صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱  ، 
شناسه خبر : ۳۶۱۹۳۲
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،از رونمایی سبد غذایی مطلوب ایرانیان خبر داد.

احمد اسماعیل زاده گفت: سبد غذایی مطلوب ایرانیان که به همت معاونت بهداشت وزارت بهداشت تدوین و طراحی شده است، در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور وزیر بهداشت رونمایی شد.

وی با اشاره به تاکید وزیر بهداشت مبنی بر اهمیت تغذیه سالم و دستیابی به امنیت غذایی پایدار در کشور، خاطرنشان کرد: این سبد که تحت نظر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت و با مشارکت دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی و اساتیدی از انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی اهواز تدوین شده است، پس از ۱۰ سال مورد بازنگری قرار گرفته و در آن مقادیر اقلام غذایی که بتواند کالری و مواد مغذی مورد نیاز عموم جامعه را برآورده کند، ذکر شده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: مبنای تدوین سبد غذایی مطلوب به صورت عمده بر اساس ترکیب جمعیتی (گروه‌های سنی و جنسیتی) و فرهنگ غذایی جامعه است، به طوری که حداقل کالری، پروتئین و برخی از ریزمغذی‌های اساسی جامعه تأمین شود.

وی افزود: سبد غذایی مطلوب میانگین نیاز جامعه را برآورد می‌کند، نه نیاز یک گروه خاصی از جامعه را؛ این سبد کاربردهای متنوعی دارد از جمله سیاستگذاری در عرضه مواد غذایی از قبیل برنامه ریزی تولید، صادرات و واردات مواد غذایی، ارزیابی سیاست‌های مرتبط با غذا و تغذیه، برنامه ریزی های تغذیه‌ای و طراحی سبدهای غذایی حمایتی برای گروه‌های آسیب پذیر جامعه. هدف اصلی تدوین سبد، تمامی گروه‌های سنی و جنسی موجود در جامعه است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه این سبد ابزاری علمی و قوی برای تدوین سیاست‌های غذا و تغذیه، برنامه ریزی های اجرایی و ارزشیابی عملکرد برنامه‌ها در جهت تأمین امنیت غذایی و حفظ سلامت تغذیه‌ای جامعه است، گفت: سبدهای غذایی مطلوب در سطوح هزینه‌ای متفاوت، ابزاری برای برخورداری اقشار مختلف با منابع محدود از الگوی غذایی بهینه هستند و بر اساس اطلاعات جدید در زمینه مقدار توصیه شده روزانه انرژی و مواد مغذی، الگوی غذای مصرفی، عادات غذایی، رفتار مصرف کنندگان و قیمت مواد غذایی، به صورت ادواری به روز می شوند.

وی تصریح کرد: بنابراین، برای اولین بار سبد غذایی مطلوب در سطوح هزینه‌ای مختلف به‌عنوان راهنما برای سیاستگذاری در حوزه غذا و تغذیه و نیز حوزه حمایتی و رفاهی تدوین شد که در آن سبد غذایی مطلوب و مقرون به صرفه بر پایه اصول نظام غذا و تغذیه پایدار برای جامعه ایرانی در سال ۱۴۰۳ ارائه شده است.