صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۶۴۸۹۴

چمران: دولت‌های مختلف بارها موضوع انتقال پایتخت را مطرح کردند اما نتیجه نداشت

رئیس شورای شهر تهران در خصوص انتقال پایتخت از تهران گفت: دولت‌های مختلف این موضوع را مطرح کردند اما به نتیجه مشخصی نرسید.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران امروز 18 شهریور 1403 در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص انتقال پایتخت، گفت: ضرورت ندارد همه مسائل کشور در تهران متمرکز باشد. بنادر فعالی در جنوب و شمال کشور داریم که می‌تواند بخش‌های عمده‌ای از اقتصاد و صنعت کشور را هدایت می‌کند.

وی با بیان اینکه تابه‌حال چندین بار دولت‌های مختلف این موضوع را مطرح کرده‌اند اما به نتیجه مشخصی نرسید، بیان کرد: زمانی که جهانگیری معاون اول بودند، جلساتی در این زمینه گذاشتند حتی مشاور هم گرفتند ولی به نتیجه نرسید.

به گفته چمران،چیزی که مهم است تقسیم مسائل کشور در همه استان‌ها و شهرها است و به نظر این کار ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه مشکلات تهران بزرگ است و یکی از آنها کمبود آب است، گفت: البته مشکل آب در سایر استان‌ها و شهرهای دیگر ،حتی شهرهای کناردریا هم وجود دارد و آنها مشکل آب شیرین دارند.

تعیین تکلیف آرامستان جدید تهران
چمران در خصوص احداث آرامستان‌های جدید در تهران، گفت: در خصوص آرامستان‌ها یک جلسه مفصل داشتیم و در دستور کار است.

وی تأکید کرد: اطلاعات در خصوص مکان‌های پیشنهادی کم بود(البته ما نمی‌توانیم مکان‌های پیشنهادی را به دلایل اقتصادی اعلام کنیم) و قرار شد شهرداری اطلاعات لازم را ارائه کند.

رئیس شورای شهر در پاسخ به این پرسش که امسال آرامستان جدید احداث می‌شود، گفت: در خصوص احداث آرامستان نمی‌دانم اما حتما در خصوص محل آن به نتیجه می‌رسیم.

چمران به سفر شهردار تهران به سوریه اشاره کرد و ادامه داد: این سفر کاملاً با هماهنگی و به دعوت سوریه انجام شده و وزارت امور خارجه نیز در جریان موضوع قرار داشت و امیدواریم بتوانیم چنین تعاملاتی را افزایش دهیم.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص بازگشایی مدارس و اقدامات شهرداری تهران در این زمینه بیان کرد: از اول مهر برخی عملیات‌های عمرانی متوقف می‌شود، امور به‌صورت روزمره انجام می‌شود و بعید به نظر می‌رسد اتفاقی بیفتد.

به گفته چمران، شناورسازی ساعات کاری در حال حاضر هم وجود دارد و تأثیر خود را می‌گذارد اما اینکه ترافیک را به‌کلی اصلاح کند، چنین نیست.

المپیک پاریس نشان داد که بسیاری از ارزش‌هایی که از نام‌برده می‌شود، ارزش خارجی ندارد
در ادامه سید احمد علوی عضو شورای شهر تهران گفت: موفقیت ورزشکاران ما مایه سربلندی ایران و جهان اسلام است، اگر ورزشکار پارالمپیکی ما بر سکوی اول جهان می‌ایستد و به نام امام حسین (ع) احترام می‌گذارد و مدال او را پس می‌گیرند، مدال بزرگ‌تری را کسب کرده است. المپیک پاریس نشان داد که بسیاری از ارزش‌هایی که از نام‌برده می‌شود، ارزش خارجی ندارد.

وی گفت: آن افتتاحیه و یا افتضاحیه با تمام نمادهای همجنس‌بازی و توهین به حضرت مسیح که اعتراض مردم فرانسه را نیز به دنبال داشت، شاهد بودیم، وقتی مدال را از ورزشکار ما گرفتند، دیدیم که غرب چه نوع برخوردی با اتفاقات دارد. شاید این ورزشکار فکر نمی‌کرد کار او چقدر ماندگار خواهد بود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مجموعه ورزشی شهید ملاباقری در منطقه ۱۴ مورد بهره‌برداری قرار گرفت،گفت: این مجموعه در سال ۸۸ در بلوار پاسدار گمنام ساخته شده است. منطقه ۱۴ دو مجموعه ایثارگران و شهید ملاباقری دارد که استخر مجموعه شهید ملاباقری پس از چهار سال تعطیل شد و در سال ۹۹ کل مجموعه چندمنظوره آن نیز بسته شد.

وی ادامه داد: قرار بود این مجموعه به کارکنان شرکت واحد اتوبوس‌رانی و شهروندان منطقه ۱۴ خدمات ارائه دهد. اگر نظارت بر عملکرد صورت نگیرد تمام هزینه ها در طول چند سال از بین می رود.

به گفته علوی، این مجموعه به دلیل اینکه در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌ها بود و ظرفیت نگهداری در این سازمان‌ها وجود نداشت، به تعطیلی کشید. از اتوبوس‌رانی تقدیر می‌کنیم که این مجموعه را مجدداً راه‌اندازی کرد و تقاضا داریم نگهداری از آن انجام شود تا شاهد تعطیلی نباشیم.
در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در این باره گفت: استخر این مجموعه تا سال ۱۳۹۷ فعال بوده و پس از آن به دلیل کرونا غیرفعال شده است، اطلاعی که داده شده غلط بوده و نشتی آب علت تعطیلی این استخر نبوده است. باید پیش‌ازاین استخر فعال می‌شده که دوستان زحمت کشیدند امسال استخر را فعال کردند.

علوی هم در ادامه گفت: بنده سال‌ها در آن منطقه زندگی کردم و در جریان امور بودم، در آن زمان استخر در اختیار شرکت واحد اتوبوس‌رانی نبوده است. این موضوع، مسئله خاصی نیست که نسبت به تذکر ما ایراد گرفته شود.

آرادکوه به مدت ۷۰ سال مرکز دفن پسماند است
رضا محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی گزارش حسابرسی این سازمان برای سال ۱۴۰۲ گفت: زمینی از ۷۰ سال پیش در کهریزک به شهرداری تحویل داده شده و در آن پسماند پردازش می‌شود، در زمینی که ۴۰ سال قبل شهرداری زباله دفن کرده و پس از آن اقدامی انجام نداده، مالکی پیدا شده که از شهرداری شکایت کرده است.

وی ادامه داد: چون به آن زمین خسارت وارد شده قرار بر این شده که یا مابه‌التفاوت خسارت پرداخت شود و یا زمین به مالک تحویل و زباله آن منتقل شود. رقمی که به‌عنوان خسارت اعلام کرده بودند بسیار سنگین بود و ما گفتیم که با یک‌سوم هزینه اعلام شده، زباله را منتقل کنیم.

محمدی گفت: آرادکوه به مدت ۷۰ سال مرکز دفن پسماند است، بنده در استانداری، اداره کل منابع طبیعی موارد را دنبال کردم. زباله سوزی که در آن زمین فعالیت داشته از نظر منابع طبیعی خلاف قانون فعالیت می‌کند. در جلسه‌ای که با شهردار و دادستان داشتیم گفتیم که در آن زمین ترک فعل انجام شده و هیچ پیمانکاری حاضر نیست در زمینی که ما مالک آن نیستیم، فعالیت کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران بیان کرد: مالکیت تنها به‌گونه‌ای است که برخی زمین‌ها صرفاً در تصرف شهرداری است، این موضوع یکی از معضلات ماست و شهردار شخصاً موضوع را پیگیری می‌کند. برای شهرک بازیافت هم موضوع را پیگیری می‌کنیم و نامه‌نگاری های لازم را دراینباره انجام داده‌ایم. هفت هزار تن زباله را کجا می‌توانیم دفن کنیم؟

به گفته محمدی، بیش از ۱۵ سال است قرارداد زمین آبعلی تمام شده و پیگیری‌هایی انجام دادیم که موضوع به نتیجه برسد و درنهایت ناچار خواهیم شد فرایند قضایی آن را طی کنیم.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران ضمن قرائت تکالیف برای سازمان مدیریت پسماند، گفت: سازمان پسماند موظف است با تشکیل کارگروه ویژه تا پایان شهریور نسبت به رفع موارد ذیل اقدام و گزارش آن را ارائه کند:

سازمان مکلف به تعیین تکلیف نهایی وضعیت مالیاتی تکلیفی است، سازمان مکلف به ارائه گزارشی در خصوص وضعیت پرونده اراضی دفن زباله در کهریزک ارائه کند، سازمان مکلف است باتوجه‌به طرح دعوا در خصوص عدم‌ وصل بدهکاری تجاری به مبالغی که در گزارش ارائه شد، این سازمان موظف به پیگیری است.

سازمان مکلف به تعیین تکلیف نهایی پروژه بهره‌برداری برق هازم آبعلی، است، سازمان مکلف است نسبت به پیگیری وضعیت جابه‌جایی صنایع فلزی و سرقفلی سه واحد تجاری، یک قطعه زمین و دو باب مغازه اقدام نماید، سازمان مکلف به رعایت انجام تکلیف مقرر در شورای عالی سازمان سالیانه است، باتوجه‌به اینکه ساختار مالی سازمان مناسب نیست سازمان مکلف است به ساماندهی ساختار مالی اقدام کند، سازمان موظف به رعایت کامل مفاد قراردادهای منعقد شده با شرکت‌ها و اشخاص است، سازمان موظف به ارائه گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده برای ساختمان‌های مرکزی که دچار آتش‌سوزی شده است و مبلغ ۶۲ میلیارد در سنوات گذشته لحاظ شده است.

بر اساس این گزارش، گزارش حسابرسی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۲ با حداکثر آراء موافق تأیید شد.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات