صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۴۹۵۴۸

حمایت شورای شهر از شهرداری در مبارزه با ساخت و سازهای ناایمن و غیر مجاز

سید محمد آقامیری در یکصد و شصت و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تخریب با کشیدن کابل و بر اساس مواد قانونی انجام شده است، اظهار کرد: باید ساختمان‌های همجوار نیز در نظر گرفته می شدند و HSE مورد توجه قرار می گرفت؛ باید کل محدوده محاصره می‌شد و متأسفانه این پیش‌بینی انجام نشده بود که چه اتفاقی برای ساختمان‌های دیگر می‌افتاد و باید بررسی کارشناسی شود که تمام موارد لحاظ شده یا خیر.

حمایت شورای شهر از شهرداری در مبارزه با ساخت و سازهای ناایمن و غیر مجاز

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه منطقه ۱۹ بهشت ساخت‌وسازهای غیرمجاز است، یادآور شد: در بازرسی کل کشور این موضوع را اعلام کردم که باید بازدارندگی شکل بگیرد و گفتند حکم تخریب صادر می‌شود؛ قانون باید به میزانی بازدارندگی داشته باشد که کسی جسارت نکند آجری روی آجر بگذارد بدون اینکه مجوز داشته باشد.

احمد صادقی دیگر عضو شورا نیز با بیان اینکه ۵۰۰ واحد مسکونی غیرمجاز تخریب شد، گفت: اگر این تخریب صورت نمی‌گرفت در آینده هزار و ۵۰۰ شهروند در کوچک‌ترین حادثه‌ای جان خود را از دست می‌دادند. این ساختمان‌ها بدون پی و روی آسفالت ساخته شده بودند که برای جان شهروندان خطرناک است.

وی با اشاره به تخریب اصولی توسط پیمانکار، گفت: قوه قضائیه باید به عنوان جرم ساخت و ساز غیرمجاز را پیگیری کند و ما در مدیریت شهری نیز باید موارد را در اولویت قرار دهیم تا مورد برخورد قرار بگیرند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه حقیقت مشخص است و باید کمیته تخصصی برای این مسأله شکل بگیرد، اظهار کرد: کمیسیون عمران و حمل و نقل، شهرسازی و نظارت و حقوقی  در کنار سازمان نظام مهندسی و دیگر نهادها موارد لازم را بررسی کنند.

مهدی عباسی عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در ادامه  با بیان اینکه قطعاً باید مسئولیت پذیر باشیم و در ماجرای ریزش ساخمان در منطقه ۱۹ مسئولیت خود را بپذیریم، گفت: هم در ساخت و سازهای شکل گرفته و هم حوادث احتمالی آینده باید مسئولیت خود را قبول کنیم. مدیریت شهری ششم یا دوره ای را با موفقیت رقم خواهد زد و یا با عدم موفقیت.

الان وقت حمایت از شهرداری است

وی افزود: مردم حوادث را نیز از این دوره می‌دانند؛ الان وقت حمایت از شهرداری است به این دلیل که عملیات را متوقف نکنیم و شهرداری با تمام توان مابقی ساخت و سازها را نیز تخریب کند.

عباسی با بیان اینکه ما برای این ماجرا خون دادیم و باید کار را به اتمام برسانیم، یادآور شد: این اتفاقات عواملی دارد که در آینده به آن خواهم پرداخت؛ به تذکرات بنده پیش از اغتشاشات بپردازید. آن زمان رها شد و همان زمان گفتم اگر رها شود نمی توان جلوی آن را گرفت. ای کاش شهردار تهران در این جلسه حضور داشتند.

وی با بیان اینکه نباید اجازه بدهیم عده ای همچنان قدرت داشته باشند، خاطرنشان کرد: باید در این فرصت از شهرداری حمایت کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی با بیان اینکه محلات کم عرض برداشت آوار را با سختی مواجه می کنند، گفت: اگر یک پایه امنیت سست شود، غده سرطانی ناامنی تا جایی نفوذ می‌کند که نمی توانیم حتی به آن فکر کنیم.

وی افزود: به اندازه کافی به فراجا حمله شده و فراجا مظلوم است؛ در همین چند ماه ۴۰ شهید تقدیم کرده و ما موظفیم مسئولیت امور خود را خودمان بپذیریم.

بر اساس این گزارش،سید احمد علوی در ادامه با بیان اینکه تخلفات ساختمانی در اکثریت کشورها جرم انگاری شده و با متخلفین برخورد کیفری می‌شود، اظهار کرد: ما در کمیسیون ماده 100 رأی تخریب می گیریم و عوامل مناطق با سختی جلوی این موضوع را می گیرند. مشکل این است که نتوانستیم مراجع قضایی را توجیه کنیم که متخلف ساختمانی مجرم است.

وی افزود: باید چنین اتفاقی می افتاد که سراغ متخلف برویم؟ صرف اینکه ملک را تخریب کنیم موضوع تمام نمی‌شود. امروز که احکام برنامه هفتم در حال تدوین است، تقاضا دارم رئیس شورا و شهردار و کسانی که تخصص موضوع را دارند کمک کنند تا در برنامه این موضوع به عنوان جرم و تخلف کیفری در نظر گرفته شود.

علوی با بیان اینکه پرونده ای برای این متخلف تشکیل نمی شود، گفت: اگر این فرد در منطقه دیگر ساخت و ساز انجام دهد ما نمی‌توانیم بگوییم که چون در منطقه دیگر ساخت و ساز غیر مجاز انجام داده‌ای دیگر نمی‌توانی بسازی.

بر اساس این گزارش نرگس معدنی پور در یکصد و شصت و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ساخت وسازها در دوره قبل رخ می‌دهد و هیچ اتفاقی نمی‌افتد، گفت: کار متوجه شهرداری می شود که می‌خواهد کار قانونی انجام دهد؛ شهردار منطقه ۱۹ از شهرداران توانمند هستند و نباید به گونه‌ای با شهردار صحبت شود که مورد مؤاخذه قرار بگیرد.

شهرداری اگر تخریب نمی کرد، مواخذه می شد

وی افزود: شهرداری اگر تخریب نمی‌کرد مؤاخذه می شد و اگر برخورد می‌کرد به گونه ای دیگر؛ دستگاه‌های دیگر هم باید حضور پیدا می‌کردند چراکه شهرداری زمانی می‌تواند صفر تا صد پاسخگو باشد که دارای ضابط انتظامی باشد.

زهرا شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه در این حوادث هیچ دستگاهی مسئولیت خود را قبول نمی‌کند، اظهار کرد: هر اتفاق ناخوشایندی در سطح شهر رخ می دهد شهرداری بیانیه صادر می کند و بسیار غم انگیز است و در قبال رسانه ها احساس مسئولیت می کند و دغدغه رفع قصور را دارد.

وی افزود: شتاب زدگی مدیران امری گریز ناپذیر است و متأسفانه روش های مداخله ای در ساخت و سازهای غیرمجاز وجود ندارد؛ ضرورت دارد با رعایت منفعت عمومی اقدامات لازم صورت بگیرد.

همچنین پرویز سروری در ادامه با اشاره به تشکیل کمیته ارزیابی پس از حادثه پلاسکو، اظهار کرد: تا مشکل به صورت ریشه‌ای حل نشود، باز هم چنین حوادثی رخ می‌دهد و باید از این حادثه دردناک فرصتی ایجاد کنیم تا موارد ارزیابی شود.

پیگیری جرم انگاری ساخت و سازهای غیر مجاز

وی افزود: جرم انگاری ساخت و سازهای غیرمجاز از درخواست های مقام معظم رهبری است و این ظرفیت وجود دارد و بنده از شورای عالی استان‌ها حتما موضوع را پیگیری خواهم کرد.

سروری با بیان اینکه کار بزرگی صورت گرفت و بنده نگرانم، یادآور شد: ما نسبت به ساخت و ساز غیرمجاز هشدار دادیم و اعضای شورا در محل این ساخت و سازها حضور داشتند و همه واکنش مثبتی داشتند اما نگرانم که حادثه موجب شود که اصل موضوع در حاشیه قرار بگیرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این ساختمان به اندازه‌ای ناایمن بود که با کمترین تکانه فروریخت، یادآور شد: با اسکان شهروندان در این ساختمان‌ها هر لحظه باید منتظر یک بمب ساعتی باشیم؛ لذا نباید اجازه دهیم که حاشیه بر اصل پیشی بگیرد.

وی افزود: در زمان پلاسکو شهردار در محل حادثه و در دل آتش بود اما مسئله استعفای شهردار و مسائل حاشیه‌ای را مطرح می کردند؛ لذا نباید به حواشی پرداخت و نباید اجازه دهیم فاصله ایجاد شود و در کنار یافتن مقصران، تخریب با قوت ادامه پیدا کند تا بتوانیم هرچه سریع‌تر این منطقه ناایمن را ایمن کنیم.

در ادامه جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه در حادثه دو روز گذشته ۵ نفر جان خود را از دست دادند، اظهار کرد: ما مستندسازی و بررسی را آغاز کردیم تا ریشه‌یابی صورت بگیرد و چراغ راهی برای آینده و تخریب‌های بعدی باشد. در همین راستا نیاز به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب داریم و سازمان نظام مهندسی در این خصوص دعوت شود.

وی با بیان اینکه از روز گذشته اقدامات مقدماتی آغاز شد تا ثبت مستندان به درستی صورت بگیرد و کمیته حقیقت‌یاب بتواند اظهارنظر کند، یادآور شد: شهروندان باید بداند تنها موضوع دریافت پروانه و ساخت و ساز غیرمجاز نیست بلکه ساخت و ساز ناایمن مطرح است و باید با فوریت تخریب شوند.

تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه خانواده‌هایی در این ساختمان‌ها ساکن هستند، خاطرنشان کرد: امکان خسارت به جان شهروندان ساکن در عملیات های بعدی وجود دارد. تقاضا می‌شود که شهروندان در این عملیات‌ها به اقامتگاه‌ها منتقل شوند و پس از تخریب کامل به محل بازگردند.

وی تأکید کرد: تنها نباید به دنبال سازنده متخلف باشیم و دستگاه‌ها نیز باید مورد سوال قرار بگیرند. هیچ اقدام قضایی و قانونی از سوی اوقاف و امور خیریه صورت نگرفته و شرکت آب، برق و گاز نسبت به ارائه خدمات اقدام کرده‌اند و حتی شهرداری خیابان عریض ایجاد کرده و پیاده‌را‌ه‌سازی نیز شکل گرفته است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه ارائه خدمت در پهنه‌ای که هیچ مجوزی ندارد، تخلف است، یادآور شد: جان همکاران ما با خطر مواجه است و نکات ایمنی در اقدامات آواربرداری آنچنان که باید انجام نشد.

وی با اعلام اینکه پس از قطع دست کودک در حادثه پله‌برقی شرکت شهر سالم موارد را پیگیری کرد، گفت: پیگیری امور درمانی این کودک و همچنین آسیب‌دیدگان حادثه ریزش ساختمان باید از سوی شرکت شهر سالم انجام شود.

نرجس سلیمانی هم در ادامه و با تأکید بر اینکه گزارش جزئیات این حادثه را دریافت و در شورا ارائه خواهیم کرد، یادآور شد: بی توجهی به مجوزهای قانونی و اقدامات سودجویانه منجر به کاهش سطح ایمنی در شهر می شود که با چنین اتفاقات و حوادثی، در خاطر ما ثبت خواهد شد.

امکان دستیابی به شهر ایمن بدون توجه به قانون وجود ندارد 

وی با بیان اینکه دستیابی به شهر ایمن با قابلیت توسعه پایدار بدون نگاه به قوانین امکان پذیر نیست، یادآور شد: آیا پیمانکار تخریب اصالت سنجی شده که این توان را دارد از مواد استفاده کند.

سلیمانی با اعلام اینکه مصالح و تیرهای آهن با کیف دستی جابجا نشدند که قابل رؤیت نباشد و ساختمان ها تا این اندازه ساخته شده باشند، گفت: کمیسیون نظارت و حقوقی شورا این موارد را بررسی و نتایج را اعلام خواهد کرد.

ناصر امانی دیگر عضو شورای شهر هم ضمن تقدیر از تلاش شهرداری تهران به ویژه منطقه ۱۹ اظهار کرد: گزارشات نوبه ای شهرداری منطقه ۱۹ در برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز به طور مرتب برای ما ارسال می شود که قابل تقدیر است و مواردی که مطرح می کنیم به منظور ناسپاسی نیست و نباید با این اتفاق، زحمات اخیر را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه بنده دو بار در مورد ساخت و ساز غیرمجاز منطقه ۱۹ تذکر داده و تذکرات را کتبی ارائه دادم، یادآور شد: بحث زمین های اوقافی و ساخت و سازهای خلازیر را مطرح کردم که باید شهرداری و اوقاف مسائل را روشن می کردند؛ آقای فرهادی از شهرداران با سابقه شهرداری هستند اما حجم کار از توان منطقه خارج است و به عزم فرامنطقه ای و فراشهرداری نیاز دارد.

امانی تأکید کرد: قبل از تخریب و وجود مافیا، باید بگوییم که در این ناحیه، شهردار ناحیه نمایشی را به اجرا گذاشت که قمه خورده و مورد برخورد قرار گرفته و مشخص شد که واقعیت نبوده و شهردار هیچ توضیحی نداد. یک سال پس از آن شاهد چنین حادثه ای بودیم. بنده سوال دارم و اولین سوال این است که پیمانکار و شخصیت حقیقی و حقوقی چه شرکتی بوده و چه گریدی در مهندسی تخریب داشته است.

وی با بیان اینکه نقشه نحوه تخریب و مهندسی و سناریوهای مختلف در طراحی تخریب به چه شکل بوده است، خاطرنشان کرد: باید میزان اثرگذاری تخریب بر دیگر سازه ها مشخص باشد که روشن نیست.

امانی با تأکید بر اینکه تصاویر نشان می دهد افراد حاضر در محل غافلگیر می شوند و انگار خبر ندارند که ساختمان در حال تخریب است، گفت: مگر به مأمورین گفته نشده بود که چه زمانی تخریب می شود. با بلندگو هشدار داده بودند که از محل خارج شوید و قرار بوده ساختمان فرو بریزد؟ افراد توجیه نبودند که قرار بوده ساختمان فرو بریزد و این چه نوع مهندسی است؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بزرگترین برج ها تمیز تخریب می شوند و کوچکترین آسیبی به ساختمان های مجاور وارد نمی شود، گفت: چرا باید با سیم بکسل تخریب صورت بگیرد وقتی تجهیزات مدرن وجود دارد. بنده قضاوت قطعی نمی کنم اما تصاویر و فیلم ها نشان می دهد که اشتباه جدی در تخریب ساختمان وجود داشته و این نظر شخصی بنده است و حتما اشتباه جبران ناپذیری اتفاق افتاد و جان چند نفر از دست رفت و احساسات همه جریحه دار شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: با چند فیلم و عکس نمی توان قضاوت کرد و باید بررسی شود.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات