تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۱  ، 
کد خبر : ۹۴۳۴۱
در گفت‌وگوی تفصیلی فارس با مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس تشریح شد:

جزئیات 12میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و تکمیل 5 فاز پارس جنوبی در دولت نهم


علی وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین منابع گازی مشترک جهان بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس و به فاصله 100 کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار گرفته که در سال 1369 با حفر اولین چاه اکتشافی براساس نتایج حاصل از لرزه‌نگاری، وجود گاز در این مخزن به تایید رسید.
وی وسعت کل میدان را 9700 کیلومتر و بخش متعلق به ایران را 3700 کیلومتر مربع اعلام کرد و گفت: براساس آخرین برآوردهای انجام شده ذخیره درجای این بخش حدود 14 تریلیون مترمکعب برآورد گردیده که معادل 8 درصد کل ذخائر گازی جهان و 50 درصد ذخائر گازی شناخته شده کشور است.
به گفته وی، این بخش از میدان دارای ذخیره‌ای بالغ بر 18 میلیارد بشکه میعانات گازی بوده که با توجه به وسعت این میدان، توسعه آن در فازهای مختلف مطابق با برنامه‌های پنج‌ساله توسعه با هدف تامین تقاضای روبه رشد گاز طبیعی اعم از مصارف داخلی در کشور و تزریق آن به میادین نفتی بمنظور صیانت از مخازن و همچنین صادرات گاز در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.
وکیلی تصریح کرد: براساس مطالعات مخازن و نتایج حاصل از حفر چاه‌های اکتشافی، برداشت روزانه تا 28 میلیارد فوت مکعب از میدان پیش‌بینی می‌گردد که این میزان در قالب تقسیم بندی بلوک‌های دریایی بصورت 28 فاز استاندارد خواهد بود.
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه تاکنون قرارداد توسعه 15 فاز از این میدان با پیمانکاران داخلی و خارجی منعقد شده، افزود: در حال حاضر چهار فاز در مرحله ارزیابی فنی پیشنهادات پیمانکاران و شش فاز در مرحله مناقصه قرار دارد. مذاکرات قراردادی فازهای 11، 13 و 14 که برای تولید LNG برنامه‌ریزی شده‌اند نیز در جریان است.
وی یادآور شد: به منظور ایجاد امکانات پشتیبانی و تدارکاتی مورد نیاز بهره‌برداری فازهای مختلف، پروژه‌های مشترک شامل شهرک مسکونی در مناطق جم و شیرینو، احداث جاده به طول 70 کیلومتر بصورت چهار خطه از جم به بندر عسلویه، تامین آب دریا، دو خط لوله 56 اینچ جهت انتقال گاز هر یک به طول 70 کیلومتر تا محل اتصال به خط لوله سوم سراسری گاز، فرودگاه و مهار سیلاب نیز اجرا شده است.
به گفته وی، این شرکت در قالب وظایفی که بعهده آن گذاشته شده، توسعه مخازن پارس شمالی، گلشن و فردوسی را نیز در دست اقدام دارد که در سال 1386 عقد قرارداد توسعه میدان گلشن و فردوسی با برآورد سرمایه‌گذاری حدود 6 میلیارد دلار با یک شرکت مالزیایی انجام و قرارداد طرح توسعه پارس شمالی نیز در مراحل نهائی قرار دارد.
توسعه فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی
وکیلی با اشاره به اهداف توسعه این فازها گفت: تولید روزانه 110 میلیون مترمکعب گاز ترش جهت تزریق به چاههای نفتی جنوب کشور از طریق خط لوله‌ای بطول 512 کیلومتر و قطر 56 اینچ، تولید 158 هزار بشکه میعانات گازی در روز و 1.6 میلیون تن LPG در سال به عنوان اهداف توسعه این سه فاز درنظر گرفته شده که قرارداد آن با شرکت‌های پتروپارس و STAT OIL به روش بیع متقابل منعقد شده است.
به گفته وی، فاز اول و دوم این طرح با ظرفیت تولید روزانه 2.6 میلیارد فوت مکعب گاز در سال گذشته به بهره‌برداری رسید.
وی اهم فعالیت‌های انجام شده در این فازها را اتمام عملیات حفاری 30 حلقه چاه توصیفی و توسعه‌ای، احداث سه خط لوله زیر دریا هر کدام به طول تقریبی 100 کیلومتر، تولید و ارسال گاز به خشکی از دو سکوی فازهای 8 و 9 ، نصب و راه‌اندازی گوی شناور دوم و آغاز عملیات بارگیری میعانات گازی، راه‌اندازی و بهره‌برداری از پالایشگاه خشکی فازهای 6 و 7 و 8، راه‌اندازی کامل چهار واحد توربین و مولد نیروگاه گازی پالایشگاه و انجام تنظیمات نهایی ایستگاه تقلیل فشار اعلام کرد.
نگاهی به وضعیت فازهای 9 و 10
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه افزود: این طرح با هدف تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز تصفیه شده جهت مصارف داخلی، 8 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، تولید سالانه 1.05 میلیون تن گاز مایع (LPG) و یک میلیون تن اتان طراحی که قرارداد این دو فاز (بجز بخش حفاری) بصورت فاینانس با مشارکت OIEC و IOEC و LG کره جنوبی منعقد شده است.
وی گفت: شروع به بهره‌برداری از پالایشگاههای این دو فاز در آبان ماه سال گذشته آغاز و در بهمن ماه با ظرفیت کامل 50 میلیون متر مکعب به بهره‌برداری رسید.
وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در این دو فاز گفت: تولید گاز تصفیه شده از واحد تصفیه شماره 1، 2، 3 و 4 ، راه‌اندازی واحدهای پشتیبانی پالایشگاه، اتمام عملیات لوله‌گذاری ساحلی و زیر دریایی، اتمام عملیات نصب پایه سکوهای دریایی، ادامه عملیات راه‌اندازی سکوهای دریایی نصب شده است.
طرح‌های در دست اجرا
فاز 12 و تولید 10 میلیون تن LNG در سال
وی یادآور شد: این طرح با هدف تولید روزانه 85 میلیون متر مکعب گاز غنی، 110 هزار بشکه میعانات گازی، 600 تن گوگرد دانه بندی شده و 10 میلیون تن LNG‌ در سال طراحی شده است. قرارداد این طرح با شرکت پتروپارس بصورت بیع متقابل منعقد شده و شرکت ورلی پارسوز نیز به عنوان مشاور طراحی انتخاب شده است.
وکیلی پیشرفت فیزیکی این طرح را حدود 20 درصد اعلام کرد.
وی اتمام عملیات حفاری اولین چاه توصیفی و ادامه عملیات حفاری دومین چاه، صدور سفارش خرید و تولید ورق‌های مخازن، برگزاری مناقصه تامین دکل دوم حفاری، عملیات ساخت خط لوله دریایی، ساخت سازه فوقانی با پیشرفت فیزیکی 3.24 درصد، پیگیری تامین اقلام دارای مدت زمان تحویل طولانی، شروع عملیات پوشش دهی لوله‌های 32 اینچ و 4.5 اینچ خط لوله زیر دریا و انجام مهندسی بخش خشکی و دریا و برگزاری مناقصات مورد نیاز از مهم‌ترین اقدامات انجام گرفته در این فاز است.
توسعه فازهای 15 و 16 با هدف تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز
به گفته وی، این طرح با هدف تامین گاز طبیعی مورد نیاز کشور به میزان 50 میلیون متر مکعب در روز، تولید 80 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد در روز همچنین تولید 10.5 میلیون تن گاز مایع (LPG)‌و یک میلیون تن اتان در سال طراحی شده است.
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه قرارداد این دو فاز با استفاده از صندوق ذخیره ارزی و فاینانس با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، ‌شرکت ایزوایکو، صف و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریائی در آذر ماه 85 منعقد شده، گفت: میزان پیشرفت فیزیکی کل طرح تا پایان اسفند ماه 87 حدود 25 درصد می‌باشد.
وی اهم فعالیت‌های انجام شده در این دو فاز تا کنون را تهیه خط لوله 32 اینچ بخش دریایی با پیشرفت 96.42 درصد، تهیه خط لوله 4.5 اینچ دریا با پیشرفت 99.96 درصد، انجام عملیات لوله‌گذاری دریا و خشکی بطول 5 کیلومتر، آغاز عملیات احداث پالایشگاه خشکی، ساخت مخازن گازی با پیشرفت فیزیکی 75 درصد، آغاز خرید لوازم مورد نیاز ساخت جکت‌ها و کالاهای مورد نیاز برای عملیات حفاری برشمرد.
توسعه فازهای 17 و 18 با 17 درصد پیشرفت
وکیلی در ادامه با اشاره به طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس حنوبی گفت: این طرح با هدف تامین و تولید50 میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد در روز، 105 میلیون تن گاز مایع (LPG) و یک میلیون تن اتان در سال طراحی شده است.
شرکتهای ایدور (48 درصد) ، تاسیسات دریائی (21 درصد) ، مهندسی و ساخت صنایع نفت (31 درصد) به عنوان پیمانکاران این طرح انتخاب شده‌اند.
قرارداد این دو فاز بصورت فاینانس بوده و میزان پیشرفت فیزیکی کل فاز تاکنون حدود 17 درصد می‌باشد.
وی در خصوص اقدامات انجام شده در این دو فاز یادآور شد: اتمام مهندسی FEED پالایشگاه خشکی، آماده‌سازی سایت با 93 درصد پیشرفت فیزیکی، 13.5 درصد پیشرفت فیزیکی بخش خشکی، مهندسی خط لوله زیر دریا با 99.34 درصد پیشرفت، مهندسی پایه و میانی سکوها و پایه سکوها با 55.8 درصد پیشرفت فیزیکی، آغاز ساخت پایه سکوها، ادامه ساخت مخازن LPG و پی کنی مخازن پالایشگاه خشکی، مهندسی تفصیلی پالایشگاه خشکی با پیشرفت فیزیکی 43.21 درصد و انعقاد قرارداد حفاری 44 حلقه چاه از آخرین فعالیت‌های صورت گرفته در این دو فاز است.
طرح‌های پیش بینی شده جهت تولید گاز طبیعی مایع (LNG)
تولید سالانه 10 میلیون تن LNG از فاز 11
به گفته وی، این طرح با هدف تولید میعانات گازی و تولد گاز ترش برای فروش به شرکت پارس ال ان جی طراحی شده است. تولیدات این فاز شامل 56.6 میلیون متر مکعب گاز غنی در روز و 70 هزار بشکه میعانات گازی در روز می‌باشد. همچنین شرکت PARS LNG تولید 10میلیون تن گاز طبیعی مایع (LNG) در سال را در برنامه خود دارد.
وکیلی افزود: تفاهم‌نامه اجرائی این طرح با شرکت توتال بصورت بیع متقابل در ژانویه 2005 منعقد شده و عملیات مهندسی پایه دریا و خشکی آن انجام شده است. شروع عملیات اجرائی منوط به تصمیم‌گیری نهائی سرمایه‌گذاری (FID) خواهد بود.
فازهای 13 و 14 و تولید سالانه 16 میلیون تن LNG
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: این طرح با هدف تامین گاز ترش مورد نیاز PERSAIN LNG طراحی شده که تولیدات آن شامل 105 هزار بشکه میعانات گازی و 84 میلیون متر مکعب در روز گاز ترش جهت تحویل به واحدهای گاز طبیعی مایع برای تولید 16 میلیون تن LNG‌ در سال می‌باشد.
قرارداد خدمت این طرح با شرکت‌های شل و رپسول در بهمن ماه سال 1385 بصورت بیع متقابل منعقد شده شروع عملیات اجرائی آن نیز منوط به تصمیم‌گیری نهائی سرمایه‌گذاری (FID) خواهد بود.
وی انجام عملیات مهندسی FEED بخش خشکی و دریا، انجام عملیات فنس کشی موقت سایت اصلی و تعیین حریم سایت اصلی، تهیه اسناد مناقصه انتخاب پیمانکار آماده سازی سایت اصلی طرح و تهیه اسناد مناقصه پروژه مهار سیلاب به منظور حفظ تاسیسات پالایشگاهی را از جمله فعالیت های صورت گرفته در این دو فاز عنوان کرد.
فاز 19 و تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز
وی در خصوص اهداف توسعه این فاز یادآور شد: برنامه تولید در نظر گرفته شده برای این طرح عبارت تولید 50 میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد در روز و نیز تولید 1.05 میلیون تن گاز مایع (LPG) و یک میلیون تن اتان در سال است.
به گفته وی، مناقصه این طرح‌ها در در حال انجام است و تا پایان تابستان واگذار خواهند شد.
فازهای 20 و 21 با 5.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری
وکیلی در مورد توسعه این فازها نیز گفت: هدف توسعه این دو فاز تولید 50 میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد در روز و نیز تولید 1.05 میلیون تن گاز مایع (LPG) و یک میلیون تن اتان در سال می‌باشد.
وی افزود: برنده مناقصه توسعه این دو فاز کنسرسیومی به رهبری شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت «اویک» می‌باشد. سرمایه مورد نیاز برای توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی حدود 5.5 میلیارد دلار برآورد شده که از زمان امضای قرارداد، دریافت پیش پرداخت و تحویل زمین به پیمانکار، 52 ماه زمان برای توسعه این فازها در نظر گرفته شده است.
فازهای 22، 23 و 24 با هدف صادرات به ترکیه و اروپا
وی برنامه تولید در نظر گرفته شده برای این فاز را تولید 42.5 میلیون متر مکعب گاز طبیعی، 57 هزار بشکه میعانات گازی و 300 تن گوگرد در روز و همچنین تولید 800 هزار تن گاز مایع (LPG) و 750 هزار تن اتان در سال برشمرد و گفت: قرار است به موازات انجام مناقصه برخی از مراحل اولیه طرح شامل طراحی و آماده سازی سایت انجام پذیرد.
توسعه لایه نفتی پارس شمالی با هدف تولید روزانه 54 هزار بشکه نفت خام
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح اهداف این طرح اظهار داشت: این طرح با هدف تولید روزانه 35 هزار بشکه نفت خام در فاز اول و 54 هزار بشکه نفت خام در فاز دوم به شرکت پتروایران واگذار شده است اجرای این طرح به صورت بیع متقابل بوده و در جهت توسعه این میدان طی سال 85 حفاری 6 حلقه چاه توسعه‌ای و مناقصه انتخاب پیمانکار ساخت سکوی دریایی برگزار و شرکت صف به عنوان پیمانکار ساخت و نصب انتخاب شد. مراحل مهندسی تفصیلی پروژه انتخاب پیمانکار تأمین و تجهیز تأسیسات فرآیندی در حال انجام می‌باشد.
وی اهم فعالیت‌های انجام شده در این زمینه را اتمام ساخت پایه سکو در بندرعباس، انجام عملیات LOAD OUT پایه سکو، انجام فعالیت‌های خرید کالای مورد نیاز برای سازه دریایی، انعقاد قرارداد FPSO با شرکت LOG و انجام اقدامات اولیه برای آغاز ساخت سازه فوقانی عنوان کرد.
تولید سالانه 10 میلیون تن LNG از میادین گلشن و فروسی
وکیلی گفت: میادین گلشن و فروسی در فاصله 60 و 90 کیلومتری ساحل و در آب‌های خلیج فارس در استان بوشهر واقع شده‌اند. باتوجه به اینکه توسعه این دو میدان به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شده لذا در سال 85 تفاهم‌نامه توسعه این دو میدان به منظور تولید تا 70 میلیون متر مکعب در روز و تبدیل آن به 10 میلیون تن LNG در سال و 12.5 میلیون متر مکعب گاز طبیعی سبک جهت تحویل به شبکه سراسری کشور با یک شرکت مالزیایی امضاء شده است.
به گفته وی، مراحل مختلف تهیه و تدوین قرارداد خدمت و تهیه برنامه توسعه میدان در کمتر از یک سال انجام شد و نهایتا قرارداد بخش بالادستی توسعه این دو میدان در اوایل دی ماه 86 با برآورد سرمایه گذاری حدود 6 میلیارد دلار منعقد گردید. روش قرارداد در بخش بالادستی به صورت بیع متقابل بوده و در بخش میان دستی و پایین دستی از طریق سرمایه‌گذاری طرف مالزیایی انجام خواهد شد.
وی یادآور شد: در حال حاضر پیمانکار طراحی پایه دریا و خشکی انتخاب شده و عملیات طراحی پایه دریا با پیشرفت 5 درصد در دست اقدام است. حفاری اولین چاه توصیفی میدان گلشن به پایان رسیده و نتایج به پیمانکار اعلام شده است.
نگاهی به میدان گازی پارس شمالی
وکیلی در مورد آخرین وضعیت میدان مستقل گازی پارس شمالی نیز گفت: برگزاری مناقصات جهت انتخاب مشاور مهندسی مطالعات جامع مدلی مخزن در سال 85 انجام و مشاور مربوطه انتخاب شده است. بر اساس مطالعات انجام شده توسط مشاور امکان تولید تا 3 هزار و 600 میلیون فوت مکعب در روز از مخزن وجود دارد. بر اساس تفاهمنامه امضاء شده بایک شرکتی چینی قرارداد توسعه میدان تا چهار فاز (هرکدام 900 میلیون فوت مکعب در روز) انجام پذیرفته و گاز تولیدی توسط تأسیسات مایع سازی تبدیل به 20 میلیون تن LNG در سال می گردد.
12 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی در دولت نهم
وی تصریح کرد: طی 4 سال گذشته از ابتدای سال 84 تا پایان سال گذشته بیش از 182 میلیارد و 920 میلیون متر مکعب گاز از چاه‌های حفر شده در پارس جنوبی برداشت شده که در همین مدت بیش از 271 میلیون و 856 هزار بشکه میعانات گازی نیز تولید شده است.
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: روند سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در پارس جنوبی طی 4 سال اخیر روندی پویا و مثبت داشته به نحوی که میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در این منطقه در سال 1384حدود 2 میلیارد دلار، سال 85 بیش از 2.7 میلیارد دلار، سال 86 حدود 3 میلیارد و در سال گذشته به حدود 4 میلیارد دلار رسید.
وی تاکید کرد: در سال جاری نیز توان جذب بیش از 7 میلیارد دلار سرمایه و استفاده از آن در طرح‌های منطقه پارس جنوبی را داریم.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات