صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۶۳۳۴۳
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

کنعانی‌مقدم: اتهام‌زنی‌های دشمنان به دستگاه‌های امنیتی اطلاعاتی ایران مغرضانه و غیر واقعی است

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل گفت: ترور روسای جمهور آمریکا و سران بسیاری از کشور‌های دنیا در کشور خود نشان می‌دهد به هیچ وجه نمی‌توان ادعا کرد مسائل خرابکاری یا ترور صفر می‌شود، لذا متهم‌سازی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ایران اتهام‌زنی در راستای دستیابی به اغراض دشمنی است که با جمهوری اسلامی ایران دارند چرا که چنین حوادثی در همه دنیا اتفاق می‌افتد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفتگو با حسین کنعانی مقدم

به گزارش بصیرت، بعد از شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران که به دلیل شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در ایران حضور داشتند شبکه‌های فارسی زبان سناریوی بدبین سازی مردم به عملکرد دستگاه‌ها و نهاد‌های امنیتی کشور را در دستور کار قرار داده‌اند. بصیرت در گفتگو با کارشناس سیاسی این سوال را مطرح کرده که آیا سیستم امنیتی و اطلاعاتی ایران دچار چالشی جدی است؟

حسین کنعانی مقدم کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص مباحث مرتبط با اقدامات تروریستی و ویژگی‌های دنیای امروز در بحث فناوری‌های مرتبط با مسائل اطلاعاتی – امنیتی بعد از شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس آقای اسماعیل هنیه در تهران گفت: در طی سال‌های اخیر شبکه‌های فارسی زبان معاند آن سوی آب‌ها تلاش می‌کنند به نوعی وانمود کنند که گویا دستگاه‌های اطلاعاتی وامنیتی ایران دچار فرسایش جدی شده و بسیار ضعیف عمل می‌کند در حالی که اینگونه نیست و آن‌ها بسیاری از جوانب امر در مسائل فنی مرتبط با مباحث اقدامات جاسوسی و تروریستی را برای مردم بیان نمی‌کنند.

وی در این باره گفت: امروز مسائل مرتبط با اقدامات جاسوسی و تروریستی نسبت به گذشته بسیار پیچیده شده است. تکنولوژی‌های روز دنیا مباحث امنیتی را سخت کرده به این خاطر نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی در این موارد باید به شدت به روز باشند و از آخرین تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها و اطلاعات مرتبط با آن بهره‌مند باشند تا مانع تحقق ترور‌ها و دسیسه‌هایی شوند که دشمنان آن را برنامه‌ریزی و عملیاتی می‌کنند.

حسین کنعانی مقدم کارشناس سیاسی و امور بین‌الملل در این باره تصریح نمود: به هر حال باید به این نکته توجه کنیم که ما نیز مانند سایر کشور‌های جهان باید سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی قوی داشته باشیم تا قابلیت نفوذ و رخنه تا جای ممکن کاهش بیابد، اما دستیابی به تکنولوژی‌های روز دنیا به این معنا نیست که احتمال ترور یا خطراتی از این قبیل صفر می‌شود.

وی در این باره به ترور ترامپ در سخنرانی تبلیغاتی انتخاباتی آمریکا اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا دسترسی قابل توجهی به فناور‌های روز دنیا در حوزه‌های امنیتی و اطلاعاتی را دارند، اما به تازگی شاهد تیراندازی به سمت آقای ترامپ در قلب آمریکا با اسلحه بودیم.

وی در این باره به ترور برخی از روسای جمهور آمریکا اشاره کرد و گفت: ترور روسای جمهور آمریکا و سران بسیاری از کشور‌های دنیا در کشور خود نشان می‌دهد به هیچ وجه نمی‌توان ادعا کرد مسائل خرابکاری یا ترور صفر می‌شود، لذا متهم‌سازی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ایران اتهام‌زنی در راستای دست یابی به اغراض دشمنی است که با جمهوری اسلامی ایران دارند چرا که چنین حوادثی در همه دنیا اتفاق می‌افتد.

کارشناس و تحلیلگر سیاسی با اشاره به اینکه تقویت مسائل امنیتی از جامعه و از داخل باید کلید زده شود، گفت: منتهی مساله مهم قابل توجه این است که مسائل امنیتی در شبکه‌های اجتماعی به نسبت قبل باید فعال‌تر شوند.

وی با اشاره به یک خاطره از بنیانگذار انقلاب اسلامی در این خصوص گفت: به خاطر دارم در محضر حضرت امام خمینی (ره) در زمان جنگ و تکرار عملیات‌های خرابکارانه منافقین بودیم که ایشان بر این مو ضوع تاکید کردند نیرو‌های اطلاعاتی کشور باید از مردم باشند، یعنی یکایک ایرانیان باید نسبت به مسائل امنیتی و تحرکاتی که در دور و برشان مبنی بر اقدامات مخرب صورت می‌گیرد آگاه باشند و در همکاری با نهاد‌های اطلاعاتی امنیت خود و جامعه را حفظ کنند و ارتقاء دهند.

وی در این باره یادآور شد: بی تردید آن زمان رصد کردن همسایگان و کسانی که با نظام اسلامی ضدیت داشتند به درستی و با تیزبینی از سوی حضرت امام مطرح شد، اما در دوره کنونی که شبکه‌های اجتماعی در دسترس است و فناوری‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی و جنگ‌های سایبری و جاسوسی پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده‌اند، در عین حال که در داخل باید وحدت امنیتی و اطلاعاتی داشته باشیم از بحث حمایت مردمی در مسائل امنیتی اطلاعاتی نیز نباید غافل شویم.

وی در این باره تصریح نمود: برخی فکر می‌کنند با سیستم‌های شنود و ابزار‌های سری مسائل امنیتی و اطلاعاتی تامین می‌شود درحالی که این گمانه‌زنی اشتباه است. در صورت فعال‌سازی نیروی مردمی برای جلوگیری از نفوذ و رخنه نیرو‌های ضد انقلاب و منافق قطعا دشمن به سختی قادر به تحقق برنامه‌های خرابکارانه خود می‌شود و امنیت کشور بیش از پیش تامین می‌شود. مشارکت مردم در تامین امنیت کشور بسیار مهم است لذا این موضوع باید در دستور کار نهاد‌های امنیتی و نظامی قرار بگیرد تا توطئه‌های دشمن خنثی شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات