صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۶۳۲۶۳

"ابو العبد" فلسطینیان که بود؟

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که به تهران سفر کرده بود تا در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان شرکت کند، بامداد امروز (چهارشنبه) در محل اقامتش ترور شد. 

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که به تهران سفر کرده بود تا در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان شرکت کند، بامداد امروز (چهارشنبه) در محل اقامتش ترور شد. 

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای با انتشار خبر شهادت هنیه و یکی از محافظانش بر اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامتشان در تهران نوشت: با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز( چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.

علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتیجه متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

برخی منابع رسمی در جزئیات حادثه نوشتند: ترور هنیه حدود ساعت ۲ نیمه شب اتفاق افتاد. شهید هنیه که برای مراسم تحلیف رئیس جمهور در ایران حضور داشت، در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران مستقر بود که با اصابت پرتابه ای از هوا به شهادت رسید. 

بررسی‌های بیشتر برای مشخص شدن جزئیات این عملیات تروریستی به ویژه موقعیتی که موشک از آن پرتاب شد، در حال انجام است.
 
دیدار با رهبر انقلاب اسلامی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی)، رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر سه‌شنبه در دیدار اسماعیل هنیه و زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین با تجلیل از ایستادگی و مقاومت کم‌نظیرمردم مظلوم غزه، تأکید کردند: امروز بلندترین پرچم اسلام در دست ملت فلسطین و مردم غزه است و به برکت این مقاومت زمینه ترویج بیش از پیش اسلام فراهم آمده است.

ایشان یک از دغدغه‌های همیشگی متفکرین اسلامی را چگونگی ترویج اسلام و ارائه الگویی از جامعه اسلامی برشمردند و افزودند: گرایش روزافزون به اسلام در مقطع فعلی نشان دهنده عظمت ایستادگی ملت فلسطین و مردم غزه است. عامل اصلی عظمت و شکوه مقاومت، مردم غزه و ساکنان ساحل غربی هستند و امیدواریم ملت فلسطین و نیروهای مقاومت مشمول کمک و حمایت و بشارت‌های الهی باشند.

در این دیدار هنیه با تبریک انتخاب رئیس جمهور جدید ایران، برگزاری انتخابات اخیر را جلوه‌ای از مردم‌سالاری بر مبنای تفکر اسلامی دانست و با بیان دیدارش با پزشکیان گفت: ما در این دیدار بار دیگر شاهد مواضع خوب و مستحکم جمهوری اسلامی ایران در قبال موضوع فلسطین و جریان مقاومت بودیم و از این مواضع احساس افتخار کردیم.
 
شهید هنیه در دیدار لحظات آخری خود با رهبر انقلاب اسلامی گفته بود:  دیروز سیصدمین روز جنگ غزه بود و اکنون به مرحله‌ای حساس و تاریخی رسیده‌ایم که مردم فلسطین و نیروهای مقاومت باید قهرمانی و پیروزی خود را تثبیت کنند.
 
واکنش محور مقاومت
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه شهادت مجاهد سرافراز اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران را به ملت بزرگ و سرافراز فلسطین، جنبش حماس و همه گروه‌های مقاومت فلسطینی و نیز همه جریان‌های مقاومت و ملت ها و کشورهای حامی آرمان فلسطین تبریک و تسلیت گفت.

وی با بیان استمرار بررسی ابعاد و جزئیات این حادثه به وسیله نهادهای ذی ربط جمهوری اسلامی ایران گفت: بی‌تردید خون پاک این مجاهد نستوه که عمری را در مجاهدت و مبارزه عزتمندانه علیه رژیم غاصب صهیونیستی و در راه آزادی قدس شریف و رهایی ملت مظلوم فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست سپری کرد، هرگز هدر نخواهد رفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه در تهران، پیوند عمیق و ناگسستنی میان جمهوری اسلامی ایران و فلسطین عزیز و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد.

جنبش حماس در اطلاعیه ای اعلام کرد: جنبش مقاومت اسلامی حماس در سوگ فرزندان ملت بزرگ ما فلسطین، ملت عربی و اسلامی و همه آزادگان جهان است. برادر رهبر شهید مجاهد اسماعیل هنیه که پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران بر اثر یورش خائنانه صهیونیست ها به محل سکونتش در تهران جان باخت.
 
 موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس نیز گفت: ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش اقدامی بزدلانه است و قطعاً بی‌پاسخ نخواهد ماند.
  سامی ابو زهری از رهبران حماس در واکنش به ترور هنیه عنوان کرد: در راه آزادی قدس حاضریم هر بهایی بپردازیم.

جنبش انصار الله یمن اعلام کرد، ترور اسماعیل هنیه در تهران جنایت تروریستی و نقض صریح قوانین بین‌الملل است.

جنبش جهاد اسلامی نیز در اطلاعیه ای تصریح کرد: سوگوار از دست دادن رهبر بزرگ ملی فلسطین اسماعیل هنیه هستیم و بر همبستگی خود با جنبش حماس تأکید می‌کنیم. جنایت تروریستی که به وسیله دشمن علیه یکی از نمادهای ما به‌وقوع پیوست، مردم ما را از ادامه راه مقاومت منصرف نخواهد کرد. 
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: ترور رهبر حماس را به شدت محکوم می‌کنیم. ترور هنیه اقدامی بزدلانه و خطرناک است. من نیروهای مردمی را به اتحاد، صبر و استقامت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی فرامی‌خوانم.

حسین الشیخ، دبیر کل سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز گفت: ترور اسماعیل هنیه رهبر ملي فلسطين را محکوم می کنیم و آن‌ را عملی بزدلانه می‌دانیم که ما را در مقاومت خود استوارتر خواهد کرد.

عروس شهید اسماعیل هنیه از غزه پس از با خبر شدن از شهادت وی عنوان کرد: چشم‌ها اشک می‌ریزند و دل‌ها غمگین می‌شوند و ما در فراق تو، ای ابو العبد، ای پدرمان، اندوهگین هستیم.
 
واکنش های بین المللی

اردوغان: ترور شهید هنیه برای برهم زدن آرمان فلسطین است

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پیامی ترور شهید اسماعیل هنیه رهبر سیاسی جنبش حماس را محکوم کرد.در این پیام آمده است: من ترور خائنانه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را به شدت محکوم می کنم.

اردوغان گفت: این ترور، این اقدامی نفرت انگیز با هدف برهم زدن آرمان فلسطین، مقاومت شکوهمند غزه و مبارزه عادلانه برادران فلسطینی ما و تضعیف روحیه و ارعاب فلسطینیان است.

رئیس جمهور ترکیه هنیه را برادر خود خواند و گفت: هدف از ترور برادرم اسماعیل هنیه همان هدف از حملات مشمئز کننده به شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز الرنتیسی و بسیاری دیگر از شخصیت های سیاسی غزه است. اما بربریت صهیونیستی آنطور که تاکنون نشان داده، نمی تواند به اهداف خود دست یابد.

فیدان: اسماعیل هنیه تبدیل به سمبل مقاومت شکوهمند فلسطین شد

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در پیامی با اشاره به شهادت اسماعیل هنیه رهبر جنبش حماس نوشت: او زندگی خود را به آرمان فلسطین و ایجاد صلح و آرامش برای فلسطین اختصاص داده بود.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه تلاشهای اخیر او برای آتش بس را شاهد بودیم، گفت: «حتی زمانی که اعضای خانواده اش توسط اسرائیل قتل عام شدند، او هرگز اعتقاد خود را به صلح از دست نداد».

فیدان همچنین گفت: اسماعیل هنیه تبدیل به سمبل مقاومت شکوهمند فلسطین شد. یاد و نام او، در کنار آرمان به حق مردم فلسطین خواهد ماند.

اردن: ترور هنیه، نقض قوانین بین‌الملل است

وزارت خارجه اردن شدیدا ترور شهید اسماعیل هنیه را محکوم کرد و گفت که ترور رئیس دفتر سیاسی حماس نقض قوانین بین الملل و قوانین حقوق بشری بین المللی و جنایت تنش‌زایی است که منطقه را به سمت تنش و هرج و مرج بیشتر سوق خواهد داد.

اردن همچنین حمله هوایی و تروریستی رژیم اسرائیل به حومه بیروت که را چند شهید و زخمی برجای داشت، محکوم کرد و گفت که این کشور بر اهمیت اینکه جامعه جهانی باید  مسئولیت خود را برعهده بگیرد، تأکید دارد.

قطر: ترور هنیه جنایت شنیع و تشدید تنش خطرناکی است

وزارت خارجه قطر نیز در واکنش به شهادت  اسماعیل هنیه در تهران به دست رژیم اسرائیل اعلام کرد که این ترور را به همراه حمله ترورستی به بیروت محکوم می‌کند.

قطر همچنین اعلام کرد که ترور هنیه و هدف قرار دادن مردم غیرنظامی رد غزه منجر به این خواهد شد که منطقه به سمت خشونت بیشتر سوق پیدا کند و فرصت‌های صلح از بین برود.

از سوی دیگر، منابع قطری از برگزاری مراسم تشییع و تدفین پیکر اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس روز جمعه این هفته در شهر دوحه قطر خبر می دهند.

چین: ما مخالفت اقدامات تروریستی هستیم

لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در واکنش به خبر ترور اسماعیل هنیه گفت: "ما به دقت این حادثه را دنبال میکنیم و به طور قاطع مخالف اقدامات تروریستی بوده و آنرا به شدت محکوم میکنیم. ما از احتمال افزایش ناآرامی‌های منطقه‌ای به دلیل این حادثه به شدت نگران هستیم."

لین جیان با تاکید کرد بر اینکه چین همیشه بر این باور بوده است که مناقشات منطقه‌ای باید از طریق مذاکره و گفت‌وگو حل و فصل شود، افزود: "غزه باید هر چه زودتر به آتش‌بس دائمی و کامل دست یابد تا از تشدید بیشتر تنش‌ها و درگیری‌ها جلوگیری شود."

علمای یمن: ترور اسماعیل هنیه باعث صلابت و پایداری مقاومت خواهد شد

جمعیت علمای یمن شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، را به جنبش حماس، گروه‌های مقاومت و محور جهاد تسلیت گفت. در بیانیه جمعیت علمای یمن آمده است که هنیه، رهبر محور جهاد و مقاومت، باعث افزایش صلابت و پایداری محور  مقاومت در راه قدس خواهد شد.

لبنان: ترور هنیه منطقه را با خطر مواجه خواهد کرد

نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، را محکوم و اعلام کرد که ترور هنیه نگرانی ها را گسترش و منطقه را با خطر مواجه خواهد کرد.

هنیه، « ابو العبد» فلسطینیان که بود؟
اسماعیل هنیه ملقب به ابوالعبد رئیس دفتر سیاسی جنبش‌ مقاومت اسلامی فلسطین حماس پس از سال های طولانی حضور در عرصه مبارزه و جهاد علیه رژیم صهیونیستی ترور شد. نام کاملش اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه با کنیه ابو العبد بود. در 29 ژانویه 1963 در اردوگاه الشاطی در غزه به دنیا آمد. محل اصلی زندگی خانواده اش قبل از آوارگی روستای الجوره در عسقلان بود.
 
وی از رهبران ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بود که 6 مه 2017 میلادی رئیس جدید دفتر حماس و جایگزین خالد مشعل شد.
 
اوایل زندگی و تحصیلات
شهید هنیه در اردوگاه مخیم الشاطئ در نوار غزه تحت اشغال مصر به‌دنیا آمد و در مدارس سازمان ملل متحد شرکت کرد و سال ۱۹۸۷ میلادی از دانشگاه اسلامی غزه در رشته ادبیات عربی فارغ‌التحصیل شد. از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ میلادی رئیس شورای دانشجویان به نمایندگی از اخوان‌المسلمین بود.
 
شهید هنیه در تظاهرات نخست شرکت کرد و به وسیله دادگاه نظامی رژیم صهیونیستی به زندان کوتاهی محکوم شد. بار دیگر در سال ۱۹۸۸ میلادی به وسیله رژیم صهیونیستی بازداشت و به‌مدت 6 ماه زندانی شد.  در سال ۱۹۸۹ میلادی به مدت سه سال زندانی شد. پس از آزادی وی، در سال ۱۹۹۲میلادی مقام های نظامی رژیم صهیونیستی وی را همراه عبدالعزیز الرنتیسی، محمود زهار، عبدالعزیز رنتیسی و ۴۰۰ فعال دیگر از رهبران ارشد حماس به لبنان تبعید کردند.

شهید هنیه و خانواده مقاومش
هنیه متأهل و دارای ۱۳ فرزند است که سه نفر از آن‌ها سال جاری میلادی شهید شدند. اکتبر ۲۰۲۳ میلادی جنگنده‌های ارتش صهیونیستی خانه هنیه را در شهره غزه بمباران کردند که در این حادثه ۱۴ نفر از اعضای خانواده وی ازجمله یک برادر و برادرزاده‌اش شهید شدند. نوامبر ۲۰۲۳ میلادی طبق برخی گزارش‌ها، نوه وی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی در شهر غزه شهید شد. 

اواخر همان ماه، نوه بزرگش در حمله رژیم صهیونیستی شهید شد.  سه تن از پسران و سه نوه اش در حمله هوایی رژیم صهیونیستی در نوار غزه در ۱۰ آوریل شهسد شدند.  

 
واکنش‌ خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای به ترور هنیه
 
عرکات، استاد دانشگاه راتگِرز آمریکا: انگار نسل‌کشیِ مردم غزه کافی نبوده؛ اسرائیل حتی از خودش هم سبقت می‌گیرد. ترور در لبنان، ترور هنیه در ایران، همه فقط امروز افتاد
 
هینگل، فعال رسانه‌ایِ آمریکایی: ابتدا صهیونیست‌ها نوه‌های هنیه را کشتند، سپس فرزندانش را کشتند، بعد خود هنیه را کشتند. اسرائیل یک کشور تروریستی است.
 
نصار، نویسندهٔ نشریهٔ انتفاضه: اسرائیل خواهان جنگ تمام‌عیار است چون جامعه‌اش از درون خود را می‌خورد و برای حق تجاوز به اسرای فلسطینی مبارزه می‌کند. صهیونیسم، این پروژه شیطانی و رقت‌انگیز روبه‌پایان است.
عبدالله، خبرنگار سوریه‌ای: اسرائیل، هنیه را در تهران ترور کرد. این رژیم جنایتکار که به‌تازگی ۴ کشور را ظرف ۲۴ ساعت بمباران کرده، آتشی را شعله‌ور می‌کند که می‌تواند به یک جنگ جهانیِ فاجعه‌بار تبدیل شود.
 
اینلاکش، خبرنگار فلسطینی: اسرائیل درهای جهنم را به‌روی خود باز می‌کند. پیام روشن است؛ ترور هنیه در تهران پس‌از حمله به بیروت، اعلان جنگ منطقه‌ای است. دولت ضعیف و رقت‌انگیز آمریکا اجازه داده که این اتفاق بیفتد.
ارامپیل، خبرنگار نشریهٔ گری‌زون: اسرائیل یک مقام ارشد حزب‌الله در بیروت و رهبر حماس را در تهران در مدت چند ساعت ترور کرد. در همین حال اسرائیلی‌ها در خانه برای حق خود برای تجاوز به عنف شورش می‌کنند. این پروژهٔ بیمار(اسرائیل) تا کی قرار است ادامه یابد؟!
 
مدهرست، خبرنگار انگلیسی: ترور هنیه توسط اسرائیل یک اقدام جنگی است. آمریکا و اسرائیل می‌خواهند منطقه را وارد درگیری کنند اما هیچ‌کدام از این ترورها به موقعیت استراتژیک ضعیف اسرائیل کمک نمی‌کند. استعمار صهیونیستی سرنوشت خود را مهروموم کرده است
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات