صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۶۵۱۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 24 آذر 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) جوانی‌تان را قدر بدانید؛ میدان وسیعی در مقابل شما است. ان‌شاءالله شصت سال دیگر، هفتاد سال دیگر شما در این دنیا حضور خواهید داشت و کار خواهید داشت؛ از این فرصت استفاده کنید؛ برای این فرصت طولانی برنامه‌ریزی کنید؛ برای اینکه برنامه‌ریزی‌تان درست از آب دربیاید فکر کنید؛ برای اینکه درست بتوانید فکر کنید با قرآن آشنا بشوید، قرآن را بخوانید، تأمّل کنید. 04/06/1403 Basirat.ir
 
حرف روز 
  مخاطرات غرب‌گرایان برای دولت

در ادواری که جریان سیاسی اصلاحات اداره اجرایی کشور را بر عهده دارد، همواره باید مراقب یک گروه با یک طرز فکر خاص در میان آنان بود. تفکری که خود را در مقابل غرب کوچک می‌پندارد و در رویارویی با غرب و خاصه آمریکا برای نظام نسخه انفعال و عقب‌نشینی می‌پیچد. در همین فضاسازی‌های اخیر، چنانکه آمریکا با اروپا به دلایل واهی، اعلام می‌کنند که علیه ایران تحریم‌های جدید و به طور خاص علیه صنعت هوانوردی ایران تحریم وضع می‌کنند، کک غرب‌گرایان نمی‌گزد؛ غرب‌گرایانی که به دلیل مواضع غلط روسیه درباره دالان زنگزور یکسره این کشور را به باد انتقاد گرفتند و ایران را به تجدیدنظر در روابط راهبردی با روسیه فراخواندند؛حالا پس از گذشت چند روز درباره اقدامات آمریکا و غرب علیه منافع ملی ایران سکوت مطلق پیشه کرده و لام تا کام حرفی نمی‌زنند.

برای این‌ جریان چه اهمیتی دارد که ترامپ در دولت آقای روحانی که به‌ تعهدات هسته‌ای خودش پایبند بوده و مشغول مذاکره مستقیم با آمریکایی‌هاست، از توافق هسته‌ای خارج شود و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کند؛مهم آن است که خاطر غربی‌ها نرنجد. درست در همین مقطع آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها ۱۴نفتکش متعلق به ایران را در آب‌های مدیترانه و دریای سرخ مورد اصابت قرار دادند. این را «جان بولتون» در کتاب خاطرات خود به نام «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» و به تازگی منتشر کرده، از آن پرده برداشته است. بولتون نوشته است، تصمیم گرفتیم پس از خروج از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی، چنانچه ایران مبادرت به فروش نفت در آب‌های بین‌المللی کند، نفت‌کش‌های ایرانی را مورد حمله نظامی قرار دهیم. موضوعی که به تازگی سردار سلامی در جریان بازدید رئیس‌جمهور از قرارگاه سازندگی نیز به آن اشاره کردند و گفتند در نهایت با عملیات‌های مقابله به مثل توانستیم امنیت خطوط کشتیرانی را برقرار کنیم.

با همه این شرارت‌های غرب و خاصه شیطان بزرگ، باز به تریج قبای غرب‌گرایان برنمی‌خورد که به دلیل منافع ملی در برابر اقدامات مستکبرانه غرب از خود عکس‌العمل نشان دهند. غرب‌گرایان می‌گویند روابط بین‌الملل خوانده‌ایم و سر کلاس‌های دانشگاه درسش را هم داده‌ایم، اما معلوم نیست چرا مذاکره تحت فشار و تحریم را که کاملا برای منافع ملی ضرر دارد و از پیش، پیامدهای ناخوشایند آن قابل پیش‌بینی است، تجویز می‌کنند؟! غرب‌گرایان در برابر انواع و اقسام اقدامات غرب و خاصه آمریکا سکوت مطلق اختیار می‌کنند و حتی‌ سیستم سیاسی را در مواقع سرنوشت‌ساز در موضع انفعال می‌نشانند. رئیس‌جمهور و مقامات دولت چهاردهم باید به شدت از این افراد و افکار اجتناب کنند که اگر نفوذ کنند، به آسانی می‌توانند هر دولتی را در مسیر تحقق منافع ملی زمین‌گیر کنند. (عزیز غضنفری)

گزارش روز 

 ملاحظات معاهده جامع مشترک ایران - روسیه

ارتقای سطوح کلان روابط با همسایگان و دولت‌های آسیایی، به ویژه روسیه و چین از جمله مسائلی است که همواره عالی‌ترین مقامات سیاسی کشور پیگیری کرده‌اند. چه اینکه جناب مخبر در سفر اخیر خود به مسکو بر عمق روابط دو کشور و عدم تغییرات کلان آن با تغییر دولت‌ها اشاره کردند و البته به درستی رئیس دولت چهاردهم  نیز اظهار داشتند که ارتقای روابط با شرق و روسیه از اولویت‌هایش است.

بر این اساس، سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور به مسکو را باید در همین چارچوب و  در راستای سیاست کلی کشور مبتنی بر تقویت چندجانبه گرایی  تحلیل کرد.  جناب احمدیان که برای شرکت در اجلاس مقام‌های عالی امنیت ملی کشورهای عضو بریکس به روسیه سفر کرده بود، در حاشیه این اجلاس ضمن دیدار همزمان با پوتین و سرگئی شایگو، طیفی از مسائل مورد علاقه دو کشور را بررسی کردند. در این دیدار رئیس جمهور روسیه بر عزم کشورش در ارتقای روابط دو جانبه تأکید کرده و بیان داشتند: «مصمم به همکاری با ایران در حوزه های مختلف هستیم.» در این سفر، مقامات روسی بر تلاش برای تسریع در امضا و عملیاتی کردن معاهده جامع مشارکت راهبردی دو کشور نیز اشاره و  اظهار امیدواری کردند تا هر چه سریع‌تر معاهده مربوطه به امضا برسد. بر این اساس و نظر به روابط دوجانبه مسکو و تهران در دهه‌های اخیر و تأکید و نیاز هر دو کشور به انعقاد هر چه سریع‌تر معاهده جامع مشترک، باید اذعان داشت که امیدها و بیم‌هایی بر این روابط سایه افکنده است که نمی‌توان آنها را نادیده انگاشت.

آنچه به عنوان محرک و پیشران روابط دو کشور بوده، و از قضا همین محرک‌ها می‌تواند زیربنای معاهده جامع مشترک باشد، قرائت گفتمانی و نگاه مشترک دو کشور نسبت به موضوع تغییر تدریجی در نظم جهانی و یکجانبه‌گرایی آمریکا، مقابله با تحریم‌ها، مقابله با استانداردهای دوگانه غرب و طیف گسترده‌ای از مسائل منطقه‌ای است.

در عین حال، سرعت‌گیرها و موانعی وجود دارند که ممکن است روند رسیدن دو کشور به  اهداف تعیین شده در معاهده جامع مشترک و  همکاری راهبردی بلندمدت را با تأخیر و تهدید جدی مواجه کنند. از جمله اختلاف‌نظرها نسبت به برخی مسائل منطقه‌ای در قفقاز،  تأثیر، دخالت و نقش مخرب بازیگران ثالث بر روابط دو کشور، تودرتوی نهادی و بروکراسی عریض و طویل در ایران،  پایین بودن سطح  تعاملات اقتصادی دو کشور در تناسب ظرفیت‌های موجود و بی‌توجهی به وجوه نرم‌افزاری روابط دوکشور با تمرکز بر ارتباطات و تعاملات میان مردم و بخش‌های غیردولتی و خصوص دو کشور.

در نهایت مبرهن است که برآیند روابط دو کشور حائز منافع راهبردی برای هر دو ملت و کل منطقه بوده و لذا باید با مدیریت محرک‌های منفی پیرامونی، برای نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر دیدگاه‌ها تلاش کرد.(علی محمدی)

خبر ویژه 

 نتانیاهو دروغ میگوید

«توماس فریدمن» نویسنده معروف آمریکایی درباره وضعیت توافق در جنگ غزه نوشت: «در واشنگتن، مقامات به‌صورت خصوصی حقیقت را می‌گویند و در جمع دروغ می‌گویند. در خاورمیانه، مقامات به‌صورت خصوصی دروغ می‌گویند و در جمع حقیقت را می‌گویند. هرگز به آنچه در خلوت می‌گویند، به‌ویژه نتانیاهو اعتماد نکنید. فقط به آنچه در جمع به مردم خود و به زبان خودشان می‌گویند گوش دهید. در تماس‌های تلفنی خود، نتانیاهو به زبان انگلیسی به رهبران آمریکا می‌گوید که به آتش‌بس و توافق گروگان‌ها علاقه‌مند است و مقدمات لازم برای چیزی را که من «دکترین بایدن» می‌نامم، بررسی می‌کند؛ اما به محض اینکه تماس را قطع می‌کند، به زبان عبری به هوادارانش چیزهایی می‌گوید که به‌صراحت با دکترین بایدن در تضاد است، زیرا این دکترین، «دکترین بی‌بی» (نتانیاهو) را تهدید می‌کند.» وی در ادامه اضافه میکند: «آنچه واقعاً در جریان است این است که متحدان راست‌گرای نتانیاهو رؤیای اسکان دوباره در غزه را دارند.»

اخبار

هم‌بندیهایم من را میکشند!

«فائزه‌ هاشمی» عضو مرکزیت حزب کارگزاران در نامه‌ای از زندان با تأکید بر اینکه مشاهداتش در میان زندانیان سیاسی‌، حالش را از هر مبارزه‌ای به هم می‌زند، نوشت: «چرا کور و کر شدیم؟ وضعیت به گونه‌ای است که جز زندانیان ریشه‌دار و یا قدیمی، جدیدالورودها (بالای۹۰درصد) در کمتر از حداکثر یک هفته، البته اگر ماندگار شوند، شوکه و مبهوت و پشیمان که اینها بودند چهره‌هایی که آرزوی دیدارشان را داشتیم؟ چه فکر می‌کردیم و چه دیدیم؟ چگونه از چاله به چاه افتادیم؟ و در آرزوی خلاصی و پی گرفتن زندگی و پشت سر را نگاه نکردن. می‌گویند در زندان که قدرتی ندارند این‌گونه‌اند، وای اگر قدرتی بگیرند. متأسفانه و شوربختانه راضی می‌شوند به شرایط موجود و در انتظار و در تلاش برای آزادی، با وثیقه یا بی‌وثیقه آزاد می‌شوند و غیر از مواردی انگشت‌شمار دیگر خبری در صحنه مبارزات از آنها نمی‌شنویم.» دختر کوچک مرحوم هاشمی در ادامه اضافه میکند: «در زندان آموختم که ما مبارزین طبلی توخالی و دیکتاتورهای حقیری بیش نیستیم. سرود آزادی و عدالت می‌خوانیم و در چرخه زندگی، ستم را بازتولید می‌کنیم. از دموکراسی و فرهیختگی می‌گوییم، ولی با زبانی سرکوبگر و طردکننده دیگری بازتولید سلطه و استبداد را رقم می‌زنیم.» هاشمی در آخرین بخش  نامهاش مینویسد: «دختر عمویم که به تعبیر خواب‌هایش باور جدی دارد، چندی پیش در خواب دیده که در زندان توسط هم‌بندی‌ها کشته می‌شوم. از ما گفتن بود، خود دانید.»

هشدار به قاره اروپا!

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای ضمن طرح ادعای بی‌اساس ارسال موشک بالستیک از سوی ایران به روسیه گفته است، این اتحادیه در حال بررسی تشدید تحریم‌های موجود علیه ایران است. «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن شدید بیانیه نماینده عالی اتحادیه اروپا درباره جمهوری اسلامی ایران به بهانه ادعای دخالت در مناقشه اوکراین، بار دیگر به‌صورت شفاف موضع جمهوری اسلامی ایران را یادآوری کرد و گفت: «هرگونه ادعایی مبنی بر فروش موشک‌های بالستیک به روسیه از سوی ایران از اساس کذب است.» بورل عنوان کرده که تحریم‌های جدید افراد و سازمان‌های مرتبط با برنامه‌های موشکی و پهپادی و همچنین صنعت هوایی ایران را هدف قرار می‌دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در همین خصوص ضمن هشدار به اصرار برخی طرف‌ها به ادامه اتخاذ مواضع، اظهارات و بیانیه‌های مخرب، افزود: «توصیه می‌کنیم اتحادیه اروپا از اتهام‌زنی مبتنی بر اطلاعات غلط پرهیز کند.»

پسر  اسماعیل هنیه از بهترین انتقام می‌گوید

«عبدالسلام هنیه» پسر شهید اسماعیل هنیه، رهبر فقید دفتر سیاسی جنبش حماس، در مصاحبه‌ای درباره انتقام خون پدرش گفت: «چگونگی پاسخ مسئله‌ای است که به سیاسیون و ایران مربوط است، اما به نظر من توقف جنگ علیه مردم فلسطین و خروج کامل از غزه، بهترین پاسخ به جنایت ترور شهید اسماعیل هنیه است.» هنیه در مصاحبه اختصاصی با «القدس العربی» فاش کرد که عاملان این ترور، تلفن همراه پدرش را ردیابی کرده بودند و با دقت بالایی، محل اقامت او در ساختمانی متعلق به سپاه پاسداران ایران را با موشک هدایت‌شونده هدف قرار دادند.او تأکید کرد که این ترور بر خلاف ادعاهای پیشین، با بمب دستی جاسازی شده در اتاقش رخ نداده است.

برقهای اروپا به اوکراین میرود!

صادرات برق اتحادیه اروپا به اوکراین شش برابر شده و این امر بازار برق اروپا را به هم‌ریخته است، به گونه‌ای که قیمت‌ها در اروپای جنوب شرقی بیش از دو برابر شده است.از این رو نخست‌وزیر یونان در نامه‌ای به کمیسیون اروپا هشدار داده است، رشد قابل‌توجه صادرات برق اتحادیه اروپا به اوکراین به دنبال حملات روسیه به شبکه این کشور موجب افزایش قیمت‌ها در اروپای جنوب شرقی شده است. «کیریاکوس میتسوتاکیس» در نامه‌ای به رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون درلاین نوشته، قیمت برق در که 60 یورو به ازای هر مگاوات ساعت بود، ماه گذشته به 130 یورو افزایش یافته است.به نوشته «فایننشال تایمز»، یکی از دلایل این افزایش قیمت این است که صادرات برق اتحادیه اروپا به اوکراین در سال جاری میلادی شش برابر شده است. این درحالی‌ست که اوکراین پیش از جنگ صادرکننده خالص برق بود.

  اخبار کوتاه

«ابراهیم رضایی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «بر اساس اعلام فرمانده انتظامی کشور، امسال برنامه‌ریزی برای اخراج دو میلیون اتباع غیرمجاز بیگانه انجام شده است، البته قوانین نیز در این زمینه باید اصلاح شود.» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: «فرمانده مرزبانی کشور نیز در این جلسه طی گزارشی اعلام کرد از ابتدای امسال ۷۰۰ هزار نفر از اتباع بیگانه از کشور اخراج شده‌اند.»

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ایرانِ مقتدر دشمنان را واضح می‌زند و آشکار و رسمی بر عهده بر می‌گیرد، تصریح کرد: «ایران وقتی هم به قلب استکبار می‌زند مردم آن جشن می‌گیرند؛ کشور قوی، امن و سربلند است، ایران با زبان اقتدار با مستکبران سخن می‌گوید نه سخن، بلکه با آنها می‌جنگد و واضح می‌زند و آشکار و رسمی بر عهده بر می‌گیرد.» سردار سلامی همچنین با بیان اینکه هر وقت اسلام درخشید و قد کشید، کافران و مشرکان و منافقان مقابل آن ایستادند و میدان جهاد شکل گرفت، امروز هم همین است. رمز بقای فلسطینی که امروز به وسعت یک جهان بزرگ شده است به جهاد، ایستادگی و مقاومت است، گفت:‌ «همه دشمنان بشنوند؛ ما آنها را تعقیب و تنبیه می‌کنیم و انتقام می‌گیریم؛‌ تعقیب و تنبیه دشمنان و انتقام از آنها حقیقتی است که از 45 سال پیش تا کنون ما آنها را بارها آزموده‌ایم.»

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس نامه‌ای را برای «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان نوشت: «جنبش حماس مانند قبل بر وفا به خون شهدا ثابت‌قدم باقی خواهد ماند.» «یحیی السنوار» تأکید کرد: «ما تا اخراج اشغالگران و برپایی کشور مستقل خود با حاکمیت کامل و به پایتختی قدس در مسیر این مبانی حرکت خواهیم کرد.»

وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری از اعمال تحریم پنج شخص و نهاد در ارتباط با شبکه روسی «راشا تودی» خبر داد. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در سخنانی از وضع تحریم علیه سه نهاد و دو فرد روسی به دلیل آنچه فعالیت مخربانه این کشور در خارج از مرزها عنوان کرد، خبر داد.

«سردار محمدرضا نقدی» معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران در پاسخ به پرسشی درباره انتقام ایران از صهیونیست‌ها، گفت: «انتقام قطعی است و بارها گفته شده است و هیچ شکی در آن نیست.» معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه افزود: «این کار باید در موقع خوبی انجام شود تا اثرگذار باشد. به دوستان در اصفهان گفتم گزها و شیرینی‌ها را آماده کنند.» گفتنی است، به تازگی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرده است، در صورت ناکامی در دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه، احتمال پاسخ ایران و حزب‌الله به این رژیم افزایش خواهد یافت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات