صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۶۵۳۷۵

اخبار و تحلیل‌ها 27 شهریور 1403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) توصیه‌ی من این است که آنچه در کارکردهای دولت وجود دارد که میتواند مردم را خوشحال کند، اینها را بتوانید به مردم منتقل کنید. فاصله‌ی بین واقعیّتها و تلقّی مردم از واقعیّتها الان خیلی زیاد است؛ یعنی واقعاً تلقّی از واقعیّتها با آن واقعیّت خیلی فاصله دارد؛ این فاصله را کم کنید، مردم واقعیّتها را بیشتر پیدا کنند. 8/6/1402 Basirat.ir

دانلود PDF

دانلود WORD

حرف روز 

«وحدت» تاکتیک نیست!

رهبر حکیم انقلاب اسلامی روز گذشته در جمع علمای اهل سنت کشور درباره اهمیت توجه به مفهوم «امت اسلامی» سخن گفتند و فرمودند: «مسئله‌ اساسی بنده، مسئله‌ «امّت اسلامی» است. من سال‌هاست که بر روی واژه «امّت اسلامی»، بالخصوص متعمّداً تکیه می‌کنم تا ما فراموش نکنیم که یک امّتیم. بله، بعضی ایرانی هستیم، بعضی عراقی هستیم، بعضی شامی هستیم و غیر‌ذلک، لکن این مرزها حقیقت «امّت اسلامی» را تغییر نمی‌دهد.»

«امت» به مجموعه‌ای اشاره دارد که هدفی مشترک را برای خود ترسیم کرده و در این مسیر مکتبی مشخص را راهنمای رسیدن به مقصد برگزیده است. بدون شک، با توجه به درک جایگاه «امت اسلامی» است که می‌توان به راهبرد وحدت اندیشید. در این منظومه «وحدت» به معنای تلاش برای نزدیک شدن و حذف فاصله‌ها و هم نظری و هم افقی در فهم شرایط و رسیدن به هدف‌گذاری‌های یکسان مبتنی بر منافع مشترک است. رویکرد وحدت‌گرا رویکردی است که در آن برای رفع اختلافات تلاش می‌شود، اما این به معنای این نیست که همه اختلافات قابل مرتفع شدن است که چنین امری امکان‌پذیر نخواهد بود؛ بلکه به معنای آن است که بیش از آنکه بر اختلافات توجه شود، این اشتراکات هستند که مورد توجه قرار گرفته و به محور همگرایی و وحدت بدل می‌شوند.

ایشان در ادامه تعبیری را درباره وحدت به‌کار بردند که عمق فهم ایشان از جایگاه وحدت را آشکار می‌کند. ایشان با صراحت اعلام داشتند: «وحدت یک تاکتیک نیست، وحدت یک اصلی از اصول اسلام است»؛ به معنای آنکه امری صوری و موقت و زودگذر نیست که مبتنی بر منفعت دم دستی شکل گرفته باشد. وحدت اصلی راهبردی است که همیشه باید در مسیر تحقق آن حرکت کرد و دستخوش مصلحت و تغییر زمانه دچار افول و انزوا نخواهد شد.

این روزها که در سایه‌سار میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتب محمد مصطفی(ص) قرار داریم، جا دارد با تمسک به نام و مرام و سیره ایشان برای وفاق و همدلی و وحدت جامعه اسلامی بیش از پیش تلاش کنیم. در روزگاری که «وفاق ملی» به شعار رئیس جمهور منتخب مردم بدل شده است و فرصت برای بازخوانی آموزه‌های اسلامی و به‌طور خاص با تأکید بر نهج‌البلاغه در این زمینه فراهم آمده است. در روزگاری که طوفان‌الاقصی و مجاهدت ملت فلسطین و غزه به محور همدلی و همگرایی و وحدت جهان اسلام و در افقی همه ملت‌های مظلوم عالم بدل شده است، امید است که با گردآمدن ملت ایران و مسلمانان عالم بر محور اسلام ناب محمدی(ص) عقل‌ها و قلب‌ها به یکدیگر نزدیک شود و شاهد شکل‌گیری امت واحده اسلامی باشیم.(مهدی سعید

گزارش روز 

   وفاق ملی؛ شعاری گفتمانی یا عملیاتی

«وفاق ملی» به عنوان شعار دولت چهاردهم، زمینه‌ساز بازبینی وفاق و ارائه تعابیر گوناگون از آن شد. یک دیدگاه، وفاق ملی را اجتماع هر کس با هر گونه ‌اندیشه مخالف معنا می‌کند؛ اما آیا چنین تعریفی در مقام عمل قابلیت اجرایی دارد؟ وفاق حول محور مشترک رخ می‌دهد. چگونه ممکن است افرادی با مبانی مختلف در کنار هم وفاق را ایجاد کنند؟

برخی دیگر بر این باورند که اگر تعریف مشخصی از وفاق ارائه نشود، سرانجامی، مانند مفهوم «اصلاحات» خواهد داشت. اصلاح‌طلبان تاکنون تعریف دقیقی از این عبارت ارائه نداده‌اند، لذا نتیجه این امر می‌شود یک مفهوم مثبت در خدمت افراد منفی و مغرض.

این دیدگاه یک هشدار درست و دقیق را مطرح می‌کند. وفاق ملی تعریف مثبتی دارد که همواره چه در منظومه دینی و چه در نظام فکری امامین انقلاب با ادبیات گوناگون به آن پرداخته شده است؛ لذا باید مراقب بود این عبارت کلیدی دچار«کلمة الحق و یراد به الباطل»نشود.

بنابراین، اکنون بیش از هر زمان دیگری لازم است تعابیر رهبر معظم انقلاب، از کلمه وفاق را بازنگری کنیم. ایشان در بیاناتی می‌فرمایند: «معنای وفاق این نیست که گروه‌ها و جناح‌های گوناگون اعلام انحلال کنند؛ معنای وفاق این است که نسبت به هم خوش‌بین باشند؛ همدیگر را در جهت ترسیم هدف‌های والا و عالی تحمّل کنند»؛ لذا وفاق در وهله اول قرار است همه را در کنار هم متحد نگه دارد؛ اما اتحاد یک محور مشترک می‌خواهد. رهبر معظم انقلاب در بیانات دیگر به این محور مشترک تصریح می‌کنند و وفاق ملی را حول نظام اسلامی، احکام‌ مقدس اسلام و قانون اساسی تعریف می‌کنند. اکنون تعریف وفاق واضح‌تر می‌شود. در واقع، هر کسی می‌تواند ذیل پرچم وفاق قرار بگیرد مشروط به آنکه به احکام الهی  و به نظام اسلامی معتقد بوده و آن را بستر مناسبی برای آبادانی کشور بداند. با این تعبیر، آن کسی که به دنبال فتنه‌انگیزی بوده و نظام اسلامی را در تعارض با اهداف خود می‌بیند، نمی‌تواند زیر پرچم وفاق قرار بگیرد.

وفاق قرار است از راه مقدس، همه را برای رسیدن به اهداف مقدس بسیج کند. کسی که نه اعتقادی به راه دارد و نه اعتقادی به هدف، چگونه می‌خواهد عامل وفاق شود؟

نگاه سوم وفاق را با رویکرد فعلی دولت، دست‌یافتنی نمی‌داند. حقیقت آن است که وفاق ملی صرفاً با قرار دادن چند وزیر، آن هم با تفکرات و جناح‌های مختلف شکل نمی‌گیرد؛ بلکه باید وفاق، یک تکاپویی بین افراد مختلف جامعه با نگاه‌های گوناگون ایجاد کند تا در بستر نظام اسلامی آبادانی را به ارمغان بیاورند. مقدمه تحقق این امر ایجاد گفتمان وفاق ملی در جامعه و ارائه یک تعریف دقیق و عملی از آن است. به نظر می‌رسد، دولت فعلاً درحوزه گفتمانی موفق بوده، لذا ‌امید می‌رود ان شاءالله شاهد فعالیت‌های پر ثمر ملی ناشی از وفاق ملی در سطح کشور باشیم. (محمد حکیمی)

خبر ویژه

سرقت بزرگ از رژیم صهیونیستی!

رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند، این سرقت در پایگاهی در صحرای نقب صورت گرفته و سارقان موفق شده‌اند بعد از رخنه به داخل پایگاه قفل 18 کانتینر را شکسته و از داخل آن مقادیر زیادی مهمات، از جمله خشاب‌های متعددی از آن خارج کردند. شبکه 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی در این زمینه اعلام کرد، این سرقت اواخر هفته گذشته صورت گرفت و ارتش اسرائیل با کمک پلیس تحقیقات خود را در این رابطه آغاز کرده است. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با اعتراف به وقوع این حادثه و خارج شدن مقادیر زیادی مهمات اعلام کرد، در پایان تحقیقات نتیاج آن به دفتر دادستانی کل نظامی منتقل خواهد شد تا درباره آن تصمیم بگیرد، بعد از آن تصمیم‌گیری خواهد شد که آیا می‌توان جزئیات بیشتری از این سرقت در اختیار افکار عمومی قرار داد یا خیر؟

  اخبار

مجلس در رأی به وزرا مطلوب عمل کرد

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر فرزانه انقلاب با بیان اینکه آقای پزشکیان تلاش خودشان را کردند که دولتی را تشکیل دهند که از نگاه‌شان مصداق دولت وفاق است، اظهار کرد: «اگر منصفانه نگاه کنیم این تلاش ارزشمند است، ممکن است مثلاً من روی برخی مصادیق موافق نباشم یا کسی را برای مسئولیت ارجح بدانم، اما فکر می‌کنم که ایشان تلاش کردند و من تلاش ایشان را در این جهت صادقانه می‌دانم.» «مهدی فضائلی» با اشاره به رأی اعتماد بالای مجلس دوازدهم به اعضای کابینه دولت چهاردهم، گفت: «مجلس هم تلاش خوبی در رأی اعتماد به وزرا انجام داد و افراد به صراحت مخالفت و موافقت خودشان را در تریبون مجلس اعلام کردند.» وی ادامه داد: «اینکه بگوییم مجلس در رأی اعتماد نسنجیده عمل کرده، نسبت درستی نیست، برخی از عزیزانی که روی آنها حرف‌هایی است، مراحلی را گذراندند، ممکن است در مجلس علنی اظهار ندامت نکرده باشند، اما جای دیگر اظهار ندامت کرده‌اند.» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: «باید بپذیریم که آقای پزشکیان نامزد جریان اصلاحات است.»

با این همه هزینه از پس یمن برنمی‌آییم!

«دیوید فریدمن» سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی از ناکامی سامانه‌های آمریکایی در رهگیری موشک هایپرسونیک یمن که به سمت تل‌آویو شلیک شد، به شدت انتقاد کرد. او نوشت: «حوثی‌ها یک موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد. این موشک کل دریای سرخ، یعنی جایی را که آمریکا چندین سامانه دفاعی دارد پیمود. با جود این ما این موشک را رهگیری نکردیم.» وی در ادامه نوشت: «جدا از مبالغ هنگفتی که برای متنوع‌تر، منصف‌تر و جامع‌تر کردن ارتش‌مان تلف می‌کنیم، چرا بودجه نظامی حدودا یک تریلیون دلاری ما برای مهار این حمله ناکافی بود؟» «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز گذشته گفت: «ارتش یمن در این حمله از یک موشک هایپرسونیک جدید استفاده کرده که فاصله ۲۰۴۰ کیلومتر را تنها در ۱۱ دقیقه پیموده است.» گزارش رویترز حاکی از آن است که یمنی‌ها باعث به صدا درآمدن هشدارهای حمله هوایی در تل‌آویو و مرکز فلسطین اشغالی شده و ساکنان اراضی اشغالی را به فرار به سمت پناهگاه‌ها وادار کرد‌اند.

انتقام قطعی و غافلگیرانه است!

«امیر دریادار سیاری» در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ام‌جی» چین گفت: «بارها گفته‌ایم که در بحث امنیت منطقه، ما و دیگر کشورهای منطقه می‌توانیم امنیت را حفظ کنیم و نیازی به حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در غرب آسیا نیست.» وی به عملیات وعده صادق و حمایت برخی از کشورهای منطقه و متحدان غربی رژیم صهیونیستی از این رژیم برای خنثی‌سازی عملیات وعده صادق اشاره کرد و گفت: «عملیات وعده صادق، فقط برای نشان دادن توانمندی ایران برای آسیب رساندن به اسرائیل است؛ اما آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و اردن همگی سامانه‌های پدافند هوایی خود را به کار گرفتند تا بتوانند به گنبد آهنین رژیم صهیونیستی کمک کنند و در مقابل حمله ایران مقاومت کنند؛ اما آیا آنها می‌توانند همیشه از آمادگی لازم برای مقابله با حملات غافلگیرانه برخوردار باشند؟ نمی‌توانند.» دریادار سیاری در ادامه به واکنش قطعی ایران به شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس اشاره و تصریح کرد: «واکنش به شهید شدن اسماعیل هنیه قطعی است، اما این دفعه اعلام نمی‌شود. پس از شهادت هنیه، از غرب آمریکا بیش از ده‌ها پیام آمده و خواستار عدم واکنش ایران شده‌اند. جواب شهید کردن هنیه قطعی است، اما زمان آن کاملاً در اختیار ما خواهد بود.»

تعداد بازرس‌های آژانس در ایران بی‌نظیر است!

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «بر اساس وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منطبق با اساسنامه، این نهاد موظف است بدون تبعیض، تسهیلگر و حامی دسترسی همه کشورهای عضو به فناوری و تجهیزات مورد نیاز باشد.» «محمد اسلامی» در ادامه بیان کرد: «نکته مهم و حائز اهمیت دیگر، روشنگری همکاری‌های صادقانه و گسترده جمهوری اسلامی ایران با آژانس بود؛ تعداد بازرسان منتصب آژانس در ایران، با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست و این همکاری با آژانس ادامه دارد. آژانس باید مطابق با اساسنامه، برای کاهش تنش و افزایش تعامل و همکاری‌ها به منظور بهبود کیفی زندگی همه مردم جهان، ایفای نقش کند.»

اخبار کوتاه

وبگاه «العربیه» انگلیسی در بازتاب نخستین نشست خبری «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری اسلامی ایران، تأکید وی بر تقویت توان موشکی جمهوری اسلامی را برای تیتر خبری خود انتخاب کرد. العربیه به نقل از آقای پزشکیان نوشت، وی با اشاره به درگیری در غزه اعلام کرد: «اگر موشک نداشته باشیم، مثل غزه هر وقت بخواهند ما را بمباران می‌کنند.»

سفیر فرانسه در اراضی اشغالی اظهار کرد: «حزب‌الله از جنگ اسرائیل علیه لبنان هراسی ندارد.» به نوشته روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان، سفیر فرانسه در ادامه نیز گفت: «ما با آنها در گفت‌وگو هستیم، اما آنها هرگز تسلیم نخواهند شد.» حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، در راستای حمایت از ملت مقاوم فلسطین در نوار غزه و مقاومت دلیر و شریف آن، ساعت ۱۴ عصر امروز، سکوهای توپخانه دشمن صهیونیستی واقع در منطقه الزاعوره را با تسلیحات موشکی خود مستقیم هدف قرار داد.

منابع خبری از ارسال نامه «یحیی السنوار» رهبر جنبش حماس برای رهبر انصارالله یمن خبر دادند که طی آن از مواضع قاطعانه و اراده پولادین ملت و نیروهای مسلح یمن در حمایت همه‌جانبه از مردم مظلوم فلسطین و مقاومت شجاع آن تقدیر کرده است. السنوار در این نامه خطاب به رهبر انصارالله گفته است: «عملیات طوفان‌الاقصی با هدف ضربه زدن به پروژه صهیونیستی در فلسطین و منطقه انجام شد.»

«عباس عراقچی» وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره احتمال آغاز گفت‌وگوها در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: «در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای مذاکرات در خصوص برجام آمادگی داریم؛ انجام این گفت‌وگوها بستگی به این دارد که شرایط چگونه فراهم شود.»

«مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پایان نخستین نشست نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی، در پاسخ به پرسشی درباره رفع حصر، گفت: «مشکل آقای کروبی حل است، برای آن دیگری هم داریم کار می‌کنیم، ولی دیگر نباید با نظام درافتاد.»

مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در توئیتی در شبکه ایکس با اشاره به نشست دوجانبه با رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرد: «با معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بر اهمیت حفظ تعاملات خود توافق داشتیم.» گروسی افزود: «به‌منظور برگزاری نشست‌های مهم فنی و سیاسی، به‌زودی به تهران سفر می‌کنم.»

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به وقت محلی در پاسخ به پرسشی درباره سالگرد مهسا امینی و احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران گفت: «ما تحریم‌های زیادی علیه ایران وضع کرده‌ایم. ما بیش از ۵۰۰ نهاد و شخصیت ایرانی را در این زمینه تحریم کرده‌ایم و در چند هفته اخیر نیز تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرده‌ایم که تعدادی از آنها مربوط به حقوق بشر بوده‌اند.»

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات