صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۷:۲۳  ، 
کد خبر : ۷۲۰

«شماره 2۷» روز شمار23/5/85


الف - اقدامات حزب الله
1- اقدامات نظامی
- انهدام 14 دستگاه تانک مرکاوا و 5 دستگاه بولدوزر و 1 فروند هواپیمای جاسوسی ارتش صهیونیستی
- به هلاکت رساندن 14 صهیونیست و زخمی کردن حدود 100 نفر
- مقابله با حمله ارتش صهیونیستی در چندین محور که در تمامی محورها دشمن با تحمل تلفات و خسارات سنگین ، مجبور به عقب نشینی گردید .
- شلیک 250 فروند موشک به شهرها و شهرکهای صهیونیست نشین در شمال فلسطین اشغالی
2- مواضع
- حزب ا... لبنان اعلام کرد دبیر کل حزب ا... و هیچ یک از رهبران یا نیروهای این حزب در مناطقی که هدف حملات هوایی امروز ارتش صهیونیستی قرار گرفته است ، حضور نداشته اند .
ب - اقدامات رژیم صهیونیستی
1- اقدامات نظامی
- حمله در چندین محور به مناطق طیبه ، قنطره ، وادی الحجیر ، العدیسه ،‌ خیام ، عیتاالشعب که با مقاومت و درگیری شدید مبارزان حزب ا... روبرو شده و با تحمل تلفات و خسارات سنگینی مجبور به عقب نشینی شدند .
- بمباران و گلوله باران روستاها و مناطق مختلف جنوب لبنان که منجر به کشته و زخمی شدن 60 لبنانی گردید
- بمباران مجتمع مسکونی امام حسن ( ع ) در ضاحیه بیروت با بمب های هوشمند 5/2 تنی که آپارتمانهای این محل با خاک یکسان گردید . قابل توجه اینکه این عملیات در پی گزارش جاسوسان اسرائیلی مبنی بر اینکه سید حسن نصرا... به همراه رهبران و فرماندهان حزب ا... در پناهگاهی در این مجتمع استقرار یافته اند که این بار نیز ارتش رژیم صهیونیستی دچار اشتباه اطلاعاتی و عملیاتی گردید .
2- مواضع
- شیمون پرز: ایران همواره با سیاستهای ما مخالفت می کند که نمی توانیم بیش از این تحمل کنیم . ایران در برخی اقدامات حزب ا... علیه اسرائیل دست دارد .
- شائل موفاز وزیر کابینه رژیم صهیونیستی : باید بپذیریم که در حالی جنگ به پایان می بریم که شکست خورده ایم .
- وزیر خارجه اسرائیل ، زیپی لیونی گفت : قطعنامه 1701 همه اهدافی را که اسرائیل به دنبال آن بود تامین کرد و نیروهای ارتش لبنان باید هر چه زودتر در جنوب این کشور مستقر شوند زیرا تا زمانی که نیروهای لبنانی و بین المللی در جنوب مستقر نشوند ، آتش بس برقرار نخواهد شد . همچنین لیونی اعلام کرد : حل مساله مزارع شبعا بر اساس قطعنامه 1680 صورت می گیرد و نه قطعنامنه 1701 . آتش بس باید به خلع سلاح حزب ا... بیانجامد و اصلا این حزب باید برچیده شود زیرا قطعنامه اخیر برای برچیدن حزب ا... تصویب شده نه فقط خلع سلاح آن . این در حالی است که لیونی پیش از این گفته بود هیچ ارتشی در دنیا قادر نیست که تنها با استفاده از گزینه نظامی ، حزب ا… را خلع سلاح کند .
3- اخبار
- کابینه رژیم صهیونیستی در نشست روز یکشنبه خود در شهر بیت المقدس ، قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توقف اقدامهای نظامی را پذیرفت .
- دیلی تلگراف : نخست وزیر رژیم صهیونیستی تحت فشارهای فزاینده ای در کابینه خود قرار گرفته است تا به محض برقراری آتش بس در جنگ با لبنان ، استعفاء دهد .
- یکی از نمایندگان عرب کنیست ( پارلمان رژیم صهیونیستی ) از بروز اختلافات شدید میان احزاب این رژیم بر سر تجاوز به لبنان خبر داد و افزود : روزنامه های صهیونیستی از ترس رسیدن خبر این اختلافات به حزب ا… لبنان و همچنین از ترس تضعیف روحیه ارتش صهیونیستی از انتشار آنها خودداری می کنند .
- رویترز : به نقل از یک منبع امنیتی اسرائیل اعلام کرد : تل آویو قصد دارد دو لبنانی را که در جریان درگیری با جنبش حزب ا... در جنوب لبنان ربوده شده بودند به مقامات بیروت تسلیم کنند .
ج- مواضع و واکنشها :
1- آمریکا
- کاندولیزا رایس در گفتگو با یکی از شبکه های تلویزیونی رژیم صهیونیسیتی اظهار داشت : من امیدوارم که ظرف چند روز آینده درگیریهای زمینی پایان یابد .
- ترکیش دیلی نیوز نوشت : « نیوت گینگریچ » تحلیلگر و سخنگوی پیشین مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به جنگ فعلی اسرائیل در لبنان ، جنگ داخلی در عراق ،‌موضوع هسته ای ایران و مسائل مربوط به آن ، کشف حملات تروریستی اخیر در فرودگاه لندن ، جنگ ناتو در افغانستان ، چنین عنوان می کند که این روند چیزی نیست جز اینکه نشانه هایی مبنی بر حرکت جهان به سوی جنگ جهانی سوم است .
2- اروپا
• اتحادیه اروپا
خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که امیدواریم که مسئولان اسرائیل از درگیریهای بیش از یک ماه علیه لبنان درس عبرت گرفته باشند . سولانا خاطر نشان کرد نیروهای بین المللی قوی متشکل از نیروهای چند کشور عضو اتحادیه اروپا خیلی سریع در جنوب لبنان مستقر خواهند شد .
• فرانسه
وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد اکنون باید از دیپلماسی برای اجرای قطعنامه 1701 کمک گرفت . وی بدون محکوم کردن جنگ افروزی رژیم صهیونیستی خاطر نشان کرد : هیچ چیز نمی تواند تخریب لبنان را توجیه کند . دوست بلازی افزود : پاریس هرگز به این مسئله عقیده ندارد که یک راه حل نظامی می تواند مسئله حزب ا... را حل و فصل نماید .
• فنلاند
وزیر امور خارجه فنلاند که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد ، اظهار داشت که حزب ا... از ایران دستور نمی گیرد و اسرائیل نمی تواند حزب ا... را تنها با استفاده از شیوه نظامی از بین ببرد .
ارکیوتومیویا افزود : در نهایت باید با راه حل سیاسی این مسئله حل شود و در آن دیدگاههای دولت لبنان و همچنین پشتیبانهای خارجی حزب ا... یعنی ایران و سوریه نیز گنجانده شود .
3- جهان اسلام
• لبنان
- امیل لحود رئیس جمهور لبنان با تبریک به مقاومت لبنان گفت : رژیم صهیونیستی برای جبران شکست خود برخلاف خواسته های شورای امنیت به حملات خود ادامه می دهد .
- هیات وزیران لبنان با محکوم کردن جنایات جنگی اسرائیل در لبنان ، در نشست فوق العاده خود قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره لبنان را با وجود داشتن ملاحظات فراوان درباره آن با اجماع پذیرفت.
- دولت لبنان اعلام کرد : 6 کشور مغرب ، اندونزی ،‌ ایتالیا ،‌ ترکیه ،‌ اسپانیا و مالزی با اعزام نیروهای نظامی خود به مرز بین لبنان و رژیم صهیونیستی برای اجرای عملیات صلح بانی موافقت کردند .
• مصر
- حسنی مبارک رئیس جمهور مصر با اشاره به نا متعادل و نابرابر بودن قطعنامه 1701 شورای امنیت درباره لبنان در عین حال گفت که این قطعنامه گامی در مسیر درست به شمار می رود .
- الشرق الاوسط : تلاش شماری از نمایندگان پارلمان مصر برای اخراج سفیران آمریکا و اسرائیل از قاهره
• عربستان
پادشاه عربستان عبدا... بن عبدالعزیز : کشورش در هر شرایطی از لبنان حمایت می کند .
• ایران
- پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد : قطعنامه اخیر شورای امنیت راه فراری برای رژیم صهیونیستی از شکست های پیاپی در برابر حزب ا... لبنان بود .
- متکی : قطعنامه لبنان ، اعلام شکست نظامی اسرائیل است .
- سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان قطعنامه 1701 مربوط به مردم و دولت لبنان دانست که باید در مورد آن اظهار نظر و تصمیم گیری کنند ، اما گفت : این قطعنامه نامتوازن است .
قطر
وزیر امور خارجه قطر و معاون نخست وزیر : در آینده نه چندان دور زمانی فرا خواهد رسید که دیگر رهبران کشورهای اسلامی نیز همچون محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران خواستار محو اسرائیل از صفحه روزگار شوند .
• سوریه
سوریه اعلام کرد از موافقت لبنان با قطعنامه صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل با هدف پایان دادن به درگیریها حمایت می کند .
• سازمان کنفرانس اسلامی
دفتر دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی در جده با صدور بیانیه ای اعلام کرد که احسان اوغلو ضمن استقبال سازمان کنفرانس اسلامی از قطعنامه 1701 شورای امنیت ابراز امیدواری کرد که این قطعنامه به بازگشت امنیت و ثبات به لبنان کمک کند .
• شورای همکاری خلیج فارس
شورای همکاری خلیج فارس با انتقاد شدید از قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره لبنان این قطعنامه را " نا برابر " توصیف کرد . عبدالرحمن بن العطیه دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه ای اعلام کرد که قطعنامه 1701 به اندازه کافی منافع لبنان ، وحدت ، امنیت ، ثبات و سلامت منطقه ای این کشور را مد نظر قرار نداده است .
• سازمان ملل
سازمان ملل متحد اعلام کرد ، سران لبنان و اسرائیل موافقت کردند آتش بس از ساعت 5 به وقت گرینویچ برابر 8 بامداد به وقت محلی به اجرا درآید .
د - افکار عمومی و تظاهرات کنندگان
- هزاران آمریکایی با برگزاری تظاهرات در پارک لافایت مقابل کاخ سفید تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان را محکوم کردند .
- تظاهرات ضد اسرائیلی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله : آمریکا ، آلمان ،‌ فرانسه و اتریش برگزار شد و شرکت کنندگان بر ضرورت توقف فوری جنایات جنگی رژیم اسرائیل در لبنان و فلسطین تاکید کردند .
ه - نخبگان
روشنفکران یهودی ساکن فرانسه با امضاء طوماری حملات خونین ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان را محکوم و خواستار آتش بس فوری در خاورمیانه شدند . روزنامه فرانسوی « لوموند»گزارش می دهد : برخی از شخصیتهای برجسته یهودی ساکن فرانسه اظهار داشتند که یهودیان فرانسه چشم بسته از اسرائیل حمایت نمی کنند .
و - ملاحظات
1- روزنامه اسرائیلی « هاآرتص » در تحلیل خود به قلم « آری شاویت»آورده است : " المرت " نخست وزیری است که روزنامه نگارها او را اختراع و از وی حمایت کردند و او نیز نقش خود را برای روزنامه نگارها حفظ کرده است ، اکنون روزنامه نگارها می گویند : کنار برو ‍‍، گرچه درخواستی غیر عاقلانه است ، اما مشروع می باشد . این روزنامه در ادامه می نویسد : اما یک چیزی باید روشن شود ، اگر " المرت" از جنگی که خود به وجود آورده بگریزد ، حتی برای یک روز هم نخواهد توانست در مسند قدرت باقی بماند جرات ، محدودیت های خود را دارد و شما نمی توانید یک ملت را به جنگ بکشانید و قول پیروزی بدهید و شکستی تحقیر آمیز را متحمل شوید و در قدرت نیز بمانید .
« آری شاویت » می نویسد : شما نمی توانید 120 اسرائیلی را در گور بگذارید ، میلیونها اسرائیلی را برای یک ماه در پناهگاه نگاه دارید و بگویید که اشتباه کردم و به خوش گذرانی خود بپردازید .
« شاویت » می نویسد : " المرت " با اشتباه در جنگ هوایی نیز قماربازی کرد و به طور عجیبی در جنگ زمینی نیز بعدها همین اشتباه را مرتکب شد و نتوانست طرح اصلی نظامی را پیاده کند و با تکبر و شتاب لنگ لنگان و بدون تمرکز وارد جنگ شد و ساکنان شمالی اسرائیل را که خانه های آنان در جبهه جنگ در زیر آتش بود ، نادیده گرفت و به طور شرم آوری در جبهه دیپلماتیک نیز شکست خورد . وی گفت : به همین جهت این روز ، روز سید حسن نصرا... است تا به جهانیان اعلان پیروزی کند ، در صورتی که اسرائیل کوبیده شده و خون آلود ، نیاز به یک شروع جدید و رهبریت جدیدی خواهد داشت و آن نخست وزیری واقعی است .
2- هفته نامه « آبزرور» در گزارشی رژیم اسرائیل را شکست خورده جنگ لبنان معرفی کرده و نوشت : با وجود اینکه کارگردانان ماجراجویی نظام اسرائیل در لبنان همچنان در تلاش هستند تا در افکار عمومی اسرائیل خود را پیروز این درگیری نشان دهند اما واقعیت این است که آسیبهای وارد شده به اسرائیل بیش از پیروزیهای کسب شده توسط این کشور است . این نشریه افزود : اسرائیل از نظر نظامی برای بار دوم در برابر مقاومت شدید نیروهای شبهه نظامی حزب ا... قرار گرفت و در رسیدن به هدف نابود کردن حزب ا... ناموفق عمل کرد .
به نوشته آبزرور ، حمله های موشکی حزب ا... همچنین موجب شد آسیب پذیری اسرائیل در برابر حمله ها آشکار شده و اسرائیل قدرتمندترین اسلحه روانی خود را نیز که شکست ناپذیر جلوه کردن درعملیات نظامی بود از دست بدهد .
این نشریه نوشت ، نحوه عملکرد اسرائیل در درگیری لبنان همچنین باعث شد ، سیاستمداران و فرماندهان نظامی این کشور در 2 هفته اخیر تحت فشار مضاعف داخلی قرار بگیرند .
این چالش با کاهش محبوبیت ایهود المرت نخست وزیر اسرائیل همراه بوده است . این هفته نامه نوشت ، تقاضاهایی از المرت برای کناره گیری از سمت خود احتمالا باعث خواهد شد وی پس از برقراری آتش بس در منطقه بایک درگیری سیاسی داخلی در اسرائیل مواجه شود .
هفته نامه ساندی تایمز نیز امروز در گزارشی تداوم و تشدید حملات نظامی رژیم صهیونیستی به لبنان را آخرین تلاش مقامات اسراییل برای اعلام تبلیغاتی پیروزی پیش از اجرای قطعنامه شورای امنیت از روز دوشنبه دانست.
3- به نقل از نیویورکر : یک منبع آگاه در کاخ سفید در گفتگو با هرش تحلیل گر برجسته آمریکایی گفت: «قبل از ماجرای 12 جولای، مقامهای اسرائیلی چندین بار در واشنگتن با همتایان آمریکایی خود دیدار کردند، هدف از این دیدارها گرفتن چراغ سبز از آمریکا برای بمباران لبنان بود و می‌خواستند ببینند آمریکا چقدر با آنها همراهی می‌کند، برای این منظور آنها اول از همه با دیک چنی معاون جرج بوش دیدار کردند».
طرح اولیه این بود که اسرائیل در برابر هر اقدام دیگر حزب‌ا... دست به بمباران بزند و با تخریب زیرساختهای لبنان ، اقلیتهای سنی و مسیحی را علیه حزب ‌ا... بشوراند . این طرح بازتاب برنامه آمریکا برای حمله به تأسیسات اتمی ایران بود و برای همین بود که آمریکا با مخالفت با هرگونه آتش‌بس ، راه را برای حملات اسرائیل هموار می‌کرد .
دولت آمریکا چند دلیل برای حمایت از حملات اسرائیل داشت . اول این که این حملات راه را برای تقویت دولت لبنان در جنوب این کشور فراهم می‌کرد و دوم اینکه کاخ سفید می‌خواست حزب ‌‌ا...را از موشک‌هایش خلع کند . زیرا گزینه حمله نظامی به تأسیسات اتمی ایران باید بدون نگرانی از سامانه موشکی حزب‌ا... بررسی می‌شد .
منابع آگاه در کاخ سفید به هرش گفتند : «ما به اسرائیلیها گفتیم اگر می‌خواهید به جنگ بروید ما پشت سر شما هستیم . اما فکر می‌کنیم این کار را باید زودتر و تا قبل از پایان دوران بوش انجام دهید . زیرا بعد از بوش معلوم نیست موضع هسته‌ای آمریکا در قبال ایران چگونه خواهد بود».
یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا نیز گفت : «چنی معتقد بود که عملکرد اسرائیل در برابر لبنان چیزهای زیادی به ما در برخورد با ایران می‌آموزد».
یک مشاورنزدیک به اسرائیل گفت : «هدف بلند مدت آمریکا ایجاد یک ائتلاف سنی متشکل از عربستان سعودی، اردن و مصر است که با آمریکا واروپا در اعمال فشار بر ایران همراه شوند . اما قبل از آن اسرائیل باید بتواند حزب‌ا... را شکست دهد».
یک مقام کاخ سفید گفت: «مقاومت سرسختانه حزب‌ا... باعث شده است که بسیاری از مقام‌های کاخ سفید عقب بنشینند».
4- نشریه آمریکایی نیوزویک : « نصرا... فرزند یک خانواده شیعی در یک محله فقیر نشین در شرق بیروت توانست کاری بکند که اکثر رهبران عرب نتوانستند . او یک ماه تمام مقابل حملات ارتش پیشرفته اسرائیل مقاومت کرد و اکنون که قرار است جنگ به پایان برسد ، بی شک وی قهرمان اصلی جهان عرب خواهد بود » .
به نوشته نیوزویک ، هرچند برخی رهبران عرب در ابتدای مقاومت ، از نصرا... انتقاد کردند اما اکنون دیگر قادر به چنین کاری نیستند .
ژنرال یوسی کوپرواسر رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل در گفت و گو با نیوزویک اعتراف کرد : نصرا... با شجاعتش برای مقابله و ایثار ، غرور از دست رفته اعراب را احیا کرد .
یوسی آلفر یک مقام ارشد موساد نیز درباره نصرا... گفت : « او آدم زیرکی است و با اقدامات خود مایه رشک دوست و دشمنان است .»
خالد مصطفی یکی از همکلاسیهای سابق نصرا... می گوید : « نصرا... در همان دوران جوانی بسیار پخته رفتار می کرد و در واقع هرگز قبل از فکر کردن حرف نمی زد . »
این هفته نامه افزود : « نصرا... همیشه همراه مبارزان دیگر است و حتی پسرش هادی 18 ساله قربانی حملات اسرائیلیها شد .»
ز - تجزیه و تحلیل
کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در چهارشنبه هفته گذشته ، ضمن تشکیل جلسه ، انجام عملیات وسیع نظامی را در جنوب لبنان به تصویب رسانید . رژیم جعلی اسرائیل در این انگاره بود که در آخرین فرصتهای باقی مانده قبل از اجرایی شدن آتش‌بس ، ضمن کسب پیروزی نظامی درخور توجه ، به اهداف زیر دست پیدا کند:
1- بازسازی و ترمیم هیمنه و اقتدار شکسته شده ارتش اسرائیل
2- بازسازی روحی و روانی ارتش و خارج کردن آن از زیربار انتقادها و فشارها
3- خارج کردن دولت از زیر بار انتقادات شدید افکار عمومی (داخلی و خارجی) و رسانه‌ها
4- بازسازی افکار عمومی و تغییر نگرش آنان نسبت به کارآمدی و اقتدار دولت و ارتش
5- تقلیل جایگاه حزب‌ا... و رهبری آن در نزد افکار عمومی لبنان، جهان اسلام و دنیا
6- جلوگیری از سقوط دولت اولمرت و پیامدهای ناشی از آن
این مرحله که از روز شنبه برابر با سی و یکمین روز مقاومت آغاز شد ، در واقع ناظر بر هشتمین مرحله از جنگ آمریکا و اسرائیل علیه مقاومت اسلامی است که با الگوبرداری از تاکتیک‌های عملیاتی آمریکا در عراق طراحی گردید .
هشتمین مرحله عملیات بر اساس خیزهای بلند طراحی گردید ، درحالیکه ارتش اسرائیل تا قبل از این با انجام عملیاتهای مثلثی محدود و خیزهای کوتاه سعی می‌کرد به اهداف خود دست پیدا کند . طرح مانور این مرحله عبارت بود از:
1- تأمین جناح راست منطقه عملیات:
ارتش رژیم صهیونیستی با انتخاب نزدیکترین منطقه مرزی به رودخانه لیطانی ، پیشروی از این محور را مد نظر قرار داد تا با ایجاد یک دالان نظامی ، علاوه بر قطع ارتباط منطقه جنوب لیطانی با منطقه بقاع، عملاً جناح راست منطقه عملیاتی مورد نظر نیز تأمین گردد .
2- انجام تک دورانی از محور الطیبه:
پس از تأمین جناح راست منطقه عملیات ، پیشروی بصورت تک دورانی ازمحور الطیبه ، وادی الحجیره به سمت القنطره و عشیت‌القصیر آغاز می‌گردید . ارتش رژیم صهیونیستی سعی داشت در این مرحله با جناح دادن به رودخانه لیطانی ، امکان پیشروی و مانور خود را به سمت چپ منطقه عملیاتی و در امتداد این رودخانه تسهیل نماید.
3- انجام عملیات هلی‌برن و الحاق:
همزمان با موفقیت در اجرای تک دورانی، ارتش رژیم صهیونیستی بر اساس تاکتیک‌های عملیاتی آمریکا در عراق، با انجام هلی‌برن در منطقه القندوریه ، عملیات الحاق را شکل می‌داد و در تداوم آن نیز عملیات به سمت سواحل صور گسترش می‌یافت .
این طرح عملیاتی در صورت موفقیت می‌توانست از یک‌سو ضمن محاصره منطقه جنوب لیطانی ، شرایط دشواری را برای نیروهای مقاومت اسلامی مستقر در منطقه ایجاد کند و از سوی دیگر پیروزی درخور توجهی را در آخرین لحظات قبل از اجرای آتش‌بس برای آمریکا و رژیم صهیونیستی رقم بزند .
مقاومت شجاعانه رزمنگان حزب‌ا... و هدف قرار گرفتن بالگرد رژیم صهیونیستی که منجر به کشته شدن 18 نظامی اسرائیلی گردید و همچنین عدم کسب موفقیت در محور القنطره و عشیت‌القصیر، ناکامی و شکست مفتضحانه طرح آمریکایی در هشتمین مرحله از جنگ علیه مقاومت اسلامی را رقم زد .
این طرح رؤیایی و خیال‌پردازانه آمریکائیها خسارات و تلفات بسیار سنگینی رابه ارتش رژیم صهیونیستی وارد کرد ، بگونه‌ای که باردیگر مقامات و رسانه‌های صهیونیستی مجبور شدند از این مرحله از عملیات بعنوان روز سیاه یاد کنند و برخلاف ادعاهای قبلی خود ، به آتش‌بس تن دردهند. تلفات و خسارات رژیم صهیونیستی دراین مرحله عبارت بودند از :
- هلاکت 35 نیروی نظامی ارتش اسرائیل
- زخمی شدن بیش از 200 نفر از نظامیان رژیم صهیونیستی
- انهدام 54 دستگاه تانک میرکاوا
- انهدام 7 دستگاه بولدوزر
- ساقط شدن یک فروند هواپیمای جاسوسی
- ساقط شدن یک فروند بالگرد

مرکز اطلاع رسانی بصیرت/  قرارگاه تبلیغی و عملیات روانی مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات