صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۶۵۹۴۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها هشتم مهر 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اند ترور حاکم بر رژیم صهیونیست از جنگ جنایتکارانه‌ی یک ساله‌ی خود در غزه درس نگرفتند و نتوانستند بفهمند که کشتار دستجمعی زنان و کودکان و مردم غیر نظامی نمیتواند در ساخت مستحکم سازمان مقاومت اثر بگذارد و آن را از پا بیندازد. اکنون همان سیاست حماقت‌آمیز را در لبنان می‌آزمایند. جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزب‌الله لبنان صدمه‌ی مهمی وارد کنند. همه‌ی نیروی مقاومت منطقه در کنار حزب‌الله و پشتیبان آن است. 7/7/1403

دانلود PDF

دانلود WORD

  حرف روز 

  شهادت حق مسلم نصرالله

خبر کوتاه و ناباورانه بود: «سید مقاومت شهید شد.» خبری که کام تک تک دوستدارانش را تلخ کرد و اندوهی جانگداز را بر دل و روح مردمی که در همه نقاط جهان به او به دیده احترام و تکریم می‌نگریستند، وارد کرد؛ اما شهادت سید مقاومت به یقین مبدأ تحولات تازه و تعیین‌کننده‌ای در محیط منطقه‌ای خواهد بود. بنابراین، تقسیم تحولات و روندهای سیاسی منطقه به پیش و پس از شهادت سیدحسن نصرالله، تعبیر درست و کاملاً واقع‌بینانه‌ای است. پیام مهم رهبر معظم انقلاب نیز ناظر به چنین موضوعی است؛ آن‌جایی که فرمودند: «بر همه مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.»

امام خامنه‌ای در پیام خود فرمودند: «سید عزیز مقاومت پاداش ده‌ها سال جهاد فی سبیلالله و دشواریهای آن را در خلال یک پیکار مقدس دریافت کرد. فیض شهادت پس از این‌ همه مجاهدت حق مسلّم او بود.» از این نظر باید توجه داشت راه و مسیری که نصرالله بزرگ برگزیده بود، از ابتدا برای نیل به چنین آرزویی بود و وی بارها از خداوند خواسته بود، او را به همرزمان شهیدش برساند. بخش امیدوارکننده و مقتدرانه دیگری از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید بر تداوم مضاعف انگیزه‌ها و حرکت مقاومت است. امام خامنه‌ای عزیز بیان فرمودند: «جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچک‌تر از آنند که به ساخت مستحکم حزب‌الله لبنان صدمه مهمی وارد کنند. همه نیروی مقاومت منطقه در کنار حزب‌الله و پشتیبان آن است.»

سیدحسن نصرالله تنها یک شخص نبود؛ بلکه نشانه و معرف عظمت و عمق یک تفکر و مکتب اصیل و ناب بود که توانسته است به شکل جبهه‌ای فراگیر و آگاهانه در سطح منطقه منتشر شود. جبهه مقاومت منطقه‌ای در همه این سال‌ها با شهادت یارانش نه تنها دچار ضعف و سستی نشده؛ بلکه انگیزه‌ای بیشتر از پیش نیز پیدا کرده است.

حال بسیار روشن است که خون مطهر سیدحسن نصرالله در نقش یک پیشران بسیار قوی در سطح منطقه و در تقویت جبهه مقاومت پدیدار خواهد شد. در این زمینه با در نظر گرفتن تجربیات پیشین باید گفت، جبهه مقاومت در هر نبردی که بر او تحمیل شده، جز با نصرت و پیروزی از آن خارج نشده است و جنگ کنونی نیز از قاعده گذشته مستثنی نیست. روندها و رخدادهای روزهای آتی به روشنی این حقیقت را آشکار خواهد کرد.

(عزیز غضنفری)

گزارش روز 

   اشکال و ایراد کار کجاست؟

به مطالبه ونوع عبارات تأکیدی رئیس محترم قوه قضائیه طی روزهای اخیر دقت کنیم:

1ـ حدود سه سال است که مکرراً تأکید داریم در قبال وضعیت ممنوع‌الخروجی‌ها ساماندهی صورت گیرد و به‌گونه‌ای نباشد که افراد در حین سفر، متوجه ممنوع‌الخروجی خود شوند؛ مع‌الأسف همچنان مصادیقی از این موضوع مشاهده می‌شود؛2ـ در خصوص تشکیل کارگروه مشترک میان قوه قضائیه و بنیاد شهید مجدداً به سازمان بازرسی دستور داد تا نسبت به نظارت بر حُسن اجرای قوانینِ مرتبط با امور شهدا، جانبازان و ایثارگران، اهتمام جدی به خرج دهد.3ـ در جریان سفر به استان سمنان اعلام کرد: بیش از ۱۰ سال است که من در مناصب مختلف قضایی در جریان نشست و برخاست‌هایی که با مسئولان و متولیان بخش خصوصی دارم، بر این مهم تأکید می‌کنم که قوه قضائیه آماده است از سازکارهای شما برای حمایت و دستگیری از هم‌صنف‌های زمین‌خورده‌تان حمایت کند؛ در اینجا سؤال و دغدغه ما آن است که چرا شما متولیان بخش خصوصی، سازکاری ندارید که مانع زندان رفتن هم‌صنف‌تان شوید؟ 4ـ در حوزه معدن، پیشتر در استان‌های مرکزی سمنان، مازندران و اکنون در خراسان جنوبی با حوادثی مواجه بودیم؛ مع‌الأسف در رابطه با این حوادث نیز اطلاع‌رسانی درست صورت نگرفت و صرفاً ما مسئولان دستور پیگیری دادیم؛ خُب مردم می‌گویند بالاخره سرانجام این پیگیری‌ها به چه نتایجی منتهی شد؟ مردم می‌گویند نهایتاً اِشکال و ایراد کار کجاست؟ برگردیم به 12 سال پیش (23/07/1391). تعدادی از سؤالات طرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب را بازخوانی کنیم: بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کارگریزی چیست؟ حقوق افراد را چقدر مراعات می‌کنیم؟ در رسانه‌ها چقدر مراعات می‌شود؟ در اینترنت چقدر مراعات می‌شود؟ چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون‌گریزی در برخی از مردم چیست؟ وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟ انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟ محکم‌کاری در تولید چقدر وجود دارد؟ تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟ چرا به ما می‌گویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟ هشت ساعت کار باید به قدر هشت ساعت فایده داشته باشد؛ چرا به قدر یک ساعت یا نیم ساعت یا دو ساعت؟ مشکل کجاست؟درست کردن فرهنگ و سبک زندگی و اصلاح رفتار اجتماعی باید به تدریج انجام بگیرد و تابع دستورالعمل و بخشنامه نیز نیست؛ انتظار رهبری از جامعه نخبگانی کشور این است که نخبگان حوزه، دانشگاه، رسانه‌ها، تریبون‌دارها، مدیران بسیاری از دستگاه‌ها، به خصوص دستگاه‌هایی که با فرهنگ و تربیت و تعلیم سروکار دارند، در این زمینه موظفند. باید ما همگی به خودمان نهیب بزنیم. در این زمینه باید کار کنیم، حرکت کنیم. «انتظار داریم اهل فکر و اهل نظر در مراکزی که می‌توانند و اهلیت و صلاحیت این کار را دارند، در این زمینه‌ها کار کنند، فکر کنند، مطالعه کنند؛ بتوانیم پیش برویم. مراقب باشیم دچار سطحی‌گری و ظاهرگرایی نشویم، دچار تحجر نشویم، دچار سکولاریسمِ پنهان هم نشویم.» (حسین عباسیان)

 

اخبار ویژه

 چرا علیه رژیم صهیونیستی موضع گرفتی؟

جریان رسانه‌ای اصلاحات در موضعی عجیب از اینکه مسعود پزشکیان علیه رژیم صهیونیستی صحبت کرده است، ابراز ناخرسندی کردند! «آرمان ملی» به نقل از «فریدون مجلسی» نوشته است: «مهم‌ترین دغدغه رئیس‌جمهور زمینه‌سازی برای آغاز مجدد مذاکرات و لغو تحریم‌ها خواهد بود. با وجود این، من فکر نمی‌کنم آقای پزشکیان در سفر به نیویورک به این مهم دست پیدا کند. رئیس‌جمهور در آستانه سفر به نیویورک دوباره درباره اسرائیل موضع‌گیری کردند و خواستار از بین رفتن اسرائیل شدند.واقعیت این است که کشور‌های غربی برای تحقق اهداف ایران در زمینه لغو تحریم‌ها و مذاکرات تنها با همین مواضع ایران درباره اسرائیل مشکل دارند و کشور‌های غربی علاقه‌ای به مذاکره و لغو تحریم‌ها با ایران از خود نشان نمی‌دهند؛ و ترجیح می‌دهند ایران همچنان در وضعیت تحریم و شرایط سخت اقتصادی قرار داشته باشد.» از نگاه اصلاح‌طلبان دستاورد در سیاست خارجی فقط برقراری رابطه با آمریکا و اروپاست و سایر اقدامات و دستاورد‌های دیپلماتیک را حساب نمی‌کنند و معتقدند ایران باید همه چیز را فدای آن کند!

 

اخبار

ضربات محکم مقاومت طومار رژیم پوسیده را درهم می‌پیچد

«سرلشکر حسین سلامی» فرمانده کل سپاه در پیامی شهادت سیدحسن نصرالله را تسلیت گفت و نوشت: «شهادت مجاهد نستوه، سید مقاومت و فرمانده مؤمن، انقلابی و شجاع حزب‌الله پرافتخار لبنان «حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله» و دیگر شهدای جنایت اخیر رژیم صهیونیسم را به محضر مبارک حضرت بقیه الله‌الاعظم (عج)، رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، امت اسلامی، ملت و دولت شریف و قهرمان لبنان، مجاهدان سرافراز مقاومت اسلامی، حزب‌الله قهرمان و خانواده آن شهید بزرگوار تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم. جنایت وحشیانه سگ‌ هار صهیونیست در ضاحیه لبنان تحت حمایت آشکار و وقیحانه رژیم تروریست و جنگ افروز آمریکا و بلکه دیگر سردمداران دروغین حقوق بشر در اروپا و غرب که دست‌های پلیدشان تا مفرغ  به خون مردان، زنان و کودکان بی‌دفاع، بی‌گناه و مظلوم فلسطین و لبنان آلوده است نشان داد «آرمان آزادی قدس» در آستانه تحقق شکوهمند و تاریخ‌ساز خود قرار دارد و به فضل الهی و پیروز قطعی این میدان سرانجام «حزب الله» مقتدر و «حماس» غیرتمند خواهد بود. بی‌شک استحکام و اقتدار حزب‌الله لبنان، حماس، سایر نیروهای مقاومت فلسطینی و جبهه‌ مقاومت با ادامه راه این شهید بزرگوار ضربات کوبنده‌تری بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونیستی فرود خواهد آورد و با به میدان آمدن ظرفیت‌ها، امکانات و مقدورات مسلمانان عالم، طومار رژیم غاصب و خبیث را در هم خواهد پیچید.»

در باتلاق گرفتار خواهیم شد!

روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارانوت» در مقاله‌ای در این زمینه ترور شامگاه جمعه سیدحسن نصرالله را زلزله‌ای شدید در خاورمیانه توصیف کرد که پیش‌بینی پیامدهای آن بسیار دشوار است. این در حالی است که پیامدهای آن به شکل عمیقی در سطح منطقه‌ای و جهانی خواهد بود.

«نینا فاکس» تحلیلگر این روزنامه هم در یادداشتی تحت عنوان بر لبه پرتگاه جنگ سوم، بعد از پرداختن به تاریخچه شکست‌های اسرائیل در جنگ‌های قبلی با لبنان نتیجه‌گیری کرد: «حوادث چند روز اخیر و به طور اخص ترور نصرالله، بیانگر آن است که ما وارد مرحله جدیدی از تقابل شده‌ایم، اسرائیل در طول سالیان دراز از جنگ‌های خود توفیقی در مهار یا محدود کردن خطری که لبنان برایش تشکیل می‌دهد، نداشته است و هر بار خطر لبنان از جایی سر در آورده است، امروز هم اسرائیل بار دیگر بر سر دو راهی دیگری قرار گرفته است و باید تصمیم بگیرد که آیا خاک لبنان را تا رود لیطانی به اشغال خود در خواهد آورد یا خیر؟ و آیا قصد دارد مجدداً در باتلاق لبنان گرفتار شود یا خیر؟»

شورای امنیت تحت سیطره آمریکاست!

«سیدعباس عراقچی» وزیر امور خارجه که در نیویورک حضور دارد، در گفت‌وگویی با خبرنگاران ضمن تسلیت شهادت فرمانده بزرگ مقاومت، سیدحسن نصرالله گفت: «مسلماً این شهادت ضایعه بزرگی است، ولی هیچ خللی در مقاومت ایجاد نخواهد کرد. اطمینان دارم خون شهید سیدحسن نصرالله باعث قوت و قدرت بیشتر حزب‌الله و انگیزه‌ها و رویش‌ بیشتر نیروها خواهد شد.»

وی ادامه داد: «با این کاری که رژیم صهیونیستی در منطقه، لبنان و غزه انجام داد، مسلما هیچ آینده‌ای برای آن در منطقه متصور نیست و به هیچ وجه روی آرامش را نخواهند دید. نتیجه طبیعی اقدامی که انجام دادند، این خواهد بود که زوال رژیم صهیونیستی را تسریع کردند.» رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «مواضع رسمی ایران و وزارت امور خارجه در بیانیه‌ها اعلام شده است. از نظر ما آمریکا شریک این جنایت است و به هیچ‌وجه نمی‌تواند خودش را از این واقعیت جدا کند و مسلماً خون شهدای این حادثه بی‌پاسخ نخواهد ماند و ما حتما در کنار لبنان خواهیم ایستاد.» وی افزود: «با دبیران کل سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی ملاقات فوری انجام دادم و  خواستار آن شدم که این دو سازمان در این زمینه ورود پیدا کنند.» این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی ادامه داد: «شورای امنیت ثابت کرده که توانایی حل این مشکلات را ندارد و آمریکا جلوی هر اقدامی را  تا الان در این شورا گرفته است.»

اخبار کوتاه

«امیر سعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت از این شورا خواست نشست اضطراری برای رسیدگی به تجاوزات تروریستی رژیم صهیونیستی و جنایات مداوم این رژیم جنگ‌طلب در لبنان و سراسر منطقه برگزار کند.

«آیت‌الله سیدعلی سیستانی» مرجع عالی‌قدر شیعه در عراق، در واکنش به شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در جنایت تروریستی دشمن صهیونیستی، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «این شهید بزرگ نمونه رهبری کم نظیر در دهه‌های اخیر بود و نقشی ممتاز در پیروزی بر رژیم اشغالگر اسرائیل و آزادسازی اراضی لبنان ایفا کرد. ایشان همچنین نقش بزرگی در حمایت از عراقی‌ها در مسیر آزادسازی کشور خود از شر تروریست‌های داعش ایفا کرد و مواضع بزرگی در یاری دادن به ملت مظلوم فلسطین اتخاذ کرد، تا اینکه جان خود را در این راه فدا نمود.»

وبگاه شبکه دولتی انگلیس در تحلیلی با اذعان به افزایش حمایت از حزب‌الله در لبنان نوشت: «میزان مخالفت با حزب‌الله و حمایت از آن در لبنان چه قدر است؟ سال‌هاست که اختلاف نظرها درباره حزب‌الله در مرکز تقریبا تمام بحث‌های سیاسی در این کشور قرار دارد. کسانی هم هستند که با حزب‌الله در بسیاری از مسائل اختلاف نظر دارند، اما از زرادخانه نظامی آن حمایت می‌کنند.» «جمیل معوض» استاد علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی بیروت، می‌گوید: «یک همبستگی طبیعی در داخل کشور، حتی میان گروه‌های مخالف حزب‌الله به وجود آمده و احساسات ضداسرائیلی گسترده‌ای وجود دارد. بسیاری از مردم می‌گویند باید اختلافات را کنار گذاشت.»

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به ترور سید حسن نصرالله اعام کرد: «مسکو ترور دبیرکل حزب الله را به شدت محکوم می‌کند. روسیه از اسرائیل می خواهد که فوراً این اقدامات را متوقف کند. روسیه نسبت به پیامدهای این رویداد بر لبنان و کل خاورمیانه (غرب آسیا) هشدار می دهد. این اقدام مملو از پیامدهایی برای لبنان و کل خاورمیانه (غرب آسیا) است. کشتار شهروندان لبنانی در حمله اسرائیل موج جدیدی از خشونت را برانگیخته است و مسئولیت تشدید تنش بر عهده (رژیم) اسرائیل است. جامعه بین الملل باید هر کاری انجام دهد تا خاورمیانه در یک رویارویی تمام عیار فرو نرود.»

 حزب‌الله عراق با صدور بیانیه‌ای در واکنش به ترور سیدحسن نصرالله نوشت: «بار دیگر جبهه مقاومت در عملیات خائنانه دشمن، با همان ابزار وحشیانه که فرماندهان پیروزی را در عراق به شهادت رساند، رهبری بزرگ را از دست داد. اما از دست دادن این رهبر بزرگ و همه رهبران و فرماندهان شهید در محور خیر مقاومت، هرگز رزمندگان ما را از ادامه راه حق و حمایت از مستضعفان باز نخواهد داشت و پرچم شهید نصرالله تا رسیدن به پیروزی روی دوش مقاومت می‌ماند.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات