سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۶۴۶۰۴
در آیین تکریم و معارفه وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات؛

عارف: سند راهبردی فضای مجازی هرچه سریعتر تدوین شود

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ایجاد محدودیت‌ها در استفاده از فضای مجازی اثری ندارد، گفت: سند راهبردی جمهوری اسلامی در زمینه فضای مجازی که رهبر انقلاب از آن با عنوان «حکمرانی قانونی فضای مجازی» یاد کردند باید هرچه زودتر تدوین شود.

محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در آیین معارفه «سیدستار هاشمی» به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جدید و تکریم «عیسی زارع پور» که عصر شنبه ۱۰ شهریور برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید قندی و با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی، ۲ دوره در این وزارتخانه ‌حضور داشته و به آن تعلق خاطر دارد، گفت: از زحمات سه ساله دکتر زارع پور تقدیر می‌کنم.

وی افزود: اکنون سکان این وزارتخانه در اختیار دانشمندی جوان، بانشاط و باانگیزه است که در میان نخبگان این حوزه، چهره‌ای شناخته شده محسوب می‌شود و امیدواریم ایشان توفیقات ارزشمندی کسب کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه «وفاق ملی» شعار دولت چهاردهم، با استقبال خوب مردم و مسئولان روبرو شده است، گفت: در این دوره، جلسات خوبی با مجلس و قوه قضاییه داشتیم که نویدبخش پیشرفت و تعالی نظام و کشور است.

عارف در ادامه خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جدید با اشاره به اینکه، دو سند مهم یعنی«سند چشم انداز» و «سند هفتم پیشرفت» باید سرلوحه کار باشد، گفت: قرار بود بر طبق افق چشم انداز که سال ۱۴۰۴ است، در همه زمینه‌ها جایگاه اول منطقه را در اختیار داشته باشیم اما متأسفانه به دلایلی از این سند فاصله داریم و در خیلی از شاخص‌ها، فاصله ما از رقبا در منطقه بیشتر شده است اما با این حال باید سعی کنیم در پایان دولت چهاردهم، به اهداف سند چشم انداز برسیم که البته در همه زمینه‌ها وزارت ارتباطات نقش کلیدی دارد.

وی سند مهم دیگر را سند هفتم پیشرفت کشور دانست که اگرچه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، احکام خوبی دارد، اما منابع مورد نیاز در آن دیده نشده و آن را به آینده موکول کرده است.

معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه گفت: در مدت تعیین شده، منابع مورد نیاز باید به صورت لایحه به مجلس ارائه شود و از دکتر هاشمی می‌خواهم در اسرع وقت، اسناد مربوط به منابع را تهیه کنند تا مبنای کار قرار گرفته و منابع مورد نیاز اعلام شود.

عارف همچنین از وزیر جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست شرایط فعلی وزارتخانه را به صورت شفاف گزارش کند تا مسیرهای درست ادامه یابد و شیوه های نادرست اصلاح شود.

وی در ادامه با بیان برخی از شاخص های مرتبط با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: از اوایل دهه ۹۰ سهم اشتغال در بخش ICTحدود ۱۰۰‌تا ۱۵۰ هزار در نظر گرفته شده است که معتقدیم این میزان اشتغال آفرینی در این حوزه دست یافتنی است و در این دوره باید به این شاخص برسیم.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: سهم «اقتصاد دیجیتال» هم در وضعیت فعلی ۷ تا ۸ درصد است که باید به ۱۰ یا ۱۱ درصد برسد، در بحث توسعه «دولت الکترونیک» هم اگر چه کارهای خوبی صورت گرفته است اما در بین ۱۹۳ کشور دنیا، رتبه ۹۱ را در ۲۰۲۲ داشته‌ایم که وضعیتمان در این حوزه باید به سرعت اصلاح شود، در مخابرات فضایی که مزیت نسبی ماست رتبه ۷ هستیم و این در حالی است که حتی اگر در همه این زمینه‌ها در منطقه اول شویم، هنوز با غرب فاصله زیادی داریم.

عارف در ادامه با بیان اینکه «سند راهبردی جمهوری اسلامی در زمینه فضای مجازی» که مقام معظم رهبری از آن با عنوان «حکمرانی قانونی فضای مجازی» یاد کردند باید هرچه زودتر تدوین شود گفت: محدودیت‌ها، امروز در فضای مجازی اثری ندارد و از وقتی فناوری‌های نوین در حال پیشرفت بود واضح بود که این کار، تنها هزینه مصرف کننده را بالا برده و باعث فرار امنیتی می شوند، چرا که شرکت‌های تامین کننده فیلترشکن‌ها، جایگزین نهادهای امنیتی می‌شوند و تمرد از قانون به جامعه یاد داده می شود متاسفانه قوانینی در چهار دهه گذشته تصویب شده که همه اذعان دارند که باید لغو شود اما هیچکس جرات نمی‌کند پا پیش بگذارد، آنتن ماهواره ممنوع است اما کدام خانه است که نداشته باشد؟ ما باید هر چه زودتر این سند را تدوین کنیم تا همه چیز قانونمند و شفاف شود.

وی گفت:‌ تکمیل شبکه ملی اطلاعات، اکنون به یک آرزوی دولت‌های مختلف تبدیل شده و این در حالی است که در این حوزه متخصصان خوبی داریم و امیدواریم که این آرزو به دست دکتر هاشمی به واقعیت بپیوندد و نیاز خودمان را مرتفع کنیم.

فراهم نمودن امکان دسترسی کسب و کارهای دیجیتال به داده‌های مورد نیاز، توسعه زیر ساخت های ارتباطی و از جمله اینترنت پهن باند یا باند وسیع،‌دستیابی به خدمات الکترونیکی ، ایجاد راهبرد افزایش امنیت سایبری با همکاری بین دستگاهی و تهیه سند فضای سایبری، افزایش سرمایه گذاری های فناورانه دولت، ارتقاء توانمندی های ساخت ماهواره ها و رسیدن به لایه های بالاتر، هوشمند سازی و ارائه خدمات در بخش های سلامت، کشاورزی، ‌انر‍ژی و ...، پوشش خطرات سرمایه گذاری بخش غیردولتی درتامین، توسعه فناوری و راه اندازی منظومه های ماهواره ای از دیگر توصیه های معاون اول رئیس جمهور به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.

عارف همچنین خواستار جوانگرایی و استفاده از توانمندی خانم ها در مدیریت‌های میانی و بالاتر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد.

عارف: سند راهبردی فضای مجازی هرچه سریعتر تدوین شود/ محدودیت‌ها، در فضای مجازی اثری ندارد

وزیر ارتباطات: فیلترینگ به نفع هیچکس نیست

در این جلسه همچنین سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم‌ گفت: «وفاق ملی»، پیمان مشترک دولت چهاردهم است که در ساحت‌های مختلف حکمرانی و از جمله در حکمرانی دیجیتال این وفاق باید مصداق پیدا کند.

وی در ادامه افزود: دغدغه من بعنوان وزیر، احیای حکمرانی کارآمد در فضای مجازی است و این دستوری است که رهبر فرزانه انقلاب دادند و فرمودند مهم این است که در فضای مجازی، حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد، توسعه شبکه ملی اطلاعات، توسعه دولت هوشمند، اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان، توسعه صنعت فضایی و اقتصاد فضا پایه، توسعه پست هوشمند، بهبود فرایندها در همه زیرمجموعه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، پایبندی به اسناد بالادستی، ایجاد امنیت در مرزهای سایبری از تعهداتی بود که وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد.

وی افزود: فیلترینگ در وضعیت کنونی به نفع هیچکس نیست. این شیوه ناکارآمد، هم حاکمیت دولت را نقض کرده و هم امنیت سایبری و امنیت خانواده‌ها را زیر سئوال برده و هم به فضای کسب و کار آسیب رسانده و در نتیجه باعث شده مردم نسبت به وضعیت موجود رضایت نداشته باشند و این در حالی است که شرایط کنونی، منطبق بر اهداف اسناد بالادستی و مطالبات رهبر معظم انقلاب نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری دولت چهاردهم در ادامه سیاست‌های برنامه هفتم پیشرفت و فرمایشات رهبر انقلاب را سرلوحه کار خود در این وزارتخانه اعلام کرد.

عارف: سند راهبردی فضای مجازی هرچه سریعتر تدوین شود/ محدودیت‌ها، در فضای مجازی اثری ندارد

زارع‌پور: شعارمان این بود که آینده را فدای امروز نکنیم

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم نیز در این جلسه با توضیح فعالیت های صورت گرفته در دوره سه ساله مدیریتش در این وزارتخانه گفت: ‌شعار اصلی ما آن بود که آینده را فدای امروز نکرده و از حواشی دوری کنیم و بر این اساس سعی کردیم به دور از حاشیه‌ها، سیاست‌های مدنظر مقام معظم رهبری را در دولت سیزدهم اجرا کنیم،‌ در این دوره پروژه‌هایی را شروع کردیم که ممکن بود زمان بر باشد اما پایه‌ای و تحول آفرین بود.

وی توسعه فیبر نوری، توسعه ارتباطات سیار، توسعه پیام رسان‌های داخلی و برقراری اتصال متقابل بین پیام رسان‌های داخلی، شتاب بخشی به اجرای اینترنت ملی، توسعه خدمات پست و ارتباطات روستایی، رشد اقتصاد دیجیتال، بومی‌سازی تجهیزات، توسعه دولت هوشمند، نهضت فیبر نوری، برنامه های صورت گرفته در حوزه ماهواره و کارهای درخشان در زمینه شبکه ملی اطلاعات را از کارهای برجسته این دوره برشمرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات