تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۵۲۰۲۴

سردرگمی اروپا در برابر اقدام قاطع ایران برای توقف تعلیق‌ها


مقابله قاطع جمهوری اسلامی ایران در برابر اقدام آژانس بین المللی انرژی اتمی و ارسال گزارش هسته ای ایران به شورای امنیت و تاکید بر تداوم فعالیت های هسته ای اروپائیان را به چالش جدیدی کشاند و آنان را وادار به عقب نشینی , سردرگمی تناقض گویی گرفتار کرد.
« جک استراو » نخست وزیر انگلیس در تازه ترین اظهارنظر خود در مورد موضوع هسته ای ایران گفته است که انگلیس حق ایران برای داشتن برنامه های هسته ای غیر نظامی را برسمیت می شناسد.
شبکه خبری بی بی سی به نقل از نخست وزیر انگلیس این مطلب را درحالی پخش کرد که دولت لندن بیشس از این , پس از اجلاس اخیر شورای حکام متهم به انجام سیاست های دوگانه در قبال مسایل هسته ای بین المللی از جمله برنامه های اتمی اسرائیل است .
بی بی سی به نقل از استراو نوشت : تعلیق چرخه سوخت هسته ای ایران , فقط یک اقدام موقتی است .
بی بی سی در گزارشی از گفت وگوی این شبکه با نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که وی مدعی است « توقف غنی سازی اورانیوم در ایران تنها برای پنج تا 10 سال درخواست شده است . »
استراو که در برابر تصمیم ایران مبنی بر توقف تعلیق , دچار سردرگمی شده با تاکید بر ادعای جدید خود اظهار داشت : اگر به جامعه بین الملل درباره مقاصد هسته ای ایران اطمینان داده شود , ممکن است مجددا اجازه داده شود ایران در آینده دست به غنی سازی اورانیوم بزند و این تقاضا که ایران باید چرخه سوخت هسته ای را به تعلیق در بیاورد , فقط یک اقدام موقتی است .
استراو افزود : بسیار امیدوار است که جامعه بین المللی یک راه حل صلح آمیز برای مناقشه هسته ای ایران بیابد و با اظهارات عجیب و عقب نشینی از مواضع قبلی خود گفت : هیچ کس به دنبال رد حق ایران برای استفاده از فناوری هسته ای برای تولید برق نیست
استراو بار دیگر مدعی شد موضوع این است که رفتار ایران این بدگمانی را تقویت کرده است که تهران ممکن است در کنار فعالیت های غیرنظامی خود , درصدد دستیابی به جنگ افزارهای هسته ای نیز باشد.
وی برای دلجویی از ایران و متقاعد کردن ایران برای پذیرش تعلیق ها وجود معیارها دوگانه در سیاست خارجی انگلیس در قبال مسایل هسته ای را رد کرد و گفت او برای ایجاد خاورمیانه ای عاری از جنگ افزارهای هسته ای بر اسرائیل نیز فشار می آورد!
وی که در برابر سیاست ایران مرعوب شده برای اینکه ابهت سخنان خود را حفظ کند , مدعی شد که اگر ایران همچنان خواست جامعه جهانی را به مبارزه بطلبد , تحریم امری محتمل است .
معاون سخنگوی دولت آلمان نیز با رد اعمال تحریم علیه ایران مدعی شد مقامات آلمان تحریم ایران را عاقلانه نمی دانند.
توماس اشتیک برای متقاعد ساختن دولت ایران و ادامه تعلیق ها گفت در ریاست دوره ای اتحادیه اروپا و کمیسیون این اتحادیه هیچگونه فکری درباره تحریم ایران وجود ندارد.
ژاک شیراک رئیس جمهوری فرانسه هم با نقض سخنان قبلی خود که بر ارجاع گزارش هسته ای ایران به شورای امنیت اصرار داشت : گفت پرونده هسته ای ایران را باید از راه دیپلماتیک و مذاکره حل کنیم .
رئیس جمهور روسیه نیز در برابر واکنش ایران به اقدام آژانس انرژی اتمی گفت : واقعیت این است که پرونده اتمی ایران به شورای امنیت ارجاع نشده است .
وی برای توجیه سیاست های کشورش مدعی شد که « این نکته ای است که من می خواهم به آن توجه شود و اینک صحبت از اطلاع دادن کار مشترک در مورد پرونده اتمی ایران به شورای امنیت می باشد.
پوتین گفت : این امر تفاوت قابل توجهی با « ارجاع » دارد و همه اینها به ما امکان جست و جوی بیشتر راههای حل این مساله را می دهد.
روسیه ازحل و فصل برنامه های هسته ای ایران از راههای سیاسی و دیپلماتیک حمایت می کند و در زمان حاضر پیشنهاد غنی سازی اورانیوم ایران در خاک خود را راهکار موثر برای خروج از این وضعیت می داند.
چینی ها هم که چون بوقلمون رنگ عوض می کنند , برای حل هسته ای ایران , بر تداوم مذاکرات تاکید دارند.
وزیر امورخارجه چین مذاکره با ایران را برای صلح و ثبات منطقه و جهان حائز اهمیت دانست .
اروپائیان و دولت های غرب که با سیاست های خصمانه برای محروم ساختن ملت ایران حقوق ملی در دانش هسته ای همه تلاش خود را بکار برده اند امروز نیز در مقابل تصمیم قاطع ایران برای دستیابی به فناوری هسته ای دچار سردرگمی شده و به تناقض گفتاری و رفتاری روی آورده اند. تا با توسل به این شیوه تعلیق ها ادامه یابد و فعالیت های هسته ای ایران همچنان راکد باشد و خواست نامشروع خود را بر ملت ایران تحمیل نمایند.
دبیرکل سازمان ملل متحد هم برای اینکه از قافله غرب خود عقب نماند به ایران توصیه کرد که به تعلیق ادامه دهد و به مذاکرات برای انجام غنی سازی اورانیوم در خاک روسیه ادامه دهد.
وی اظهار امیدواری کرد که ایران به تعلیق فعالیت های هسته ای خود ادامه دهد و با تداوم مذاکرات و پیگیری پیشنهاد روسیه , اجازه دهد بار دیگر مذاکره با سه کشور اروپایی و روسیه مطرح شود.
شایان ذکر است که شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه گذشته گزارش رسمی از محمد البرادعی , مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران دریافت کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات