همیشه برای ما، فراوانی دلیلی بر ارزش پایین آن و به عکس فراوان نبودن، بر ارزش یک چیز تلقی میشد. بعضی چیزها مانند طلا، چون کم و نایاب هستند، ارزشمند شدهاند که اگر فراوان بودند، قیمتی نداشتند؛ اما گاهی چیزهایی فراوان هستند که همچنان ارزشمند هستند و حتی نمیتوان آن را قیمتگذاری کرد. در روزهای جنگ و در زمان آتشبس، هنگامی که حضور فراوان مردم در خیابان را میبینیم به قدر و قیمت آن پی میبریم، چیزی که هرچه زیادتر شود، قیمتش بیشتر میشود. فراموش کنیم که ارزش بالای «حضور مردم» در سفارشات و تأکیدات رهبر شهیدمان هم وجود داشت. حالا میبینیم نگاه نافذ، دقیق و آیندهنگرانه رهبر شهید انقلاب چقدر صحیح و بجا بود. حضور مردم در میدانهای جهاد علیه دشمن فریبکار را باید نشان کسانی دهیم که قائل هستند مردم نمیتوانند درست را از غلط تشخیص دهند و جمهوریت بههمین دلیل نمیتواند ایده خوبی برای یک حکومت اسلامی باشد. همان کسانی که الان و در موج حضور مردم، نتوانستند با عقل و درایتی که ادعایش را داشتند، در میدان حضور یابند و با آن عقلی که خودشان را صاحب آن میدانستند، کمک حال اسلام و انقلاب و داراییهای مادی و معنوی کشور باشند. در کدام برههای از تاریخ و در کدام کشور میتوانیم رهبری را پیدا کنیم که اینقدر به مردمش اعتماد داشته باشد و توانمندی آنان در هر امری را ستایش کند. برای نمونه، ایشان میفرمودند: «مردم واقعاً هوشیار و بصیرند. انسان چه بگوید در قبال این هوشیاری و بصیرت مردم؟ عامه مردم همیشه به مصالح کشور با نظر درستی نگاه کردهاند... حقاً و انصافاً بصیرت مردم مثالزدنی است؛ این هم کار خداست. دلها دست خداست، ارادهها مقهور اراده الهی است. مردم مؤمنند، متوجه به حقایقند.»
این روزها تازه در حال کشف اسرار نهفته در بیاناتشان هستیم. شاید هنوز همزمان نیاز داشته باشیم برای درک نکتهای که فرمودند: «به توفیق الهی اگر چنانچه حادثهای برای کشور پیش بیاید، خدای متعال این مردم را مبعوث خواهد کرد برای مقابله با حوادث و کار را مردم تمام خواهند کرد.»
آری، بعثت مردم است که میتواند همانند سیلی خروشان دشمن را از میان بردارد.