صبح صادق >>  فرهنگ >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۶۶۸۶۳
مسعود شجاعی طباطبایی در گفت‌وگو با صبح صادق مطرح کرد

انجمن جهانی هنرمندان مقاومت!

پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی

«مسعود شجاعی طباطبایی» کاریکاتوریست جریان‎ساز کشورمان با برگزاری رویداد‌های ضدصهیونی شناخته می‎شود. او پس از برگزاری دو دوره مسابقه کاریکاتور «هولوکاست» با تحریم‎ها و محدودیت‎های گوناگونی در عرصه بین‎الملل مواجه شده است. شجاعی طباطبایی در اولین سالگرد عملیات طوفان‌الاقصی سومین دوره این مسابقه را با عنوان جدید «هولوساید» کلید زده است. هولوساید از تلفیق دو واژه «هولوکاست» و «جنوساید» (نسل‌کشی) ساخته شده است؛ به همین مناسبت و درباره نقش هنرمندان در روایت جنایت صهیونست‎ها با او گفتگو کردیم.

 برگزاری مسابقه هولوساید هم مانند مسابقه هولوکاست و چند رویداد هنری دیگر که به همت شما برگزار شد، رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است. چرا به برگزاری رویداد‌های هنری علیه اشغالگران اصرار دارید؟
رژیم صهیونی هدفی جز نسل‎کشی و نابودی مردم مظلوم غزه ندارد. طی یک‎ سال گذشته ۴۲‎هزار نفر در غزه شهید شده‌اند که بیش از ۱۷ هزار نفر از آنها کودکان هستند. با توجه به اینکه بیشتر رسانه‌های جهان درجهت منافع صهیونیست‌ها کار می‌کنند، معتقدم هنر کاریکاتور با زبانی گویا و بین‌المللی که دارد، بهترین ابزار در این مبارزه است. مطمئن هستیم که این حرکت تأثیرگذار است. چنانکه موقع برگزاری مسابقه هولوکاست، شخص نتانیاهو به سازمان ملل شکایت کرده و خواسته بود همه کاریکاتوریست‌های حاضر در این مسابقه تحریم شوند! اما «کوفی عنان» (رئیس وقت سازمان ملل) گفته بود این امکان پذیر نیست و فقط متولی این مسابقه را تحریم کردند. قدرت و قوت این مسابقه را اگر بخواهم در یک جمله بیان کنم، می‌گویم کارتون و کاریکاتور به مثابه یک سلاح عمل می‌کنند. سلاحی که برای رژیم صهیونی به معنای واقعی کلمه کشنده است. یک زمانی فقط یک کاریکاتوریست با نام «ناجی العلی» علیه اشغالگران کار می‌کرد؛ حتی زنده بودنش را برنتابیدند و او را به شهادت رساندند. امروز صد‌ها هنرمند کاریکاتوریست در سراسر جهان به خلق اثر علیه رژیم صهیونی مشغول هستند. 

 ارزیابی شما از عملکرد سال گذشته هنرمندان کاریکاتوریست ایرانی در حمایت از غزه و ترسیم جنایات رژیم صهیونی چگونه است؟
خوشبختانه شاهد ظهور، بروز و حضور هنرمندان بسیار توانمند و دغدغه‎مند بوده‌ایم. کاریکاتوریست‌های قدیمی که به‎شکل فعال در این موضوع درخشیدند؛ البته طیف وسیعی از هنرمندان جوان هم فعالیت خوبی را نشان دادند. برایم بسیار جالب بود؛ چندی قبل برای گروهی از هنرمندان در قم کارگاهی را برگزار کردم و از توانایی ویژه و فهم عمیق آنها از هنر مقاومت و واکنش سریع آنها به حوادث شگفت‌زده شدم. در همه شهرستان‌ها هنرمندانی داریم که در این عرصه فوق‌العاده کار می‌کنند. برای نمونه، در بابل «سیدمحمد جواد طاهری» را داریم که نه تنها خودش یک لشکر است، بلکه تعداد وسیعی از هنرمندان آن خطه را نیز همراه کرده است. الحمدالله از این قبیل هنرمندان، کم نیستند. 

 هنرمندان خارجی چطور؟ با توجه به جنایات رژیم صهیونی، واکنش هنرمندان مطرح کارتون و کاریکاتور در اقصی نقاط دنیا به چه شکلی است؟
نکته حائز اهمیت این است که خیلی از چهره‎های مطرح و حرفه‎ای که از استادان برجسته کاریکاتور درجهان به شمار می‎آیند، با جبهه مقاومت همراه شده‌اند. برای نمونه، در مسابقه کاریکاتور «بایکوت رژیم صهیونیستی در المپیک پاریس»، «پیتر نیاوندیک» و «ویلیام ریزینگ» که از پایه‌گذاران فدراسیون کارتونیست‌های اروپا (فکو) هستند، در این مسابقه شرکت کردند. این یعنی فکو پشت سر ما بود. یک زمانی در دنیایی پر از زور و زر و لابی‌های صهیونی احساس تنهایی می‌کردیم؛ اما امروز به معنای واقعی کلمه می‌بینیم که هنرمندان و چهره‌های مطرح و بزرگ کارتون و کاریکاتور با قدرت کنار مردم غزه و در مقابل رژیم صهیونی ایستاده‌اند و با تمام توان‌شان در این راه کار می‌کنند. 
«گیلمار فراگا» کاریکاتوریست نامور برزیلی، کتاب تازه‎اش منتشر شده و در کمال خوشبختی ۸۰ درصد آثارش در این کتاب مربوط به غزه است. خون مردم مظلوم غزه و این حجم از کودک‌کشی به دست اشغالگران موجب شده است که حتی چشمانی که به دلیل سلطه رسانه‌ای غرب بسته بودند، امروز باز شوند. در همین راستا و برای گسترش فضای ضد اشغالگران ما هم تلاش‌مان این است که در مسابقه «هولوساید» از همه قاره‌ها یک داور داشته باشیم.

آیا برگزاری رویدادی، چون مسابقه «هولوساید» می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری جبهه متحد هنرمندان مقاومت بشود؟
بله، ما اساساً به جز نمایش و گردآوری آثار در این مسابقه، دنبال شناسایی هنرمندان جبهه مقاومت هم هستیم. هدف‎مان این است که انجمن جهانی هنرمندان مقاومت تشکیل دهیم. امیدمان به خداست؛ اما نکته مهم این است که جبهه مقابل ما با زر و زور و اعمال قدرت کارهایش را پیش می‌برد و به معنای واقعی کلمه نیز جنایتکار است و ما با زبان دل و منطق کار می‌کنیم. به همین دلیل هم وقتی یک هنرمند فرانسوی به مسابقه بایکوت اسرائیل در المپیک، اثری را ارائه داده بود، گفتیم که ممکن است در کشورت دچار مشکل بشوی، پاسخ داد که من دوست دارم در این راه دچار مشکل شوم، چون با مردم غزه همدل و همدرد هستم! خوشحالیم که چنین هنرمندانی روز به‎روز بیشتر می‌شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات