صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۶۳۱۲۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها هشتم مرداد 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) www.basirat.ir من عرض میکنم با روحیه‌ی جهادی میشود کوه‌های مشکل را از جا کَند. کار جهادی یعنی چه؟ یعنی خستگی‌ناپذیری، بی‌‌مزد و بی‌منّت کار کردن، هدف را انجام وظیفه‌ی انسانی و خدایی قرار دادن، و پیش رفتن؛ این کار جهادی است. البتّه چهارچوب‌های قانونی و اداری وجود دارد، باید رعایت بشود، امّا کار جهادی، کیفیّت است، نوع کار است. 7/5/1403

دانلود word

دانلود pdf

▼ حرف روز

چرا اروپا اولویت ندارد؟

با یک جست‌وجوی ساده، عکس‌های کودکان پروانه‌ای ایران را تماشا کنید؛ مشکل اصلی بر سر راه مداوای این کودکان معصوم، تحریم‌هایی است که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در این زمینه وضع کرده‌اند. هر کسی که از نزدیک این کودکان را دیده و دیده که چگونه زجر می‌کشند و می‌سوزند، روح و جانش آزرده می‌شود؛ البته در کنار این، معنای حقیقی حقوق بشر غربی را نیز می‌فهمد.

مدتی پیش برای حل مشکل بیماری کودکان پروانه‌ای با یکی از دولت‌های همسایه وارد مذاکره شدیم تا بلکه از این طریق بتوانیم داروی مورد نیاز را وارد کشور کنیم. کشور همسایه نیز تقاضای ایران را پذیرفت. به همین دلیل آن دولت، اضافه بر میزان مورد نیازش، مقدار داروی درخواست شده از سوی بخش پزشکی جمهوری اسلامی ایران را نیز در درخواست خرید خود لحاظ کرد و در پی آن از یکی از کشورهای اروپایی سفارش خرید داد؛ اما قصه تلخ بیماران پروانه‌ای همین جا پایان نمی‌یابد و آن کشور اروپایی با مقایسه سفارش کشور همسایه ایران در نوبت جدید با مراحل گذشته و با احتمال اینکه این سهمیه اضافه شاید مربوط به ایران باشد، از فروختن داروی اضافه اجتناب می‌کند!

از موضوع فوق می‌گذریم؛ اما پاسخ به این پرسش مهم به نظر می‌آيد؛ چرا در مواقع ناامنی و اغتشاش در ایران کشورهای غربی اعلام می‌کنند که درباره موضوع اینترنت، تحریم‌های خود علیه ایران را نادیده می‌گیرند و اینترنت رایگان در اختیار مردم ایران قرار می‌دهند؟ پاسخ به این پرسش البته جزء ساده‌ترین پرسش‌های عرصه سیاست در دنیای امروزین است. آمریکا و برخی از دولت‌های اروپایی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به مثابه ابزاری برای ایجاد اغتشاش و تخریب و در نهایت به راه انداختن جنگ خونین در ایران می‌نگرند. جز این هر کس فکر دیگری در ذهنش نقش ببندد، الفبای سیاست را نیز درک نکرده است.

در اینجا نکته اساسی و مهم برای تصمیم‌گیران سیاست ‌خارجی جمهوری اسلامی ایران و خاصه رئیس جمهور محترم آن است که در زمینه فهم ماهیت و علل رفتارهای مبهم و متناقض برخی دولت‌های غربی در زمینه مذاکرات و روابط سیاسی، تأملات و پیش‌بینی‌های جدی داشته باشند؛ اما از آن مهم‌تر توجه به این مسئله است که استمرار پیوند دادن روابط اقتصادی به مسائل سیاسی از سوی مقامات اروپا و آمریکا، چشم‌انداز توافقات و ارتباطات باثبات را که دربرگیرنده انتفاع پایدار اقتصادی ایران باشد، به طور بنیادین، متزلزل و نامطمئن می‌کند. دولت‌هایی که حتی داروی کودکان را به موضوعات سیاسی پیوند می‌زنند و در بسیاری از امور دیگر همواره برای مردم ایران تنگنا و تحریم ایجاد می‌کنند، طبیعتاً در سیاست‌خارجی ایران از اولویت می‌افتند. (عزیز غضنفری)

 

▼ گزارش روز

صحنه‌سازی قاتل

در پی حادثه انفجار در روستای مجدل شمس که به کشته و زخمی شدن شماری غیرنظامی در جولان اشغالی انجامید، صهیونیست‌ها تلاش فراوانی کردند که این حادثه را به حزب‌الله لبنان نسبت دهند. حزب‌الله از روز هشتم اکتبر، یعنی یک روز پس از عملیات طوفان‌الاقصی، در راستای دفاع از مردم مظلوم فلسطین حمله به مقرهای نظامی و تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی را آغاز کرده و تا به امروز مسئولیت این حملات را با شجاعت و رسماً پذیرفته است؛ لذا انتساب حمله به منطقه غیرنظامی و بدون پذیرش مسئولیت حزب‌الله غیرقابل قبول است. حمله حزب‌الله به این منطقه دروزی‌نشین با توجه به اینکه برخی رهبران دروزی‌، مانند «وئام وهاب» و «طلال ارسلان» از متحدان جریان مقاومت هستند، نه تنها منفعتی برای آنان نداشته؛ بلکه موجب تضعیف مقاومت نیز می‌شود. وقوع این حادثه در منطقه‌ای دروزی‌نشین، نشان از دسیسه‌ای است که هدف از آن همراه کردن دروزی‌های لبنان و سوریه با تل‌آویو است. مسئله تأمل‌برانگیز این است که هیچ‌ یک از کشته‌ها یهودی نبوده‌ و همچنین اکثریت غالب روستای مجدل شمس، مخالف رژیم صهیونیستی و خدمت در ارتش آن هستند. «وليد جنبلاط» رهبر جامعه دروزی در لبنان نیز اعلام کرد با توجه به اینکه حزب‌الله حمله به مجدل شمس را تکذیب کرده است، نسبت به تلاش‌های دشمن برای ایجاد تفرقه و سوءاستفاده هشدار می‌دهیم. برخلاف حملات متعدد جریان مقاومت به مواضع صهیونیست‌ها که با سانسور شدید رژیم مواجه بوده است، انتشار گسترده تصاویر و آمار کشته شده‌های این انفجار امری غیرطبیعی و مشکوک است. رژیم صهیونیستی در حالی از حمله به مجدل شمس به وسیله موشک «فلق 1» سخن می‌گوید که هیچ تصویری از بقایای موشکی که زمین فوتبال را هدف قرار داده، در رسانه‌ها منتشر نکرده است! آنقدر این حمله از سوی حزب‌الله غیرواقعی می‌نماید که حتی رسانه عبری «یسرائیل هیوم» اذعان کرد، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد پدافند هوایی این رژیم در رهگیری موشک‌های شلیک شده در فضای مجدل شمس جولان دچار خطای محاسباتی شده است. همچنین تحلیلگر «الجزیره» معتقد است، یکی از موشک‌های گنبد آهنین راه گم کرده و در مجدل الشمس سقوط کرده‌، موشک‌های گنبد آهنین بارها به این دلیل مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد، سفر نتانیاهو به آمریکا و دیدار با ترامپ، هریس و بایدن، که با حضور نتانیاهو در مجلس سنای آمریکا و تشویق شرم‌آور وی از سوی سناتورهای آمریکا همراه بود، در کنار هیاهوی مسابقات المپیک و فضاسازی رسانه‌ای گسترده غول‌های خبری غربی، زمینه یک صحنه‌سازی با چراغ سبز آمریکا برای شروع حملات جدید و گسترده علیه لبنان و ارتکاب جنایتی دیگر است. در واقع، رژیم صهیونیستی به منزله متهم اصلی این حادثه با این دستاویز به‌دنبال نابودی تجهیزات و زیرساخت‌های حزب‌الله و کاهش فشارهای بین‌المللی ناشی از جنگ ۱۰ ماهه و بدون دستاورد غزه است. قطعاً حزب‌الله و محور مقاومت با هوشیاری اوضاع حساس منطقه را رصد می‌کند و آماده هرگونه مقابله با دشمن صهیونیستی است. (مصطفی علیجان زاده)

 

▼ خبر ویژه

پیام‌های تهران و واشنگتن برای یکدیگر!

در پی تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، برخی مقامات عربی و اروپایی اعلام کردند، مسئولان آمریکایی با همتایان خود در اراضی اشغالی و لبنان به منظور آرام کردن تنش‌ها در ارتباط هستند. روزنامه «وال‌استریت ژورنال» نیز مدعی شد، مقامات آمریکایی پیام‌هایی را با ایران برای آرام کردن تنش‌ها در منطقه غرب آسیا مبادله کرده‌اند. این روزنامه افزود: «طرفین علاقه‌ای به گسترش درگیری ندارند، اما احتمال وقوع اشتباه محاسباتی همچنان بالاست. همچنین ایران نشان داده است که خواهان یک جنگ تمام‌عیار نیست، اما در صورت گسترش درگیری از حزب‌الله حمایت خواهد کرد.» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم درباره هرگونه ماجراجویی رژیم صهیونیستی در قبال لبنان هشدار داد. گفتنی است، طبق ادعای رژیم صهیونیستی، در حمله حزب‌الله به مجدل شمس در بلندی‌های جولان ده‌ها کشته و تعداد زیادی مجروح شدند؛ اما حزب‌الله این اتهام را رد کرده و می‌گوید این موشک رهگیر اسرائیل بوده که در آنجا سقوط کرده است.

 

▼ اخبار

نیازمند دولت ملی هستیم

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به فشارهای بین‌المللی علیه ملت ایران گفت: «برای حل مسائل و مشکلات، دولتی باید وجود داشته باشد که ملی باشد، همه آن را قبول داشته باشند.»«کمال خرازی» اظهار داشت: «نظر رهبری این است و ما نیاز داریم به دولتی که در آن اختلاف نباشد، همه آن را پذیرفته و قبول داشته باشند، و یک نوع اعتماد ملی شکل بگیرد تا اینکه دولت بتواند کارش را به درستی انجام دهد.» وی خاطرنشان کرد: «اعتمادی که میان دکتر پزشکیان و مقام معظم رهبری وجود دارد، این خودش یک پایه بسیار مهمی است و این بایستی ترجمه شود در شکل‌گیری دولت و این اعتماد را تقویت کند تا دولت بتواند به معنای واقعی کلمه و با حمایت همه افراد و جناح‌های مختلف وظایف سنگینی را که در این دوران دشوار و پر گرفتاری دارد، بتواند حل کند.»

تنش در لبنان می‌تواند به جنگ منطقه‌ای تبدیل شود

وزارت امور خارجه اردن در واکنش به حادثه «مجدل شمس» در جولان اشغالی، نسبت به افزایش تنش در جنوب لبنان و پیامدهای آغاز جنگ جدید علیه این کشور هشدار داد. «سفیان القضاة» سخنگوی رسمی وزارت خارجه اردن با بیان اینکه «تنش در جنوب لبنان می‌تواند به سمت یک جنگ منطقه‌ای فراگیر کشیده شود»، بر «اهمیت حمایت از امنیت، ثبات و حفظ جان ملت لبنان» تأکید کرد. صهیونیست‌ها و مقامات آمریکایی اصرار دارند، حزب‌الله لبنان را مقصر حمله به مجدل شمس معرفی کنند؛ حال آنکه پایگاه خبری «اکسیوس» به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد، حزب‌الله لبنان به سازمان ملل اطلاع داده حادثه مجدل شمس در نتیجه سقوط موشک ضد هوایی اسرائیلی در یک ورزشگاه فوتبال روی داده است.از سوی دیگر، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای رسمی قویاً ادعای رسانه‌های صهیونیستی را رد و انجام حمله به مجدل شمس را تکذیب کرده است.

نقشه حمله به لبنان آماده شده است؟

در پی حمله به مجدل شمس و کشته شدن ده‌ها نفر رادیو ارتش اسرائیل از آماده کردن سناریوهای احتمالی برای حمله به لبنان خبر داد. رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد: «ارتش سناریوهای احتمالی برای حمله به لبنان را آماده کرده و آنها را در اختیار رهبری سیاسی قرار داده است.» در ادامه این مطلب آمده است:  «یکی از سناریوهای احتمالی، اقدامات نظامی سختگیرانه‌تر از قبل است.» رادیو ارتش اسرائیل در ادامه افزود: «اسرائیل خواهان جنگ تمام عیار با حزب‌الله نیست، بلکه فقط می‌خواهد ضربه سختی به آن وارد کند.» این منبع صهیونیستی تصریح کرد: «مقامات امنیتی به رهبری سیاسی تأیید کردند که برنامه‌های تدوین شده قابل اجرا هستند.»

از جنگ هراس نداریم!

«مجتبی امانی» سفیر ایران در بیروت در پیامی نوشت: «صرف‌نظر از نمایش ساختگی تازه رژیم صهیونیستی، همچنان رویکرد ما در قبال تهدیدها مبنی بر گسترش دامنه جنگ به لبنان و منطقه در سه مورد خلاصه می‌شود. اولاً، ما انتظار چنین جنگی را نداریم و معتقدیم به دلیل معادلات تحمیل شده قدرت، شانس آن بسیار کم است. ثانیاً، ما خواهان وقوع این جنگ نیستیم، زیرا جمهوری اسلامی ایران همواره برای کاهش شدت تنش‌ها در منطقه تلاش می‌کند. ثالثاً، ما به معنای واقعی کلمه از وقوع جنگ هراسی نداریم و دشمنان‌مان باید تصور کنند که ما با آنچه از قدرت، اقتدار و توانایی بالا برای دفاع از مقاومت در اختیار داریم، چه کارهایی را در آن صورت می‌توانیم انجام دهیم.» گفتنی است یک مقام مصری به شرط ناشناس ماندن به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفته است: «مقامات ایالات متحده، مصر و قطر با مقامات صهیونیست در رم دیدار می‌کنند تا بلکه تازه‌ترین تلاش‌ها برای توافق آتش‌بس در غزه را به سرانجام برسانند.»

▼ اخبار کوتاه

«عبدالامیر الشمری» وزیر کشور عراق گفت: «از اول ماه صفر برای حضور زائران اربعین آماده هستیم.» گفتنی است، با توجه به اینکه زائران کشورمان از اوایل صفر راهی مشایه می‌شوند، بر اساس ظرفیت، «حدود ۱۰۰۰ موکب ایرانی مستقر در عراق» خدمت‌رسانی را از اواخر دهه اول صفر (دو هفته قبل اربعین) آغاز می‌کنند. سال گذشته بیش از ۲۲ میلیون زائر از کشورهای مختلف به زیارت اربعین مشرف شدند که بیش از ۴ میلیون نفر ایرانی بودند.

«محمد مخبر» سرپرست سابق ریاست جمهوری در اولین جلسه هیئت دولت چهاردهم گفت: «شهید رئیسی دو ویژگی برجسته داشت، نخست اینکه محور حل مسائل کشور را مردم می‌دانست و دوم اینکه نسبت به تدابیر رهبر معظم انقلاب مقید بود.» وی افزود: «هر دوی این ویژگی‌ها در برادر عزیزم آقای پزشکیان هم وجود دارد، سابقه ایشان مؤید این موضوع است. در هر کجا که خدمت کنیم، به پیروی از سخنان رهبر معظم انقلاب با تمام توان در‌ خدمت دولت هستیم.»

«سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور» اظهار داشت: «امنیت موضوع مهمی است که نیروی زمینی سپاه پاسداران به خوبی توانسته آن را در حوزه مسئولیتی خود تأمین کند.» وی افزود: «نیروی زمینی سپاه پاسداران در زمینه امنیت مرزها هیچ مشکلی ندارد و اقدامات و تدابیر لازم پیش‌بینی شده است.» فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در پایان با اشاره به اهمیت ثبات در مرزهای کشور، یادآور شد: «امنیت مرزهای شمال غرب، غرب و جنوب شرق کشور به دست مردم همان مناطق تأمین می‌شود.»

رئیس ستاد برگزاری تحلیف رئیس‌جمهور نهم گفت: «مراسم تحلیف آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران ساعت ۱۶ روز سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ با حضور بیش از ۷۰ هیئت‌ خارجی و ۶۰۰ خبرنگار داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود.» «علیرضا شریفی» با اشاره به حضور میهمانان خارجی در این مراسم بیان کرد: «کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، آفریقای مرکزی، پاکستان، سوریه، صربستان، کوبا، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و گینه‌بیسائو در سطح رئیس جمهور و نخست‌وزیر در این رویداد حضور خواهند داشت.» وی اضافه کرد: «رؤسای مجالس کشورهای روسیه، الجزایر، بلاروس، قزاقستان، ازبکستان، مالزی، عراق، بورکینافاسو، اوگاندا، کومور، مالی، سریلانکا، سنگال و کره‌شمالی در این مراسم شرکت خواهند داشت.»

یکی از رهبران معنوی طایفه موحدان دروزی در سوریه، ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، تأکید کرد، برخی از طرف‌ها، با بهره‌برداری از حادثه «مجدل شمس»، به دنبال فتنه‌افروزی و تفرقه‌افکنی هستند. ادعای صهیونیست‌ها درباره مقصر جلوه دادن حزب‌الله در حالی است  که رئیس حزب دموکرات لبنان و رهبر جامعه دروزی این کشور از دسیسه‌چینی تل‌آویو در پشت پرده انفجار در «مجدل شمس» و تلاش برای تغییر ماهیت جولان اشغالی سوریه پرده برداشتند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات