ایالات متحده تلاش کند تا سقف شیشه ای را بشکند؛ به ویژه اینکه نظرسنجی های جدید نشان می دهند تنها یک نامزد دموکرات می تواند با قاطعیت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را در انتخابات ریاست جمهوری آینده شکست دهد و آن شخص میشل اوباماست. وی از همه رقبای احتمالی خود، ازجمله کامالا هریس معاون رئیس جمهور فعلی و سایر افراد امیدوار بهتر عمل می کند.
میشل اوباما طوری وانمود می کند که نمی‌خواهد برای انتخابات ریاست ‌جمهوری نامزد شود و از اینکه همسرش در سال 2012 نامزد شد، ناراضی بود
طبق نظرسنجی ها، حدود 50 درصد رأی دهندگان آمریکایی به اوباما رأی خواهند داد و 39 درصد ترامپ را ترجیح می دهند. افکار عمومی مستقل و تعداد زیادی از رأی دهندگان دموکرات میشل اوباما را زنی افسونگر می بینند که با تدبیر و قدرت خود می تواند از فضای کنونی موقعیت رؤیایی خلق کند.
 نامزدی اوباما ممکن است در برخی موضوعات، از سقط جنین گرفته تا دستمزد برابر کارگران نقش مؤثر داشته باشد و از حواشی پیرامون جو بایدن، رئیس جمهور و نامزد دموکرات ها بکاهد. برخی بر این باورند، میشل اوباما در صورت نامزدی تا حدودی انتقام دوست صمیمی خود کاتلین پول، همسر سابق هانتر بایدن را خواهد گرفت که با برخورد بسیار بدی از سوی همسر و خانواده اش مواجه شده بود.
با وجود این، میشل اوباما طوری وانمود می کند که نمی‌خواهد برای انتخابات ریاست ‌جمهوری نامزد شود و از اینکه همسرش در سال 2012 نامزد شد، ناراضی بود، در آن زمان به باراک گفت، در صورت شکست در تلاش دومش از وی حمایت نخواهد کرد. میشل اوباما مطمئناً می‌داند پس از ورود به عرصه سیاسی، محبوبیتش کاهش خواهد یافت. بنابراین اکنون مجبور نیست درباره موضوعاتی مانند اوکراین، مالیات، مقررات و ... موضع گیری کند.
 پدیده میشل اوباما را نمی توان صرفاً علامت حاشیه ای دانست و نادیده گرفت، زیرا ضعف های بایدن را آشکار می کند و اشتهای سیاسی گسترده ای را برای نامزدی چهره دیگری خارج از هنجارهای سنتی نشان می دهد.
مدیران کمپین بایدن در حال تقویت این خبر خوب برای کاهش اضطراب میان دموکرات ها پس از نخستین مناظره هستند. با وجود این، لوید داگت مشاور بایدن از وی خواست از رقابت خارج شود. نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا نیز طرح سؤالات درباره کهولت سن وی را صحیح دانست.
در هر صورت بایدن کاری برای اطمینان دادن به رأی دهندگان انجام نداد و با حامیانش به شوخی گفت، در مناظره تلویزیونی با ترامپ به دلیل خستگی از سفرهای اروپایی «تقریباً روی صحنه خوابش برد».
 بعید است مصاحبه بایدن با جورج استفانوپولوس از شبکه ای‌بی‌سی نیوز برای رفع تردیدهای فزاینده در زمینه توانایی وی برای اجرای کمپین انتخاباتی قوی کافی باشد، چه رسد به اینکه برای چهار سال آینده حکومت کند. وی از زمان مناظره آخر کنفرانس مطبوعاتی برگزار نکرده است؛ موضوعی که بر شبهات در زمینه ضعف وی دامن می زند.
 نیکی هیلی که از رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواه خارج شد، به ضرورت تغییر نسل ریاست جمهوری در آمریکا پرداخت و گفت: نمی توانیم رئیس جمهوری 81 ساله داشته باشیم، یا اینکه نماینده ای از سنا داشته باشیم که آنجا را به خانه سالمندان تبدیل کند و همه جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها و مستقل‌ها این را احساس می‌کنند. 
منبع:راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات