صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۶۴۱۲۳

اخبار و تحلیل‌ها شماره 3806 چهارشنبه 2بهمن ماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) وجود این جریان‌هاى تکفیرى که در دنیاى اسلام بهوجود آمدند، براى استکبار، براى دشمنان جهان اسلام یک مژده است.(29/10/92)

 

سرمقاله

نشست پیشاپیش شکست‌خورده!

نشست ژنو2 قرار است امروز در ژنو سوئیس برگزار شود، نشستی که بنا به اعلام بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی و بین‌المللی، پیشاپیش محکوم به شکست است! شواهد و نشانه‌های زیادی در تأیید این ادعا وجود دارد که به برخی از مهم‌ترین آن‌ها‌ اشاره می‌کنیم:

1- غیبت بزرگ‌ترین بازیگر اصلی منطقه؛ در این نشست از سی کشور مؤثر در تحولات سوریه دعوت به‌عمل آمده است در حالی که به باور بسیاری از کارشناسان جهانی، ایران نه‌تنها از بیست‌وپنج کشور دعوت شده در آن، که حتی از کشورهایی چون عربستان و آمریکا نیز در تحولات سوریه تأثیرگذارتر است و این، یعنی برگزاری نشستی که هیچ نتیجه‌ای بر آن متصور نیست. همین نقش مهم ایران است که سبب شد تا لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، بازپس‌گیری دعوت ایران از سوی دبیر کل سازمان ملل را اشتباهی بزرگ بخواند و یا روزنامه انگلیسی «دیلی‌تلگراف» بنویسد: «هرگونه توافق احتمالی در نشست ژنو2 درباره سوریه بدون موافقت ایران به موفقیت نخواهد رسید.»

2- شکاف عمیق در بین مخالفان سوری؛ خروج نیمی از مخالفان سوری از ائتلاف موسوم به مخالفان ملی سوریه، حکایت از اختلافات جدی بین مخالفان سوری دارد و نشان می‌دهد که مخالفان شرکت‌کننده در این نشست نماینده تمام مخالفان سوریه نیستند و جالب‌تر اینکه، این مخالفان، هیچ‌گونه تسلط و سیطره میدانی بر تحولات نظامی سوریه هم ندارند و از طرفی، تروریست‌های تکفیری حاضر در سوریه نیز از آنان حمایت نمی‌کنند! یعنی این مدعوین، هیچ تأثیر مهمی در آینده سوریه و تحولات آن ندارند. این‌ها کسانی هستند که از هتل‌های کشورهای اروپایی و ترکیه به‌عنوان مخالفان سوری عازم نشست ژنو شده‌اند!

3- اختلاف در دستورالعمل احتمالی نشست؛ غربی‌ها و برخی حامیان منطقه‌ای تروریست‌های سوری همواره اعلام کرده‌اند یکی از نکات اصلی مورد بحث در این نشست، بحث دولت انتقالی است؛ یعنی اینکه بشار اسد در آینده سوریه نباشد. قطعاً دولت سوریه به‌عنوان یکی از مدعوین اصلی این نشست، پیشاپیش طرح آن را رد می‌کند. به‌طوری‌که بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل، پیش‌تر شرکت در چنین نشستی با چنین دستورالعملی را حیف‌ومیل کردن پول بلیط پرواز به سوئیس دانسته بود! پس اگر این مسئله در نشست مطرح شود، مخالفت دولت سوریه و روس‌ها و برخی دیگر حامیان سوریه، این نشست را به شکست خواهد کشاند.

البته سایه سنگین همین سه موضوع مهم، به‌خوبی نشان‌دهنده شکست پیشاپیش این نشست است؛ از همین رو، بسیاری دیگر نیز شکست این نشست را پیش‌بینی کرده‌اند.

ترجمه

                حضور نداشتن ایران در نشست سوریه؛ تحقق‌نیافتن صلح

گروه ترجمه - روزنامه نیویورک‌تایمز 22 ژانویه 2014 (2 بهمن) در مقاله‌ای به حضور نداشتن ایران در نشست سوریه پرداخت و نوشت: پس از دعوت و لغو دعوت از ایران به نشست صلح سوریه طی 24 ساعت، مقامات ایرانی و تحلیل‌گران روز سه‌شنبه گفتند شرکت‌کنندگان در نشست بودند که ضرر کردند. بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، پس از تماس تلفنی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در روز یکشنبه، از ایران برای شرکت در این نشست دعوت کرد. خبرگزاری فارس این اتفاق را «کمدی مسخره‌ای» خواند که سناریونویس‌های غربی آن را نگاشته‌اند. یکی از نمایندگان مجلس ایران نیز آن را توطئه‌ای برای فریب ایران به‌منظور توقف حمایت از بشار اسد توصیف کرد. این دعوت‌نامه،گروه‌های مخالف سوریه و مقامات آمریکایی را خشمگین کرد و موضع‌گیری خود را در مورد ضرورت پذیرش هدف نشست توسط ایران تکرار کردند.

در ادامه مقاله آمده است: شرط محوری حضور در این نشست، پذیرش ایجاد حکومتی انتقالی در سوریه است که ایرانی‌ها همواره با آن مخالفت کرده‌اند. ماشاءالله شمس‌الواعظین، روزنامه‌نگار ایرانی، می‌گوید: «بدون ایران، این نشست شکست خواهد خورد... آمریکا این موضوع را به‌خوبی می‌داند که اگر روزی کناره‌گیری سریع بشار اسد ضرورت پیدا کند، ایران تنها کشوری است که می‌تواند این هدف را محقق کند.» آقای ظریف، بان‌کی‌مون را به دلیل این عقب‌نشینی شرم‌آور، مقصر دانست و گفت: دبیرکل سازمان ملل در برابر فشار خارجی سر خم کرده است.

در پایان مقاله آمده است: در میانه مسائل مربوط به دعوت از ایران به نشست سوریه، وزارت خارجه ایران بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که آماده است حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه را به این نشست بفرستد. آقای عبداللهیان، دیپلمات ارشد ایران در امور سوریه و نیز مسلط به زبان عربی است. تحلیل‌گران در ایران می‌گویند که لغو دعوت از ایران به نشست سوریه که در آن سی کشور شرکت می‌کنند، تلاش‌های دیپلماتیک آقای روحانی در عرصه جهانی را تضعیف می‌کند. امیر محبیان، تحلیل‌گر سیاسی، می‌گوید: «مشخص است رئیس‌جمهور و وزیر خارجه از موضع‌گیری‌های آمریکا دلسرد شده‌اند... در عرصه داخلی مخالفان تندروی دولت آقای روحانی به این مسئله اشاره و تأکید خواهند کرد که آمریکا قابل اعتماد نیست... آن‌ها خواهند گفت که دیدید بهتر است با آمریکا از موضع قدرت نزدیک شد تا احترام بیشتری برای ما قائل شوند... در مقابل به ما توهین شده است... انتظار می‌رود ایران مطئمن شود در سوریه حتی دست بالاتر را دارد... این شرایط به نفع کسانی است که مخالف دیپلماسی هستند.»  

اخبار و تحلیل‌ها: نه‌تنها کارشناسان ایرانی که بسیاری از کارشناسان خارجی معتقدند که دعوت نکردن ایران، پیشاپیش این نشست را به شکست کشانده است و این، موضوع پنهانی نیست بلکه به باور بسیاری، ایران نقش اصلی و تأثیرگذاری در تحولات سوریه دارد و از بسیاری از کشورهای دعوت شده به این نشست نیز تأثیرگذارتر است. نکته دیگر در این مقاله این است که فشار آمریکا به دبیرکل سازمان ملل به بسیاری از خوش‌باوران داخلی نشان می‌دهد که غرب به سرکردگی آمریکا، قابل اطمینان نیست و آمریکایی‌ها پیش‌تر در زمان اصلاحات که دولت دوم خرداد در برابر آنان بسیار واداده عمل می‌کرد، نیز مزد آنان را با «محور شرارت» نامیدن ایران دادند. پس این موضوع چیزی جدیدی نیست و فقط باید به‌دقت رفتار و عملکرد غرب را بررسی کرد.

اخبار

شورای فرماندهی مرد خاکستری اصلاحات!

 «موسوی خوئینی‌‌‌ها» مرد خاکستری اصلاحات، در یک نشست محفلی، راهبردهای اصلاحات برای انتخابات آینده را تشریح کرد. خوئینی‌‌‌ها گفت: اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده با دو رویکرد تشکل‌محور و فردمحور وارد کارزار رقابت می‌شوند. مرد خاکستری اصلاحات، حرکت تشکل‌محور را با فراخوان و هماهنگی هیجده حزب اصلاحات برای سازماندهی تشکیلاتی و امکاناتی برای فراهم کردن مقدمات ورود به انتخابات، تهیه فهرست و تبلیغات برای نامزدها عنوان کرده است.

 وی افزود: مدیریت حوزه فردمحور با سیدمحمد خاتمی است تا بتواند با شناسایی افراد مستعد و توانمند برای برپایی ستادهای انتخاباتی و نامزدی، قدم اصلی برای ورود به انتخابات مجلس را بردارد.

 وی همچنین با گریزی به انتخابات خرداد 92، شورای فرماندهی برای پیروزی روحانی را متشکل از خودش، هاشمی، خاتمی و فرد دیگری عنوان کرد و گفت: این شورا وحدت را رقم زد و با برگزاری همایش‌های خوبی که برپا کرد، این وحدت را به سراسر کشور تسری داد.

 خوئینی‌‌‌ها همچنین با اذعان به ادامه کارکرد این شورای فرماندهی برای انتخابات آینده، از برپایی یک کارناوال سیاسی در آینده نزدیک در مرکز کشور خبر داد و گفت: اگر بتوانیم در این همایش به هر قیمتی که شده چندهزار نفر را به تهران بیاوریم، در واقع فضای امنیتی را شکسته‌ایم.

اخبار کوتاه  

* سیدمحمد خاتمی به‌تازگی در نامه تسلیت خود به مهدی کروبی به‌خاطر درگذشت خواهر او، برای چندمین بار به موضوع رفع حصر سران فتنه اشاره کرد و نوشت: «امروز جامعه به‌خاطر حصر، از خدمات شما محروم است»! همچنین «آلن‌ایر» سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا نیز به همین مناسبت، پیام تسلیتی در فیس‌بوک برای وی منتشر کرد!

گفتنی است کروبی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری 88 در اولین بیانیه خود انتخابات را «سوگواری» و نتایج اعلام شده را «مضحک»، «فاقد مشروعیت» و «مهندسی و تنظیم ناشیانه رأی ملت» خواند و با طرح ادعای دروغ تقلب و درج جمله «این تازه اول داستان است»، در پایان بیانیه خود وعده داد که در آینده نیز بیکار نخواهد نشست!

* هاشمی رفسنجانی به‌تازگی در دیدار عبدالله نوری، ضمن گلایه از روحانی گفته است: او چشم می‌گوید؛ اما کار خودش را می‌کند و خیلی با ما هماهنگ نیست. عملکرد و اعتقاد او خیلی با آن چیزی که ما می‌خواهیم، هماهنگ نیست. هاشمی در این دیدار اعلام کرد که روحانی درزمینه سیاست خارجی و مسائل هسته‌ای، انتخابات و... دیدگاه خاص خودش را دارد و این نگران‌کننده است. پیش‌تر نیز هاشمی رفسنجانی پس از غیبت چند جلسه‌ای روحانی در جلسات مجمع تشخیص، با انتقاد از رئیس‌جمهور، در مقابل رسانه‌‌‌ها گوشه‌ای از این دلخوری‌‌‌ها را عیان کرده بود.

* یک پایگاه خبری اصلاح‌طلب در مطلبی با عنوان «شطرنج هاشمی در زمین خبرگان»، هاشمی را یک شطرنج‌باز ماهر خواند و نوشت: «آیت‌الله مهدوی‌کنی تمایلی به حضور در انتخابات مجلس خبرگان ندارد. هاشمی اما استراتژی ویژه‌ای دارد و به‌دنبال آوردن حسن روحانی و سیدحسن خمینی است؛ اما پروژه اصلی هاشمی رفسنجانی در کنار حضور حسن روحانی، دعوت از سیدحسن خمینی است؛ دعوتی که چندی پیش از سوی برخی اصلاح‌طلبان انجام شد.» این پایگاه افزود: «برخی چهره‌های باسابقه اصلاح‌طلب از حاج‌سید حسن‌آقای خمینی که سالیانی را در قم به تحصیل علوم حوزوی پرداخته، خواسته‌اند خود را برای انتخابات خبرگان نامزد کند.»

 

اطلاعیه

به آگاهی کلیه پایوران و خانواده‌های محترم‌شان می‌رساند نمایشگاه بزرگ بصیرتی - حفاظتی از 5 تا 20 بهمن‌ماه در حسینیه عاشقان ثارالله (ستاد فرماندهی کل سپاه) برگزار می‌شود.

بازدید پایوران: همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت ۸ تا ۱۲:۳۰

بازدید خانواده‌های پایوران: شنبه تا چهارشنبه از ساعت۱۵ تا ۱۷

بازدید پایوران به اتفاق خانواده‌های محترمشان: پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۱۸

در صورت داشتن هرگونه پرسش با شماره تلفن ۰۹۱۹۸۶۴۷۸۱۴ مدیر اجرایی نمایشگاه - برادر محمدی - تماس حاصل کنید.

حفاظت اطلاعات ستاد فرماندهی کل سپاه

 

 

پیک پژوهشگاه: امروز صبح اولین جلسه مشاوران نظامی پروژه فقه سازمانی در حوزه رزم سخت، در مرکز الهیات پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق(ع) برگزار شد. در این جلسه درباره محورهای اصلی پروژه و اولویت‌بندی عنوان‌های اصلی و همین‌طور مأموریت‌ها و وظایفی که فقه سازمانی در آن ورود پیدا می‌کند، بحث و تبادل‌نظر شد.

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات