(روزنامه ابتكار – 1394/10/07 - شماره 3326 – صفحه 2)
گروه سیاسی- کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یکی از فعالترین کمیسیونها در نهمین دوره از مجلس شورای اسلامی بود بهویژه در یک سال گذشته در زمینه سیاست خارجی فعالیت گستردهای داشت کمااینکه در مورد تصویب قانون حفظ دستاوردها و حقوق هستهای ملت ایران راههای دشمن را برای هر گونه سوءاستفاده مسدود کرده و در مسیر مذاکرات هستهای به بهترین شکل از دولت حمایت کرد.
اما نکته قابل ذکر این است که علیرغم تلاشهای بسیاری که این کمیسیون به طور تخصصی برای پیگیری مذاکرات هستهای تیم مذاکرهکننده کشورمان با گروه 1+5 داشت به ناگاه نمایندگان مجلس طی درخواستی از هیات رئیسه خواستند که برای بررسی متن برجام کمیسیون ویژه تشکیل دهد که به نوعی موازی کاری به نظر میرسید. در این مورد ابتدا صحبت از این بود که مجلسیها بیشتر اعضای کمیسیون ویژه را از بین اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انتخاب کنند که به طور تخصصی به بررسی متن برجام بپردازند اما از بین آنها فقط سیدحسین نقویحسینی به عنوان سخنگو و منصور حقیقتپور به عنوان نایب رئیس و علاءالدین بروجردی، عباسعلی منصوریآرانی و وحید احمدی به عنوان اعضای این کمیسیون انتخاب شدند.
با وجود تلاشهای اعضای کمیسیون ویژه برای بررسی برجام با حضور تیم اسبق و کنونی مذاکرات هستهای، مسئولان مربوطه در حوزه هستهای کشور و حضور نمایشی یوکیو آمانو به نظر میرسید که اگر بررسی برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سپرده میشد میتوانست روند کارشناسی شده و منسجمتری را با توجه به تجارب تک تک اعضای این کمیسیون رقم بزند اما در اینجا میتوان با قاطعیت موفقیت حاصل از مذاکرات هستهای را مرهون زحمات اعضای این کمیسیون دانست که طی این سالها دولتمردان را همراهی کرده تا جاییکه در این مورد خلاء قانونی به چشم نمیخورد. در این بخش ارزیابی عملکرد این کمیسیون در مجلس دهم را به اعضای آن سپردیم.
تقویت بنیه دفاعی کشور و ارتقای روابط با همسایگان باید در مجلس دهم مورد توجه قرار گیرد
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که چه طرحها و لوایحی باید در اولویت دستورکار صحن مجلس دهم قرار بگیرد به «ابتکار» گفت: با توجه به اینکه مشکل اساسی کنونی کشور مسایل اقتصادی است انتظار مردم این است که مجلس بتواند نقش خود را در حل مشکلات اقتصادی کشور در اولویت اول، مشکلات فرهنگی با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن در اولویت دوم و طبیعتا مسایل سیاسی به لحاظ داشتن یک رابطه منطقی و خوب مبتنی بر منافع متقابل با کشورهای مختلف بهویژه همسایگان در اولویت بعد قرار گیرد و مجلس بتوانند نقش خوبی در این زمینه ایفا کند. نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه کدام طرحهای باقی مانده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از این دوره از مجلس باید در اولویت بررسیهای این کمیسیون در مجلس دهم قرار گیرد،
تصریح کرد: محور مهم بررسی ما در مجلس نهم مسایل هستهای بود که با توجه به اهمیتی که داشت در اولویت قرار گرفت البته علاوه بر آن مراحلی که طی کردیم تحولات بعد از توافق نیز مهم است به عنوان مثال ما بیش از ده سال است که دولت را مکلف کردیم که 20000مگابایت انرژی هستهای تولید کند که در مجلس هنوز عملی نشده و اتفاق نیفتاده است که باید بتوانیم در مجلس به این ظرفیتهای ملی کمک کنیم که دولت بتواند هم به لحاظ بودجه هم به لحاظ برنامه این مهم را محقق سازند.
بروجردی تاکید کرد: از دید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مسایل امنیت چه در عرصه بینالمللی و چه در عرصه ملی با توجه به ناهنجاریهای امنیتی موجود در کشورهای همسایه از اهمیت ویژهای برخوردار است که در این زمینه هم ما با حساسیت ویژه این موضوع را دنبال خواهیم کرد از طرف دیگر تقویت بنیه دفاعی کشور با توجه به مجموعه تهدیدهایی که در منطقه وجود دارد نیز از نکات حائز اهمیتی است که به طور تخصصی باید در این کمیسیون به آن بپردازیم.
کمیسیون امنیت ملی نمیتواند برنامهریزی درازمدت داشته باشد
حجتالله سوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در ارزیابی عملکرد کمیسیون متبوعش در مجلس نهم و اینکه چرا در این کمیسیون بیشتر از مسایل داخلی در این دوره به سیاست خارجی پرداخته اند به «ابتکار» گفت: این کمیسیون اصلا از عنوانش پیدا است امنیت ملی و سیاست خارجی که باید در آن یا به امنیت ملی و یا سیاست خارجی بپردازیم آنچه مسلم است ما در مجلس نهم مشکل امنیتی خاصی در کشور نداشتیم که به آن بپردازیم اما با توجه به رویکرد دولت یازدهم و تعاملی که میخواست با دنیا داشته باشد و در این خصوص باب جدیدی هم باز شد طبیعی است که این کمیسیون بر این موضوع متمرکز شود که مهمترین مساله هم برجام بود که از سال گذشته به طور جدی آغاز شد و نهایتا امسال به نتیجه رسید برای همین کمیسیون در این مدت بیشتر وقت خود را به بررسی برجام و موضوع هستهای اختصاص داد ضمناینکه امنیت ملی هم تحت تاثیر نتیجه موضوع هستهای بود.
نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: عملکرد این کمیسیون نسبت به سایر کمیسیونها خاصتر است کمااینکه تعدادی کمیتههای امنیت ملی و سیاست خارجی یا دفاعی و یک کمیته بسیج هم که اخیرا شکل گرفت که در موارد خاص کار خود را انجام دادند شاید فرقی که این کمیسیون با دیگر کمیسیونهای مجلس دارد این باشد که برخی از آنها برنامهریزی درازمدت هم میتوانند داشته باشند اما وقتی کلمه امنیت به میان میآید و به تبع آن سیاست خارجی خیلی از برنامهها باید در همان زمان وقوع تبیین شود.
وی افزود: البته طرحها و لوایحی متنوعی در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت که تعدادی از آنها به دلیل اتفاقاتی لحظهای که در عرصه سیاسی کشور افتاد، وضع شد و ناگفته نماند که ممکن است در دوره بعدی مجلس طرحها و لوایح مهمتری برای بررسی به این کمیسیون بیاید ولی در این دوره هم آنچه که به کمیسیون امنیت ملی آمده همه مورد بررسی قرار گرفته و تاکنون طرح یا لایحهای که بدون نتیجه باقی مانده باشد، نداشتهایم. این نماینده اصولگرای مجلس نهم در بیان موضوعات جدیدی که در مجلس نهم ایجاد شد، تصریح کرد: مسایلی همچون داعش که در این دوره از مجلس به وجود آمد و پرداختن به این موضوع و مبارزه با آن بحث جدیدی بود یا موضوع برجام که اعضای این کمیسیون برای بررسی و تایید آن وارد عمل شدند البته ممکن است در آینده مسایل دیگری پیش بیاید بنابراین نیروهای جدیدی که در مجلس دهم وارد این کمیسیون میشوند باید در زمینه شناخت امنیت ملی و سیاست خارجی و موضوعات دفاعی پیشرو باشند و در شناخت مسایل سیاسی سرعت بالاتری در این مورد نسبت به سایر نمایندگان داشته باشند.
انسداد مرزها و کنترل فضای مجازی باید در اولویت دستورکار مجلس دهم قرار گیرد
سیدباقر حسینی عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در ارزیابی عملکرد کمیسیون متبوعش در مجلس نهم به «ابتکار» گفت: کمیسیون امنیت ملی به دلیل مشغله زیادی که ایجاد شد همچون مشکلاتی که در بحث مذاکرات 1+5 به وجود آمد و ضرورت پیگیری این مباحث در این دوره خیلی فعال عمل کرد ضمناینکه اعضای این کمیسیون سفرهای داخلی زیادی نیز در این دوره انجام دادند اما بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم اتفاقاتی افتاد که عملا امکان نظارت نمایندگان بر سفرهای وزیر امور خارجه وجود نداشت اما در کمیسیون تدابیری برای بررسی وضعیت عملکرد سفارتخانهها و خود وزرات امور خارجه اندیشیده شد.
وی افزود: بازدید از سفارتخانهها و بررسی عملکرد آنها در دستورکار کمیسیون امنیت ملی قرار گرفت حتی ما در فرانسه و سوییس با مراجعان در مورد کیفیت خدماترسانی و نحوه پاسخگویی سفارتخانهها صحبت کردیم اما به دلیل حجم کار بالایی که در این کمیسیون وجود داشت نتوانستیم بسیاری از برنامههایی که داشتیم را عملیاتی کنیم و یا سفرهای داخلی بیشتری برویم. نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و هامون در مجلس شورای اسلامی در بیان طرحها و لوایحی که باید در دستورکار کمیسیون امنیت ملی در دوره بعد مجلس قرار گیرد، تصریح کرد: ما در ارتباط با بحث انسداد مرز در جنوب شرق و شمال غرب کشور با مشکلات اساسی مواجه هستیم که با توجه به برنامههایی که دشمن برای نفوذ دارد و یا اینکه افغانستان مرکز تهیه و توزیع مواد مخدر در دنیا است و پاکستان هم کشوری است که به دلیل فعالیت گروهکهای مختلف ناامن بوده و دو دستگی که در این کشور وجود دارد همه اینها کار کنترل مرزها را سخت می کند بنابراین ما ناچار هستیم بخشی از وظیفهای که پاکستانیها و افغانها باید برای کنترل مرز به عهده بگیرند را عهدهدار باشیم و برای مبارزه با اشرار و قاچاقچیان که در مرزها جولان میدهند نیرو اختصاص دهیم کمااینکه در درگیری هایی که در این مورد وجود داشت تعداد زیادی شهید نیز دادیم.
عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس یادآورشد: اگر کشور پاکستان در این مورد پای کار بیاید میتوان با تعامل و همکاری، بسیاری از مشکلات کشور در مرزها را برطرف کرد بنابراین با توجه به اوضاع و احوالی که در منطقه وجود دارد و برنامههایی که دشمن در جهت نفوذ دارد باید انسداد مرزها در اولویت دستورکار کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم قرار گیرد. حسینی در اشاره به سایر طرحهایی که باید در اولویت دستورکار کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم قرار گیرد، تاکید کرد: موضوع بعدی که مورد تاکید خودم بوده فضای مجازی است به این صورت که باید به شورای عالی فضای مجازی کمک شود تا یک مقابله جدی را با متخلفان در این فضا داشته باشد چراکه با این روندی که هماکنون در فضای سایبر وجود دارد شرایط سخت و هزینه سنگینی را در آینده برای کشور رقم زده و اعتقادات و هویت ملی ما را هدف قرار خواهد داد.
http://ebtekarnews.com/?newsid=30240
ش.د9405359