صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۶۳۸۸۲

رونمایی از دادخواست دادگاه شکایت ایران از آمریکا

مراسم رونمایی از دادخواست دادگاه شکایت از آمریکا با موضوع کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ صبح امروز در سالن بصیرت لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد.
مراسم رونمایی از دادخواست دادگاه شکایت از آمریکا با موضوع کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ صبح امروز۲۳ مردادماه ۱۴۰۳ در سالن بصیرت لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد. در این مراسم خسرو معتضد، محمد مهدی عبدخدایی، محمد صادق کوشکی، بیژن پیروز  و جمعی از حقوق‌دانان کشور حضور داشتند و به سخنرانی پرداختند.
معتضد در ابتدای این مراسم به چند کتاب اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم جوانان کتاب‌هایی همچون اسراری از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم را مطالعه کنند.وی افزود: امریکا تنها در ۲۸ مرداد به ایران ضربه نزده، به عنوان مثال میلیون ها دلار از پول مردم ایران را برای ساخت جاده‌های نظامی به دستور آمریکا خرج شده است.
 
رونمایی از دادخواست دادگاه شکایت ایران از آمریکا
این مورخ اظهار کرد: پس از پیمان بغداد، سندهایی منتشر شد که آمریکا در این اسناد مدعی شده که تنهه از جنوب غربی ایران برای حفظ چاه های نفت ایران دفاع خواهد کرد!معتضد با اشاره به اسنادی در خصوص اقدامات آمریکا علیه ایران گفت: تا سال ۱۳۲۰ روابط ایران و آمریکا عادی بود. در سال ۱۳۱۴ سفیر ایران در آمریکا به علت رانندگی با سرعت بالا در این کشور دادگاهی شد، تصاویری از این دادگاه منتشر شد، زمانی که این تصاویر و خبر به گوش شاه وقت می‌رسد، او دستور قطع روابط دو کشور به علت عدم رعایت مصونیت دیپلماتیک سفیر ایران در آمریکا را صادر کرد. وی در ادامه با اشاره به الواح ایران که در زمان ریاست جمهوری، شهید آیت‌الله رئیسی از آمریکا به کشور بازگردانده شد، بیان کرد: این الواح (حدود ۳۰ هزار لوح) سال ۱۳۱۲ به دانشگاه شیکاگو با هدف ترجمه این الواح و انجام کارهای علمی ارسال شده بود که با برهم خوردن روابط دو کشور، بازگرداندن آن‌ها سخت شد.معتضد گفت: در زمان ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی، تعدادی از این الواح به کشور بازگردانده شد. البته همچنان تعداد زیادی از این الواح در آمریکا باقی مانده که باید به کشور بازگردانده شود. وی با اشاره به برخی از اخبار نادرست گفت: همواره جمعیت ایران کمتر از ۱۲ میلیون بوده، به عنوان مثال در زمان فتحعلی شاه جمعیت ایران ۵/۵ الی ۶/۵ میلیون نفر بوده؛ از همین رو خبری مبنی بر اینکه در سال نخست جنگ جهانی ۱۱ میلیون ایرانی کشته شدند، اشتباه است. معتضد با اشاره به جنایات و اقدامات آمریکا علیه ایران در زمان جنگ جهانی دوم، اظهار کرد: حزب توده یکی از عوامل کودتای ۲۸ مرداد بود.
معتضد ادامه داد: اولین قرارداد ایران و آمریکا سال ۱۸۵۴ و زمان امیرکبیر منعقد شد که قرارداد مودت کشتیرانی بین دو کشور بود. اما روابط تا ۱۳۲۰ عادی بود تا اینکه آمریکایی‌ها بدون اجازه ایران نیروهای خود را در جنوب پیاده می‌کنند و چه جنایت‌هایی علیه مردم مرتکب شدند. آمریکایی‌ها در ایران فساد و دزدی می‌کردند. تا اینکه بعد از سال ۱۳۲۵ بعد از خطرات فرقه دموکرات و شوروی، متأسفانه خود را در دامان دولت آمریکا می‌اندازیم.این مورخ همچنین بیان کرد: مطبوعات انگلیس و آمریکا مدام القا می‌کردند که مصدق می‌خواهد ایران را کمونیست کند و ایرانیان هم به‌شدت از این موضوع می‌ترسیدند در حالی‌که مصدق با حزب توده مخالفت می‌کرد و میهن‌پرست بود و نمی‌خواست رژیم ایران را عوض کند‌ بنابراین یکی از عوامل کودتا حزب توده بود که علیه مصدق خیلی تبلیغ کرد.وی افزود: ۲۸ مرداد علل و عوامل زیادی دارد، از جمله اینکه ما پول نداشتیم و ۲۸ سال حتی یک دلار پول نفت به ایران نرسید و مصدق با ۶۰۰ میلیون تومان کشور را اداره می‌کرد.معتضد گفت: جنایات آمریکایی‌ها در ایران بسیار زیاد است و ربطی فقط به کودتا ندارد، از جمله اینکه زمان اشغال ایران بعد از شهریور ۱۳۲۰ تعداد ۶۰ سرباز آمریکایی در اصفهان به یک زن سیاه‌بخت تجاوز می‌کنند که منجر به قتل او می‌شود.
در ادامه این مراسم محمد مهدی عبدخدایی با اشاره به کودتای ۲۸ مرداد گفت: بدلیل اینکه حکومت بعد از ۲۸ مرداد صدرصد در اختیار امریکا بود، می خواستند حلقه محاصره از آلاسکا تا آسیای جنوبی تحت نظارت قرار دهند؛ لذا پیمانی بنام پیمان  بغداد را  درست کردند و ایران جزو پیمانی شد که حلقه پیمان ناتو و سیتو شد. این پیمان ابتدا اسمش بغداد بود بعد از آن پیمان سنتو (مرکزی) نام گرفت.وی در ادامه  به تبعید شدنش در برازجان و زندانی شدنش در سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۱، اشاره کرد و گفت: اینکه انقلاب از قم برخواسته، این بود که آیت الله بروجرودی از سال ۱۳۲۵  که به قم آمد، فضای بازی در قم  بوجود آمد.عبدخدایی گفت: اگر ۲۸ مرداد  را بخواهیم تفسیر کنیم، باید بگوییم آمریکا روی آن دست گذاشت. بعلت اختلافاتی که در تهران بوجود آمد و  روحانیون وحشت داشتند از دکتر مصدق جدا شدند و آمریکا وارد جریان شد و پیروز شد و شاه تا زمانی که از ایران  بیرون رفت نوکر امریکا بود. امروز چرا آمریکا درصدد است کشتی های ایران را توقیف  کند برای اینکه ایران را‌می خواهد در محاصره اقتصادی قرار دهد.در واقع آمریکا استعمار فرانو دارد.عبدخدایی بیان کرد: يک دوره با شهيد قرنی هم‌زندان بودم. قرنی در ابتدا فرد مذهبی نبود و شهيد قرنی در سال 1342 که مجدداً دستگير و زندانی شد، با افراد مذهبي مثل مرحوم آقاي عسگراولادي و بقيه مذهبی‌ها رابطه نزديکی برقرار کرد و مذهبی شد.
وی افزود: از همین رو در ابتدای انقلاب رییس ستاد شد و از جمله افرادی بود که مغضوب شاه شده بود. آیت الله طالقانی انسانی عاطفی بود. مرحوم طالقانی از امام (ره) درخواست کردند که سپهبد قرنی عوض شود، در آن زمان برای کسانی که از ریاست بر داشته می‌شدند، محافظی در نظر نمیگرفتند. از همین رو او ترور شد و به شهادت رسید. عبدخدایی با اشاره به شکنجه ها در زندان پیش از انقلاب گفت: اگر برای زندان‌بان این تردید ایجاد می شد که زندانی میخواهد فرار کند، او را شلاق می زدند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات