احساس کلی که بازار در یک زمان مشخص تجربه میکند، «روانشناسی بازار» گفته میشود. حرص، ترس، انتظارات و شرایط، همه عواملی هستند که بر ذهنیت کلی سرمایهگذاری افراد تأثیر میگذارند. اگرچه نظریههای مالی شرایطی را توصیف میکنند که در آن همه بازیگران بازار به شکل عقلانی رفتار میکنند، اما حقیقت این است که بازار جنبه احساسی هم دارد و این جنبه که ممکن است به نتایج غیرمنتظرهای منجر شود در نظر گرفته نمیشود. تحلیلگران تکنیکال از روندها، الگوها و سایر مشخصهها استفاده میکنند تا حالت روانشناسانه فعلی بازار را برای پیشبینی تعیین کنند.