صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۹۸۰۹

گام‌هاى جدید آمریکا در خاوردور /حنیف غفاری


 

سفراخیر “کریستوفرهیل” مذاکره کننده ارشد هسته‌اى آمریکا به کره شمالى و دیدار وى با مقامات پیونگ یانگ از ابعاد مختلفى قابل تحلیل است. مقامات کاخ‌سفید و منابع خبری، هدف اصلى “هیل” از این سفر را تسریع در مذاکرات هسته‌اى کره شمالى مى‌دانند. این در حالى‌ست که “شینزوآبه” نخست‌وزیر ژاپن نسبت به اقدام اخیر واشنگتن دید خوشبینانه‌اى ندارد.

ایالات متحده آمریکا اخیرا حاضر شده است با آزادسازى دارایى‌هاى کره‌شمالى از بانکى در ماکائو و انتقال آن به روسیه فضاى مساعدى را در جهت بازگشت پیونگ یانگ به مذاکرات فراهم کند.

اما مقامات کره شمالى از اقدامات چند سال اخیر توکیو، سئول و واشنگتن به شدت خشمگین هستند و مقامات سیاسى و امنیتى این کشورها را افرادى بى‌اعتماد مى‌دانند.

مسئله اصلى اینجاست که چرا ایالات متحده آمریکا سعى دارد پیونگ یانگ را به پاى میز مذاکره برگرداند؟ آیا آزمایش اخیر نسل جدید موشک‌هاى دوربرد کره شمالى در آب‌هاى ژاپن خللى در محاسبات نظامى آمریکا و متحدانش در خاوردور به وجود آورده است؟

واشنگتن هزینه بازخورد تنش‌زایى خود در خاوردور را پرداخت مى‌کند . این تنها فرضیه‌اى است که مى‌توان مناسبات اخیر آمریکا و کره شمالى را در قالب آن توجیه نمود.

کاخ سفید، کره جنوبى و ژاپن در ابتدا سعى کردند پیونگ یانگ را از هر جهت تحت فشار قرار دهند تا از قدرت یافتن کشورى هسته‌اى در اقیانوس آرام جلوگیرى کنند. اما مقامات کره شمالى بدون توجه به تهدیدات این سه کشور و بدون آنکه چشمداشتى به حمایت چین و روسیه از خود داشته باشند، به مسیر هسته‌اى خود ادامه داد و به نقطه کنونى رسید.

هر چند که آزمایش بمب‌ هسته‌اى توسط پیونگ.. بانگ نقطه‌اى مطلوب در حیات جهان امروز محسوب نمى‌شود اما مى‌توان آن را پاسخى عینى و صریح دانست که کره شمالى به دشمنان خود داده است. استیصال آمریکا در قبال پیونگ یانک معلول “زورمداری” کاخ سفید و کشورهاى غربى است.

این “زورمداری” در نهایت محصولى تولید مى‌کند که با خواسته‌هاى غرب تفاوتى اساسى و فاحش دارد.

آمریکا از سویى در مقابل سیاست “اقدام متقابل” پیونگ یانگ مستاصل مانده است واز سویى دیگر باید به توجیه صرف هزینه و انرژى چند ساله خود در خاوردور بپردازد. بوش طى سال‌هاى اخیر با ابراز سخنانى در خصوص حل مسئله هسته‌اى کره‌شمالی، انتظارات زیادى را در درون جامعه آمریکا ایجاد کرده است اما این انتظارات در عمل پاسخ داده نشده‌اند.

سفر “هیل” به کره‌شمالى را مى‌توان نمونه‌اى آشکار از تلاش آمریکا جهت خروج از دام خود ساخته در خاوردور دانست .

هم اکنون واشنگتن و متحدان آن با معمایى دست و پنجه نرم مى‌کنند که خود آن را تولید کرده و به وضعیت کنونى سوق داده‌اند.

در نهایت اینکه مسئله هسته‌اى کره شمالى نشان دهنده لزوم برخورد قاطع با غرب است . نرمش در برابر آمریکا و متحدان آن در اروپا و اتکاى کاذب بر قدرت بالقوه دو کشور چین و روسیه، راه‌حل مقابله با زورمدارى وتهدید محسوب نمى‌شود. تهدید را باید با «عمل» مهار نمود. هر چند که ایران اسلامى بارها اعلام کرده است که در صدد دستیابى به بمب و سلاح هسته‌اى نیست، اما تهران باید همچنان به مسیر استفاده صلح‌آمیز از انرژى هسته‌اى ادامه دهد. این تنها‌ترین راهى است که موجب تسلیم کاخ‌سفید در مقابل اراده ملت ایران خواهد شد.

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات