صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۶۱۹۷۹
گزارش نصر‌الله از پیچ و خم‌های دیپلماسی تبادل اسرا

حزب‌الله پیروز در نبردی سیاسی

مقدمه: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در کنفرانسی مطبوعاتی که در حومه جنوبی بیروت برگزار کرد، جزئیات جدیدی از عملیات تبادل اسرا میان حزب الله و اسراییل را فاش کرد. گزیده ای از سخنان سید حسن نصرالله به این شرح است:

«با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع امروز، بدون مقدمه وارد بحث اصلی می شوم. در حقیقت دو سخن امروز وجود دارد. سخنی که امروز در مناسبت با کنفرانس مطبوعاتی می گوییم و سخن دیگری که به روز استقبال از اسرا واگذار می کنم.
جوانب زیادی در این عملیات تبادل اسرا وجود دارد که پس از موفقیت و تکمیل آن ایراد خواهد شد. من امروز در کنفرانس مطبوعاتی بر موضوع مذاکرات و چگونگی آن و مضمون توافقنامه و مرحله باقیمانده در اجرای نهایی توافق سخن خواهم گفت.
از نظر ما یکی از اصول این مذاکره شامل شدن تمامی اسرا از جمله سمیر قنطار بود. دومین اصل این بود که تمامی پیکرهای شهدا تحویل داده شود که در گورهای دسته جمعی نگهداری می شوند. نکته سوم خاتمه یافتن پرونده مفقودالاثرها بود، به خصوص در مورد کسانی که در سال 1982 یا پیش از آن ناپدید شدند. نکته چهارم آزادسازی اسرای فلسطینی و عرب بود که مطرح شد و همچنین موضوع چهار دیپلمات ایرانی که به نظر ما در سال 1982 توسط فالانژهای لبنان به اسراییل تحویل داده شدند.
پس از مبادی و اصول طبیعی بود که وارد جزئیات اسامی و چگونگی تبادل شویم. طرف اسراییلی نیز موضوع رون آراد و دو سرباز اسراییلی را مطرح کرد. موضوع باقیمانده اجساد ده تن از سربازان اسراییلی توسط آنها فراموش شده بود.
در مقابل هنگامی که به اصول رسیدیم آنها با آزادی لبنانی ها به استثنای سمیر قنطار موافقت کردند. برادران ما که امروز در زندان هستند و از اعضای مقاومت هستند در جنگ تابستان 2006 برای آزادی اسرا مبارزه کردند و خود و خانواده هایشان دو سال سختی را تحمل کردند و می توانستیم بلافاصله آنها را آزاد کنیم ولی می دانیم که نه آنها و نه خانواده هایشان آزادی اسرا بدون سمیر را نمی پذیرفتند. نزدیک هشت یا نه شهید نیز بودند که اسراییل با تسلیم پیکر آنها موافقت کرد. ضمن اینکه اسراییل با اصل آزادسازی اسرای عرب و فلسطینی مخالفت کرد. مذاکرات ادامه یافت. ظرف یک سال اول مذاکرات هیچ پیشرفتی حاصل نشد. هر دو ما به مبادی و اصول خود پایبند بودیم. ظرف چند ماه گذشته بود که شاهد پیشرفت بودیم که ناشی از چند مورد بود.
دشواری‌های تبادل اسرا
نکته اول ابتکارعمل های انسانی بود که مطرح شد و موضوع یک اسیر لبنانی و دو جسد از شهدای مقاومت به میان آمد که در مقابل حزب الله نیز جسد یکی از شهرک نشینان اسراییلی که از دریا گرفته بود را تحویل داد و اینگونه بود که پیشرفتی در مذاکرات ایجاد شد. پس از آن موضوع آزادی نسیم نسر و ارائه باقیمانده اجساد سربازان اسراییلی پیش آمد.
چند وقت پیش بدون آنکه زمان آن را مطرح سازیم تا طرف مقابل در تنگنا قرار گیرد، این موضوع در مذاکرات مطرح شد که اسراییلی ها هنوز با آزادی سمیر قنطار مخالفت می کنند. با این حال چند وقت قبل با آزادی سمیر نیز موافقت شد و این مشکل حل شد. در مورد جزئیات باید بگویم از نظر عملی هنگامی که در مورد اسرای لبنانی سخن می گوییم، سمیر قنطار و چهار سرباز مقاومت مطرح می شود و سپس موضوع یحیی اسکاف به میان آمد. اسراییلی ها اصرار داشتند که اسکاف در عملیات شهید دلال مغربی شهید شده است. پیش از این نیز این موضوع مطرح شده بود و ما خواستار پیکر وی شدیم که با مخالفت آنها روبه رو شدیم.
اسراییلی ها گفتند که پنج پیکر از شهدای این عملیات را در اختیار دارند که در نهایت آزمایش دی.ان.ای مشخص می کند که آیا یحیی اسکاف در میان آنها وجود دارد یا خیر. در فهرستی که ما داریم شهدایی در تاریخ 1978 نیز وجود دارند که اجساد آنها نزد دشمن است و تعداد آنها 199 تن است. آنها اکنون شروع به نبش قبرها کرده اند و این موضوع بسیار مهم است.
خانواده شهدا وقتی پس از سال ها پیکر عزیز خود را دریافت می کنند، از هر کسی بیشتر و بهتر می دانند که این تبادل چه احساسی دارد. بدین ترتیب بزرگ ترین تکریم برای این شهدا این است که قبرهایی رسمی با حروفی از نور داشته باشند. در اینجا تنها موضوع محمد فران یک صیاد لبنانی مطرح شد که در سواحل جنوب ناپدید شده و سپس قایق وی در حالیکه آثار خون بر آن بود کشف شد. ما بر این باور هستیم که وی نزد اسراییلی ها بوده و مسئولیت او متوجه آنها است. موضوع وی نیز در گزارشی که روز تبادل تسلیم خواهد شد به شکل نهایی روشن می شود.
از روی بررسی ها و آزمایش های دی.ان.ای می توانیم بسیاری از پرونده ها را برای همیشه خاتمه یافته تلقی کنیم. تمامی اسرا، اجساد، مفقودالاثرها مشخص خواهند شد و بدین ترتیب این پرونده خاتمه خواهد یافت.در موضوع ایران نکته جدیدی وجود نداشت. انتظار می رود که میانجی آلمانی گزارش نهایی اسراییل در مورد سرنوشت چهار دیپلمات ایرانی را تحویل بگیرد. در مقابل ما به میانجی بین المللی گزارش خود را در مورد سرنوشت رون آراد را ارائه می دهیم که گمان می کنم ظرف دو روز آینده وی به بیروت آمده و گزارش را تحویل بگیرد.
آزادی سمیر قنطار و توطئه‌های مختلف
در مورد بخش آخر مذاکرات باید بگویم که پس از موافقت با آزادسازی سمیر قنطار موضوع آزادی اسرای عرب و فلسطینی مطرح شد. من امروز نمی توانم چیزی بیشتر بگویم و باقی امور را در روز استقبال از اسرا خواهم گفت.
برخی جریان ها وجود دارند که می توانستند در این امر تاثیرگذار باشند. اسراییل به ما گفت که ما مشغول مذاکره با ابومازن هستیم و در عین حال مشغول مذاکره با حماس برای آزادی گلعاد شالیت هستیم. آنها گفتند وقتی ما در حال انجام چنین مذاکره ای هستیم چگونه اسرای فلسطینی را به شما به عنوان حزب الله لبنان تحویل دهیم که البته موضوعی منطقی بود.
پس از جنگ تابستان 2006 توافقی در این موضوع پیش آمد که بیانگر جدا بودن این دو روند از یکدیگر است. به این نتیجه رسیدیم که اسرای فلسطینی را از لبنانی جدا کنیم. در مورد اسرای عرب نیز اسراییل گفت که ما مشکلی داریم. ما با اردن توافق صلح امضا کردیم و قادر به تسلیم اسرای اردنی به حزب الله نیستیم. همچنین اسرای سوریه ای تبدیل به بخشی از مذاکرات بین اسراییل و سوریه شده است و ما نمی خواهیم حزب الله را نماینده تمامی اعراب بدانیم.
برخی از وزرای اسراییلی گفتند که اگر هر چه حزب الله می خواهد به آن بدهیم بدان معنی است که نصرالله را تبدیل به پادشاه اعراب کرده ایم. من چنین چیزی را هرگز نخواستم و نمی خواهم بلکه می خواهم خدمتگزاری برای این مجاهدان باقی مانده در زندان های دشمن باشم.
به همین مناسبت من به سه نکته پایانی اشاره می کنم و باقی را برای روز استقبال می گذارم.
یک) من این موفقیت و پیروزی را به تمامی لبنانی ها تبریک می گویم. امیدوارم تا تمامی لبنانی ها این موضوع را موفقیتی برای خود بدانند. ما نیز نمی خواهیم از این پیروزی در معادلات داخلی استفاده کنیم. این اصول و قواعد و قوانین ماست. همه می توانند این موضوع را پیروزی برای خود فرض کنند. کسی نیز در این میان شکست نخورده است.
امیدوارم تا تمامی لبنانی ها اهمیت این موفقیت را دریابند که در صوت خاتمه یافتن آن به لطف خدا، لبنان اولین کشور عربی خواهد بود که در روند درگیری اعراب و اسراییل پرونده اسرای خود را خاتمه خواهد داد زیرا پس از آن هیچ اسیر لبنانی و پیکر هیچ شهیدی در سرزمین های اشغالی نخواهد بود. برخی ممکن است این موضوع را بهانه کرده و بگویند حزب الله قصد بهره برداری از آن را دارند. برای من اصلا مهم نیست و من تنها به خوشحالی خانواده ها فکر می کنم.
دو)ما در نهایت موفق به آزادسازی تمامی خاک خود به جز مزارع شبعا و بلندی های کفر شوبا و سپس آزادسازی تمامی اسرای خود شدیم که دستاوردی بزرگ است.
سه) کاروان شهدا به لبنان خواهند آمد. لبنانی ها، فلسطینی های اردوگاه ها، اعراب و گروه های مختلف هنگامی که قصد دارند این شهدا را تشییع کنند باید به مسئولیت اخلاقی خود عمل کرده و فداکاری این شهدا در طول این سال ها را به یاد آوریم.این مناسبت باید تبدیل به مناسبتی ملی و فراگیر و فرصتی برای نزدیک شدن همه گروه ها به یکدیگر باشد. من از نظر شخصی علیرغم شرایط سخت امنیتی اعلام می کنم که آماده شرکت در هرگونه دیدار و مذاکره هستم که به نزدیکی گروه ها و رهبران لبنانی کمک کند تا کشور از این مرحله حساس و پر از نفرت و تردید عبور کند. من از تمامی لبنانی ها دعوت می کنم تا در این جشن ملی شرکت کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات