(روزنامه آرمان ـ 1394/08/04 ـ شماره 2886 ـ صفحه 3)
مرد خاكستري لايق موسويخوئينيها
آيتا... موسوي خوئينيها از سوي برخي مخالفانش به عنوان «مرد خاكستري» خطاب ميشود كه دليل آن روشن است چون اهل سياستورزي علني نيست كه البته انتخاب درستي از سوي او بوده چرا كه در سالهاي نخست سياستورزي و ارزيابي رفتارها بهخوبي دانست كه سفيدي سياست در زماني كه تندروها و افرادي كه به سبب مشي ميانه او طاقت تحملش را نداشتند به سياست سياه تبديل خواهد شد و از همين رو بود كه او سياست خاكستري را برگزيد تا بهانه از دست مخالفانش خارج و سياست تميز بهواسطه بهانهجوييها و تخريبهاي آنان رنگ سياه به خود نگيرد. خاكستري بودن او سبب شد كه سالها در عرصه علني حضور پيدا نكند و در موقع لزوم و با هدفي خاص براي كمك به كشور و اعتلاي ميانهروي حضور خود را علني كند.
چرا علني آمد؟
يكي از سايتها در تحليل سكوت موسوي خوئينيها آورده بود: «گويي مناسبات قدرت در ساخت سياسي بهگونهاي است كه او را از آفتاب به سايه هدايت كرده است. سايهاي كه براي منتقدان و مخالفان و رقبايش، از او چهرهاي رمزآلود و پر رمز و راز ساخته تا آنان از قباي سرخ و دستان نامريياش داستانسرايي كنند.» اما ظاهرا آنها كمي جلوتر را نديده بودند. در افكار برخي اين پرسش مطرح است كه چرا موسوي خوئينيها در محرم امسال ديده شد؟ چند گمانه براي اين موضوع ميتوان بيان كرد. نخست اينكه بايد به انتخابات اسفندماه توجه كرد البته نه به صرف ورود موسوي خوئينيها به عرصه اين انتخابات بلكه او با علني كردن حضور خود حامل يك پيام است و آن پيام اينطور تعريف ميشود كه فضاي سياسي كشور دستخوش تغييراتي شده كه او را متقاعد به حضور در صحنههاي علني كرده پس ديگران هم بايد محافظهكاري را به كناري گذاشته و براي انتخابات مجلس خبرگان و انتخابات مجلس شوراي اسلامي وارد عرصه شوند؛ به نوعي او فرمان حضور به همطيفان خودش داده است. اين ادعا اخيرا از سوي عضو مجمع روحانيون به تاييد رسيده است چنانكه حجتالاسلام محمد مقدم اخيرا درباره محوريت موسوي خوئينيها در انتخابات مجلس خبرگان گفته است: «به هر حال بايد از خود ايشان درباره چنين مسائلي بپرسيد. نگاه و نظر آقاي موسوي خوئينيها توأم با تعادل و عقلانيت و دورانديشي است و براي اين است كساني كه با ايشان كار ميكنند مطمئنا نگاه ايشان تاثير عميق بر همه اصلاحطلبان دارد و يك شخصيت كاريزماي معقول و منطقي برخوردار است و در هر عرصهاي باشند تاثير خود را خواهند گذاشت.»
اظهارات مقدم هم تاييدكننده بازگشت مرد خاكستري است و از تصميمات او بهواسطه عضو مجمعي كه موسوي خوئينيها در آن جايگاه بيبديلي دارد، آگاه است؛ پس موسوي خوئينيها در عرصه علني حضور يافت تا اين پيام را بدهد که براي حضور همفكرانش در مجلس خبرگان با برنامهريزي عمل خواهد كرد و به مثابه يك راهنما در كنار آنها خواهد بود. گمانه ديگري كه ميتوان براي حضور علني موسوي خوئينيها مطرح كرد به اين موضوع بازميگردد روحانيوني كه كارنامه و سابقه سياسي معقول و مقبولي دارند و چون يا خود مجتهد سياسياند يا در معرض اجتهاد قرار دارند، حق ورود به حوزه سياست را دارند. اين روحانيون محدود به راست و چپ و ميانه، اصولگرا و اصلاحطلب و اعتدالگرا نيستند. در هر سه اين گروه، روحانيت و روحانيون چنين مجتهدين و فقهايي يافت ميشوند كه بيش از آنكه مريد باشند، مرادند و براي جامعه بيش از آنكه مقلد باشند، صاحب اجتهادند.
هاشميرفسنجاني، ناطقنوري، موسوي خويينيها، عبدا... نوري و يكي دو نفر ديگر شاخصان حاضر در اين طبقهاند. پس اين حضور هم در اين راستاست البته بار ديگر تاكيد ميشود او برنامهاي براي حضور در انتخابات مجلس خبرگان ندارد اما علني شدن حضورش را ميتوان در راستاي اين دانست كه به مردم بگويد بايد گذشته را فراموش كرد و به آينده نگريست؛ آيندهاي كه تندروي و دوري از سياست در آن جايي ندارد به معناي ديگر او ميخواهد تا مردم حضوري چشمگير در انتخاباتهاي پيش رو داشته باشند و اتهامات را فراموش كنند براي ساخت فردايي بهتر چراكه او خودش همراهی با اين حضور را سرلوحه قرار داده است. اگر پذيرفته شود كه موسوي خوئينيها به عرصه علني سياست بازگشته است بايد منتظر ديدگاههاي او بود كه در طي چند سال تنها در جمع اعضاي مجمع روحانيون ابراز شده است. بايد اينگونه پيش بيني كرد كه موسوي خوئينيها مسير سياستورزي را با سنتيهاي ميانه رو طي خواهد كرد يعني تنها خود را منسوب به اصلاحطلبان ندادند و با گروهي به دور يك ميز خواهد نشست كه فراجناحي هستند. در گذشته هم اين همنشينيها ثبت شده است و ميتوان نمونههاي زيادي را ذكر كرد كه او با آيتا... هاشمي، ناطق نوري و... به دور يك ميز نشسته است. به هر حال مرد خاكستري بازگشته است و پيامهاي زيادي با خود دارد.
http://armandaily.ir/?News_Id=132207