سیاسی >>  سیاسی >> نبض سیاست
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۷۶۸۵۹
در گفت و گو با بصیرت

رسانه ابزار دشمن در جنگ شناختی است

رسانه ها چون در رقابت با هم هستند باید تلاش کنند تا با اثرگذاری بیشتر بر مردم و مانع تراشی در برابر اثرات رسانه های دشمن کمک بزرگی به کشور در حوزه های فرهنگی و سیاسی حتی اجتماعی و اقتصادی کنند زیرا در این صورت است که آحاد مختلف جامعه درک و فهم بهتری نسبت به تحولات و شرایط منطقه و بین الملل پیدا می کنند.
پایگاه بصیرت / میلاد شکری

همگی محصور رسانه‌ها شده‌ایم

بی تردید می‌توان گفت دنیای ما یا عصر کنونی همگی خواه ناخواه محصور رسانه‌ها هستیم، رسانه‌هایی که از هم در اشکال قدیمی بر ما تاثیر می‌گذارند و در قالب‌های جدید، ضمن تسهیل ارتباطات آثار سوء دیگری نیز به دنبال دارند که هر گونه غفلت از آن می‌تواند اثرات بسیار گسترده‌ای به صورت نرم و تدریجی بر تغییر اندیشه‌ها و نگرش اعضای جامعه ایجاد کند از این رو آنگونه که چندی پیش مقام معظم رهبری بیان داشتند رسانه حتی می‌تواند مانند یا بدتر از سلاح شیمیایی عمل کند.

مقام معظم رهبری به درستی به نکته‌ای بسیار ظریف، اما عمیق و پرمعنا اشاره داشتند: «رسانه مانند سلاح شیمیایی عمل میکند، تجهیزات را از بین نمی‌برد، اما قدرت انسان‌ها را می‌گیرد» عمق این دو جمله را شاید در چندین جلد کتاب نتوان توضیح داد، زیرا بیانگر آن است هر گونه بی توجهی به اثرگذاری رسانه می‌تواند جامعه‌ای را تا مرز نابودی و فلاکت ببرد بی آنکه خود خواسته باشد.

آنچه مسلم است به فرموده رهبر انقلاب دشمن از ابزار رسانه برای اثرگذاری بر افکار عمومی استفاده می‌کند به همین خاطر باید ابزار رسانه که در دست دشمن می‌تواند ابزار خطرناکی باشد را به فرصت سازی در داخل آن هم ازطریق ارتقای آگاهی و کارکرد رسانه و ظرفیت مدیریتی کشور تبدیل کرد.

رسانه ابزار جنگی امروز دشمن است

تخریب ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس را شاید بسیاری از نوجوانان و جوانان به یاد نداشته باشند. اما آنچه از تصاویر و خاطرات به یاد مانده از آن روز‌ها باقی است نشان می‌دهد دشمن دیروز به واسطه ابزار نظامی و تسلیحاتی خود را مهیای براندازی و تحمیل هزاران فشار و خواسته به ایران و ایرانی کرده بود و امروز با توجه به قدرتمندی کشور عزیزمان در عرصه صنایع نظامی و تسلیحاتی از در دیگری برای پیشبرد خواسته‌های خود وارد شده است، با ابزار رسانه.

رسانه ابزار دشمن در جنگ شناختی است

بی شک رسانه مهمترین ابزار دشمن در جنگ شناختی به شمار می‌رود چرا که قصد دارد با ابزار همه گیر رسانه اندیشه‌ها و تفکرات مردم را به سمتی هدایت کند که خود برنامه ریزی کرده است. تسخیر اندیشه‌ها و افکار مردم جامعه با ابزار رسانه شاید جنگی قابل لمس نباشد، اما به مراتب تبعات بیشتری از جنگی دارد که رو در رو و به صورت نظامی و تسلیحاتی در می‌گیرد.

رسانه ابزار تحمیل خواسته‌های دشمن شده است

بی تردید آنگونه که مقام معظم رهبری در دیدار‌های مختلف با مردم و مسوولین بیان داشته‌اند نباید اجازه داد دشمن با دستگاه‌های تبلیغاتی و فرهنگی خواسته خود را بر جامعه تحمیل کند از این رو اصحاب رسانه و فعالان فرهنگ و هنر باید به میدان عمل بیایند و نقش پررنگ خود را برای اثرگذاری هر چه بیشتر بر اذهان عمومی به نمایش بگذارند.

رسانه داخلی چهره واقعی دشمن را به مردم بشناساند

رسانه داخلی باید برنامه‌های متنوعی برای شناساندن چهره واقعی دشمن و جلوگیری از تبلیغات غرب برای القای حس ناامیدی در کشور داشته باشد، زیرا خود کم بینی یا باور به ناتوانی سهم مهلکی است که اگر در جامعه‌ای تلقین شود پیامد‌های بسیار منفی برای مردم بخصوص نسل جوان ایجاد می‌کند.

حسن لاسجردی کارشناس و تحلیلگر سیاسی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص ابزار رسانه و تاثیرگذاری رسانه‌ها در دنیای امروز بر جوامع مختلف گفت: آنچه در حال حاضر بسیار مهم است شناخت از تاثیرات رسانه‌ها بر زندگی فردی آحاد جامعه است، زیرا به دلیل تکثیر وگسترش رسانه‌های اجتماعی شاهد اثرگذاری بیشتر رسانه‌ها هستیم.

کارشناس و تحلیلگر سیاسی بیان داشت: در عین حال مردم کوچه و بازار نیز با توجه به اینکه حوزه رسانه‌های اجتماعی متنوع ومتکثر است علاقمند به یافتن خواسته‌های خود در این فضا شده‌اند. امروز اصطلاحا فهم مناسبی بین رسانه عصر جدید و نیاز‌ها و علائق مردم ایجاد شده است لذا آنچه رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند این است که در مباحث مربوط با تغییر و تحولات فرهنگی اخیر رسانه‌ها نقش اساسی دارند.

لاسجردی معتقد است: معرفت، شناخت و آگاهی نسبت به اغواگری و هیاهو وتبلیغات پوچ رسانه‌های خارجی و غربی یا برخورداری از سواد رسانه‌ای موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند مانع اثرگذاری بیشتر دشمن بر جامعه شود. از این رو انتظار می‌رود رسانه‌ها در این حوزه کاری تخصصی در پیش بگیرند و برای اثرگذاری نه فقط چند روزه بلکه برنامه محور، جهت دار و آینده نگر در این مسیر به سمت آگاهی بخشی به جامعه حرکت کنند.

کارشناس و تحلیلگر سیاسی تاکید داشت: در شرایط فعلی که شبکه‌های اجتماعی به وفور گسترش یافته‌اند، شهروند خبرنگاران مراکز مختلف جهت دهی افکار عمومی تلاش می‌کنند از طریق شبکه‌های اجتماعی تاثیر گذاری مستقمیمی بر افراد جامعه داشته باشند تا در نبرد رسانه‌ای و معرفتی عقب نمانند.

وی در پایان گفت‌و‌گو خاطر نشان کرد: در این زمینه رسانه ها، چون در رقابت با هم هستند باید تلاش کنند تا با اثرگذاری بیشتر بر مردم و مانع تراشی در برابر اثرات رسانه‌های دشمن کمک بزرگی به کشور در حوزه‌های فرهنگی و سیاسی حتی اجتماعی و اقتصادی کنند، زیرا در این صورت است که آحاد مختلف جامعه درک و فهم بهتری نسبت به تحولات و شرایط منطقه و بین الملل پیدا می‌کنند.

ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات