تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۰۶۵۸۶
جام‌سیاست در گفت‌وگو با مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی بررسی می‌کند

پشت ‌پرده اتهامات حقوق‌بشری به ایران

مقدمه: دولت آمریکا با کارنامه‌ای آکنده از جنایت علیه بشریت و نقض حقوق بشر در داخل و خارج این کشور خود را محلی برای سنجش حقوق بشر در کشورهای دیگر می‌داند و کشورهای غیرهمسو با سیاست‌های خود را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند بر این اساس هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که در فهرست بلند و بالای رفتارهای ضد انسانی دولت آمریکا قرار نگرفته باشد. منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که غرب به اسم آزادی هر تجاوزی را در جهان انجام می‌دهد و با ابزار حقوق بشر،‌ به پیشبرد اهداف کثیف خود اقدام می‌کند. وی در گفت‌وگو با جام سیاست در این زمینه به سوالاتمان پاسخ داده که می‌خوانید.
پایگاه بصیرت / فاطمه امیری
(ويژه‌نامه جام‌سياست روزنامه جام‌جم - 1396/05/17 - شماره 55 - صفحه 8)

* فضاسازی غرب علیه مسائل حقوق بشری ایران که منجر به تحریم‌های متعدد علیه کشور شده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

** این فضاسازی‌ها کاری بی‌منطق و ناجوانمردانه‌ای است که غربی‌ها برعلیه تفکر و اندیشه و آموزه‌های دینی ما صورت می‌دهند. مبانی ارزشی کشور با مبانی ارزشی غرب اختلافات دیدگاهی فراوانی دارد و طبیعی است آنها برپایه ارزش‌های خود، پاره‌ای از اقدامات در کشور را خوب یا پاره‌ای از اقدامات را بد بدانند. جمهوری اسلامی ایران این حق را دارد که بر پایه مبانی ارزشی، دین، آیین و منطق خود برخی موارد را که درست می‌داند تائید و مفادی را که بد می‌داند رد کند. مبانی اخلاق و دین اسلام به مسلمانان می‌گوید انداختن بمب اتم در هیروشیما و ناکازاکی جنایت است. مبانی دین اسلام می‌گوید، زدن هواپیمای ایرباس مسافران بی‌گناه برفراز خلیج‌‌فارس گناه بزرگی است، اما غربی‌ها این مباحث را قبول نمی‌کنند وحتی به کسی که بمب اتم به هیروشیما و ناکازاکی انداخت مدال می‌دهند و حتی مدالی هم بر گردن فرمانده ناو وینسنت می‌اندازند.

اگر غرب حکم قصاص مسلمانان را نمی‌پسندد خوب نپسندد چون ما به دلیل این‌که آنها دستورالعمل قرآن در مورد قصاص را قبول ندارند نمی‌توانیم احکام شرع وکلام خداوند را کنار بگذاریم. غرب قوانینی می‌نویسد که در جامعه اسلامی جایگاهی ندارد،‌ مثل قوانین بسیار مستحجن در مورد رفتار همجنس‌گرایان که از نظر مسلمانان، خلاف حقوق بشر و حقوق انسان است، چون در مبانی ارزشی ما چنین چیزی وجود ندارد. غرب به اسم آزادی هر تجاوزی را انجام می‌دهد و به حریم ناموس مردم، حریم خانواده تجاوز می‌کند که ما این آزادی را جزو حقوق بشر نمی‌دانیم.

* چرا غرب درمورد رعایت حقوق بشر در ایران به فضاسازی‌ می‌پردازد؟

** غرب بحث حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران را تبدیل به ابزاری سیاسی برعلیه کشور کرده و از آن سوءاستفاده می‌کند و با توجه به دستگاه‌های خبری و رسانه‌هایی که در اختیار دارد، مسائلی را که از دیدشان درست است اما از نظر قاطبه مسلمانان مردود است به شورای امنیت می‌برد و از این نهاد مصوبه هم می‌گیرد که به‌نظر می‌رسد برای پایان دادن به این رفتار‌ها باید متفکران از اقشار مختلف سیاسی و اجتماعی جهان دور هم بنشینند و در جلسات متعدد، آرا و افکار خود را به هم نزدیک‌تر کنند و به آرای یکدیگر احترام بگذارند. اگر در جمهوری اسلامی ایران یک قاچاقچی مواد مخدر دستگیر شود و مورد تنبیه قرار گیرد، غرب این اقدام را پیراهن عثمان می‌کند، ولی تمامی اقدامات غیرانسانی حاکمیت عربستان که منجر به گردن زدن افراد می‌شود را نادیده می‌گیرد. از نظر غرب گردن زدن افراد در عربستان ضد حقوق بشر نیست، اما تنبیه یک قاچاقچی که مواد مخدر را به اروپا می‌برد برای ایران بهانه می‌سازند.

* از آنجایی که کشورهای عربی هیچ‌کدام موازین حقوق بشری مورد نظر غرب را اعمال نمی‌کنند چرا احکام حقوق بشری در موردشان صادر نمی‌شود؟

** غرب به دنبال حقوق بشر نیست چون برای بشریت ارزشی قائل نیست. غرب مراسم عروسی و عزای افاغنه و ملت عراق را بمباران می‌کند و حتی کسی اعتراضی نسبت به این مساله ندارد،‌ آمریکایی‌ها و عربستان در یمن ظلم می‌کنند و ملت این کشور زیر دست و پای آنها کشته می‌شوند اما در مقابل شاهد سکوت مجامع بین‌المللی هستیم که نشان می‌دهد حقوق بشر ابزاری سیاسی در اختیار قدرتمندان برای پیشبرد اهداف کثیف آنان است.

* ایالات متحده یکی از کشور‌های متهم به نقض حقوق بشر است، ولی دم از این حقوق می‌زند. چرا مجامع بین‌المللی در این زمینه سکوت کرده‌اند؟

** سیاهپوست‌ها در آمریکا امنیت ندارند و اجازه برابری با سفیدپوست‌ها در بسیاری از عرصه‌های اجتماعی را ندارند. در آمریکا افرادی که فکرشان با فکر حاکمیت این کشور همخوانی نداشته باشد به راحتی کنار گذاشته می‌شوند و این نشان می‌دهد صحبت از حقوق بشر در این کشور جوک و شوی کمدی خنده‌داری است.

* فکر می‌کنید واکنش ایران نسبت به تحریم‌های جدید آمریکا چگونه باید باشد؟

** به‌نظر می‌رسد برای این‌که بتوانیم صدای خود را به دنیا برسانیم باید در صحنه بین‌الملل، حضور و تبلیغات بیشتری انجام دهیم و از عملکرد خود بیشتر حرف بزنیم و از مبانی ارزشی خود دفاع کنیم.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2945915659662830335

ش.د9601910

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات