صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۶۳۱۷۴

اخبار و تحلیل‌ها نهم مرداد 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) www.basirat.ir در مقابل امواج و حوادث جهانی و بخصوص منطقه‌ای، برخورد کشور، برخورد فعّال باشد، برخورد اثرگذار باشد، نه برخورد منفعل. مسائل گوناگونی چه از لحاظ سیاسی، چه از لحاظ علمی، چه از لحاظ پیشرفتها و ابتکارات فوق‌العاده و عجیب علمی فرض کنید مثل هوش مصنوعی در دنیا اتّفاق می‌افتد؛ با این، فعّال برخورد کنید، منفعل برخورد نکنید؛ اثرگذار برخورد کنید. غفلت و تغافل از آنچه در دنیا پیش می‌آید، در منطقه پیش می‌آید، جایز نیست. 7/5/1403

دانلود pdf

دانلود word

▼ حرف روز

پایبندی به سوگندنامه

مراسم تحلیف ریاست جمهوری با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه و سایر مقامات کشوری و لشکری در مجلس شورای اسلامی عصر روز سه شنبه 9 مرداد 1403 برگزار می‌شود و طی آن  رئیس‌جمهور منتخب بر اساس  اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد. در متن سوگندنامه رئیس جمهوری آمده است: «من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام، به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم‏.» سوگندنامه مراسم تحلیف مهم‌ترین پیمان رئیس‌جمهور است و وی در پیشگام خداوند متعال و در مقابل نمایندگان ملت متعهد می‌شود تا به بند بند آن عمل کند؛ لذا این متن می‌تواند همواره به عنوان مطالبه‌ای کلیدی، محور ارزیابی عملکرد رئیس جمهور قرار گیرد.  متأسفانه، در طول ادوار گذشته شاهد بوده‌ایم، مراسم تحلیف به برنامه‌های صوری و نمادین تبدیل و بلافاصله پس از پایان مراسم به فراموشی سپرده شده و تعهدات آن هیچ گاه مورد تأکید قرار نگرفته است! رؤسای‌جمهور متعددی در هنگام روی کارآمدن سوگندنامه را تکرار کرده‌اند، اما در عمل به همه یا بخشی از آن پایبند نماندند. اولین آزمون رئیس دولت چهاردهم در سنجش میزان پایبندی به سوگندنامه را باید در تشکیل کابینه ایشان دید. کسی که قسم یاد کرده است تا «خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازد» باید افرادی را در کابینه خود به کار گیرد که آنها نیز متعهد به این اصول بوده و پیشینه‌شان گواه این صداقت باشد؛ چرا که آنچه معیار سنجش خواهد بود، عملکرد مجموعه دولت است. امید که آقای پزشکیان به سوگندی که خواهد خورد، پایبند بماند!

مهدی سعیدی

 

▼ گزارش روز

در کدام زمین بازی کنیم؟

با پیروزی جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان و تشکیل دولت چهاردهم، آنچه مهم است و باید در موضع‌گیری‌ها به آن دقت کرد، نگاه درست و واقع‌بینانه است. آقای پزشکیان نمایندهٔ دوره‌های هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخاباتی تبریز، آذرشهر و اسکو بوده و در دوران اصلاحات نیز متصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است. او برخاسته از اردوگاه اصلاحات است و به افراد و ایده‌های این جریان تعلق خاطر دارد و نباید غیر از این از او انتظار داشت؛اما واقعیت این است که چه در دوران رقابت‌های انتخاباتی و چه پس از آن، انتظارات طیف رادیکال جریان اصلاحات را برآورده نکرد. ساختارشکنی و مواضع رادیکال، رویکردی بود که آقای پزشکیان از آن استفاده نکرد؛ بلکه در اظهارات و مواضع خود تلاش کرد رویکردی میانه اتخاذ کند. انتخاب فردی، مانند جناب آقای عارف به عنوان معاون اول رئیس جمهور می‌تواند مؤیدی بر این ادعا باشد. در حقیقت، اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری به موضوع داشته باشیم، به طور کلی جریان اصلاحات را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول طیف میانه‌رو هستند که معتقدند باید درون نظام، کارآمدی جریان اصلاحات را به نمایش بگذارند. دسته دوم طیف رادیکال هستند که اصلاً معتقد به کارآمدی نظام نبوده و کارآمدی خود را خارج از زمین نظام اسلامی تصور می‌کنند. حال، مهم این است که ما در کدام زمین بازی می‌کنیم؟ طیف میانه مانند کارگزارانی‌ها معتقدند باید به پزشکیان کمک کرد تا بتواند سابقه موفقیت‌آمیزی را به نمایش بگذارد؛ چرا که امیدوارند پس از دهه بد اقتصادی ۱۳۹۰ و دوران روحانی، بتوانند با کارنامه پزشکیان باعث احیای اصلاحات شوند؛ اما طیف رادیکال معتقدند پیروزی پزشکیان به هر نحوی که باشد، در واقع موجب موفقیت نظام خواهد شد. این تحلیل درست است؛ اما این طیف تلاش دارد دولتی از پا افتاده و ناتوان را از دولت چهاردهم به تصویر بکشد و چنین به مردم القا کند که اصلاح‌طلب و اصولگرا فرقی ندارد و هر دو جریان در درون نظام اسلامی محکوم به شکستند و باید زمین بازی را عوض کرد. لذا با این نگاه شاید بهتر بتوان خط خبری رسانه‌هایی، همچون ایران اینترنشنال را درک کرد. با این توضیح، باید زمین بازی درستی را برای خود ترسیم کنیم، به طوری که میان دولت آقای پزشکیان و طیف رادیکال جریان اصلاحات تفاوت قائل باشیم؛ در جهت موفقیت دولت چهاردهم قدم برداریم و موفقیت دولت را موفقیت نظام بدانیم و البته از حاشیه‌پردازی‌ها پرهیز کنیم. مطالبه عمومی ما از دولت چهاردهم حرکت بر مدار ارزش‌ها و منافع ملی بوده و امیدواریم در این دولت یک قدم بیش از پیش به قله نزدیک شویم.

محمد حکیمی

 

▼ خبر ویژه

او به آنچه اعتقاد دارد عمل می‌کند!

یک جامعه‌شناس اصلاح‌طلب بر این باور است که مسعود پزشکیان متعهد به گفتمان اصلاحات نیست. «تقی آزاد ارمکی» طی گفت‌وگویی با روزنامه «آرمان ملی» در پاسخ به این پرسش که گفتمان دولت پزشکیان چیست یا اینکه ویژگی‌های متمایزی دارد، می‌گوید: «آقای پزشکیان از اکثریت سرمایه اصلاح‌طلبان، اندکی از سرمایه اصولگرایان و بخشی از آرای خاموش و معترض جامعه استفاده کرده و موفق شده به ریاست جمهوری برسد. این به معنای این نیست که پزشکیان متعهد به گفتمان اصلاحات است. هنگامی که پزشکیان به عنوان یکی از سه گزینه جبهه اصلاحات مطرح می‌شود و اصلاح‌طلبان دغدغه‌های خود را مطرح می‌کنند، پزشکیان حرف خود را می‌زند و به روشی که خودش به آن اعتقاد دارد، پافشاری می‌کند. در رقابت‌های انتخاباتی نیز مسیر خودش را رفت که تا حدود زیادی با اصلاح‌طلبان همسو است.»

 

▼ اخبار

سهم‌خواهان فشارها را افزایش دادند!

در حالی که چهره‌های مختلفی از اصلاح‌طلبان رادیکال نسبت به سهم‌خواهی در تعیین کابینه دولت چهاردهم معترض هستند، صوتی از یک جلسه منتسب به اعضای جبهه اصلاحات در توئیتر درحال دست به دست شدن است که چهره نمایان‌تری از سهم‌خواهان پشت پرده ارائه می‌دهد. در این صوت که مشخص نیست مربوط به یک جلسه حضوری بوده یا در بسترهای مجازی مانند کلاب هاوس برگزار می‌شود، «علی نیکجو» عضو انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در اظهاراتی که رنگ و بوی سهم‌خواهی دارد، خطاب به «آذر منصوری» رئیس جبهه اصلاحات مطالباتی را مطرح کرده و از او می‌خواهد تا اجرای این مطالبات را با وساطت سیدمحمد خاتمی از پزشکیان بخواهد. علی نیکجو در ابتدا و انتهای صحبت‌های خود شخص پزشکیان را نیز مورد حمله قرار می‌دهد. او ابتدا در مورد شخصیت سیاسی پزشکیان می‌گوید: «پزشکیان به عنوان یک فرد غیرحزبی انواع و اقسام شخصیت‌های غیر حزبی و اطرافیان روحانی دورش را گرفته‌اند. پزشکیان هم به لحاظ شخصیتی کسی است که هر کسی دوره‌اش بکند می‌تواند حرفش را پیش ببرد.» در پایان صحبت‌ها نیز نیکجو دولت پزشکیان را عامل نابودی کشور توصیف می‌کند و می‌گوید: «با اینکه فقط 3-4 روز گذشته، اما اگر با روحانی به ته چاه رفتیم، این روند باعث می‌شود با پزشکیان نابود شویم.»

آرزوی نابودی هرگز محقق نمی‌شود

یک رسانه صهیونیستی اذعان کرد، رژیم اشغالگر ماندن حماس در قدرت را پذیرفته است؛ زیرا می‌داند بدون پذیرش این موضوع، مذاکرات نتیجه نخواهد داشت. شبکه تلویزیونی «کان» رژیم صهیونیستی مؤلفه‌هایی چون کنترل «محور صلاح‌الدین» (فیلادلفیا) در مرز غزه ـ مصر، نظارت بر رفت و آمد افراد از جنوب به شمال نوار غزه و نیز دسترسی به اسامی اسرای زنده صهیونیست را از جمله مفاد اصلاحیه طرح پیشنهادی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر برای آتش‌بس عنوان کرد.

این رسانه صهیونیستی، هدف نتانیاهو از گنجاندن این شروط در طرح آتش‌بس را جلوگیری از به نتیجه رسیدن آن عنوان کرد و نوشت: «موارد مطرح شده در اصلاحیه مورد نظر نتانیاهو بعید است از سوی حماس پذیرفته شود.» به گزارش شبکه تلویزیونی صهیونیستی کان، طرح پیشنهادی نتانیاهو از نابودی یا کنار رفتن حماس از قدرت سخنی به میان نیاورده است؛ اما حق بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ را برای این رژیم محفوظ نگه داشته است. در همین حال، یک منبع فلسطینی و دو منبع مصری گفتند که حماس درخواست جدید رژیم صهیونیستی را رد کرده است. این دو منبع مصری، درخواست کنترل مرز غزه با مصر در محور صلاح‌الدین را نیز مورد پذیرش قاهره ندانستند و اعلام کردند این خواسته خارج از چارچوب توافقات گذشته است.

رویکردهای دوگانه که محکوم است!

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه رویکرد دوگانه استرالیا، نیوزیلند و کانادا نسبت به حمله هوایی رژیم اسرائیل به مقر دیپلماتیک کشورمان به عنوان آغازی بر افزایش تنش‌های منطقه‌ای از یک سو و همزمان محکومیت اِعمال حق ذاتی جمهوری اسلامی ایران در دفاع مشروع علیه متجاوز وفق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد را محکوم کرد.

کنعانی تصریح کرد: «رویکرد دوگانه برخی کشورها از جمله این سه کشور در انتخاب گزینشی هنجارهای بین‌المللی و جانبداری اسف‌بار این کشورها از رژیم آپارتاید صهیونیستی نه تنها کمکی به کاهش تنش در منطقه نمی‌کند، بلکه موجب تشویق متجاوز و تشدید اقدامات وحشیانه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه شده است.» کنعانی افزود: «اتهام بی‌پایه و اساس نخست‌وزیران استرالیا، نیوزیلند و کانادا در حالی مطرح شده است که این کشورها با تأمین تسلیحات رژیم صهیونیستی، شریک جنایات جنگی رژیم اشغالگر اسرائیل علیه ملت مظلوم فلسطین هستند. همچنین سوابق سیاه دیگری در منطقه نظیر مشارکت مستقیم و غیرمستقیم در جنگ‌های تجاوزکارانه خونین علیه عراق و افغانستان دارند.»

▼ اخبار کوتاه

«عباس عبدی» عضو شورای راهبری دولت چهاردهم با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در فضای مجازی، نوشت: «غروب دوشنبه آخرین جلسه شورای راهبری تشکیل شد و کار آن پایان یافت. اگرچه خیلی وقت می‌گرفت، ولی از بسیاری جهات تجربه جالب و به نظرم موفقی بود. آقای ظریف هم خیلی خوب مدیریت می‌کرد. بر خلاف جمع‌های مشابه، اعضا با یکدیگر صمیمی و محترمانه و در عین حل شفاف و رک برخورد می‌کردند.»

با تلاش نیروهای امنیتی و انتظامی ساعاتی قبل اعضای یک تیم ۴ نفره پشتیبانی‌کننده(انتقال‌دهنده محموله‌های انفجاری) وابسته به گروه تروریستی جیش‌الظلم در روستای قادرآباد(جارو) خاش دستگیر شدند. یک منبع آگاه در زاهدان اظهار کرد: «به همت نیروهای امنیتی و انتظامی ساعاتی قبل یک تیم چهار نفره پشتیبانی کننده (انتقال‌دهنده محموله‌های انفجاری) وابسته به گروه تروریستی جیش الظلم در روستای قادر آباد (جارو) خاش دستگیر شد.» به گفته وی؛ در این اقدام عملیاتی 7 قبضه سلاح کلاش، 3 قبضه سلاح «ام فور» آمریکایی، 3 موشک «آرپی جی»،  چهار دستگاه بی‌سیم و مهمات مربوطه قبل از هرگونه اقدام خرابکارانه کشف و ضبط شد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین با اشاره به اینکه رئیس جمهور جدید اسلامی ایران پیشتر از سوی روسیه برای شرکت در اجلاس سران بریکس در کازان دعوت شده است، تأکید کرد: «ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مشتاق دیدار با مسعود پزشکیان است.» روزنامه «ایزوستیا» نوشت: «پسکوف گفت: ما امیدواریم رئیس جمهور جدید ایران به این اجلاس بیاید؛ چرا که از دیدن او خوشحال خواهیم شد و پوتین در حال آماده شدن برای دیدار با پزشکیان در نشست سران بریکس است.»

مسعود پزشکیان در دیدار «زیاد نخاله» دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین این دیدار را پیامی مهم برای کسانی دانست که به دنبال ایجاد فاصله میان ایران و گروه‌های مقاومت، به خصوص برادران و مجاهدان فلسطینی هستند. رئیس جمهور با بیان اینکه مواضع و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان دفاع از مظلومان از جمله ملت فلسطین و آرمان آزادی قدس، با تغییر دولت‌ها، تغییر نمی‌کند، افزود: «هیچ عاملی نمی‌تواند خللی در اراده ما در این مسیر ایجاد کند.»

نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به رسانه‌های‌ آمریکایی در مورد صحبت‌های مقامات اطلاعاتی آمریکا پیرامون هدف ایران برای برهم‌زدن انتخابات آمریکا و تأثیرگذاری منفی بر کمپین‌های انتخاباتی ترامپ پاسخ داد: «ایران هیچ هدف و فعالیتی برای تأثیرگذاری بر انتخابات آمریکا ندارد.» این نمایندگی افزود: «بخش عمده‌ای از این اتهامات، در چارچوب عملیات روانی برای تحرک‌بخشی کاذب به کمپین‌های انتخاباتی است.»

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات