سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۶۴۴۹۷
رئیس جمهور در آیین تکریم و معارفه وزرای علوم، تحقیقات و فناوری:

دانش باید منجر به حل مشکل مردم شود/ انتقاد از تعدد دانشگاهها در کشور

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دانش باید منجر به حل مشکلات مردم شود، از وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش که مسئولیت آموزش کشور را بر عهده دارند، خواست تا افرادی تربیت کنند که بتوانند درد جامعه را حل کنند.

مسعود پزشکیان روز پنجشنبه در آیین تکریم و معارفه وزیران سابق و فعلی علوم، تحقیقات و فناوری که در این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد به چهار سوال اساسی پاسخ می‌دهد؛ چه تولید کنیم، با چه کیفیتی؟ به چه مقدار؟ و کجا پخش کنیم؟ که ما جواب این ۴ سوال را به درستی در نظام آموزشی نداده‌ایم.

رئیس جمهور با انتقاد از تعدد دانشگاهها در کشور افزود: این همه دانشگاه را برای چه می خواهیم؟ با چه کیفیتی؟ برای حل چه مشکلی؟

پزشکیان با بیان اینکه در این نظام آموزشی جوانان کشور را چهار تا ۱۰ سال وادار می کنند که درسی بخوانند که به در بازار کار به آن نیازی نداریم، آن را مشکل اصلی کشور برشمرد و از مجلس و وزارتخانه های علوم و بهداشت در این زمینه کمک کنند تا افرادی تربیت کنیم که به درد جامعه بخورند.

وی با بیان اینکه علمی که عمل نداشته باشد و باور این جامعه در آن نهفته نباشد به کار نمی آید، افزود: علم با عمل معنا دارد؛ حیات علم این است که خالص برای خدا یعنی برای مردم باشد. علمی که با عمل باشد، برای حل مشکل مردم است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری این نکته که گفته شده جهان هستی برای انسان آفریده شده است، افزود: انسان نیز برای علم و علم نیز برای عمل و عمل نیز برای اخلاص و خلوص است و در چنین جامعه ای ظلم، فساد، رانت و تبعیض آیا می تواند شکل بگیرد؟

پزشکیان بخشی از مشکلات موجود در کشور را ناشی از نوع نگاه به موضوعات دانست و گفت: آموزش باید از کلاس درس به درون جامعه برود و مشکل مردم را حل کند.

وی در ادامه اظهار داشت: در دانشگاهها جوان تربیت می‌کنیم و افتخار می‌کنیم نخبه تربیت کرده‌ایم؛ اما چند درصد از نخبه‌های ما در این مملکت می‌مانند؟ چرا نمی‌مانند؟ چگونه تربیت کرده‌ایم که نخبه‌های ما می‌روند و می‌خواهند برای جای دیگری کار کنند؟

رئیس جمهور علت اصلی این مشکل را ناشی از مشکلات نظام آموزشی کشور دانست و گفت:‌ در بحث‌های آموزشی بحثی به عنوان آموزش برای توانمندسازی  وجود دارد که بر اساس آن باید آموزشی به افراد داده شود که شخص توانمند شود و این اصل برای همه رشته ها کاربرد دارد.

پزشکیان در ادامه با بیان اینکه باید برای بهبود سیستم آموزشی پنج مهارت را در دستور کار قرار داد، اظهار داشت: قدم اول این است که بتوانند با هم کار کنند، قدم دوم اینکه ارتباطات بدانند و دیگر اینکه حل مسئله را بدانند تا اگر مشکل پیش آمد، بتوانند حل کنند نه اینکه وقتی با مشکل مواجه شدند قهر کنند  و بروند.

آیین تکریم و معارفه وزیران سابق و فعلی علوم، تحقیقات و فناوری با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهور، محمد زلفی گل وزیر سابق و حسین سیما صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت چهاردهم و جمعی از نمایندگان مجلس و اساتید دانشگاه ها در وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در این آیین علی طیب نیا مشاور رئیس جمهور، حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها به همراه جمعی از روسای دانشگاهها و پارک‌های علم و فناوری کشور حضور دارند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات