صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۶۰۵۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۲۰ بهمن ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دشمن از دیکتاتوری رسانه‌ای برای بزرگنمایی مشکلات در جمهوری اسلامی و علیه مفاهیم اسلامی حداکثر استفاده را می‌کند. این یک واقعیت تلخی است که وظیفه جهاد تبیین را بر دوش همه می‌گذارد. (۱۹/۱۱/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                   

مثلث بصیرت!

انقلاب اسلامي با عبور از معرکه‌هاي گوناگوني که در طول حيات خود از زمان شکل‌گيري تاکنون توسط دشمنان خلق شده است، به چهل و سومين سالگرد پيروزي خود رسيده است. در طول اين سال‌ها، دشمن براي بر زمين زدن جمهوري اسلامي، همه شگردهايش را آزموده که آخرين آن فشار حداکثري بود که به گفته سخنگوي وزارت خارجه آمريکا: «کارزار فشار حداکثري يک شکست خفت‌بار بوده است»؛ اما دشمن شگردهاي جديدتري براي مواجهه با جمهوري اسلامي به کار گرفته است. در پاسخ به آخرين حربه استکبار عليه ملت ايران، فرمان سراسري جهاد تبيين، توسط فرمانده صادر شده است؛ معظم له روز گذشته نيز در جمع فرماندهان و کارکنان نيروي هوايي ارتش از دستاوردهاي انقلاب اسلامي سخن گفتند و تأکید کردند: «هرکدام از اين سرفصل‌ها می‌تواند يک عنواني باشد براي فعالیت جهاد تبيين و نبايد گذاشت که برخي از مشکلات بر روي اين حماسه‌ها گردوغبار بنشاند».

نکات تحليلي: 1- محوريت بحث جهاد تبيين بر پايه "بصيرت" شکل مي‌گيرد. به‌واقع جهاد تبیین، جهاد بصيرت افزايي است؛ بصيرتي که هم بايد نزد امام جامعه باشد و هم نزد مسئولين و نخبگان جامعه و هم نزد افکار عمومي و توده‌ها! 2- امام جامعه در طول ساليان متمادي تسلط و اشراف و آگاهي و زمان‌شناسی و بصيرت خود را براي همگان آشکار کرده است. امروز کسي نيست که بتواند منکر اين خصيصه در حکیم انقلاب باشد. حتي دشمنان منصف نيز بر بصيرت و هوشمندي ايشان اعتراف کرده و عامل شکست‌هاي پی‌درپی دشمن در اين ساليان متمادي را در حکمت و بصيرت و شجاعت حکيم انقلاب يافته‌اند! 3- بصيرت خواص ازجمله مسائل پرمناقشه اين دوران بوده است؛ خواصي که بايد بصيرت آنان ممتاز باشد؛ اما گاه کج‌فهمی‌ها، منفعت‌طلبي و دنياگرايي‌ها و عدم تشخيص اولويت‌ها و تقدم منافع شخصی و جناحي بر مصالح ملي، مانع نقش‌آفريني صحيح در ميدان مقابله با دشمن شده است. انتظار از خواص این است که در دهه پنجم انقلاب اسلامی بیش‌ازپیش نقش‌آفرین باشند. 4- مثلث بصيرت آنگاه کامل مي‌گردد که توده‌هاي جامعه نيز از حداقل بصيرت برخوردار بوده و به نقش تاريخي خود عمل نمايند؛ بصيرت ابعاد مختلفي دارد که شرط لازم آن شناخت امام و خواص اهل حق و حرکت کردن در مسیر پرچم‌دار جهاد و مبارزه است که این شرط کافي برای شناخت دشمن و آگاهي از سناريوهاي آن است. تعبيري که رهبر معظم انقلاب از آن تحت عنوان "جهاد کبير" ياد کرده و آن را يکي از شاخص‌هاي انقلابی‌گری معرفي کرده‌اند. بصیرت رمز مصونیت انقلاب اسلامی است و با تکمیل این مثلث، دشمنان در دشمنی با انقلاب اسلامی مستأصل خواهند ماند! (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                  

شروط ایران برای توافق خوب

دور جدید مذاکرات وین که بنا به اظهارات برخی طرف‌های غربی و نماینده روسیه، احتمال تعیین تکلیف نهایی مذاکرات در آن می‌رود، از دیروز در وین آغاز شد. آخرین دور مذاکرات در حالی پایان یافته بود که نمایندگان کشورها برای آخرین هماهنگی‌ها و یا بهتر بگوییم برای کسب اجازه و اختیار، به پایتخت‌های خود بازگشته بودند.

گزاره‌های خبری: 1- دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان راه‌حل پیش روی مذاکرات را رسیدن به یک توافق خوب و رفع تحریم‌های حداکثری دانسته و در توئیتی نوشت: «دستور کار مذاکره‌کنندگان ایرانی برای ادامه دور هشتم گفت‌وگوها به‌دقت مشخص شده است. توافقی که طی آن تحریم‌های شکل‌دهنده فشار حداکثری رفع نشود، موجب شرطی شدن اقتصاد کشور شده و نمی‌تواند مبنای "توافق خوب" باشد». یکی از شرایط توافق خوب از نگاه تیم ایرانی، توافقی است که بتواند تسهیل‌کننده مشکلات اقتصادی گردد؛ خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که «تمرکز جدی ما بر انتفاع اقتصادی ایران و مردم از برجام است که در آن حوزه، هیچ حرکتی انجام نشده است.» از سویی با توجه به بدعهدی طرف مقابل، از نگاه تیم ایرانی، یک توافق خوب باید دارای تضمین و چارچوب راستی آزمایی باشد؛ بر همین اساس امیرعبدالهیان که صبح دیروز برای توضیح به وکلای ملت در جلسه غیرعلنی مجلس حضور یافت، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران را خط قرمز تیم ایرانی در مذاکرات، توصیف و تأکید کرد: «برای رفع حداکثری تحریم‌ها تلاش می‌کنیم و تأکیدمان بر راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و اخذ تضمین از طرف مقابل است». 2- اما از نکات قابل‌تحسین این است که مسئولین فعلی، مذاکرات را کاتالیزور و تسریع دهنده حل مشکلات می‌دانند نه دال و عامل اصلی؛ لذا بارها اعلام نموده‌اند که اقتصاد کشور را معطل توافق نمی‌کنند. در همین راستا رئیس‌جمهور نیز دو روز پیش در دیدار با وزیر خارجه فنلاند اعلام کرد، «اقتصاد کشورمان را منتظر برجام نمی‌گذاریم و در صورت لغو تحریم‌ها، زمینه برای توافق آماده است و تنها مسیر ترسیمی جمهوری اسلامی برای احیای برجام و بازگشت به تعهدات محدودکننده هسته‌ای، برداشته شدن عینی تحریم‌ها است.» 3- یکی از احتمالاتی که ممکن است مانع نتیجه‌بخش شدن مذاکرات شود، زیاده‌خواهی آمریکایی‌هاست. شمخانی دراین‌باره در توئیتی نوشت: «دولت فعلی آمریکا تاکنون با تداوم سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران تلاش کرده اهدافی را که او با قلدری نتوانست محقق کند، با ارائه وعده‌های بی‌پشتوانه تأمین کند. بدون خروج واشنگتن از توهمات کنونی، مسیر مذاکرات وین هموار نمی‌شود». 4- ایران تاکنون تمام حسن نیتش را برای یک توافق خوب نشان داده است و منتظر قدم‌های طرف مقابل است. بر همین اساس وزیر خارجه کشورمان در کنفرانس خبری با وزیر خارجه فنلاند گفت: «در مرور آخرین متون به‌دست‌آمده از مذاکرات وین، هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالباتمان موردتوجه قرار نگرفته است. اینکه می‌توانیم در روزهای آینده مذاکرات را به توافق خوب منجر کنیم، بستگی به ابتکار نیت و رفتار سه کشور اروپایی و آمریکا دارد. مقامات آمریکایی باید بدانند که هزینه تصمیمات مخرب و غلطشان ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ را از جیب ملت ایران نمی‌توانند بپردازد، آن‌ها باید اعتماد ملت ایران را کسب کنند».

گزاره تحلیلی: بر اساس مواضع آشکار و هماهنگ مسئولین ارشد کشور، جمهوری اسلامی همچنان بر دو شرط اولیه خود برای بازگشت به تعهدات برجامی باقی است؛ 1- برداشته شدن تمامی تحریم‌ها مطابق با متن برجام و امکان راستی آزمایی آن؛ 2- تعهد و تضمین‌های محکم آمریکا و طرف‌های غربی مبنی بر منتفع شدن جمهوری اسلامی از منافع اقتصادی و عدم خروج مجدد آمریکا از برجام. این دو خواسته، کف خواسته‌های دولت رئیسی است که از ابتدا تاکنون بر روی آن تأکید شده و به نظر می‌رسد طرف آمریکایی برای ورود به برجام، چاره‌ای جز تأمین این خواسته‌ها ندارد. (نویسنده: اکبر کریمی)

▼ اخبار

رئیس سازمان انرژی اتمی: دانشمندان ایرانی انحصار آمریکا را شکستند

«محمد اسلامی» در صفحه اینستاگرام خود نوشت:  «موضوع شتابگرها به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم تأثیرگذار و راهبردی بر صنایع مختلف ازجمله غذایی، پزشکی، کشاورزی و ... می‌تواند نقشی شگرف در کاربرد فناوری هسته‌ای در زندگی مردم داشته باشد. بسیار خرسندم که انحصار کشور آمریکا در تولید شتاب‌دهنده الکترونی توسط دانشمندان ایرانی شکسته شد و جوانان غیور ایرانی در صنعت هسته‌ای بار دیگر افتخاری برای ایران عزیز به ارمغان آوردند. این نوع شتاب‌دهنده‌ها در طیف وسیعی از صنایع گوناگون مثل پلیمر، پرتودهی مواد غذایی و تجهیزات پزشکی، تصفیه صنعتی آب و فاضلاب، مقاوم‌سازی تجهیزات برابر حرارت و موارد متعدد دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد». وی خاطرنشان کرد: «شتاب‌دهنده‌های الکترونی از سوی متخصصین ایرانی به‌طور کامل بومی شده و در مسیر صنعتی شدن قرار گرفته است. لازم است از همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان که نقش به سزایی در تولید این مدل از شتاب‌دهنده‌ها داشته‌اند، قدردانی داشته باشم ان‌شاءالله در ادامه مسیر و پیشبرد اهداف صنعت هسته‌ای پیروز و سربلند باشیم».

ایران دارای سریع‌ترین نرخ رشد علمی در جهان

بر اساس آمار پایگاه‌های استنادی جهان غرب و بین‌المللی ازجمله سازمان ملل متحد، صندوق بین‌المللی پول، سازمان جهانی گردشگری، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، سازمان بهداشت جهانی، بانک جهانی، انجمن جهانی فولاد و...، در حوزه‌های سلامت، علم‌و‌فناوری، بهداشت، آموزش، صنعت، بازار، انرژی و... رتبه ایران بین 206 کشور برتر دنیا، زیر 20 است. نظام رتبه‌بندی سایماگو (از جامع‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش‌محور در جهان)، در بحث رتبه ایران در تعداد ارجاع به مقالات علمی، کشورمان را دارای بیشترین ارجاعات علمی در منطقه در سال 2017 معرفی کرده و آورده است: «ایران هفدهمین کشور با بیشترین ارجاعات علمی در سال 2017 بوده است». هفته‌نامه معتبر علمی نیوساینتیست انگلیس (که گزارش‌های آماری درباره رشد علمی کشورهای مختلف جهان منتشر می‌کند)، در گزارش سال 2010 خود آورده است: «ایران دارای سریع‌ترین نرخ رشد علمی در جهان و پیشرو‌ترین کشور جهان در عرصه تولیدات علمی بوده است و امروز نیز نرخ رشد علمی در ایران 11 برابر میانگین جهانی است».

حق انقلاب بر ما!

اگر نبود جهاد مجاهدين، چه در آغاز انقلاب و چه در دفاع مقدس، معلوم نبود من و شما الآن کجا باشيم و چه حالي و چه فکري و چه رفتاري داشته باشيم؟ البته شماها هیچ‌کدام نمي‌بينم که يادتان باشد پيش از انقلاب چه خبر بود؛ روند حرکت جامعه به‌سوی کفر بود. هرروز يک ضربه‌اي به پيکره اسلام وارد مي‌شد، يکي از ارزش‌هاي اسلامي‌ مورد اهانت قرار مي‌گرفت، يکي از احکام اسلامی تعطیل مي‌شد. اگر حرکت حضرت امام رضوان‌الله‌ عليه و فداکاري شهدا نبود امروز شايد جز اسمي‌ از اسلام در اين کشور باقي نمانده بود. اين را با مبالغه و اغراق نمي‌گويم، با حساب عرض مي‌کنم. امروز ما حتي زندگي‌مان را، امنیتمان را، رفاهمان را و نعمت‌هاي مادي‌مان را و افتخارات جهاني‌مان را و بالاتر از همه دينمان را مديون انقلاب و مديون شهدا و مديون مدافعين اسلام هستيم و اگر هرروز هم ما برنامه‌اي براي بزرگداشت شهدا داشته باشيم و خاطرات آن‌ها را زنده کنيم بازهم حق آن ادا نمي‌شود؛ و چه قدر زشت است کساني بااین‌همه برکاتي که به‌وسیله انقلاب و به‌وسیله شهداي انقلاب و شهداي جنگ تحميلي نصيب ما شده، ناسپاسانه همه‌چیز را انکار کنند و زير سؤال ببرند؛ بنده گمان نمي‌کنم کفران نعمتي از اين بالاتر تصور بشود. (علامه مصباح یزدی، رحمه‌الله علیه)

مواضع روسیه و چین در دور جدید مذاکرات وین

هم‌زمان با آغاز مرحله جدید از دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، زیر امور خارجه روسیه در گفتگوی تلفنی با امیرعبدالهیان، با تأکید بر این‌که، «باید همکاری ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف بیشتر شود»، افزود: «مسکو همواره بر لزوم توقف اقدامات مخرب در قبال برجام تأکید داشته و نگرانی‌های ایران را درک می‌کند». سخنگوی وزارت خارجه چین نیز دیروز تصریح کرد: «آمریکا به‌عنوان مقصر بحران برنامه هسته‌ای ایران بایستی سیاست خطاکارانه «فشار حداکثری» در قبال ایران را اصلاح و تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و طرف‌های ثالث را رفع کند. ایران نیز بایستی بر همین مبنا، پایبندی کامل به برجام را از سر بگیرد».

اخبار کوتاه

سید مقاومت: صهیونیست‌ها در برابر ایران حماقت نمی‌کنند/ دبیرکل حزب‌الله لبنان در آستانه سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در گفتگویی رسانه‌ای، جمهوری اسلامی را نتیجه انقلاب مردم دانست و تأکید کرد: «جمهوری اسلامی نمونه یک کشور دارای حاکمیت مستقل است و ایران امروز، الگوی استقلال و آزادی در جهان اسلام و سراسر جهان است. ایران قدرت منطقه‌ای بزرگی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و یا به‌آسانی با آن جنگید». سید حسن نصرالله خطاب به رژیم صهیونیستی نیز گفت: «اسرائیل در صورت حماقت، با حمله مستقیم و شدید ایران مواجه می‌شود. ایران با کسی شوخی ندارد و بعید می‌دانم صهیونیست‌ها حماقت کنند».

اژه‌ای: شخصاً پیگیر پرونده بورس هستم/ رئیس قوه قضاییه در جلسه قضایی دیروز گفت:‌ «به‌واسطه دربرگیری بالای قضیه بورس، اغماض و چشم‌پوشی نسبت به جرائم و تخلفات افرادی که در این رابطه احیاناً خیانت یا کوتاهی و قصور کرده‌اند، به‌هیچ‌وجه پذیرفته نیست. حدود ۳ ماه است که شخصاً پیگیر تعیین تکلیف گزارشات سازمان بازرسی پیرامون مقوله بورس و پیگیری و تعقیب تخلفات و جرائم احتمالی رخ‌داده هستم».

فراخوان مبارزه در پی شهادت سه جوان فلسطینی/ دیروز سه جوان فلسطینی در شهر نابلسِ کرانه باختری ترور شدند. جنبش حماس در واکنش به این موضوع، خواستار مقابله‌به‌مثل شده و اعلام کرد که تمامی گروه‌های فلسطینی، اماکن حضور نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست را به آتش بکشند.

ایران به دنبال روابط راهبردی با کوبا است؟!/ رئیس‌جمهور در مراسم دریافت استوارنامه سفیر کوبا گفت: «کشورهای مستقل با ارتقای سطح روابط و تأمین نیازمندی‌های یکدیگر، می‌توانند تهدید و تحریم‌های سلطه گران جهانی را خنثی و بی‌اثر کنند. ایران با کشورهایی که در خط مقدم مبارزه با سلطه‌گران هستند، ارتباط راهبردی دارد».

موشک‌باران پایتخت امارات/ گزارش‌های اولیه رسانه‌های خبری از وقوع دو انفجار در پی اصابت موشک در پایتخت امارات در سحرگاه امروز خبر می‌دهند. وقوع انفجار در ابوظبی، پایتخت امارات،‌ هم‌زمان با حمله گسترده جنگنده‌های ائتلاف متجاوز به صنعا، پایتخت یمن صورت می‌گیرد. امارات مدتی است توسط توان دفاعی انصارالله تهدید می‌شود؛ تداوم ناامنی در این کشور کوچک، موجب از دست رفتن مزیت سرمایه‌گذاری در آن شده و همین، پاشنه آشیل دولتمردان امارت‌های متحده است.

تهدید کرونا برای کودکان جدی شد/ وزارت بهداشت اعلام کرد: «ابتلای کودکان به اُمیکرون بسیار قابل‌توجه است، به‌طوری‌که حداقل ۲۰ درصد موارد بستری تنفسی اخیر، از بین کودکان هستند». روابط عمومی وزارت بهداشت نیز خبر داد: «والدین می‌توانند جهت واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۲ سال به مراکز واکسیناسیون در سراسر کشور مراجعه کنند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات