صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰  ، 
شناسه خبر : ۳۶۰۳۹۱
یکی دیگر از دلایل ابتکار و علاقه ایران به آفریقا، جلب حمایت و رأی کشورهای آفریقایی در سازمان‌های بین المللی مانند سازمان ملل متحد است
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

روزنامه عربی "الاستقلال در مطلبی به واکاوی سیاست ایران در آفریقا می پردازد.  در بخشی از این گزارش آمده است:  "دلایل متعددی پشت پرده حرکت ایران به سمت آفریقا نهفته که مهم ترین آنها تمایل این کشور برای جبران آسیب‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های اعمال شده به وسیله ایالات متحده و متحدانش به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای است. 

یکی دیگر از دلایل ابتکار و علاقه ایران به آفریقا، جلب حمایت و رأی کشورهای آفریقایی در سازمان‌های بین المللی مانند سازمان ملل متحد است. در این راستا، ایران به دنبال روابطی فراتر از تعاملات دولتی صرف با آفریقا و هدف آن نمایش واقعی همدردی و علاقه مردم آفریقا نسبت به ایران است.
ایران برای پیشبرد نفوذ خود در آفریقا از دو راهکار گفتمان ضد آمریکایی و برنامه‌های ایدئولوژیک بهره می‌گیرد. البته در واکاوی روند تاریخی روابط، تهران در دوران پیش از انقلاب اسلامی از قدرت نرم استفاده می‌کرد.

ایران برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی خوب با کشورهای آفریقایی تلاش می‌کند و به دنبال حضور پررنگ به وسیله ابزارهای قدرت نرم ازجمله آموزش، کمک های مالی و مذهب است تا شکلی از روابط پایدارتر و تاثیرگذار را تضمین کند. در این زمینه، ایران تقریباً در مساجد، مدارس، سازمان‌های امدادی و دفاتر دانشگاهی تمام کشورهای آفریقا فعالیت دارد.

دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی دوره‌های آموزش زبان فارسی و دینی را با دفاتر خود در آفریقا ارائه می‌دهد و به عنوان نمادی از ایدئولوژی رسمی ایران در آفریقای جنوبی، تانزانیا، نیجریه و توگو فعال است. جمعیت هلال احمر ایران نیز با داشتن مراکز بهداشتی درمانی در ۱۴ کشور آفریقایی حضور فعالی در قاره سیاه دارد."