صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۶۵۸۷۸

نشریه اخبار و تحلیل ها شنبه 7 مهر

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امروز هم مثل همان اوّل انقلاب، ما با نظام سلطه مخالفیم، با تسلّط آمریکا مخالفیم. امروز دیگر شوروی وجود ندارد، امّا آمریکا در رأس کشورهای غربی و یکّه‌تازند؛ می‌بینیم نتایج کارهای‌شان را: جنگ‎هایی که راه می‌افتد، ظلم‌هایی که می‌شود، تبعیض‌هایی که صورت می‌گیرد، ملّت‌هایی که زیر فشار قرار می‌گیرند؛ ما با اینها مخالفیم، صریحاً هم مخالفت خودمان را ابراز می‌کنیم. 1403/7/4

فایل word

فایل pdf

حرف روز     

ابعاد و پیامدهای جنایت ضاحیه

درباره حمله سنگین و کم‌سابقه دیروز رژیم صهیونیستی به بیروت پرسش اساسی آن است که آیا این اقدام برای رژیم تروریستی صهیونیستی دستاورد و آورده عملیاتی به همراه خواهد داشت یا خیر؟ بدون تردید، پاسخ منفی است؛ اما چرا؟ برای تبیین این مسئله باید اهداف رژیم از حمله واکاوی شود. در این زمینه می‌توان به دو نکته اساسی توجه کرد.

هدف اول حمله رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه، آغاز جنگ بزرگ علیه لبنان است. حمله گسترده به لبنان، یعنی جنگ گسترده حزب‌الله و بقیه اضلاع مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و این در حالی است که اسرائیل فعلی، یعنی حدود ۶۰۰۰ کیلومتر مربع و این محدوده تاب‌آوری جنگ طولانی و پرشدت را ندارد؛ چرا که این شش هزار کیلومتر مربع همان اسرائیل سیاسی، امنیتی، اطلاعاتی، لجستیکی، اقتصادی و اجتماعی است. زیر فشار قرار گرفتن این محدوده، همه امور رژیم صهیونیستی را مختل خواهد کرد. این در حالی است که محدوده حدود چهار هزار کیلومتر مربعی لبنان که درگیر جنگ است، این مختصات را ندارد؛ یعنی نه سیاسی است، نه اقتصادی است و نه لجستیکی و نه اطلاعاتی است، حتی اجتماعی هم نیست. اصولاً یکی از دلایل اساسی از اینکه رژيم خطوط قرمز را پشت سر گذاشته، عبور از وضعیت فوق‌العاده وخیمی است که در آن قرار گرفته است. رژیم در حال حاضر تهدید موجودیتی را بیش از هر زمانی مشاهده می‌کند. هدف دیگر رژیم صهیونیستی از اقدام روز جمعه، ترور رهبران حزب‌الله است. این هدف چه محقق شده باشد و چه محقق نشده باشد، حزبالله را زمینگیر نمی‌کند. حزب‌الله لبنان طی سال‌های گذشته تحت اشرافیت عالی‌ترین اصول نظامی و سازمانی قرار داشته است. ساختار و تشکیلات نظامی و اطلاعاتی حزب‌الله به گونه‌ای است که با در نظر گرفتن تهدیدات رژیم صهیونیستی، برای دشوارترین وضعیت‌ها، تمهیدات لازم را پیش‌بینی کرده است. هر چند ترور فرماندهان حزب‌الله لبنان در ادوار گوناگون و خاصه در جنگ اخیر همراه با خسارت بوده است؛ اما پرسش اساسی آن است که آیا این وضعیت، توانسته توان عملیاتی حزب‌الله لبنان را فرو بکاهد؟ سیر تکامل حزب‌الله و قدرت عملیاتی آن گویای این است که مقاومت لبنان در دفاع از تمامیت ارضی لبنان، در یک مسیر رو به جلو و بی بازگشت قرار گرفته است. تحولات روزهای آتی به روشنی ماهیت و اقتدار حزب‌الله و مقاومت را برای همگان روشن‌تر خواهد کرد.

گزارش روز  

 نگرشی اقتصادی بر انفجار پیجوها

انفجار پیجوها و بی‌سیم‌های ارتباطی در لبنان که در قالب حملات تروریستی رژیم خبیث صهیونیستی به وقوع پیوست، زوایای متعددی دارد که به راحتی نمی‌توان از مطالعه ابعاد آن صرف نظر کرد و آن را صرفاً یک واقعهٔ ساده جنگی تصور کرد. از منظر اقتصادی یکی از درس‌های بزرگی که وقایع این روزهای لبنان برای دولت‌ها و ارتش‌های دنیا دارد، استقلال درعلم و فناوری و خودکفایی اقتصادی در تولید صنایع است. بدیهی است که در تهیه و واردات این دستگاه‌های ارتباطی باید احتیاط بیشتری صورت می‌پذیرفت، اما در عین حال چنانچه تجهیزات ارتباطی در لبنان از شرکت‌های داخلی آن کشور و با توسعه علم و دانش در دانشگاه‌ها و بنگاه‌های آنجا تولید می‌شد، به احتمال بسیار زیاد، افراد کمتری قربانی این حمله تروریستی می‌شدند. وقایع این روزهای منطقه نشان می‌دهد، جنگ‌های پیش‌ِرو در لبه تکنولوژی دنیا انجام می‌پذیرند و کشوری که در علم سرمایه‌گذاری نکرده و تجهیزاتش را در فرآیند تولید داخلی بومیسازی نکرده، محکوم به تحمل ضربات سهمگین است، ولو بهترین ابزار نظامی را وارد کرده باشد. به عبارتی استقلال سیاسی ـ اقتصادی زیربنای توسعه و ایجاد امنیت است که در جهان امروز اهمیتی دوچندان یافته است. گوشهٔ دیگری از ماجرا را باید از منظر دیدگاهی نگریست که با تأکید بر واژه «مزیت»، معتقدند نباید در تولید هر کالا و تکنولوژی ورود کرد. اینها با تمرکز بر «صرفه اقتصادی»، دولت‌های کمتر توسعه یافته را از سرمایهگذاری در کالاهایی که در لبه تکنولوژی دنیا قرار دارند (مثل تکنولوژی نیمه هادی و هوش مصنوعی)، منع می‌کنند و سعی دارند حکمرانی اقتصادی آنها را صرفاً به سمت واردات آن کالاها سوق دهند. نگاهی عمیق‌تر نشان می‌داد، تأکید رهبر فرزانه انقلاب بر مسئله علم و به ویژه در این اواخر اشاره ایشان به تلاش برای فتح مرزهای هوش مصنوعی، تا چه اندازه حکیمانه و مدبرانه است. به ویژه آنکه بخش زیادی از ترورهای رژیم بر پایه هوش مصنوعی بنا شده است.  درباره ایران اگرچه از حیث بومیسازی تجهیزات نظامی، ارتباطی و راداری در سطح بسیار بالایی قرار داریم؛ اما کاستی‌هایی نیز وجود دارد که اصلاح آنها از هم‌اکنون باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

از طرفی تا حدامکان باید جایگزین کردن نرمافزارها و ابزار خارجی با محصولات داخلی به فوریت تمام انجام پذیرد. یادمان نرفته است در ۲۹ تیرماه امسال وقتی همه فرودگاه‌های جهان به واسطه اشکال در نرمافزار مایکروسافت زمینگیر شدند، پروازهای فرودگاه مهرآباد و ارتباطات آن به یمن نرم‌افزارهای بومی برقرار بود. بنابراین انتظار می‌رود در زمانه‌ای که منطقه در آشوب است و دشمن قدار از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به جبهه مقاومت و مردم مسلمان دریغ نمی‌کند، متخصصان و کارشناسان فنی حوزه تکنولوژی و فناوری‌های به روز با پشتیبانی از جبهه مقاومت سبب افزایش قدرت جبهه مقاومت شوند. (علی محمدی)

اخبار ویژه

 زمینه‌سازی دستگاه اطلاعاتی انگلیس علیه ایران

دستگاه اطلاعاتی انگلیس از طریق برخی رسانه‎های این کشور، جوسازی جدیدی را علیه کشورمان آغاز کرده است. روزنامه «دیلی تلگراف» مدعی شده ایران در حال تقویت افراط‌گرایی و اقدام علیه ارزش‌های بریتانیاست و این اقدامات ایران باید متوقف شود. در بخشی از این تحلیل آمده است: «برخی از متحدان ما بسیار جلوتر از بریتانیا در این زمینه عمل کرده‌اند. دولت آلمان مرکز اسلامی مرتبط با ایران در هامبورگ و چندین شعبه آن را تعطیل کرده است. هادی مفتح، رئیس سابق مرکز اسلامی، حکم اخراج دریافت کرده است.»

ابلاغ سیاست مرزی ایران به افغانستان

وزارت خارجه کشورمان، سیاست‌های مرزی قطعی و رسمی ایران را به دولت طالبان ابلاغ کرده است. بر این اساس، افزایش امنیت مرزها از طریق انسداد مرزها و استقرار حداکثری و بیشتر نیروهای مسلح در گذرگاه‌های مرزی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. حتی اعتراض برخی مقامات طالبان در این خصوص، منجر به عقب‌نشینی کشورمان از این طرح و متعلقات آن نشده است.

  اخبار

بازی نخنمای شریک جرم جنایات غزه و لبنان!

دقایقی بعد از جنایت رژیم صهیونیستی در ضاحیه بیروت، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت، مسیر دیپلماسی هنوز در خاورمیانه امکان‌پذیر است. این در حالی است که مقامات ارتش رژیم صهیونیستی گفته‌اند دست‌کم ۳۰۰ نفر بر اثر حمله اخیر در بیروت جان‌شان را از دست داده‌اند. در روزهای گذشته، بعد از هر جنایت رژیم صهیونیستی، مقامات آمریکایی ابتدا نقش خودشان را در اقدام رژیم انکار کرده و سپس از طرحی برای دیپلماسی و گفت‌وگو رونمایی کرده‌اند. ارائه طرح آتش‌بس ۲۱ روزه در لبنان از سوی آمریکا و فرانسه یکی از مصادیق همین سیاست بوده است. این طرح بلافاصله از سوی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رد شد؛ اما مقامات آمریکایی و غربی در گفت‌وگوهای بی‌نام و نشان با رسانه‌ها تلاش کردند خودشان را حامی مذاکره و رژیم اسرائیل را مقصر شکست مذاکرات معرفی کنند. این الگو در جریان مذاکرات آتش‌بس غزه هم بارها تکرار شده است. طرحی از سوی آمریکا برای آتش‌بس پیشنهاد می‌شود، اسرائیل آن را نمی‌پذیرد و بعد رسانه‌های غربی گزارش‌هایی درباره تنش‌های لفظی بین نتانیاهو و بایدن منتشر می‌کنند.

دشمن نمیتواند بر اراده حزب‌الله پیروز شود

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به قدرت مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت: «امروز ایران به‌عنوان یک نظام معتبر در دستگاه جهانی صاحب نقش است، قدرت ایمان مردم باعث شکست دشمن است و هر کجا انقلاب وارد شد، موازنه قدرت دشمن را برهم زد.» «سردار سلامی» با اشاره به درگیری‌ها و جنایات اخیر تروریستی دشمن در لبنان افزود: «آن حزب‌الله قهرمان در لبنان که پرچم شکوه و جهاد و اقتدار را در دست گرفته است و در نقاط تماس با دشمن می‌جنگد و هر روز افتخار جدیدی می‌آفریند، او هم در این صحنه مثل صحنه‌های قبل پیروزمند و با افتخار و بااقتدار خارج خواهد شد و یک ناامیدی دیگر بر نقشه‌های باطل دشمنان می‌افزاید. اگر آمریکا و انگلیس و فرانسه همه جبهه‌های متحد وابسته به شیاطین عالم دست به دست هم دهند، هرگز نمی‌توانند بر اراده حزب‌الله مجاهد ما در شرق مدیترانه پیروز شوند، اینها محکوم به شکست هستند به اذن الهی.»

دست و پا زدن تلآویو به دلیل تهدید موجودیتش است!

«حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طائب» با بیان اینکه آمریکا سه برابر توانِ خود در عملیات «وعده صادق» را در منطقه آورده که وعده صادق دوم شکل نگیرد، گفت: «ایدئولوژی انقلاب اسلامی با ایدئولوژی انقلاب‌های دیگر متفاوت است و می‌گوید قدرت مال خداست.» مشاور فرمانده کل سپاه با بیان اینکه هرچقدر به پایان عمر رژیم صهیونیستی و به پایان هژمونی آمریکا نزدیک‌تر بشویم، دست‌وپا زدن اینها هم بیشتر می‌شود، گفت: «در عملیات اربعین آمریکا برای حزب‌الله پیغام فرستاد که ما داریم جمع می‌کنیم و شما پاسخ ندهید. بعد گفتند پاسخ سنگین ندهید و موشک بالستیک نزنید. وقتی حزب‌الله تل‌آویو را هدف قرار می‌دهد؛ یعنی دیگر نقطه امنی در سرزمین‌های اشغالی وجود ندارد.» وی افزود: «اسرائیل به هیچ وجه آمادگی برای نبرد زمینی را ندارد؛ از همین رو آمریکا در حال تلاش گسترده برای واسطه‌گری و برقراری آتش‌بس است. دشمن امروز در تلاش است انسجامی را که در کشور وجود دارد با دوگانه‌سازی‌های کاذب و با تهدیدهای امنیتی مختل کند.»

قتل کودکان و زنان تنها هنر صهیونیستهاست

«سردار فدوی» با بیان اینکه هیچگاه حزب شیطان پیروز نیست و این قاعده و روال است، گفت: «باید به یاد داشته باشیم در ۵۱ آیه از قرآن آمده است که شما به تکالیف خود عمل کنید، پیروزی رقم خواهد خورد. در موضوع جنگ که پای جان در میان بود، ما به تکلیف عمل کردیم.» جانشین فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی جرئت رویارویی با رزمندگان حزب‌الله و حماس را ندارد و به همین دلیل کودکان و زنان را به شهادت می‌رساند، گفت: «صهیونیست‌ها به یکی از اهداف خود هم نرسیده‌اند و تنها هنر آنها شهادت ۲۰ هزار کودک است؛ مردم دنیا امروز تصور درستی از رژیم صهیونیستی پیدا کرده‌اند و این پیروزی بزرگ برای جبهه مقاومت و شکستی بزرگ‌تر از شکست نظامی برای صهیونیست‌هاست.»

اخبار کوتاه

«علی لاریجانی» رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: «مقاومت فرماندهان و کادری قوی دارد و هر فرمانده‌ای شهید شود، جایگزین خواهد داشت.» وی افزود: «رژیم اسرائیل بسیاری از دانشمندان هسته‌ای ایران را هم ترور کرد، آیا برنامه هسته‌ای ایران متوقف شد؟ در مورد مقاومت لبنان هم همین است.» عضو پیشین شورای عالی امنیت ملی در ادامه گفت: «اسرائیل دارد از خطوط قرمز ایران عبور می‌کند و ماجرا جدی خواهد شد.» لاریجانی افزود: «با ترور رهبران مقاومت، افراد دیگری جایگزین آنها خواهد شد. با ترور مشکل اسرائیل حل نمی‌شود؛ بلکه مردم لبنان برای مقابله با صهیونیست‌ها مصمم‌تر می‌شوند.»

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که هنگام سخنرانی در سازمان ملل با ترک سالن از سوی نمایندگان کشورهای گوناگون مواجه شد، در این سخنرانی مدعی شد: «اسرائیل مشتاق صلح است»، اما در عین حال گفت: «با هرگونه حکمرانیِ حماس بر غزه پس‌از جنگ مخالفیم و حمله به لبنان را تا زمانی که به اهداف‌مان برسیم، ادامه می‌دهیم.» نتانیاهو در ادامه با تکرار اتهاماتش علیه ایران گفت: «بعد از ۷ اکتبر، ایران از شش جبهه دیگر حملاتی را علیه اسرائیل راه‌اندازی کرده است.»

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان، طی اطلاعیه‌ای، از شهادت معاون آماد و پشتیبانی فرماندهی انتظامی شهرستان سیب و سوران خبر داد. ساعات پایانی روز جمعه سروان «ابوالقاسم پیری» معاون آماد و پشتیبانی فرماندهی انتظامی شهرستان سیب و سوران، به صورت ناجوانمردانه به دست اشرار مسلح ترور و آسمانی شد. فراجا در بیانیه خود آورده است: «با توجه به اینکه این ترور ناجوانمردانه داخل مغازه یکی از شهروندان صورت گرفت، صاحب مغازه نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بر اثر شدت جراحات وارده، قبل از رسیدن به مرکز درمانی، به شهادت رسید.»

«فایننشال تایمز» به نقل از یک منبع آگاه ایرانی مدعی شد: «چه سیدحسن نصرالله شهید شود و چه نه، حملات، جنگ را وارد مرحله‌ای کاملاً متفاوت خواهد کرد.» گفتنی است، رسانه‌های صهیونیست گزارش داده‌اند که هدف حملات دیروز این رژیم به جنوب بیروت، پایتخت لبنان، «سیدحسن نصرالله» دبیر کل حزب الله  بوده است.»

 «عباس عراقچی» وزیر امور خارجه پس از سخنرانی در جلسه ویژه شورای امنیت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: «امروز بسیاری از هیئت‌ها هنگام سخنرانی نتانیاهوی جنایتکار در مجمع عمومی سازمان ملل، نشست را ترک کردند؛ اما من معتقدم که جهان باید برخیزد و این هیولای خونخوار را که دست‌کمی از هیتلر ندارد، متوقف کند.»

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس در واکنش به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ضاحیه لبنان گفت: «رژیم نامشروع بداند که جبهه مقاومت به طور قطع جواب محکم و دندان‌شکنی به جنایتی که مرتکب شد، خواهد داد و اجازه نخواهد داد که این جنایت‌ها ادامه پیدا کند.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات