تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۸۹۵۴۴

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: دگم‌اندیشان زنان را خانه‌نشین می‌خواهند

(روزنامه آرمان ـ 1394/08/09 ـ شماره 2890 ـ صفحه 2)

زنان نيمي از جمعيت فعال جامعه ايراني هستند و در سال‌هاي اخير گوي رقابت را از مردان ربوده‌اند. نقش آفريني زنان در عرصه سياست به اندازه‌اي است كه امروز در محافل سياسي مردانه بخشي از زمان را براي چگونگي رقابت با زنان اختصاص مي‌دهند. آيت‌ا... هاشمي از جمله شخصيت‌هاي كشور است كه بر حضور زنان در عرصه‌هاي مختلف تاكيد دارد چنانكه دختران او نيز همراه ديگر زنان كشور در عرصه سياست ورزي، نمايندگي مجلس و... حضور داشته‌اند و خواهند داشت. روز پنج شنبه دومين نشست مجمع زنان اصلاح‌طلب برگزار شد و فائزه هاشمي پيام پدر كه به اين شرح بود را قرائت كرد: «روزي كه اسلام نداي عدالت اجتماعي را با همه ابعادش در سرزمين حجاز سر داد هنوز اكثريت مطلق مردم در بستر جهالت در خواب غفلت بودند و به قول قرآن كريم در آيات 58 و 59 سوره نصر هرگاه براي يكي از آنان مژده آوردند كه صاحب دختر شده است چهره‌اش سياه مي‌شود در حالي كه خشم و اندوه خود را فرو مي‌خورد. از بدي آنكه به آن بشارت داده شده، از قبيله خود روي مي‌پوشاند. آيا آن دختر را با خواري نگاه دارد يا در خاك پنهانش كند و چه بد داوري مي‌كند. تغيير اين نگاه مردم يكي از معجزات اجتماعي پيامبر بود كه بعدها با تعبير « ‌ام ابيها» براي حضرت فاطمه(س)، زن را به اوج عزت و افتخار در خانواده و به تبع آن در جامعه رساند. در اين فرصت اندك از فراز و فرودهاي جايگاه زن در ادوار مختلف اسلام مي‌گذرم و به مقطع انقلاب اسلامي مي‌پردازم.

از همان نخستين روزهاي شروع مبارزه متوجه خلأ بزرگ حضور زنان در عرصه‌هاي علم و دانش بوديم كه خانواده‌هاي متدين به خاطر فضاي اجتماعي، فرهنگي و آموزشي آن روزها اقبالي به تحصيل دختران خويش نداشتند. براي جبران اين وضعيت مدارس خاصي را با كمك متدينين بازار راه‌اندازي كرديم كه فارغ‌التحصيلان آن مدارس از نخستين زنان مدير در سال‌هاي اول انقلاب بودند. اگرچه توطئه‌هاي گوناگون اوايل انقلاب اسلامي فرصت پرداختن به امور زيربنايي از جمله ارتقاي تحصيلي فرزندان ايران را از انقلاب گرفت و پس از آن گرفتار يك جنگ تحميلي هشت‌ساله شديم اما در تمام اين سال‌ها زنان به سهم خود پا به پاي مردان از انقلاب و تماميت ارضي ايران دفاع كردند كه خاطرات بعضي از زنان آزاده يكي از افتخارآميزترين اسناد براي اغناي افكار عمومي در جهت باور قابليت‌هاي زن ايراني هستند كه در تمام اين سال‌ها دگم انديشان، تندروها و افراطيون با بهانه‌هاي بني‌اسرائیلي سعي در حصر زنان تحصيلكرده و اجتماعي در چهارديواري منزل داشتند اما تحصيل زنان در مقاطع تحصيلي و حتي حضور آنان به عنوان مدير، دبير و استاد دانشگاه راهي را پيش‌روي جامعه گشود كه ديگر با هيچ سنگي بسته نخواهد شد.

زن ايراني كه روزگاري متاعي براي سوءاستفاده‌هاي جنسيتي و حتي گاهي سياسي بود امروز به چنين جايگاهي رسيده كه با آزادانديشي ديني و نوانديشي اسلامي به فكر فتح قله‌هاي مديريتي كشور است كه البته اين مهم مستلزم رعايت شرايط و شروط خاص است. اولاً زنان ايراني بايد به اين حقيقت مسلم در انقلاب اسلامي به عنوان دستاورد مردم سالاري ديني اعتماد كنند تا به عنوان نيمي از جمعيت جامعه با مشاركت فعال و موثر در انتخابات مطالبات خويش را در صندوق‌هاي راي فرياد كنند و كساني كه قابليت، توانايي و ظرفيت انجام وظايف انتخابي و انتسابي را دارند از اعلام آمادگي و نامزدي نترسند و وارد ميدان عرضه انديشه‌هاي خويش براي انتخاب مردم شوند. البته زن تحصيلكرده حتي اگر عرصه‌اي براي نشان دادن توانايي‌هاي مديريتي خويش نيابد و با تعابير همسر و مادر در خانواده بماند زيربنايي‌ترين خدمت را با تربيت فرزنداني با سواد به جامعه مي‌نمايد كه كمترين دستاورد آن حضور خيل دختران و پسران باسواد و درخشش آنها در آزمون‌هاي ملي و المپيادهاي بين‌المللي كه الان شاهد آن هستيم. اينجانب با تشكر از حسن سليقه زماني دست‌اندركاران برگزاري دومين گردهمايي استاني زنان تلاشگر در عرصه اصلاح و توسعه آن هم در آستانه برگزاري دو انتخاب سرنوشت‌ساز مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي اميدوارم نتايج اين اجتماع و مباحث آن تقويت جامعه زنان براي احقاق حقوق بر حقشان باشد كه البته بايد بدون تعصب‌هاي مثبت و منفي در استعدادها و ظرفيت‌هاي زنان ايراني تاكيد شود. »

http://armandaily.ir/?News_Id=132734

ش.د9402970

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات