صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۶۴۲۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سوم شهریور 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) من بر «وحدت کلمه» تأکید میکنم. مردم عزیز، جوانان عزیز، فعّالان سیاسی، فعّالان اجتماعی، فعّالان رسانه‌ای! بدانید توفیق در توحید کلمه است، توفیق در وحدت کلمه‌ی ملّت ایران است. اختلاف نظر دارید، داشته باشید؛ اختلاف نظر سیاسی و غیر سیاسی اشکالی ندارد، امّا درگیری و یقه‌گیری و وحدت را شکستن و دودستگی‌ها و دو‌گروهی‌های جعلی درست کردن، به زیان کشور است، به زیان دین شما است، به زیان دنیای شما است، به زیان قوّت شما است.22/1/403 www.basirat.ir
حرف روز 
 بصیرت و در میدان بودن!

هر ساله میلیون‌ها نفر در اربعین حسینی(ع) از گوشه گوشه دنیا با هر دین و مذهبی خود را به جاده نجف به کربلا می‌رسانند و وحدتی را تشکیل می‌دهند که اگر هزاران برنامه‌ساز بخواهند چنین برنامه‌ای را تدارک ببیند، یقیناً با شکست مواجه می‌شوند. میلیون‌ها نفری که بیش از هر نکته‌ای آزاده هستند و تاب و توان دیدن ظلم ظالم را ندارند.

آزادگان تاریخ در مسیر نجف تا کربلا با پای دل قدم برمی‌دارند و به این می‌اندیشند که چرا امام حسین(ع) شهید شد؟ چه کسی او را شهید کرد؟ چه خصوصیاتی آنان را به امام حسین(ع) نزدیک می‌کند و چه رفتاری آنان را از امام حسین(ع) دور می‌کند؟ آنها به این موضوع هم می‌اندیشند که پس از این سختی‌ راه و گرمای طاقت‌فرسا تکلیف‌شان چیست؟  وقتی به قیام امام حسین(ع) نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تمام مؤلفه‌های لازم برای پیروزی در کف میدان را در اختیار داشتند، به گونه‌ای که از نظر کمیت و کیفیت در مرتبه خوبی قرار داشت، اما چه عاملی سبب شد که کمر این اتحاد و انبوه جمعیت جبهه حق بشکند و امام آنگونه در کربلا با تعداد اندکی از یارانش به شهادت برسند؟! چه شد که پیروزی قطعی کف میدان، به فجایع و جنایات صحرای کربلا تبدیل شد؟!

فراموش نکنیم آنچه در هدفمندی و پررنگ‌تر شدن این موضوع نقش بسیار مهمی دارد، حضور و توصیه نخبگان و خواص جامعه اسلامی است. با تأکید و توصیه این افراد در سخنرانی‌ها و کتاب‌ها جلوه‌ پرشورتری به این وحدت بخشیده می‌شود و همین طور بالعکس عقب‌نشینی و سهل‌انگاری و ابراز اندیشه‌های صرفاً در جهت مخالف با این جریان می‌تواند عامل جدی تفرقه مسلمین و جولان ظالمان تاریخ باشد؛ چنانکه تاریخ در حرکت و نوع نگاه سلیمان‌بن صردخزاعی شاهد این موضوع بوده است. همان جریانی که وقت ضرورت در میدان نبودند و وقتی کار از کار گذشته به میدان آمدند! اما آب رفته را توانستند به جوی بازگردانند؟ رهبر معظم انقلاب در همین باره می‌فرمایند: «اما کسانی از خواص به کربلا هم نرفتند. نتوانستند بروند؛ توفیق پیدا نکردند و البته، بعد مجبور شدند جزء توابین شوند. چه فایده؟! وقتی امام حسین(ع) کشته شد؛ وقتی فاجعه اتفاق افتاد؛ وقتی حرکت تاریخ به سمت سراشیب آغاز شد، دیگرچه فایده؟! ... ببینید! از هر طرف حرکت می‌کنیم، به خواص می‌رسیم. تصمیم‌گیری خواص در وقت لازم، تشخیص خواص در وقت لازم، گذشت خواص از دنیا در لحظه‌ لازم، اقدام خواص برای خدا در لحظه لازم. اینهاست که تاریخ و ارزش‌ها را نجات می‌دهد و حفظ می‌کند! در لحظه‌ لازم، باید حرکت لازم را انجام داد. اگر تأمل کردید و وقت گذشت، دیگر فایده ندارد. 

 

گزارش روز

باید فکری کنیم!

در روزهای پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران و فواد شکر در بیروت که رژیم صهیونیستی در وحشت انتقام ایران و حزب‌الله به سر می‌برد، هر روز اعتراف‌های تازه از ضعف و ضربه‌پذیری رژیم صهیونیستی منتشر می‌شود! در تازه‌ترین نمونه «ران کوچاو» فرمانده سابق نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای که به صورت اختصاصی برای یک مجله بریتانیایی نوشته، از کشورهای غربی خواسته است طرح خود برای دفاع از این رژیم در برابر آنچه «تهدیدات چندلایه» خوانده شده است، متحول کنند. این مقاله در «ژورنال مؤسسه خدمات پادشاهی متحده» که اصلی‌ترین اندیشکده دفاعی انگلیس به شمار می‌آید، منتشر شده است. روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» که می‌گوید به صورت اختصاصی به نسخه‌ای از این مقاله دست پیدا کرده، نوشته است، انتشار مقاله در زمانی مناسب که اسرائیل در بحبوحه تهدیدهای پاسخ ایران و حزب‌الله قرار دارد، صورت گرفته است. کوچاو نوشته است، با آنکه موشک‌های بالستیک در ابتدا اصلی‌ترین تهدید بودند، اما «عملیات‌های موشکی ایران و روسیه در ماه‌های اخیر نشان داده‌اند که تهدیدهای معاصر موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز، پهپادها و راکت‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده و یک فضای تهدید چندلایه ایجاد می‌کنند.» او همچنین هشدار داده است، «پیشرفت‌های کیفی در سیستم‌های هدایتی به معنای آن است که قابلیت‌هایی نظیر موشک‌های بالستیک که سابق بر این به صورت کور عمل می‌کردند، الآن می‌توانند تأسیسات نظامی را هدف قرار دهند. به عنوان مثال حمله اخیر ایران به اسرائیل قادر بود یک پایگاه خاص را هدف قرار دهد.» وی همچنین به «استفاده ایران از موشک‌های فاتح 110 برای حمله به جدایی‌طلبان کرد و استفاده روسیه از موشک‌های بالستیک 9M723  در برابر سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین» به عنوان نمونه‌ای دیگر از این رویه اشاره کرده است. جروزالم‌پست نوشته است، کوچاو سال پایانی خدمتش را در ارتش اسرائیل صرف تحقیق درباره طیف وسیعی از تهدیدهای هوایی کرده است. به نوشته این روزنامه، او اذعان کرده است، از زمانی که حزب‌الله استفاده تهاجمی‌تر و راهبردی‌تر از پهپادها را به نحوی کشنده آغاز کرده، ارتش اسرائیل عملکرد آهسته‌ای برای وفق یافتن با این تهدیدها داشته است. جروزالم‌پست نوشته است، یکی از واقعیت‌های سخت برای اسرائیل در صورت بروز جنگ با حزب‌الله یا ایران است که دشمنان این رژیم احتمالا قبل از آنکه برتری تهاجمی اسرائیل به اندازه‌ای کافی شود که بتواند تهدیدهای هوایی را کاهش دهد، می‌توانند آسیب‌های قابل توجهی به جبهه داخلی وارد کنند. علاوه بر این، روزنامه «هاآرتص» هم چند وقت پیش نوشته بود، شدت گرفتن تنش‌های امنیتی و افزایش آمادگی اسرائیل برای پاسخ احتمالی جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله به اقدام تل‌آویو در ترور «اسماعیل هنیه»، رهبر سیاسی حماس و «فواد شکر»، از فرماندهان حزب‌الله موجب افزایش ترس در شهر حیفا شده است.

خبر ویژه  

   اطلاعیه مهم وزارت اطلاعات!

وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای از دستگیری 14 تروریست داعشی در چهار استان کشور خبر داد. در این اطلاعیه آمده است، طی سلسله عملیات‌های ادارات کل اطلاعات استان‌های تهران، البرز، فارس و خوزستان با همکاری جامعه اطلاعاتی کشور، تعداد 14 نفر از عناصر هدایت‌شده از سوی گروهک آمریکایی ـ صهیونیستی موسوم به «داعش خراسان» شناسایی و با دستور مرجع محترم قضایی بازداشت شدند. متهمان مورد اشاره در چند روز اخیر با هدف انجام عملیات‌های تروریستی و به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده بودند. از این تعداد 7 نیروی داعشی در استان فارس و 7 تروریست دیگر در استان‌های تهران، البرز و خوزستان دستگیر شدند.  نتایج حاصل از تحقیقات و بازجویی‌ها متعاقباً منتشر خواهد شد .در آستانه اربعین حسینی از عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و نیز از متولیان محترم و دست‌اندرکاران مساجد، تکایا، مواکب و هیئات تقاضا دارد با حفظ هوشیاری کامل، هرگونه موارد و تحرکات مشکوک را سریعاً به ستاد خبری وزارت اطلاعات به شماره 113 گزارش فرمایند.

 

اخبار

جبهه شمال را از دست دادیم

لیبرمن با انتشار یک پیام به زبان عبری در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «دولت اسرائیل شمال را از دست داد.» وزیر جنگ و خارجه اسبق رژیم صهیونیستی با اشاره به حملات مقاومت اسلامی لبنان به شمال فلسطین اشغالی تصریح کرد: «صدها موشک و پهپاد که هفته گذشته به سوی ساکنان شمال شلیک شد، دلیلی بر ناتوانی در مقابله با تهدیدات حزب‌الله است.»

به گفته او، فعالیت‌های ارتش این رژیم و حملات هوایی آن عمدتاً از طریق نیروی هوایی و همچنین از طریق اقدامات متقابل عملیات‌های حزب‌الله، کمکی به ساکنان مناطق شمالی نکرده است. لیبرمن اعلام کرد، «ده‌ها هزار نفر از ساکنان مناطق شمالی هنوز نمی‌دانند که آیا پس از تخلیه منازل‌شان، چه زمانی سال تحصیلی آنها آغاز خواهد شد و بسیاری از کارخانه‌ها و مشاغل تعطیل یا از شمال به مناطق دیگر منتقل شده‌اند.» وی با محکوم کردن مواضع کابینه بنیامین نتانیاهو افزود: «چالش‌های شمال برای دولت کنونی اسرائیل، فراتر (از توان آنها) است و بنابراین حق ندارد که وجود داشته باشد.»

توافق نکن!

منابع رسانه‌ای در آمریکا گزارش دادند، «دونالد ترامپ» نامزد ریاست جمهوری در تماس تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وی گفته است، در زمینه آتش‌بس غزه توافق نکند؛ چراکه این توافق به سود کمپین انتخاباتی کاملا هریس است. منبع این خبر پایگاه PBS بوده؛ ولی دو روز قبل از این نیز آکسیوس که وبگاه شناخته‌شده‌تری است، گزارش داده بود ترامپ و نتانیاهو گفت‌وگوی تلفنی داشتند، اما درباره جزئیات این مذاکره چیزی منتشر نکرده بود .دفتر نتانیاهو و ترامپ با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای خبر آکسیوس را تکذیب کرده بودند. این تکذیب در حالی است که نتانیاهو در سفر ماه گذشته‌اش به ایالات متحده در فلوریدا در منزل شخصی ترامپ با وی دیدار کرده بود. ترامپ پس از این دیدار در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه درخواست برای توقف جنگ (غزه) متوقف شود، گفته بود وی نتانیاهو را برای پیروزی در این جنگ تشویق کرده است.

اصلاح‌طلبان رئیس جمهور را تهدید کردند!

یک روزنامه اصلاح‌طلب تصریح کرد هر عمل و اقدام مومنی به عنوان وزیر کشور در صورت مغایرت با رویکرد اصلاح‌طلبی با واکنش تند اصلاح‌طلبان مواجه خواهد شد. روزنامه «آرمان ملی» طی گزارشی با بیان اینکه پزشکیان چه بخواهد و چه نخواهد با انتخاب مومنی خود را در معرض تیغ تیز منتقدان قرار داده، نوشت: «شرایط به شکلی است که هر اقدام مومنی و وزرات کشور در صورتی که با رویکرد اصلاح‌طلبی و حقوق شهروندی مغایرت داشته باشد، با واکنش‌های تندی نسبت به شخص رئیس جمهور مواجه خواهد شد و به همین دلیل پزشکیان خود را معرض یک آزمون پر ریسک قرار داده است.»

این روزنامه در ادامه با طرح مطالبه خود مبنی بر انتخاب یک وزیر اصلاح‌طلب برای وزارت کشور، تصریح کرد: «شاید اگر پزشکیان از یک گزینه اصلاح‌طلب با عملکرد ضعیف‌تر نسبت به مومنی هم استفاده می‌کرد تا به این اندازه مورد نقد قرار نمی گرفت.»

فقط یک هفته!

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با هشدار به ۹۰ هزار نفر مالک ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی، گفت: «یک هفته به این افراد برای عرضه ملک در بازار فرصت داده شده است.» «ابوالفضل نوروزی» با اشاره به اینکه 90 هزار مالک بیش از 5 خانه خالی دارند، اظهار کرد: «مجموع خانه‌های خالی این افراد به بیش از 500 هزار واحد  می‌رسد که به آنها اعلام کرده‌ایم باید ملک خود را عرضه یا ثبت کنند.» وی با اشاره به ماده 54 و 169 قانون مالیات‌های مستقیم، ادامه داد: «بر اساس این مواد قانونی، وزارت راه و شهرسازی مکلف شده خانه‌های خالی را شناسایی و به سازمان مالیاتی معرفی کند.»

 

اخبار کوتاه

«سیدعباس عراقچی» در گفت‌وگوی تلفنی با «دیوید لامی» وزیر امور خارجه انگلیس با پر فراز و نشیب توصیف کردن همکاری‌های دوجانبه ظرف سال‌های گذشته، اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران خواهان گسترش جنگ و افزایش تنش در منطقه نیست، اما از حق قطعی خود برای پاسخ به اقدام جنایتکارانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران عدول نخواهد کرد.»

‌«محمدرضا عارف» معاون‌اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه «در دولت‌های گذشته گاهی مسائل جزئی وقت زیادی از دولت‌ها می‌گرفت»، بر اهمیت پرهیز از مشغول شدن دستگاه‌های اجرایی به مسائل جزئی تأکید و تصریح کرد: «انتصابات در دستگاه‌های اجرایی باید فارغ از قومیت، جنسیت، مذهب و گرایش‌های سیاسی، صرفاً بر پایه شایسته‌سالاری باشد.»

«حسن سالاریه» رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه اکنون ۱۴ ماهواره در صف پرتاب قرار دارد،گفت: «۳۰ ماهواره نیز در حال ساخت است که از این تعداد ۲۰ ماهواره توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد.»

«ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت، بنیامین نتانیاهو توجهی به آزادی اسرا ندارد و مذاکرات سرانجام شکست خواهد خورد. به نوشته «الجزیره» او افزود: «اسرائیل به سرعت به سمت یک جنگ فراگیر می‌رود و این چیزی است که نتانیاهو، بن گویر و اسموتریچ می‌خواهند.» انتقاد اولمرت از نتانیاهو به دلیل سنگ‌اندازی در مسیر توافق در حالی است که شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد نتانیاهو به مقامات این رژیم گفته است که مانع امتیازدهی تیم مذاکره‌کننده خواهد شد.

«اسکندر مؤمنی» با اشاره به اینکه حدود ۱۵ درصد مجموعه ترددهای کل کشور از مرز خسروی انجام شده است، ادامه داد: «تسهیلات و زیرساخت‌های خوبی فراهم شد.» وزیر کشور با بیان اینکه در مجموع گزارشی که دادند، حدود ۴۵۰ هزار نفر زائر از این مرز عبور کردند، اضافه کرد: «حدود ۲۰۰ هزار نفر برگشته‌اند پیش‌بینی می‌شود مجموعه تردد از مرز در واقع خسروی به حدود ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار نفر برسد.» وی اضافه کرد: «برنامه‌ریزی صورت گرفت و قرار شد که این مرز به طور دائمی با توجه به زیرساخت‌هایی که فراهم شده کاروان‌های حج و زیارت برای زیارت عتبات در طول سال هم از این مرز استفاده کنند.»

«آنتونوف» اعلام کرد، ولادیمیر پوتین و دولت تصمیم خود را برای پاسخ گفتن به حمله اوکراین به خاک روسیه اتخاذ کرد. سفیر روسیه در آمریکا به خبرنگاران افزود: «صادقانه به شما می‌گویم که رئیس‌جمهور این تصمیم را گرفته است. من کاملاً متقاعد هستم همه کسانی که مسئول حوادث در منطقه کورسک هستند به شدت مجازات خواهند شد.» ۱۶مرداد ماه بود که ارتش اوکراین در یک حمله غافلگیرانه وارد استان مرزی کورسک روسیه شد.

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات