صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۶۴۸۹۷

جلوگیری از وقوع آلودگی نفتی در خارگ با تعمیرات پیشگیرانه در اعماق خلیج فارس

تعمیرات پیشگیرانه خطوط انتقال نفت در اعماق خلیج فارس نقش مهمی در حفاظت از اکوسیستم و محیط زیست دریایی خواهد داشت که برای نخستین بار اقدامات خوبی در این زمینه برای جلوگیری از آلودگی های نفتی انجام گرفته است.

بخش مهمی از اقتصاد کشور وابسته به فروش نفت است که جزیره خارگ نقش مهمی در این زمینه دارد و نفت خام از طریق خطوط لوله که در کف خلیج فارس قرار گرفته است، به خارگ منتقل و از آنجا صادر می‌شود.

خط لوله انتقال نفت از شهرستان گناوه به جزیره خارگ با وجود نقش مهمی که برای صادرات دارد، می‌تواند با مخاطراتی روبرو شود که هم صادرات را با چالش روبرو کرده و هم به محیط زیست ضربه بزند.

نشت نفت از این خطوط لوله می‌تواند باعث تعلل و تأخیر در صادرات نفت شده و همچنین موجب ورود نفت خام به آب دریا و پدیدار شدن مشکلات و مسائل زیست‌محیطی متعددی همچون آلودگی ساحل و دریا شود.

طی سال‌های گذشته بارها شاهد ورود آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس بوده‌ایم که البته بخشی از آن مربوط به خطوط لوله بوده و گاهاً نشت مواد نفتی از شناورها و سکوها و دیگر عوامل نیز در این زمینه اثرگذار بوده است.

در همین راستا انجام اقدامات پیشگیرانه نظیر نوسازی و بهسازی خطوط و همچنین شناسایی مناطق آسیب‌پذیر و رفع چالش‌ها پیش از وقوع حادثه و خسارت امری بسیار مهم و اثرگذار است.

بر این اساس شرکت پایانه‌های نفتی ایران در اقدامی پیشگیرانه و پیش از بروز حادثه، با تلاش مهندسان ایرانی، طی ۱۲ روز نسبت به تعمیر خط شماره ۳ انتقال نفت خام از بندر گناوه به جزیره خارگ در اعماق خلیج فارس اقدام کرد.

صیانت از شریان حیاتی صادرات نفت کشور و زیست بوم خلیج همیشه فارس

مدیرعامل پایانه‌های نفتی ایران اظهار کرد: در کنار نقش مهمی که پایانه‌های نفتی ایران در عرصه صادرات دارد، به ایمن‌سازی تأسیسات و زیرساخت‌ها و همچنین حفظ محیط زیست نگاه ویژه‌ای داریم.

«عباس غریبی» به اهمیت موضوع صیانت از شریان حیاتی صادرات نفت کشور و زیست بوم خلیج همیشه فارس اشاره کرد و ادامه داد: نگهداری و تعمیرات اساسی تجهیزات و زیرساخت‌های حیاتی ضرورت انکارناپذیر برای صادرات پایدار و عملیات ایمن در شرکت پایانه‌های نفتی ایران است که در این راستا اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

مدیرعامل پایانه‌های نفتی ایران افزود: این شرکت با توجه به مأموریت‌ها در زمینه ذخیره‌سازی، اندازه‌گیری و صادرات نفت خام و میعانات گازی، نقش مهمی را در زنجیره ارزش شرکت ملی نفت ایران ایفا می‌کند.

وی تاکید کرد: ارتقای توانمندی‌های عملیاتی برای تضمین افزایش تولید و انجام صادرات پایدار نفت همیشه در دستور کار است و به همین منظور برنامه‌های مهمی در این راستا داریم.

تعمیرات پیشگیرانه در اعماق خلیج فارس/ از وقوع آلودگی نفتی جلوگیری شد

غریبی تصریح کرد: به همت متخصصان شرکت پایانه‌های نفتی ایران و در کاری پیشگیرانه و پیش از بروز حادثه، عملیات تعمیرات خط لوله انتقال نفت خام در عمق ۱۲ متری دریا انجام شد

وی ادامه داد: تعمیرات پیشگیرانه که برای اولین بار بر روی خطوط زیردریایی از زمان احداث آنها صورت پذیرفت از آن جهت حائز اهمیت است که انجام صحیح و به موقع آنها، مانع از بروز فاجعه سوراخ شدن ناگهانی خط و در نتیجه آن بروز مشکلات زیست محیطی، متوقف شدن صادرات و فرآیند طولانی تعمیرات است.

تعمیرات اساسی ۲ نقطه مستعد خطر در دریا

سرپرست تعمیرات و نگهداری تأسیسات شرکت پایانه‌های نفتی ایران نیز اظهار کرد: اقدامات خوبی به منظور ایمن‌سازی انتقال نفت از گناوه به جزیره خارگ صورت گرفته است.

«مهدی باقری» اضافه کرد: آخرین بررسی (توپ‌کرانی) هوشمند خط ۳۰ اینچ زیردریایی در خط لوله انتقال نفت حدود ۶ سال قبل انجام شد و در این راستا ۲ نقطه مستعد خطر در حدفاصل خارگ-خارگو شناسایی شد.

وی افزود: پس از شناسایی این ۲ نقطه از همان زمان ترمیم آنها مورد بحث و بررسی بود که پس از تجربه تعمیرات اضطراری خط زیردریایی محرم در سال گذشته و با حمایت مدیرعامل پایانه‌های نفتی ایران این مهم به صورت ویژه ای پیگیری و از سوی اداره تعمیرات خطوط لوله اجرایی شد.

تعمیرات پیشگیرانه در اعماق خلیج فارس/ از وقوع آلودگی نفتی جلوگیری شد

رئیس تعمیرات صنعتی پایانه نفتی خارگ در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: پس از شناسایی نقاط مستعد خطر در اعماق خلیج فارس در فاصله ۲ کیلومتری ساحل، با نگاه پیشگیرانه این تعمیرات انجام شد.

«آرش حسنوند» از انجام این تعمیرات طی ۱۲ روز خبر داد و گفت: این تعمیرات با استفاده از تجهیزات و نیروی انسانی ایرانی انجام شده است.

وی افزود: آلودگی‌های نفتی می‌تواند آثار ناگواری بر موجودات دریایی داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت فعالیت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در جوار خلیج فارس، انجام تعمیرات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز حادثه و نشت نفت اهمیت زیادی دارد و می‌تواند اقدامی مفید برای حفاظت و نگهداری از اکوسیستم خلیج فارس باشد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات