صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۶۳۳۲۵

آغاز واکسیناسیون «پنوموکوک» کودکان در تهران

واکسن پنوموکوک یا PCV در برابر عفونت‌های پنوموکوک که بیشتر کودکان زیر پنج سال را درگیر می‌کند و می‌تواند منجر به برخی از بدترین بیماری‌های دوران کودکی شود، از کودک محافظت می‌کند.

واکسن پنوموکوک یا PCV در برابر عفونت‌های پنوموکوک، که بیشتر کودکان زیر پنج سال را درگیر می‌کند و می‌تواند منجر به برخی از بدترین بیماری‌های دوران کودکی شود، از کودک محافظت می‌کند.

میکروب‌های مسئول پنوموکوک باکتری‌هایی به نام «استرپتوکوک نومونیا» هستند. آن‌ها در پوشش مخاطی بینی و در پشت گلو زندگی می‌کنند و هنگامی که به اندازهٔ کافی تعدادشان زیاد باشد، می‌توانند باعث ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی، گوش میانی یا حفره‌های سینوسی شوند.
آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین می‌توانند آن‌ها را بکشند، اما تا ۳۰ درصد از سویه‌ها این باکتری در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند.

باکتری‌های پنوموکوک از طریق تماس نزدیک و از طریق سرفه و عطسه انتشار می‌یابند. بیماری‌هایی از جمله مننژیت و سینه‌پهلو یا همان ذات‌الریه می‌توانند ظرف چند روز پس از آلوده شدن به باکتری ظاهر شوند.

علائم سینه‌پهلوی پنوموکوکی معمولاً شامل تب و لرز با تکان یا لرزش بدن و همچنین درد قفسهٔ سینه، سرفه، تنگی نفس، تنفس سریع، ضربان قلب سریع، خستگی و ضعف است.

حالت تهوع، استفراغ و سردرد نیز با سینه‌پهلوی پنوموکوکی همراه هستند، اما کمتر شایع هستند. باکتری‌های پنوموکوکی همچنین باعث برخی از جدی‌ترین عفونت‌های گوش در بچه‌ها می‌شوند.

اکنون با توجه به اجرای واکسیناسیون واکسن پنوموکوک در کشور توسط وزارت بهداشت، به همت دانشگاه علوم پزشکی ایران تزریق واکسن پنوموکوک در مرکز خدمات جامع سلامت والفجر غرب تهران آغاز شده است.

بر اساس مصوبه کمیته کشوری ایمن سازی، واکسن پنوموکوک به شکل تزریقی در سنین ۲، ۴ و ۱۲ ماهگی برای کودکان قابل تزریق می‌شود.

براین اساس در تهران نیز واکسن پنوموکوک به واکسیناسیون روتین کودکان اضافه شده است.

گفتنی است، واکسیناسیون موثرترین مداخله بهداشتی شناخته شده برای حفاظت از سلامت کودکان است، بر اساس پیش‌بینی‌ها واکسن پنوموکوک از حدود ۵۰ هزار عفونت شدید پنوموکوکی از جمله بیماری‌های مننژیت، ذات‌الریه، عفونت گوش میانی و عفونت منتشر خونی پیشگیری کرده و می‌تواند مصرف آنتی بیوتیک و در نتیجه مقاومت آنتی‌بیوتیکی را کاهش دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات