تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۴۹۰۸۲

رشد توزم‌زا


رونق اقتصادی در اروپا در حال شکوفایی است اما سارکوزی انتقاد از سیاست‌های اقتصادی اروپا را شروع کرده است. او مخالف تمرکز بر رشد صرف است زیرا آن را تورم‌زا می‌داند رییس کمیسیون اتحادیۀ اروپا اظهار امیدواری کرده بود که ورود رییس‌جمهوری جدید فرانسه به حل مساله تصویب قانون ‌اساسی واحد اروپا کمک کند، اما سارکوزی منتقد سیاست‌های اقتصادی اروپا شده است.

رونق اقتصادی اروپا در حال شکوفایی است و این روند سبب ایجاد اشتغال و کسب مالیات بیش‌تر می‌شود خوآکین آلمونیا، کمیسار اقتصاد و ارز اتحادیۀ اروپا، اعلام کرد که در سال جاری شمار بیکاران در اروپا به زیر هفت درصد کاهش می‌‌یابد.

روند ایجاد اشتغال بیش‌تر و افزایش درآمد دولت‌ها از راه کسب مالیات در تمام اروپا آغاز شده است این جریان، خوآکین آلمونیا، کمیسار اقتصاد و ارز اتحادیۀ اروپا را سر حال می‌آورد به همین خاطر او در کنفرانس مطبوعاتی‌ای که در هفت ماه مه 2007 برگزار شد، با شعف بسیار اعلام کرد که در سال جاری شمار بیکاران در اروپا زیر هفت درصد کاهش می‌یابد بنابر گزارش کارشناسانه این کمیسار، در سال جاری «می‌توان در اروپا در حدود 9 میلیون فرصت اشتغال ایجاد کرد».

خوآکین آلمونیا نوید داد که وضعیت بازار کار به طور فوق‌العاده‌ای بهبود خواهد یافت او گفت: «تاثیر رونق اقتصادی را بر شمار بیکاران به وضوح می‌توان دید.»

رونق اقتصادی در اروپا در حال شکوفایی است این روند سبب ایجاد اشتغال و کسب مالیات بیش‌تر می‌شود.

خوآکین آلمونیا نرخ رشد اقتصادی در سال جاری را تا 2/9 درصد پیش‌بینی می‌کند در سال آینده باید اقتصاد اروپا حدود 2/5 درصد گسترش یابد. آلمان که بزرگ‌ترین بازار اتحادیۀ اروپاست، اندک فاصله‌ای به این میانگین دارد: 2/5 درصد برای سال جاری و 2/4 درصد برای سال آینده.

خوآکین آلمونیا پیش‌بینی می‌کند که روند رونق، همچنان ادامه خواهد داشت این روند بیش از هر چیز در اثر افزایش تقاضای مصرف‌کنندۀ داخلی به وجود آمده است. او می‌گوید: «این امر به خاطر سرمایه‌گذاری‌های مطمئن از سوی سرمایه‌داران در زمینه‌های تاسیسات و تجهیزات است این، رشد را تقویت می‌کند و از سودهای کلان، استفادۀ حداکثر از ظرفیت‌ها، ثبات بیش‌تر و شرایط بهتر برای وام‌ها تامین می‌شود.»

در این رابطه مصرف‌کنندگان، همچنین پول بیش‌تری خرج خواهند کرد و درصد تورم به نسبت پایین خواهد بود برای وزیران اقتصاد کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا، چشمه‌های مالیاتی به جوشش خواهند افتاد.

خوآکین آلمونیا پیش‌بینی می‌کند که نیاز به وام‌های جدید شدیدا کاهش خواهد یافت. در آلمان باید وام‌های جدید در سال آینده به میزان 0/3 درصد تولید ناخالص ملی کاهش یابند. به جریان انداختن دادرسی علیه آلمان به خاطر عدم دستیابی به میانگین تعیین شده از سوی اتحادیۀ اروپا، در آینده به طور رسمی متوقف می‌شود. کمیسار اقتصاد و ارز اتحادیۀ اروپا همچنین هشدار داد: «با این حال سطح بدهی‌های پیشین با حدود 60 درصد تولید ناخالص ملی هنوز بسیار بالاست و این تنها برای آلمان نیست.»

او گفت: «با وجود کاهش بدهی‌های جدید و بهرۀ پایین برای بدهی‌های تازه، روی هم رفته هنوز هم هزینه‌های دولتی برای پرداخت بهره در بودجه‌ها، بالاست.»

به عبارت دیگر بدهی‌ها باید تسویه شوند. خوآکین آلومنیا بر آن است که باید از این وضعیت فوق‌العادۀ اقتصادی به منظور رتق و فتق سود خالص استفاده کرد به این ترتیب کمیسار اقتصاد و ارز اتحادیۀ اروپا با وزیر اقتصاد آلمان، پر شتاین‌بروک بر سر این امر که روند ثبات اقتصادی ادامه می‌یابد، توافق دارد.

یورش سارکوزی

در قیاس با سایر مناطق جهان، اقتصاد اروپا به تکان آمده است در حالی که رشد اقتصادی آمریکا فروکش می‌کند، نرخ رشد در کشورهای در آستانۀ پیشرفت مثل چین، هنوز چند برابر اروپاست.

به نظر خوآکین آلمونیا خطراتی که این رونق اقتصادی را تهدید می‌کنند، عبارتند‌ از: هزینه‌‌های فزایندۀ مواد سوختی، ایجاد بازار کاذب در زمینۀ خرید و فروش معاملات املاک در آمریکا و در کشورهای آسیایی‌ای که وضعیت اقتصادی با ثباتی ندارند او می‌گوید، اقتصاد جهانی نیاز به تعادل دارد و در اصل، همه می‌دانند که چه باید کرد تا گسستگی‌های بزرگ‌تری ایجاد نشود.

با این وجود سارکوزی رییس‌جمهور جدید فرانسه به وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی اروپا هشدار داده، تمرکز بیش از حد بر افزایش رشد اقتصادی اروپا کاری بیهوده است.

از نظر سارکوزی سیاست‌های بانک مرکزی اروپا برای افزایش رشد اقتصادی این قاره موجب رشد فزاینده ارزش یورو در برابر سایر ارزهای بین‌المللی شده است وی این مساله به ضرر صادرکنندگان فرانسوی تمام شده است و بانک مرکزی اروپا در حالی تنها بر افزایش رشد اقتصادی پافشاری می‌کند که گویی هیچ مساله مهم دیگری در اقتصاد اروپا وجود ندارد اکنون مازاد تجاری اتحادیۀ اروپا با آمریکا به 90 میلیارد یورو رسیده است.

موسسۀ آمار اروپا یورو استات اعلام کرده، مازاد تجاری 27 کشور عضو اتحادیۀ اروپا با آمریکا طی سال گذشته به بیش از 90 میلیارد یورو رسیده است.

ارزش کل صادرات اروپا به آمریکا طی سال 2006 به بیش از 269 میلیارد یورو رسید و در برابر کشورهای اروپایی بیش از 178 میلیارد یورو کالا و خدمات از آمریکا وارد کردند و مازاد تجاری اروپا با آمریکا از 32 میلیارد یورو در سال 2000 به بیش از 90 میلیارد یورو در سال 2006 افزایش یافته است. آلمان با بیش از 76 میلیارد یورو و 28 درصد صادرات اروپا به آمریکا را در اختیار داشته است. پس از آلمان، انگلیس با 46 میلیارد یورو 17 درصد صادرات اروپا به آمریکا را در اختیار داشته است انگلیس همچنین با 39 میلیارد یورو 22 درصد واردات اروپا از آمریکا را در اختیار داشته است و آلمان نیز در این مدت 37 میلیارد یورو از آمریکا واردات داشته است.

به اعتقاد سارکوزی در چنین شرایطی، افزایش رشد اقتصادی اروپا نه تنها موجب افزایش ارزش یورو شده است بلکه نرخ تورم در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه را افزایش داده است.

ارزش یورو در برابر دلار وین طی هفته‌های اخیر با بالاترین رقم خود از سال 1999 میلادی رسیده است. سارکوزی ضمن انتقاد از مساله استقلال بانک مرکزی اروپا، تاکید می‌کند استقلال بانک مرکزی اروپا، تاکید می‌‌کند استقلال بانک مرکزی اروپا به معنای عدم وجود اختلاف بین کشورهای عضو نیست بانک مرکزی اروپا باید به نگرانی‌های ملی کشورهای مختلف توجه کند افزایش تورم یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مردم فرانسه است.

فرانسه از لحاظ رشد اقتصادی برای نخستین بار از سال 1994 میلادی تاکنون پشت سر آلمان قرار گرفته است. نرخ بیکاری فرانسه پارسال به بیش از 7/8 درصد رسید که این رقم بالاترین نرخ بیکاری در منطقه یورو به شمار می‌رود. بر اساس این گزارش رشد اقتصادی آلمان امسال به بیش از 5/2 درصد خواهد رسید. فرانسه نیز در این مدت رشد اقتصادی 4/2 درصدی را تجربه خواهد کرد.

روابط فرا آتلانتیک در انتظار نگرش‌های سارکوزی

این در حالی است که اروپا همراه با رییس‌جمهور جدید فرانسه و دیدگاه‌های اقتصادی وی باید خود را برای مدیریت روابط با شرکای اصلی تجاری‌اش آماده کند و در این میان آمریکا در جایگاه نخست قرارداد، 40 درصد از حجم تجارت جهانی میان اتحادیه اروپا و آمریکا صورت می‌گیرد و حجم تجارت بالای آمریکا و اتحادیۀ اروپا در حالی صورت می‌گیرد که دو طرف معاهده تجارتی ثابتی با هم ندارند و بدون تردید دیدگاه‌های سارکوزی در روابط جدید آن‌ها موثر خواهد بود.

در همین راستا اتحادیه اروپا و آمریکا اخیرا کنفرانسی را در واشنگتن برگزار کرده‌اند تا به روابط اقتصادی میان دو طرف شکل محکم‌تری بدهند در این کنفرانس مقامات بلندپایه‌ای از دو بلوک قدرتمند جهان داشتند دو قطب بزرگ اقتصاد جهان، یعنی اتحادیۀ اروپا و آمریکا ده‌ها سال است بی‌آن که با هم پیمانی مشخص داشته باشند همکاری نزدیک دارند. اروپا و آمریکا که روزانه یک میلیارد و 700 میلیون یورو (بیش از دو میلیارد دلار) کالا و خدمات مبادله می‌کنند به طور رسمی با هم هیچ پیمان اقتصادی منعقد نکرده‌اند و تاکنون تنها به واسطه سازمان تجارت جهانی ارتباط داشته‌اند.

حوزه مانوئل باروسو ـ رییس کمیسیون اتحادیۀ اروپا ـ وضعیت را چنین تشریح می‌کند: اروپا و آمریکا بزرگ‌ترین قطب‌های تجارتی جهان هستند ما مصمم هستیم که روابط خود را گسترش دهیم تجارت و سرمایه‌گذاری دو پایه اصلی این رابطه هستند که باید مبنای گسترش روابط تجاری باشند به گزارش دویچه وله، بیش از 10 سال است که پیشنهاد و طرح‌های گوناگونی ارایه شده، اما بیش‌تر آن‌ها با موانع بوروکراتیک روبه‌رو شده است اینک آنگلا مرکل ـ صدر اعظم آلمان و رییس نوبتی اتحادیۀ اروپا ـ عزم خود را جزم کرده که روابط تجاری را به سطح تازه‌ای ارتقا دهد اما بدون همکاری و جلب نظر سارکوزی این امر دشوار خواهد بود هدف آن است که تا سال 2015 موانع تجاری که به مقررات مالیاتی ارتباطی ندارند برطرف شود به گفتۀ کارشناسان اقتصادی با برداشته شدن موانع اداری و مالی، تولید ناخالص ملی تا حدود سه درصد افزایش می‌یابد و در بسیاری عرصه‌ها، مانند صنایع خودروسازی مبلغ زیادی صرفه‌جویی می‌شود و قیمت فرآورده‌ها پایین می‌آید به علاوه تدابیری برای دفاع مشترک در برابر اقتصادهای تدابیری برای دفاع مشترک در برابر اقتصادهای آسیایی مانند چین و هند ضروری به نظر می‌رسد.

میان اروپا و آمریکا در ساز و کار اداری و سیاست مالی همچنان مشکلات و قیدوبندهایی وجود دارد  که مبادلات تجاری را هم دشوار و هم گران می‌کند. در برخی از عرصه‌ها مانند یارانه‌های کشاورزی با حمایت محیط زیست اختلاف نظر دیرین وجود دارد، اما بسیاری از موانع از قبیل مقررات، دست و پا گیر، مصنوعی و قابل حذف هستند.

تجارت بیشتر با صادر کنندگان نفت

از طرف دیگر افزایش قیمت نفت رشد اقتصادی اروپا را تهدید می‌کند. کمیسیون اروپا طی گزارشی اعلام کرده، افزایش قیمت نفت و رکود اقتصادی آمریکا مهم‌ترین تهدیدهای موجود علیه رشد اقتصادی اروپا به شمار می‌روند. کمیسیون اروپا رشد اقتصادی این قاره تا پایان سال 2007 میلادی را بیش از 6/2 درصد پیش‌بینی کرده است و این رقم طی سال 2008 نیز به بیش از 5/2 درصد خواهد رسید.

رشد اقتصادی اروپا طی سال 2006 نیز به بیش از 7/2 درصد رسید که این رقم طی شش سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

به باور کمیسیون اروپا افزایش قیمت نفت از سال 2003 تاکنون فشارهای اقتصادی زیادی بر کشورهای اروپایی وارد آورده است و این مساله تهدید جدی علیه رشد اقتصادی منطقة یورو به شمار می‌رود و افزایش قیمت نفت همچنین موجب رشد نرخ تورم اروپا طی سال‌های اخیر شده است. بنابراین اتحادیۀ اروپا امیدوار به انعقاد قرارداد تجارت آزاد با کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج‌فارس تا اواخر ماه ژوئن سال جاری و توافق بر سر مسایل از جمله صادرات نفت است این اتحادیه در تلاش است؛ با ریاست کشور آلمان انعقاد قرارداد تجارت آزاد با شورای همکاری‌های خلیج‌فارس تحت ریاست عربستان سعودی را در آیندۀ نزدیک به نتیجه برساند طبق گفتۀ وزیر امور خارجۀ کشور آلمان که تا ماه ژوئن سال جاری ریاست دوره‌ای اتحادیۀ اروپا را عهده‌دار است، مذاکرات برای انعقاد قرارداد تجارت آزاد مابین اتحادیۀ اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج‌‌‌فارس از سال 1990 آغاز شده و با آن که این مذاکرات در شرایط بسیار سختی انجام شده، اما روند بسیار خوب و مثبتی را طی می‌کند. اتحادیۀ اروپا امیدوار است؛ در پی انعقاد قرارداد تجارت آزاد ما بین دو طرف سطح تبادلات تجاری کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس دو برابر افزایش یابد طی سال 2006 اتحادیۀ اروپا 4/47 میلیارد یورو معادل 4/64 میلیارد دلار یه کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج‌فارس صادر شده که این رقم در مورد صادرات اتحادیۀ خلیج‌فارس به اتحادیة اروپا 2/35 میلیارد یورو ارزیابی شده است.

مذاکره با شرقی‌ها

مذاکرات گسترش تجارت آزاد بین اروپا آسه‌آن نیز آغاز شده است بازار اروپا و آسه‌آن با جمعیت یک میلیارد نفری از پتانسیل بسیار بالایی برای گسترش تجارت آزاد برخوردار است دو طرف از سال 2004 میلادی تاکنون قصد گسترش همکاری‌های تجاری دو جانبه را داشته‌اند در صورت توافق نهایی دو طرف و امضای قراداد تجاری، این قرارداد نقش مهمی را در موفقیت مذاکرات دور دوحه خواهد داشت.

این در حالی است که کشورهای عضو آسه‌آن در خصوص گسترش همکاری‌های تجاری با اروپا اختلاف نظر دارند‌. اروپا سومین سرمایه‌گذار بزرگ خارجی در منطقه آسه‌آن پس از آمریکا و ژاپن به شمار می‌رود. حجم مبادلات تجاری اروپا و آسه‌آن سال 2005 میلادی به بیش از 140 میلیارد دلار رسیده است. از طرف دیگر مذاکرات تجارت آزاد کرۀ ‌جنوبی و اتحادیۀ اروپا، نیز به طور رسمی آغاز شده است. توافقنامه تجارت آزاد دو جانبه فرصت خوبی به کره‌جنوبی خواهد داد تا به کانون توافقنامه تجارت آزاد شرق آسیا تبدیل شود و این منطقه را به اروپا، آسیا و آمریکا متصل کند. توافقنامه تجارت آزاد با کرة‌جنوبی می‌تواند تجارت دو جانبه میان دو منطقه را بیش از پیش توسعه دهد. اتحادیۀ اروپا پس از چین دومین شریک تجاری بزرگ کرۀ جنوبی است و ارزش تجارت دو جانبۀ آن‌ها در سال گذشته به 79 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات