سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۶۵۳۳۶
پزشکیان در نخستین نشست خبری:

درباره FATF به مجمع تشخیص نامه می‌نویسم/ ما به یمن موشک ندادیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر بتوانیم FATF و برجام را حل کرده و روابط‌مان را با دنیا اصلاح کنیم، می‌توانیم به اهداف چشم‌انداز برسیم،گفت: برای رفع تحریم‌ها و FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه خواهم نوشت.

«مسعود پزشکیان» رئیس دولت چهاردهم امروز(دوشنبه) در نخستین نشست خبری خود که با حضور بیش از ۳۰۰ خبرنگار از رسانه‌های داخلی و خارجی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است، گفت: سوال می شد که چرا جلسه نمی گذارید. من می گفتم بگذارید یکسری کارها را انجام دهیم، بعد جلسه می گذاریم.

وی افزود: روزی که برای نشست خبری انتخاب شده خود به خود با نگاه ما همخوانی دارد، هفته وحدت با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد. باور و اعتقاد بنده این است همه کسانی که در کشور زندگی می کنند بر اساس توانمندی حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که حق شان است، مستقل از قومیت و نژادی که دارند.

رئیس جمهور اظهار کرد: رسول خدا که به مدینه آمد دعواها و اختلافات بین قبایل خیلی بود.

در دولت مسائل قابل نقدی وجود دارد اما تلاش کردیم که با وفاق جلو بیاییم

پزشکیان گفت: حضرت علی فرمودند: انسان‌ها از زمان آدم تا کنون، مانند دندان‌های یک شانه هستند. هیچ عربی بر عجمی، هیچ سیاهی بر سفیدی برتری ندارد، مگر به خاطر تقوا. تقوا در ادبیات اعتقادی و در نگاه منِ مدیر یعنی حرکت بدون خطا، این حرکت بدون خطا در اقتصاد، پزشکی، مدیریت هر کدام معنای متفاوتی دارد.

وی افزود: مومن و مسلمان حرف محکم و مستند می‌زند که به سادگی تغییر نکند؛ این کلیت کار ماست و مبنای خود را بر وحدت و انسجام قرار داده‌ایم. الان هم اگر مسائلی هست که می‌شود نقد کرد، اما تمام تلاش خود را کرده ایم که با وفاق جلو بیاییم. با این نگاه نیامدیم که یک جناح و یک دسته بیاید، دنبال افرادی رفتیم که تجربه و سابقه داشته باشند و اثرگذاری داشته باشند.

رئیس ‌جمهور گفت: باید از مجلس قدردانی کنیم که همکاری کرد، رهبر معظم انقلاب هم بسیار کمک کردند و نتیجه این شد که دولتی داریم بر اساس این چهارچوب. با همین نگاه ادامه خواهیم داد، تلاش می‌کنیم این نگاه را نهادینه کنیم.

برای رفع تحریم‌ها و FAFT به مجمع تشخیص نامه خواهم زد

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر این‌که دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند؟ گفت:  در رابطه با رفع تحریم‌ها ما چاره‌ای نداریم جز اینکه بحث FATF را حل کنیم. نامه‌ای هم به تشخیص مصلحت حتما خواهم نوشت، برای اینکه دوباره بحث FATF را به جریان بگذارند تا بتوانیم حلش کنیم و باید  حل شود.

وی با بیان اینکه در رابطه با مسائل خارجی تلاش می‌کنیم ارتباطاتمان را در اول و با اولویت با کشورهای همسایه بهبود ببخشیم، اظهار کرد: در سفری هم که به عراق و اقلیم کردستان عراق و بصره و خود بغداد داشتیم با مسئولان آنجا صحبت کردیم. بیشتر این نگاه را داشتند که برنامه‌های راهبردی با آنها بنویسیم و پروژه‌های مشترکی با هم داشته باشیم.

رئیس جمهور افزود: همین کار را می‌تونیم با پاکستان و ترکمنستان و آذربایجان و ترکیه و کشورهای همسایه دیگری که داریم داشته باشیم و طبیعتاً همان چیزی که گفتید کاملاً درست است، لازمه رشد ایجاد بازار آزادی است که بتوانیم ارتباطات و سرمایه‌گذاری های خارجی را ایجاد کنیم. دیپلماسی خارجی را بر مبنای عزت و حکمت و مصلحت حتما به پیش می‌بریم.

در رابطه با «رونق تولید» قدم اول ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است

پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا، مبنی براینکه برنامه های دولت چهاردهم در زمینه رونق تولید و دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی ( براساس برنامه هفتم و سیاست های کلی نظام و رهبری) و همچنین رفع مشکلات مرتبط با ناترازی انرژی از جمله بنزین و برق با توجه به حساسیت مردم و اثر مستقیم هرگونه اقدام در این حوزه بر وضعیت زندگی و سفره مردم چیست؟، گفت: در رابطه با رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است. اکثر تولیدکنندگان در رابطه با FATF با مشکلاتی مواجه هستند و باید در این زمینه تسهیل گری کنیم.

وی افزود: از نظر کارشناسان برای حل مشکلات کشور نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در رابطه با ناترازی، امکان ادامه وضعیت اقتصادی کشور با این روند روز به روز بدتر می شود. در حوزه انرژی، پولی و محیط زیست ناترازی داریم و اگر رها کنیم روز به روز وضعیت بدتر می شود، گفت: از شما رسانه ها می‌خواهیم برای حل ناترازی های کشور به ما کمک کنید و ایده دهید. اگر بگوییم به ناترازی دست نزنید صدا بلند می‌شود و امکان برون رفت از این مشکلات وجود نخواهد داشت.

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین عملیاتی خواهد شد

پزشکیان در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار چین با اشاره به رابطه بسیار خوبی جمهوری اسلامی ایران با کشور چین، گفت: بیشتر ارتباطات ما با چین،روسیه و کشورهای همسایه است.

وی افزود: کاری که چین در ارتباط با میانجی‌گری میان ما و عربستان سعودی برای حل مشکلات انجام داد، قدم بزرگ برای هماهنگی در منطقه است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه موافقتنامه مشترک ۲۵ ساله ایران و چین، نیازمند عملیاتی شدن است، گفت: به عنوان رئیس جمهور مصمم هستم آن چیزی که نوشته شده و قرار بود اجرا شود، دلیل اجرا نشدن آن را بررسی کنیم تا اجرایی و عملیاتی شود.

پزشکیان یادآور شد: ارتباط ما در همان بحثی که در راه‌های ارتباطی بین کشورهای منطقه شکل گرفته است، می‌تواند هدف کشور چین را در دسترسی به بازارهای ایران  و دسترسی ما به چین را کاملا تطبیق دهد و هماهنگ کند.

وی تصریح کرد: می‌خواهیم همان شاهراه‌هایی را درست کنیم که قبلا در مسیر جاده ابریشم وجود داشت و حالا می‌گوییم با امکانات و دسترسی‌ها و تکنولوژی‌های مناسبی آن را پیش ببریم. چرا که مطمئنا ما با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیکی خواهیم بود و آن را تقویت خواهیم کرد و در ارتباطات بعدی هم که با هم خواهیم داشت، تلاش می‌کنیم چیزی را که نوشته شده را عملیاتی کنیم و همکاری‌ها افزایش پیدا کند.

اولویت اول ما پیدا کردن نگاه و زبان مشترک در داخل است

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره موانع برداشتن مرزهای ایران و همسایگان با استفاده از تجربه اتحادیه اروپا و سه اولویت اصلی دولت چهاردهم در سیاست داخلی برای بهبود معیشت مردم، گفت: همیشه در ذهنم بوده که چرا رفتار ما مسلمانان باهم نباید طوری باشد که دیگران با حسرت به برخوردهای ما با هم نگاه کنند. رسول خدا (ص) می‌فرمایند که همه شما مسلمانان، نه مؤمنان، با هم برادرید.

وی افزود: چرا ما باید با هم مرز داشته باشیم؟ آنها حکومت و اقتدار خود را دارند و ما هم حکومت و اقتدار خود را داریم ولی چرا نباید کسانی که در پاکستان، افغانستان، قزاقستان و ایران هستند، به راحتی سوار قطار شده و به نجف، مدینه، مکه و استانبول بروند؟

رئیس‌جمهور اظهار کرد: وقتی بتوانیم راحت با هم رفت و آمد کنیم، یعنی امنیت یکدیگر را حفط کردیم، اقتصاد و فرهنگمان را توسعه دادیم، بازار را رونق دادیم و تبدیل به جمعیتی شده‌ایم که نگاه و زبان مشترک با یکدیگر داریم و قدرت و ید واحده‌ای در مقابل کسانی که بخواهند علیه ما اقدامی کنند، خواهیم شد.

پزشکیان با بیان این که باید جنگ و دعوا و طمع نسبت به یکدیگر را کنار بگذاریم و دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم، گفت: اگر بتوانیم در قدم اول در داخل مشکلاتان را حل کنیم، آن زمان می توانیم اعتماد و اطمینان را برای سرمایه‌گذاران، نخبگان و تولید کنندگان ایجاد کنیم، بنابراین باید بستر را برای کار آنها ایجاد کنیم.

وی افزود: مساله  FATF و مساله برجام و هرگونه ارتباط با دنیا را باید حل کنیم، اشتغال و سرمایه گذاری در کشور به وجود بیاید، نه تنها می‌توانیم معضلات را حل کنیم، می‌توانیم خود را به چشم‌انداز های رهبر معظم انقلاب برسانیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد:: اولویت اول ما پیدا کردن نگاه و زبان مشترک است؛ دوم باید این نگاه و زبان در چشم‌اندازها، سیاست‌ها و نگاه و برنامه‌ها شکل بگیرد و سوم عملیاتی و طراحی کردن سیستم برای اجرا است که به همه دستگاه‌ها ابلاغ کردیم که برای این منظور برنامه بنویسند.

غرب می‌داند که ایران نمی‌تواند به یمن موشک ارسال کند

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره که پرسید «کارشناسان بر این باورند که ایران موشک‌های هایپرسونیک به انصارالله یمن داده است و یا تکنولوژی را به آنان انتقال داده است؛ آیا در بحبوبه جنگ غزه و اسرائیل آزمایش موشک هایپرسونیک از یمن علیه غزه انجام داده است؟» گفت: رفتن نیروی انسانی به یمن با یک هفته تاخیر انجام خواهد شد؛ موشک چطور به آنجا رفته و آنها ندیده‌اند. ما در ایران از نوع موشک هایپرسونیک که انصارالله یمن علیه اسرائیل به کار گرفته است، نداریم.

وی افزود: اینکه یمنی‌ها توان مقاومت پیدا کرده‌اند، کار یک روز یک هفته و یک سال و  دو سال نیست. به دست آوردن این تکنولوژی در یک سال جنگ نیز غیرممکن است. اینکه ما با هم هماهنگ هستیم و به یکدیگر کمک می‌کنیم، به اسرائیل که نسل کشی می‌کند اعتراض می کنیم و نگاه مشترکی داریم.

رئیس جمهور تاکید کرد: در مقابل دیدگان دنیا، اسرائیل نسل کشی می‌کند و کسی هم اعتراض نمی‌کند. اگر غرب نسبت به امنیت اسرائیل نگران است چرا نسبت به غزه و فلسطین نگران نیست. جهان نباید اجازه دهد یک گروه با قدرت خود و پشتیبانی قدرت‌ها مردم بی گناه را نابود کنند و بعد نگران این باشند که ایران به آنها موشک داده است.

پزشکیان تاکید کرد: غرب می‌داند که ایران اصلا نمی‌تواند موشک به یمن ارسال کند؛ ما قدرت موشک داریم امh ما به یمن موشک نمی دهیم. یمن قبل از جنگ، تکنولوژی ساخت موشک را یاد گرفته بود و تولید می‌کرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات